“Rijbereik van Tesla Roadster boven de 1.000 kilometer”

Auteur: , 84 Reacties

Alsof de auto nog niet indrukkwekkend genoeg was.

Enkele dagen voordat de Amerikaanse beurswaakhond SEC het eindeloze getwitter van Elon Musk aan banden besloot te leggen, kon de Tesla-topman nog zelfstandig een bericht plaatsen over de nieuwe Roadster. In een antwoord op een vraag van een nieuwsgierige fan laat Musk weten dat de langverwachte tweede generatie van zijn sportauto een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer zal hebben.

Musk kreeg de vraag op zijn dak nadat hij een artikel over de Model S van MotorTrend deelde, waarin journalisten van het blad een geüpdatete versie van de auto op één lading van San Fransisco naar Los Angeles rijden. Hierop vroeg een volger zich af of Tesla zijn eerdere beweringen over het rijbereik van de aankomende Roadster inmiddels heeft bijgesteld. Uit het antwoord van Musk blijkt dat dit inderdaad is gebeurd.

Bij aankondiging van de nieuwe Tesla Roadster aan het einde van 2017 kwam het bedrijf aanzetten met een aantal verbluffende feiten over de auto, waaronder het rijbereik van de belachelijk snelle auto. Volgens Tesla kon de Roadster op één lading maximaal 620 mijl afleggen, omgerekend een kleine 1.000 kilometer. Door de sterke ontwikkelingen die het bedrijf sindsdien heeft gemaakt, zal dit getal naar verluidt hoger moeten uitvallen.

Hoewel het momenteel nog niet bekend is hoeveel kilometer aan asfalt de nieuwe Roadster op één lading zal kunnen verteren, zal de auto dus gigantisch ver moeten kunnen komen. Uiteraard zal de bestuurder wel voorzichtig om moeten gaan met het gaspedaal, om niet al het elektrosap direct op te bruiken. Het zal een lastig te bevechten verleiding worden, aangezien de Roadster in minder dan twee seconden naar de 100 km/u moet kunnen snellen.



