
Volgens het OM is het ongeluk dat de eigenaar van Stipt Polish Point had te wijten aan roekeloos rijgedrag en dus wordt Rick van Stippent vervolgd.
Vorig jaar was er in maart een auto-evenement genaamd DAY1 World of Cars op het TT circuit in Assen. Georganiseerd door bekende sociale media-fenomenen kan het natuurlijk niet anders dat vele (bekende) autobezitters uitgenodigd werden om hun bolides te tonen. Zo ook de welbekende eigenaar van Stipt Polish Point, Rick van Stippent. Voor hem liep de reis ernaartoe alleen minder fijn af. Hij wilde zijn Lamborghini Aventador S meenemen naar Assen, maar kwam niet verder dan Rouveen (net boven Zwolle). Daar raakte hij de controle over zijn 740 pk sterke Lambo kwijt en reed de auto aan alle kanten total loss.
Normaal gereden
We snappen het wel hoor. Een lege A28 en 740 pk onder je rechtervoet, dan is ietsje harder gaan dan netjes 100 km/u voor een autofanaat erg verleidelijk. Met de impact van het ongeluk zou je dan ook denken dat er veel harder is gereden. Van Stippent heeft dit altijd ontkend en zegt dat hij normaal reed. Ondanks de video’s als bewijs dat hij eerder met hoge snelheid voorbij kwam zeilen, reed hij bij Rouveen netjes de toegestane snelheid. Er is niemand die kan bewijzen of dat echt zo is of dat het tegengestelde waar is, dus of het waar is laten we even in het midden. Feit is wel dat de plek van het ongeluk een notoire ‘bult’ in de weg heeft waar het kan dat de aerodynamica van de Lamborghini even niet meer snapte dat alle vier de wielen op de weg moesten blijven. Kortom: de feiten zijn ‘ongeluk’ en ‘Lamborghini total loss’, alles eromheen is gokwerk.
Opzettelijk gevaarlijk
Toch wil het Openbaar Ministerie even wat meer duidelijkheid in de zaak. Rick van Stippent wordt vervolgd voor het ongeluk van maart 2022. De snelheid wordt niet eens genoemd, het wordt gespeeld op gevaarlijk rijgedrag. De zaak wordt naar de rechtbank gebracht in Zwolle en Van Stippent moet zich daar melden in oktober. Dan wordt er officieel gekeken wat er nou gebeurde op de A28 bij Rouveen en of hij zich daadwerkelijk aan de snelheid hield of niet.
Zo krijgt het ongeluk dus alsnog een staartje. Zoals gezegd is een redelijk bekende video hoe Rick kwam langs zeilen bij andere gebruikers van de A28, oordeel zelf:
(via Dagblad van het Noorden)





Ik las Rick van Striptent
Wel beter inderdaad.
Omdat je ook uitgekleed wordt door een kijken naar oude rommel dat is opgelapt met goedkope middeltjes ?
Zolang er geen (video)bewijs is dat hij op het moment van het ongeval te snel of roekeloos reed, valt er ook niks te oordelen.
Dat hij vlak daarvoor toevallig een keer het gas goed intrapt zegt helemaal niks.
@mrcabdrivert: ik denk dat je de deuken in de vangrail en slipsporen op foto 1 een beetje hebt gemist….
Sporenonderoek zegt genoeg.
@mrcabdrivert: het zal je verbazen in hoeverre de Landelijke Eenheid VOA (verkeersongevallen analyse, zie de Mercedes Sprinter op de header foto) met hun technisch onderzoek de bewijslast voor een rechter rond kan krijgen.
Dat is waarschijnlijk de reden dat hij nu wordt aangeklaagd.
“Uit technisch onderzoek is gebleken dat:..”
Ze zullen op basis van de log van de boardcomputer en uit de data van het ongetwijfeld aanwezige voergtuigvolgsysteem vast wel kunnen achterhalen hoe snel hij heeft gereden.
Het hoeft daarbij niet eens per sé over het moment van het ongeval zelf te gaan.
Ze hebben die data mogen verzamelen naar aanleiding van het het ongeval.
Op basis van de video’s die rondgaan is er vervolgens vast wel een rechter te vinden die toestemming geeft om in die data te mogen grasduinen naar bewijs voor deze ‘op video vastgelegde misdragingen’.
Denk dus dat hij best wel mag vrezen voor zijn roze papiertje en dat zijn verzekering daar ook nog wat vindt als hij daadwerkelijk wordt veroordeeld.
Bij het ongeval had Rick ook de bruinwerker naast zich zitten die de hele dag in dienst van hem alles filmt….dus ga ervanuit dat die beelden ook nog wel ergens op n harde schijf staan….
Hoop dat de verzekeraar zich terugtrekt, dan hoeven wij iig niet te lijden onder de fouten van die poetser.
Voor dat onderzoek van de VOA is geen boordcomputer nodig hoor….
