
Een prettige verrassing!
De WLTP-range van een elektrische auto is altijd een droomrijbereik dat je alleen onder de meest ideale omstandigheden kunt halen. @wouter heeft al tig keer zijn 3/5-rekenmethode met je gedeeld. Maar is die som nog wel up-to-date nu er zoveel nieuwe EV’s zijn? Het lijkt er niet op.
Een groep van 32 internationale automotive-journalisten (één journalist per land) publiceert onafhankelijke onderzoeken en artikelen onder de naam Autobest. Eén van de initiatieven van Autobest is de jaarlijkse EcoBest Challenge. Hierbij wordt gekeken naar de prestaties van nieuwe elektrische auto’s. Zie het als een WK Snelladen, maar dan gericht op meerdere EV-facetten.
EV die verder komt dan opgegeven WLTP
Eén van de zaken die Autobest onderzoekt is de werkelijke actieradius tegenover het opgegeven rijbereik volgens de WLTP. Normaal is dit niet zo’n spannende statistiek, omdat alle EV’s vrij ver van de WLTP af zitten. Dit jaar is dat anders. Eén elektrische auto slaagt erin om verder te komen tijdens de rijtest dan dat de WLTP aangeeft. Dat is de Leapmotor T03.


Tijdens de rijtest stond de T03 in de normale rijstand en mocht regeneratief remmen in de stadsomgeving. Het parcours bestond uit 55 procent snelweg, 25 procent normale wegen en 20 procent stadspaadjes. De T03 heeft volgens de WLTP-berekeningen 265 kilometer aan rijbereik. Niet indrukwekkend inderdaad, maar wat verwacht je van een EV van net geen € 20.000? Pas na 290 kilometer rijden zonder op te laden, komt de Leapmotor tot stilstand. Hij komt dus even 25 kilometer verder dan afgesproken.
Wat is de echte actieradius van mijn nieuwe EV?
Naast de Leapmotor testten de journalisten nog veertien nieuwe EV’s waarover een heleboel informatie werd verzameld. Ik sluit dan ook niet uit dat dit het laatste bericht is over de Ecobest Challenge 2025. Goed, kijken we naar de range in de echte wereld en de WLTP, dan scoort nog een goedkope EV erg goed. De nieuwe Dacia Spring kwam na 219 kilometer stil te staan, wat maar 6 kilometer minder is dan de opgegeven actieradius.
De grootste tegenvallers zitten in het duurdere segment. De Audi A6 e-tron Sportback stopte ermee na 556 kilometer terwijl de Audi eigenlijk 700 kilometer moet halen. Het grootste verschil zit bij de Tesla Model 3 Long Range. De opgegeven actieradius van 702 kilometer werd bij lange na niet gehaald. Al na 544 viel de Tesla stil. Hij haalt dus nog geen 80 procent van de WLTP.
Aan de hand van deze vijftien auto’s zouden we een nieuwe rekenmethode kunnen hanteren. De echte actieradius is ongeveer 85 procent van de WLTP. Bekijk hieronder hoe ver jouw EV kwam bij het experiment.
Echte actieradius vs WLTP bij nieuwe EV’s
| Model | WLTP | Echte actieradius (procentueel over van WLTP) |
| 1. Leapmotor T03 | 265 km | 290 km (109,43) |
| 2. Dacia Spring | 225 km | 219 km (97,33) |
| 3. Mini Aceman E | 301 km | 278 km (92,36) |
| 4. Fiat Grande Panda | 320 km | 294 km (91,88) |
| 5. Citroën ë-C3 | 320 km | 293 km (91,56) |
| 6. Skoda Elroq | 540 km | 487 km (90,19) |
| 7. Opel Frontera | 306 km | 275 km (89,87) |
| 8. Hyundai Inster | 360 km | 316 km (87,78) |
| 9. BYD Dolphin Surf | 310 km | 272 km (87,74) |
| 10. Peugeot e-3008 | 529 km | 451 km (85,26) |
| 11. Renault 5 E-Tech | 410 km | 346 km (84,39) |
| 12. Kia EV3 | 605 km | 501 km (82,81) |
| 13. Ford Puma Gen-E | 364 km | 294,5 km (80,91) |
| 14. Audi A6 e-tron Sportback | 700 km | 556 km (79,43) |
| 15. Tesla Model 3 Long Range | 702 km | 544 km (77,49) |





Jeeez, Tesla weer achteraan. Musk gaat zich dringend toch eens wat meer moeten toeleggen op het merk en wat minder op “mechahitlers” te bouwen. Of hij zou ook gewoon eens kunnen opstappen en een vernieuwende wind toelaten.