84 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Tss, nog altijd niet in 1 ruk naar Rome.
Met mijn benzineauto lukt me dat ook niet.
@ghengiskhan: Ooit gedaan in 11keer tanken met een Volvo 240 Estate (heen en terug) denk toch altijd nog een heel flink stuk sneller dan in een Tesla.
@kennone: de logica is hier echt totaal zoek…
@p1m: niet echt. Denk dat je een veel hogere gemiddelde snelheid aan kan houden en tanken kost je max 10 minuten, terwijl dat opladen veel langer gaat duren.
@povel: maar een pauze moet iedereen maken op 1000km en laden en eten kan je tegelijk doen. Half uurtje wat fastfood eten en je hebt de wagen weer vol.
@mashell: Bah, fast food. Eet dan tenminste deftig. Kun je ook meteen deftig laden…
@Esprit_de_Flandre: idd fastfood en daar een halfuur over doen, een echte liefhebber. OT wordt deze elektrische racer geleverd met aanhanger of imperial? Maken de batterijen zo’n sprong voorwaarts?
@mashell: maar het wordt steeds drukker aan de stekker. Dus maak daar maar een paar keer één half uur van onderweg naar je vakantiebestemming.
@vantagev8: ik sprak laast iemand met een Model S en die had het er inderdaad over dat op de populaire wintersportroutes tegenwoordig op de zwarte zaterdagen een wachttijd is bij de Tesla superchargers om een vrije laadpaal te krijgen.
@mashell: Het gebruikelijke gewauwel om de manke EV goed te praten.
@dreetje: en daar tegenover het gebruikelijke gelul dat iedereen een range van 1000km op 5 minuten tanken nodig heeft. 😴😴😴
@kennone: En het heeft je slechts het 4-dubbele gekost.
@simonmc: het dubbele als je een auto behoorlijk zuipende benzine auto hebt
@simonmc: het dubbele als je een oude behoorlijk zuipende benzine auto hebt
@kennone: Ik vind het haast nog knap! Gezien de cW waarde van een zeecontainer
@ghengiskhan: Even off topic betreffende actieradius: Klopt het nog steeds dat de nieuwe Roadster een 2+2 zal worden? Heb het toen niet op de eerste foto’s en filmpjes terug kunnen vinden.
@gallardogt: 2 smurfen achterin dan.
Als dit waar is, zou het weleens de tipping point kunnen zijn qua perceptie van elektrisch rijden. Eerst maar zien!
@subaru555: Tja dat is ook beetje de problematiek van Tesla.. veel tetteren… remember 420, funding secured! eind 2020 1 miljoen autonome robot Tesla’s op de weg, Tesla’s schrijven niet af, en nog 100000 miljoen claims;)
@dakarbemo: aan de andere kant ze hebben auto’s op de markt, qua aandrijving nog altijd de meest efficiënte. Ze hebben het supercharger netwerk. Ze hebben zelfs de Model 3 voor $35.000 te koop (had ik niet verwacht). Tuurlijk is de techniek van de Autopilot nog niet goed genoeg. Ja, de omgang met de beurs is niet correct, maar ach wat speculanten op het verkeerde been zetten is niet zo’n ramp, niemand kan in de toekomst kijken dat mogen aandeelhouders dat ook niet van bestuurders verlangen. Als ze structureel winst gaan maken (bijvoorbeeld door de kostprijs van de wagens te verlagen, makkie als er geen Autopilot besteld is hoef je dat ook niet te monteren) dan komt het wel goed met Tesla.
@mashell: dat 35k model is er nooit geweest, was 35k met aftrek van de subsidies en verminderde kosten mbt brandstofverbruik :) Overigens is dat ding nooit in productie geweest want tja kon toch niet uit. Het gaat mij niet perse om het liegen mbt de beurs maar gewoon uberhaupt wat meneer kukelt is vaker totale onzin vs realiteit. Dat van die autonome Tesla taxi’s komt bijvoorbeeld al uit 2016, en in 2018 moest t toch echt zeker gerealiseerd zijn. Punt is bijna alle grote mededelingen zijn puur om aandelen te nudgen aangezien dr grote financieringsbehoefte is. Panasonic heeft al gezegd DOEI Elon met je sprookje. Das nogal, een partner (batterijbouwer) die zegt nee we investeren niet verder in je. Ik geef Tesla credit wat betreft “drivetrain” maar voor de rest…. zal denk ik een acquisitie worden op termijn door “oude” fabrikant heeft koper gelijk die leuke drivetrain in handen.
@dakarbemo: das dan wel de toekomst voorspellen, die acquisitie komt eraan hoor. Zalando is ook zo een case …. leveranciers die hun openstaande facturen hebben omgezet in aandelen van Zalando. Je ziet duidelijk synergieën tussen beiden.
@dwfc: toekomst voorspellen is leuke gymnastiek voor mijn hersens :)
@mashell: maar de aandeelhouders mogen wel verwachten dat hij meer integriteit en ethiek aan de dag legt. Maar ik hou van Tesla, een geweldig product om op te shorten, niet om op te beleggen.
Laat maar doorkomen!
Vind um wel te pruimen, maar alleen als onze drie-assert Tabbert Baronesse 860 XL erachter kan. Anders hebt ik er nog niks aan.
@moveyourmind: als je deze kunt kopen heb je geen Tabbert maar huur je een privé huis op de plek van bestemming.
@moveyourmind: Ja, want dat moet je standaard achter elke roadster kunnen hangen, nietwaar?
Nog steeds geen v12
@mverstappen: het enige dat stiller, soepeler en vibratie armer loopt dan een V12 is een electromotor.
@mashell: Jij hebt ook geen V12 meer, Max.
Motortrend haalde dus meer dan 550 km op 1 lading met de Model S Long Range! 6 uur rijden zonder te laden en nog zo’n 10&% over (wel 105 km/u qua snelheid). Mensen die nog range angst hebben.. Wanneer heb jij voor het laatst zonder stop 6 uur gereden? Ik uhm, 5 jaar geleden een keer..
@stfu: ik wou dat het kon in Nederland 6 uur lang 105 kmh rijden😉
@stfu:
Het gaat niet om het rijden in één stuk, het gaat om de afstand die je kan rijden zonder op te laden. Dus voor mijn part rijd je dat stuk in drie dagen, niet iedereen kan namelijk altijd thuis of op het werk opladen, maar slechts wanneer er plek is aan de laadpaal die je met je hele buurt deelt.
@stationcar: Mensen die niet eens de ambitie hebben om een oprit te hebben… ofwel een fatsoenlijke parkeerplek moeten ze afschaffen :D
@stfu: sanfranciso naar la is zelfs meer dan 600km
@stfu: zelfs ik als tesla eigenaar moet bekennen dat ik vpor lange trips liever de (diesel)ice pak. Waarom? 4 a 5 uur lang doorjakkeren met 140/150 kmh zonder probleem. Het grote nadeel voor mij persoonlijk is de grote decrease in range wanneer je goed gas geeft…
@alassad: Wij hebben gewoon een Nederlands woord voor “decrease” hoor…
@simonmc: En “range” ook natuurlijk.
@stfu: 820km is voor mij het tippingpoint. Heen en weer naar Luxemburg zonder te hoeven laden.
@cloverleaf: om lekker goedkoop te tanken zeker;).
@cloverleaf: Hebben ze in Luxemburg geen laadpalen dan?
@flutterby: als je gaat om 5 min te neuken, is er nog niet veel bijgeladen
tja de heer Musk heeft wel wat meer beloftes gedaan. Waarschijnlijk gaat hij komend jaar deze auto meer dan 500.000 keer bouwen, gaat dit eindelijk zorgen dat de hut winst gaat maken en willen alle Roadster eigenaren graag een dusdanig belang dat hij de beurs kan verlaten en weer lekker vrijuit kwakelen/twitteren…………….
@SpiderIV: True maar die range is met de huidige techniek uit de Model S/3 al mogelijk.
@SpiderIV: Amazon, Facebook, Twitter, ect waren ook lange tijd niet winstgevend. Als je exceptioneel wil groeien moet je wel investeren. Per auto wordt er gewoon geld verdiend, meer als de massa productie concurrentie.
Beursmanipulatie … meer doet hij niet.
Ik geloof dat hij wel iets meer doet dan beurs manipulatie. Tesla heeft aardig wat voor elkaar gekregen. Je kan een fan zijn of hater maar Tesla heeft wel erg veel geinoveerd. SpaceX heeft enorme resultaten onder aijn leiding laten zien. Als je het daar niet mee eens bent, ben ik benieuwd met wie jij hem vergelijkt om te zeggen dat hij niet meer doet.
@wilbertdg: absoluut eens dat hij de game changer is in deze sector, maar hij is nog steeds te afhankelijk van beurskapitaal om te blijven innoveren. En nu de EU constructeurs volop EV’s lanceren zal zijn marktaandeel daar aanzienlijk dalen. Ik zie niet in waar hij zijn afzet nog zal verhogen op termijn. Bovenstaande auto is reeds 2 jaar geleden aangekondigd maar is hij reeds op de markt? Heeft hij voldoende orders om dit project winstgevend te produceren? Als ik dan lees dat de verkoopcijfers van model 3 in Q1- 19 een 20 % lager waren dan in Q3 – 18 dan kan je niet spreken van een duurzaam succes. Om dan nog maar te zwijgen van model s en x die over dezelfde periode een klap te verduren kregen van 50% minder afzet. Misschien door het kannibalisme van model 3, dat zou eventueel wel de oorzaak kunnen zijn.Met deze resultaten zal hij weinig geld ophalen ….en dat is zijn probleem om voordurend te blijven innoveren … ooit moet een bedrijf eens winstgevend worden voor de aandeelhouders, die ontvangen graag dividenden!
Ben benieuwd wat er gebeurd na een rondje Nurburgring volgas. Dan is ie waarschijnlijk of half leeg, of is de auto over de zeik omdat het batterijenpakket te heet wordt oid.
@tazmania: heb ik met mn leasebak nog nooit gedaan, dus het boeit me totaal niet
@sjonniedeluxe:

Is jouw “leasebak” dan iets dat voor een sportwagen door moet gaan?
@tazmania: Geloof je het zelf? Een bereik van 1000 km ineens naar 21 km?
@SimonMc: precies mijn gedachte.
@simonmc: de 1000 km is waarschijnlijk het theoretisch maximaal haalbare. Net zo goed dat een e63 of M5 ook 1 op 16 kan draaien. Maar wanneer je vol gas gaat op de Nordschleife draaien die opeens 1 op 2. Dat zelfde energieverbruik zal de tesla ook hebben en is het bereik een stuk over de 100 km. Dan moet je elke 4 rondes aan de lader, net zo goed dat je dan ook moet tanken met een ICE. Waar @tazmania, vermoed ik, aan twijfelt is dat de accu’s oververhit raken bij die vermogens-output.
@srthellcat: Dat van die batterijen die erg warm worden, geloof ik best. Alleen denk ik (hoop ik? ) dat die Roadster een veel betere koeling gaat krijgen, gezien die ook 400 km/h moet halen. De Model S enz…zijn niet bepaald ontwikkeld als sportauto, dus als je die gaat gebruiken als één, is het wel te verwachten dat die bepaalde probleempjes krijgt. Als je met je familiesloep zou gaan racen, zijn je remmen na 1 ronde ook waardeloos.
@tazmania: Zeg dat het pack 200kWh is en je rondje is 21km. Dan verbruik je dus 10kWh aan energie per kilometer. Geen idee waar die energie heen moet, want als dat in zo’n korte tijd vrij komt staat je auto in de fik.
Leuke tekening van een auto, aangevuld met wat poëzie van Tesla.
@johnwaters: Tekening? Die auto bestaat en rijdt ook gewoon.
Lijkt me voldoende.
Als zo’n bericht naar buiten komt, weet je één ding zeker. Morgen of overmorgen komt er weer slecht nieuws over het bedrijf Tesla. En dan gaat niet om beloftes voor de toekomst, maar om feiten van nu.
Zoals het bericht over autonome taxi’s, dat werd gevolgd door de bekendmaking van een enorm verlies over het eerste kwartaal.
@v8power:
Autonome taxi’s inderdaad. Wat een klucht. Terwijl dat hele autopilot nog voor geen meter werkt. Die Musk moet zich kapotschamen voor de gesubsidieerde troep die hij op de markt gooit.
1000km als je er woon-werkverkeer mee rijdt waarschijnlijk. Niettemin, indien correct, zeer bruikbaar voor normalen modellen…
@esprit_de_flandre: Geldt dat niet voor alle voertuigen? Een doorsnee ICE heeft exact dezelfde afwijkingen als je niet met een ei onder je voet rondrijdt.
@bara: nope, wat oudere benzine auto’s kan je nog 140 mee rijden en die halen dan de opgegeven 1:12
Ik mis de staffelberekening;
– Airco aan = x km/miles minder bereik.
– Verwarming aan = x km/miles minder bereik
– Verlichting aan = x minder km/miles minder bereik
– GPS actief werkend = x minder km/miles minder bereik
– Multimedia installatie actief = x km/miles minder bereik