Met dat de zaak nu voorgelegd is door het OM is er toestemming om de telefoon van Rik uit te peilen en als Rik de waarheid spreekt zal daar op een paar kilometer nauwkeurig uitgewezen worden hoe hard hij reed op het moment van crashen maar ook het tracé daarvoor.
****Spoileralert****
Aan de ‘remsporen’ (lees pirouette strepen) was al te zien dat het niet met 80 was…. en ook niet met 140……. iets daartussen ook niet…….. dan zal het wel harder zijn gegaan :p
Het lijkt mij dat ze de computer van de Aventador zo kunnen uitlezen en daarin wordt geregistreerd hoe hard je reed op het moment van het ongeluk..
Dat kan gewoon aan de hand van je telefoon ;)
Iedere keer als ik nu met 150-160 km/h over “de schans” bij de Lichtmis kom ben ik blij dat ik niet in zo’n instabiele Lambo rij die bij 100 km/h al loskomt.
+1😂
@seatleon lol. Nooit gerealiseerd dat dit een ding is, maar wel bewust dat er altijd een irritant heuveltje is als ik richting het hoge noorden rijd.
@bunnylebowski: da’s juist het leuke van ‘de schans’. Als je met 100-120 km/u ‘met het verkeer meerijdt’ is er niks aan het handje, je voelt alleen een kleine opschudding.
Om het als schans te laten fungeren moet je iets harder rijden, bij 140-160 voel je ‘m al. Daarom dat je volgens mij nóg meer dan dat nodig hebt om een auto te lanceren zodanig dat ‘ie slipt en in de vangrail eindigt. Geen oordeel verder, hoor ;)
Is dat niet kut voor je verzekering als je veroordeelt wordt voor “gevaarlijk rijgedrag”?
Premie zal aanzienlijk verhoogd worden als ze hem niet al wegsturen.. wordt sowieso een hoge rekening
Die poetst hij vast wel weer weg 😁
Lijkt me dat die dat geweldig vinden, hebben ze een heel goede reden om niet te betalen en te royeren.
Ik rij regelmatig langs de plek waar het gebeurt is, ken dus ook de hobbel, maar het is onmogelijk om zo’n lange crashweg te hebben als je “maar” 100 hebt gereden. Daarnaast was deze plek een 120 weg voordat de max snelheid terug naar 100 ging. Het is gewoon ongeloofwaardig. Nog te meer omdat als je een constante snelheid hebt, er absoluut geen reden is voor de achterwielen om op hol te slaan. Resumerend reed hij gewoon veel te hard, en/of was hij hard aan het accelereren.
Ik zou als ik Rick van Striptent was gewoon zeggen dat er in Assen milieugekkies aan het werk zijn die wielen losschroeven en als bewijs het journalistieke werk van een, nu ja, ons alle bekend zijnde website aanbieden. Case closed!
“Er is niemand die kan bewijzen of dat echt zo is of dat het tegengestelde waar is”
Ook de technische recherche niet aan de hand van het zeer opmerkelijk en lange spoor op de weg? Ik denk dat er daarom ook geen snelheid wordt genoemd omdat die niet precies is te bewijzen maar wel dat er veel, en veel te hard werd gereden. Zo’n lang spoor zie je in de F1 nog niet eens.
Aan de hand van de remsporen zeker wel, maar dan is er een zeer hoge correctiefactor die toegepast moet worden.
Je telefoon uitpeilen werkt beter, dan is er maar een paar km correctie van toepassing en weten ze de snelheid over het hele tracé
Tussen Emmerich en Rees op de A3 zit ook een ‘drempel’ in de weg, in een flauwe bocht. Daar even van het gas, en 250 kmh er zo recht mogelijk overheen is goed te doen (Audi’s TTS/RS6). Je maakt mij niet wijs dat zo’n Aventador met 100 kmh, zoals hij daar aan die praattafel zat te janken, zodanig loskomt daar op die A28 (even geleden nog langsgereden met ruim meer dan 100 kmh) dat hij pakweg 250 meter aan vangrail molt.
Je kan het moeilijk bewijzen als OM, maar Rick: wees nou eens een vent zou ik zeggen.
Inderdaad. Hij reed ook ver boven de 300
“Feit is wel dat de plek van het ongeluk een notoire ‘bult’ in de weg heeft waar het kan dat de aerodynamica van de Lamborghini even niet meer snapte dat alle vier de wielen op de weg moesten blijven.”
Kortom: Hij kan het dus beter bij het poetsen van auto’s houden.
Is de Aventador inmiddels weer “fabrieksnieuw-na-total-loss” of toch op de schroothoop beland?
Hij heeft hem weer terug, dat was toen in een filmpje op Youtube te zien dat hij hem weer ging ophalen.
Auto was toen ook in beslag genomen na dat ongeluk door de Politie.
Door die klootviool stond ik een uur in de file ( kwam bijna te laat bij de bevalling van mijn zoon) en als die eikel nog 1keer beweert maar 100 kmh te hebben gereden trap ik persoonlijk 3.meter onder de grond. Droeftoeter.
