• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rinspeed Zazen in Geneve

Auteur: Wouter, gepost 6 maart 2006 om 22:20 – 17 Reacties

" class=


Het was al aangekondigd door Rinspeed dat de zaZen in Geneve zou worden onthuld. Die belofte hebben ze niet gebroken, maar helaas stond de concept car wel weggestopt op een erg klein stukje beursvloer. Da’s jammer, want de zaZen verdient meer aandacht.

De zaZen is ontworpen door de Zwitser Frank M. Rinderknecht die een voorliefde heeft voor bijzondere ontwerpen zoals de Chopster. Opvallen doet de zaZen zeker, is het niet door de kleurstelling (oranje met wit) dan is het wel door het transparante dak. Rinspeed ontwikkelde de zaZen gezamenlijk met Bayer MaterialScience, de grootste plastic fabrikant ter wereld. Zo is het gehele dak van kunststof, namelijk transparent Makrolon polycarbonaat.

In de zaZen worden meer bijzondere materialen gebruikt, de lak is een zogenaamde “crystal skin” waarin Swarovski kristallen zitten verwerkt voor extra blingbling. Over deze laklaag is een zelfherstellende polyurethaan deklaag heen gebracht. Vergelijkbaar met de krasvrije lak die Nissan aangekondigd heeft.

Ook voor alle lampen en de velgen is gebruik gemaakt van Swarovski kristallen. Overigens is het derde remlicht nog specialer, dit is een holografische projector die een groot derde remlicht in het doorzichtige dak laat zien.

Rinspeed klopte voor de aandrijving aan bij huisleverancier Porsche. In de zaZen wordt gebruikt gemaakt van de 355 pk sterke 6-cylinder boxer uit de Porsche 997 Carrera S. Daarmee accelereert de zaZen in 4,8 seconden naar de 100 en stopt pas met versnellen bij 293 km/u. Mocht de zaZen in productie worden genomen, dan overweegt Rinspeed ook een versie uit te brengen die op aardgas zal lopen.

Ook interessant!

  • Deze Porsche biedt plaats aan het hele gezin
  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • Porsche render
    Maken of kraken; een nieuwe, elektrische Porsche 928
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

997, carrera, concept, geneve-2006, Porsche, rinspeed, swarovski

Vorig bericht: « Zelfreinigend wiel van AEZ
Volgend bericht: Porsche Cayenne Turbo S op de hielen van Ford GT »

Lees Interacties

Reacties

  1. jelle zegt

    6 maart 2006 om 21:44

    Mooie auto alleen die achterkant doet me een beetje teveel denken aan een testarossa

    Login om te reageren
  2. Franqie zegt

    6 maart 2006 om 22:08

    Best leuk idee, alleen lijkt de voorkant heel erg op n Porsche, en de lijn vanaf de zijkant ook (tot driekwart)

    Login om te reageren
  3. JeffreyG zegt

    6 maart 2006 om 22:20

    het is apart
    maar verschrikkelijk lelijk
    slechtste van rinspeed ooit

    Login om te reageren
  4. Joachim zegt

    6 maart 2006 om 23:01

    Butt-ugly krijgt een nieuwe betekenis !

    Login om te reageren
  5. Rits zegt

    6 maart 2006 om 23:57

    @Franqie quote:Best leuk idee, alleen lijkt de voorkant heel erg op n Porsche, en de lijn vanaf de zijkant ook (tot driekwart)
    Mag ik je op attenderen dat Rinspeed hun auto’s bouwen op basis van een Porsche.
    Vind zelf de koplampen lijken op die van de 612(Ferrari)

    Login om te reageren
  6. ZOEF zegt

    7 maart 2006 om 14:11

    Rinderknecht is een gast vol originele ideeen!

    Login om te reageren
  7. DuvelDuvel zegt

    7 maart 2006 om 14:53

    Op zich wel vet, helemaal dat dak :D
    Ik vind de voorkant meer wat van een Cayenne hebben

    Login om te reageren
  8. Franqie zegt

    7 maart 2006 om 15:45

    @Rits, ja dat snap ik wel, maar als je zo’n exclusief model bouwt, kan je hem toch ook wel iets aanpassen, zodat ie niet meer zo duidelijk op een Porsche lijkt? Ik vind de voorkant trouwens best mooi, in tegenstelling tot de rest…

    Login om te reageren
  9. fubar zegt

    7 maart 2006 om 19:37

    tja rinspeed mishandeld al jaren erg veel porsches maar affijn moeten ze zelf weten maar om er dan een volledig glazen dak op te zetten gaat mij iets tever ,iets voor de paus misschien???????

    Login om te reageren
  10. dekster zegt

    7 maart 2006 om 20:56

    wrm hebben toekomst beelden altijd zo stomme designs?

    Login om te reageren
  11. tim zegt

    8 maart 2006 om 10:20

    ik vind de voorkant en het dak echt prachtig maar de achterkant is foeilelijk

    Login om te reageren
  12. Parcival zegt

    8 maart 2006 om 13:54

    Kan Porsche dit dak alsjeblieft als optie gaan leveren op de 911-serie’s…… prachtig en simpel resultaat denk ik. Verder inderdaad (met nadruk op de achterkant) BUTT-ugly.

    Login om te reageren
  13. dekster zegt

    8 maart 2006 om 17:24

    kan je mij uitleggen wat je zo graag hebt/ziet aan een glazen dak?.

    Login om te reageren
  14. Parcival zegt

    9 maart 2006 om 14:13

    Waarom uitleggen wat ik mooi vind…. alsof je ooit door argumenten iets mooi/lelijk kan gaan vinden.

    Login om te reageren
  15. dekster zegt

    9 maart 2006 om 16:49

    @Parcival
    niet door argumenten maar misschien kijk ik op een verkeerde manier naar deze wagen

    Login om te reageren
  16. kjell zegt

    22 april 2006 om 12:13

    ik vind geen leuke en mooie auto

    Login om te reageren
  17. Stiggie zegt

    12 november 2007 om 10:47

    Het dak is van kunststof, niet van glas vrienden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North