enz enz.
Al rijdt ie elke andere sportcar naar huis, een actieradius tot de maan. Dan nog koop ik het niet. Buiten de snelheid mist dit ding alles wat een sportwagen hoort te hebben.
@ericc: Totdat je een keer meerijdt, en terug uitstapt met knikkende knietjes.
@ericc:
Zoals iedere tesla tot nu toe: steriel en oninteressant en gehyped door klimaatbangeriken.
@kempenaer: klimaatbangeriken? Ik snap dat auto’s een vrij minimaal onderdeel zijn van de uitstoot, maar die uitstoot verminderen is toch alsnog geen slecht plan? Of geloof je niet dat mensen bijdragen aan de opwarming van de aarde?
@jipino: feit dat je het over geloof hebt zegt mi wel genoeg…
@spylegion: je kunt ergens niet in *geloven* terwijl het feitelijk bewezen is, zoals bv. evolutie. Dus mijn gebruik van dit woord zegt niks. Verder wil je vast bronnen (hoewel je die zelf niet biedt): https://skepticalscience.com/global-warming-scientific-consensus-intermediate.htm
Ik wacht op de comments van mensen die zeggen dat zijn/haar woon-werk hier niet mee te halen is..
@michiel_vandelft:
Als het ding 400 km haalt dan mag je in je handjes klappen. Moet je wel de airco en verwarming uitlaten en met 90 kmu achter vrachtwagens meezeilen anders haal je nog geen 300 km.
@kempenaer: tuurlijk joh. Ik hou je steen wel ff omhoog, kun jij er weer snel onder kruipen.
@kempenaer: Nee joh, je moet eigenlijk 30 km/h rijden op banden van 175 breed, anders haalt ie de 100 km niet eens. Hoezo weet je niet dat de ontwikkeling van elektrische auto’s niet alleen gestagneerd is, maar zelfs is achteruit gegaan…
Ik geloof er geen fluit van, dat die actieradius klopt. Het verbaast me dat er zulke rabiate teslagroupies zijn die dit wel geloven. De actieradius van een tesla bij normaal gebruik en bij normale omstandigheden is gewoon waardeloos. En het laden gaat tergend langzaam ivm tanken van benzine of diesel.
Verder is het altijd weer typisch dat teslagroupies als vliegen op de vijgen afkomen om positieve reacties op tesla artikelen massaal te plussen. Zo hopen ze de massa mee te krijgen. Het neigt naar propaganda, manipulatie en hysterie.
@kempenaer: jij zal gezellig zijn op feestjes denk ik
@kempenaer: het is wat, zo gelovig zijn…
@kempenaer: ik zie maar één iemand hier historisch doen.. jij dus.
@kempenaer: Zeg eens, waarom ben je zo bang van de elektrische auto? Werk je voor het oliekartel ofzo?
Dit is toch een serieuze prestatie.
Zal me een geweldig sportbak zijn zeg! 0-100 in 2 sec, range van 1000km+!
Ga dan maar uit van een rijdende accu van 200kwh, dus 2500kg+. Ik verheug me alvast op de video van Wouter die een middagje gaat driften met dat ding! :)
Wederom een voorbeeld van dromen van de Muskias, heb respect voor mensen die hierin blijven trappen.
@superfunky: 1000+km is natuurlijk niet op maximaal power km’s
Jouw spaardiesel zou volgens opgaven ook 1000km moeten kunnen hallen maar na een ritje op topsnelheid (125km/h) is de tank ook na 300km leeg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).