• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault: “Zouden vals kunnen spelen, maar doen we niet”

Auteur: jaapiyo, gepost 18 augustus 2018 om 13:01 – 16 Reacties

Cyril


Cyril Abiteboul vliegt weer uit de bocht.

Renault heeft dit jaar keihard de bateau gemist met hun power unit. Niet alleen is het ding niet bijzonder betrouwbaar, maar hij levert ook nog steeds te weinig power. Hoezo is dat anders dan vorige jaren dan? Nou, in principe niet anders, alleen toont Ferrari dit jaar aan dat dit wel zou kunnen en dus zou moeten. De Italiaanse fabrikant heeft, na jaren van Mercedes-dominantie, volgens velen in de paddock momenteel zelfs de sterkste PU van het hele veld. Mercedes komt bij de GP van België of de GP van Italië overigens wel met een update, dus dan kunnen de zaken weer anders liggen. Hoe dan ook, het punt is dat Ferrari zich flink heeft verbeterd en Renault niet.

Voor Cyril Abiteboul is dit een ontluisterende gewaarwording. Hoewel hij het niet keihard wil zeggen, zet hij zijn vraagtekens bij de legaliteit van de Ferrari-PU. De FIA dwong Ferrari eerder dit jaar een extra sensor te plaatsen op haar MGU-H. Ferrari gebruikt voor dit systeem een andere setup dan de andere fabrikanten met een ‘dubbele batterij’. De concurrentie was ervan overtuigd dat het systeem hierdoor meer megajoules kon leveren dan toegestaan (4,4 in plaats van 4,0). Sindsdien heeft de FIA echter geconcludeerd dat de Ferrari-unit compleet legaal is.

Met zijn laatste uitspraken trekt salty Cyril dit echter wederom in twijfel. Bij Autosport pleit hij wederom voor het standaardiseren van verschillende motoronderdelen, in dit geval omdat dit goed zou zijn voor het ‘onderling vertrouwen’ tussen de fabrikanten. Hij voegt er een opvallende extra uitspraak aan toe. Renault zou namelijk best kunnen valspelen als het zou willen:

I think that, frankly, if we wanted to cheat on the current engine, we would know how to do it, and that’s an issue.

Maar uiteraard doet Renault dat niet echt, dat spreekt:

We are a very large corporation and we would never do such a thing like that, we can’t afford the reputation risk.

Mocht dit daadwerkelijk kloppen, denk ik dat er minimaal zes mensen te vinden zijn die Renault even wakker zouden willen schudden. Hun namen zijn Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Nico Hulkenberg, Carlos Sainz, Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne. Dit is waar de F1 om gaat Cyril: het is geen valsspelen als je niet ‘gepakt’ wordt. En zelfs dan: Alonso’s met massademper in de neus behaalde titels voor Renault tellen ook nog steeds. De genieën in de sport gelden als zodanig omdat ze ‘creatieve oplossingen’ bedenken om tussen de regeltjes door te kunnen werken. Dat levert ook de mooiste innovaties op, zoals de geblazen diffuser en dergelijke.

Maar waarschijnlijk klopt het dan ook niet. Renault heeft er gewoon de grootste moeite mee om extra pk’s te vinden en probeert daarom de andere mogelijke strategie in competities toe te passen: niet jezelf beter maken, maar de anderen slechter maken. In dit geval door de FIA proberen te bewegen de voordeeltjes van de ander af te pakken en te vervangen met standaardmeuk.

Ook interessant!

  • Peuchère! Haalt Red Bull Cyril Abiteboul binnen?
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

cyril-abiteboul, fia, Formule 1, motor, Racing, Renault

Vorig bericht: « Nederlands bedrijf zorgt voor mooiere youngtimers
Volgend bericht: Autoblog advies: de beste trackday auto voor 10 mille? »

Lees Interacties

Reacties

  1. arjontje zegt

    18 augustus 2018 om 13:16

    Het is alleen dat Ferrari die dubbele batterij al heeft sinds 2014. Renault heeft dan wel erg zitten slapen als ze er dit seizoen pas achter kwamen. Uitspraken van die stokbrood eter neem ik niet meer serieus. Laten ze eerst maar even naar zich zelf kijken. Elke keer aankondigen dat ze met een super update komen, wat dan uiteindelijk amper een verbetering is.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      18 augustus 2018 om 13:59

      @arjontje: Het is alleen dat Ferrari die dubbele batterij al heeft sinds 2014.

      U was erbij bij de ontwikkelingsafdeling van Ferrari

      Login om te reageren
      • eferrari zegt

        18 augustus 2018 om 14:27

        @erik2907: algemeen bekend iets voor de volgens van de formule 1 die iets verder kijken dan hun Max Verstappen neus

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          18 augustus 2018 om 15:00

          @eferrari: algemeen bekend dat niemand van de lezers van AB gewerkt hebben bij de ontwikkelingsafdeling van Ferrari.

          #Pinokkio

          Login om te reageren
          • eferrari zegt

            18 augustus 2018 om 17:33

            @erik2907: Was de azijn weer lekker vanmorgen?

            Login om te reageren
            • Erik zegt

              19 augustus 2018 om 13:34

              @eferrari: nee hoor, vanmiddag!

              Login om te reageren
  2. harrie zegt

    18 augustus 2018 om 13:49

    Een cursusje media training zou niet gek zijn voor hem.
    Dat inconsequente geraaskal van hem doet Renault niet echt goed lijkt me.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      18 augustus 2018 om 14:29

      @harrie: Maak je niet druk, voor het eind van dit seizoen moet het veld ruimen en keert Eric Boullier weer terug op het oude nest.

      Login om te reageren
  3. weijs zegt

    18 augustus 2018 om 14:02

    Wat een worst du knaque zeg.

    Login om te reageren
    • hoglard zegt

      19 augustus 2018 om 11:24

      @weijs: en een ou le wappeur

      Login om te reageren
  4. janmetdelangeachternaam zegt

    18 augustus 2018 om 14:21

    “Zouden kunnen winnen, maar dat doen we niet”

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    18 augustus 2018 om 15:16

    “we can’t afford the reputation risk”. Nee die reputatie die ze nu hebben is fantastisch.

    Login om te reageren
  6. utregcity zegt

    18 augustus 2018 om 17:25

    Misschien kan hij ff bellen met VAG, die hebben ervaring hoe je zoiets aanpakt zonder dat ‘t opvalt.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      18 augustus 2018 om 17:55

      @utregcity: zonder dat ’t opvalt? Euh, daar ging ’t juist mis volgens mij. Alleen liggen de kopers er geen seconde wakker van, dat is wel opmerkelijk.

      Login om te reageren
  7. lammie zegt

    18 augustus 2018 om 17:42

    Mooi man, dit is F1, de concurrentie op een zo creatieve en innovatieve manier proberen te verslaan. Doe het gewoon. Dit gelul slaat nergens op

    Login om te reageren
  8. ikleesookoverautos zegt

    19 augustus 2018 om 07:41

    Dat kan toch ieder team?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North