Je zoon zal trots zijn op je.
Om ‘tactische’ redenen zal-ie het misschien nooit toegeven, maar die heeft niet op deellast 100 km/u gereden toen het fout ging. Maar dat zal het VOA-onderzoek vermoedelijk wel aan het licht brengen. Dus erover liegen is vast niet erg zinvol.
@anthwan in zo’n situatie pak je toch gewoon de vluchtstrook ?
Poeh. Hij zal het nu wel laten zeg…. Tip: vertrek eerder of blijf bij je vrouw in de buurt als het moment bijna daar is.
Je doet nu de aanname dat het kind door zijn vrouw gebaard is maar dat is slechts de simpelste variant, als het kind bijvoorbeeld van z’n donderdagmiddag maîtresse is kan de boel een stuk lastiger zijn…
a. al met al reed hij wel in een toffe wagen.
b. wel bekruipt me toch het gevoel nu dat ik iets te veel betaald heb voor die poetsdoekjes…
Je was op aliexpress echt veel beter afgeweest.
Voor straf de hele vangrail daar fabrieksnieuw poetsen.
😂beste comment
Kunnen ze niet uitlezen wat de snelheid was op moment van impact? Airbags enzv
Ik wacht wel even af of een rechter hem daadwerkelijk veroordeelt. Persoonlijk vind ik het zonde dat het OM tijd versplit aan het vervolgen van deze persoon. Het betreft een ongeval zonder letsel. Ik zou liever zien dat ze alcoholgebruikers en laggastypes die daadwerkelijk ernstig letsel veroorzaken meer zouden opsporen en vervolgen.
Denk dat ze dit vooral doen vanwege de preventieve werking die hiervan uitgaat. Als je zonder heterdaad betrappen iemand kan veroordelen, schrikt dat toekomstige wegpiraten mogelijk (een beetje) af. Ik snap het wel, zeker met deze publiciteit eromheen.
Inderdaad nogal flauwekul, ik zie vaak politieauto’s (zonder licht of geluidssignalen) door rode lichten rijden en zonder richting aan te geven afslaan, dat zou eens onder de rechter moeten worden gebracht.
Rick kan lullen als Brugman, die zit gewoon fout en ik ben bang dat er voldoende bewijs is als er een zaak gestart wordt. Genoeg gezien, verzameld en uitgelezen waarschijnlijk. Eer dat het OM er een zaak van maakt zijn ze zeker van zichzelf!
En verder blijf ik hem gewoon wegzappen….
Rik – ik heb echt niet harder dan 100 gereden -Stippent, maar geen idee hoe ik aan die remsporen van 400m kom ;)
Arrogantje heertje mag zich verantwoorden. Goedzo.
“Kijk, die vangrail zag er eerst zo uit. En zo verlaat hij eigenlijk de fabriek. Wij hebben er dus wat blauw Ali Express spullie op gedaan, even een witte handdoek erover, en kijk wat er gebeurd. Kijk wat er gebeurd. Al die viezigheid komt er met een beurt van af. Eieieigenlijk is hij nieuwer dan toen hij uit de fabriek kwam. Enig nadeel natuurlijk, de vangrail tordeert en dat is iets, dat hoort gewoon bij zo’n type vangrail. Dat heeft charme. Sommige mensen vinden dit he-le-maal niks! Ik hou er van!”
Mega;👍
Ik heb het even geprobeerd. 100 naar 0 kostte me 40m. 150 naar 0 was 75m 200kmh naar 0 duurde 150m en 250kmh naar nul koste 220m.
Dus eerst een vangrail waarbij je wel minstens 30% afremt en dan 13 piruetjes draait over een afstand van 340m. Dan reed je niet 100kmh. Dat kan elke youtube natuurkundige berekenen.
Net als Enzo Knol, als je een bekend persoon bekend, dan heb je ergens wel een voorbeeldfunctie, zeker op Social Media omdat veel jongeren zoiets na willen doen.
Ik heb een keer met 50 de auto van mijn vader totaallos gereden. Je staat verstelt hoe veel massa doet en je daardoor “door rijdt” ondanks de pirouettjes en het dijkje waar ik twee keer tegen aan botste. De auto, een Peugeot van 1050 kg. Laat staan hoe ver je door kan gaan met een zwaardere auto. Op het verkeerde moment gasgeven met 760 pk kan verkeerd gaan. Moet je niet onderschatten. Dat wil niet zeggen dat je op dat moment al (veel) te hard reed. Maar wel zegt het veel over het rijtalent van de bestuurder denk ik. En daar zou hij misschien wel op gepakt kunnen worden voor een artikeltje 5. Goed poetsen betekent niet dat je goed kan rijden met zoveel vermogen blijkt dan maar weer.
Gelukkig maakt hij alles weer ‘fabrieksnieuw’..
En hij heeft veel jaloerse braverikken die er langskwamen weer de dag van hun leven bezorgd. Want die rijden natuurlijk nooit sneller dan 100 overdag. Vreselijke saaie mensen!