• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault heeft goed nieuws voor liefhebbers van de Renault 5!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 27 september 2025 om 14:15 – 13 Reacties

Renault maakt niet de fout die andere merken wel maken.

Je kunt het zien als een gebrek aan creativiteit, maar je kunt het ook zien als een knap staaltje marketing. Wat je er ook van vindt, het is Renault wel mooi gelukt om de retro-revolutie te laten slagen. Dat komt vooral – of misschien wel alleen – door de nieuwe Renault 5. Dankzij dat succes droomt Renault al over een volgende generatie van de 5 die wederom dichtbij het originele concept blijft.

De hoofdmarketeer van het Franse automerk slingert dit verhaal de wereld in. Deze leidinggevende heet Arnoud Belloni en hij sprak met het Britse Autocar. In het thuisland gaat de 5 E-Tech bijzonder lekker. Deze maand verwacht Renault er 5.000 te verkopen. Dat zijn verkoopcijfers die de Clio aantikt. Hier in Nederland is de 5 op dit moment zelfs de bestverkochte Renault van allemaal.

Volgende generatie Renault 5

Dit momentum hoopt Renault natuurlijk vast te houden. Daarom wordt er stiekem al nagedacht over een nieuwe versie. ”De grootste fout zou zijn om de R5 niet te verlengen. Dat zou een enorme fout zijn”, zegt de Renault-marketeer.

Belloni praat over de R5 zoals een keizer zou doen over zijn harem: ”Ik denk dat de beste manier om ze in de familie te houden, is om heel slim met ze om te gaan. Je moet ze goed bedienen, er elegant mee omgaan en ze over vijf jaar te vernieuwen.”

Oké, vijf jaar na de introductie moet er dus een nieuwe generatie komen. Omdat de lancering in 2024 was, zouden we dus aan het einde van 2029 een nieuwe Renault 5 moeten krijgen. Tegen die tijd moeten huidige 5-klanten opnieuw verliefd worden. Over de klanten zegt Belloni: ”Ze kochten hem omdat ze dol zijn op de auto en het is een R5. Ik denk dat het onze taak is om de volgende generatie R5 voor te bereiden en ze nog een R5 te verkopen.”

Volgens de Renault-topman wordt de vierde generatie van de 5 geen compleet nieuwe auto, maar eerder ”een kleine evolutie”. Het moet “een auto zijn met sterke designelementen die iedereen binnen twee minuten kan herkennen”, voegt hij toe.

Geen crossover!

Belloni verzekert dat de Renault 5 zijn hatchback-vorm houdt. Hij zegt: ”Stel je voor dat we de naam R5 zouden geven aan een auto die er niet uitziet als een R5: dat had een enorme mislukking kunnen zijn. Als je die naam gebruikt, moet je trouw zijn aan de erfenis.” Dat gaat het merk binnenkort ook doen met de Megane. Kijk en leer, Ford, kijk en leer.

Ook interessant!

  • Ook Renault heeft goed nieuws voor liefhebbers van knoppen
  • Cool: Renault 4 krijgt een stoffen vouwdakje
  • Renault 5 'Williams' is een keigave Nederlandse special edition
  • Zie jij welke gefacelifte Renault SUV dit is?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Renault, renault-5

Vorig bericht: « 9 van de 10 beste aandrijflijnen van dit moment zijn (deels) elektrisch!
Volgend bericht: Auto’s die uit een onverwachte samenwerking komen: lijstjesvoer »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    27 september 2025 om 15:18

    Die laatste alinea; bij eerdere Megane’s veranderde elke generatie wel heel veel… dus eerst zien dan geloven.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      27 september 2025 om 22:43

      Bij de Clio net zo. Maar die waren net als de Megane niet het model auto waar je verliefd op wordt. Daarin is de R5 anders aldus Renault.

      Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    27 september 2025 om 15:25

    Ik ben zeer geregeld vervoerd op de achterbank van een vijfje of viertje. De nieuwe 5 vind ik echt tof, maar wat ze met de 4 gedaan hebben doet me helemaal niets.

    Login om te reageren
  3. fiscaal zegt

    27 september 2025 om 16:02

    Wij hebben nu al 10.000 km met de 5 gereden in 7 maanden en het blijft leuk rijden! Echt veel lol met de auto!

    Login om te reageren
  4. erik911 zegt

    27 september 2025 om 16:09

    Het ‘2029’ model van de ‘R5’ zal waarschijnlijk al veel minder doen terugdenken aan de originele versie. Net als bij de Swift, of de Mini (“Mini?”😅)

    Login om te reageren
    • slowland zegt

      27 september 2025 om 16:31

      Dat geeft toch niet?
      Na de R5 kwam de Clio. Dit deed ook niet denken aan de 5, maar het was wel een hothatch. De lijn van het model auto werd doorgezet.
      Alle generaties Megane zagen er ook andrs uit, maar het waren wel allemaal hetzelfde model auto

      Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    27 september 2025 om 17:30

    Erg leuk model maar zeer krap achterin, de R4 vind ik veel minder grslaagdxen ik mis een echte basic uitvoering, dat zou nog meer aansluiten bij verleden.

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    27 september 2025 om 17:58

    Ik zie liever weer een goed Clio RS verschijnen.. Jammer dat die betaalbare hothatches uitsterven..

    Login om te reageren
  7. Richmond zegt

    27 september 2025 om 20:39

    Ik denk dt het serieus niet uitmaakt hoe het heet, mensen willen het model omdat het er leuk uit ziet.

    Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    27 september 2025 om 21:07

    Lijkt me een lastige opgave om voor zo’n geniaal ontwerp een opvolger te bedenken die net zoveel aantrekkingskracht heeft.

    Enige wat de 5 niet heeft is veel beenruimte achterin, daarmee zou zijn opvolger de sier mee kunnen maken.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      27 september 2025 om 22:45

      Een opvolger bedenken lukt met een Mini toch ook telkens weer? Waarom zou dat met een R5 niet kunnen?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 september 2025 om 07:41

        Maar Volkswagen hield er na twee Beetles weer mee op. Ook zijn de MINI en Fiat 500 de compacte charme inmiddels helemaal kwijt.

        Login om te reageren
  9. Peter zegt

    27 september 2025 om 21:19

    Als ze van dit model een gamma van benzine motoren zou hebben dan heb helemaal kas kraker

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North