Ook al zal er echt verschil zitten in gehaalde en behaalde resultaten van auto tot auto, rijstijl is alles. Uitrollen en dan met een flinke vaart door de bocht / over de rotonde, niet sprinten richting rode stoplichten, anticiperen op de snelweg (als ik remlichten van een niet EV zie op de snelweg buiten files geeft het mij aan dat je niet kan autorijden). En het laatste, die is wel echt irritant, niet harder dan 100. Als je dit doet, haal je bij iedere auto de wltp wel, zolang je niet enkel stad rijdt.
EV en ICE is wel anders, EV haal je veel meer km’s mee in de stad! Ook ten opzichte van de wltp. ICE is andersom.
Vind zo’n Lijpmotor een ontzettende brommobiel om te zien, maar dat neemt niet weg, dat het een knappe prestatie is qua feitelijke vs WLTP range 👍
Ziet eruit als een verlengde telefooncel met een kofferbak aan de voorkant.
Ik zie nog wel steeds iets in die 3/5 regel van Wouter, maar dan als worst case scenario in de winter. Natuurlijk kan het slechter, een landing wegknallen op topsnelheid op de Autobahn kan wel eens een kwart tot 2/5 range opleveren, maar met mijn rijstijl in de winter op winterbanden met winters weer en verwarming standje t shirt en korte broek blijf ik steken rond de 65% WLTP als slechtste waarde.
Wel een nette score van die Leap. Mijn EV redt dat alleen op vakantie in de bergen, maar dat zal ook deels komen door rijstijl, mijn vriendin rijdt ook wat zuiniger dan ik als ze rijdt.
Bijzondere uitslag daar de Model 3 in de meeste onderzoeken vaak naar boven komt als meest efficiënt en vaak rond de 90% haalt van de WLTP.
Ik was zelf juist enorm verbaasd na een proefrit in de model 3 LR. Na een stuk van ongeveer 40km met stad, snelweg met cruisecontrol en aantal keren vol gas vanaf het stoplicht was het uiteindelijke verbruik slechts 12,3kwh. Zoals ik de auto heb gereden was 600km makkelijk haalbaar.
Dat zijn waardes die de ‘oude’ model 3 LR AWD van m’n vrouw alleen haalt bij zuinig rijden.
Beide sluiten elkaar niet uit. Een auto kan best efficient zijn maar toch ook een grote afwijking hebben op de wltp. Ze hebben bijvoorbeeld ook geregeld kleinere batterijen dan de concurrentie maar toch in verhouding toch een relatief hoge wltp.
Voorbeeld:
BMW i4 edrive 40:
WLTP 613km
Praktijkervaringen (ev database)
real range combined high weather: 605 km (99%)
real range combined cold weather: 435 km (71%)
Tesla model 3 long range highland:
WLTP 702 km
Praktijkervaringen
real range combined high weather: 650 km (93%)
real range combined cold weather: 455 km (65%)
Lijkt wel een vernieuwde Matiz van weleer! Met 800cc blokje in die tijd, kwam dat gekke ding in het geel (een week gehuurd) nog best van zijn plek en kreeg dat ding de bochten niet uit. Was gewoon komisch!