
Als eerbetoon verwachten we op zijn minst het meest krankzinnige project dat ze ooit hebben gemaakt.
Het is een duistere dag voor de wereld der tuning. Zojuist schoot Brabus een treurig persbericht de wereld in, waarin medegedeeld werd dat het haar oprichter heeft verloren. Het is niet precies bekend waardoor Bodo Buschmann kwam te overlijden, maar volgens Brabus had de Duitser korte tijd last van een vrij ernstige ziekte. Buschmann werd 62 jaar oud.
De Duitser richtte Brabus in de herfst van 1977 als 22-jarige knul op, terwijl hij nog aan het studeren was. Zijn bedrijf had van meet af aan het doel auto’s van Mercedes-Benz exclusiever en verfijnder te maken. Zijn eerste werkplaats opende hij achter de autodealer van zijn ouders, maar deze werd al vrij snel te klein voor zijn ondernemingen. Brabus wist al vlug de nodige bekendheid te vergaren, waardoor de interesse van ver buiten Bottrop zijn kant op kwam.
Naarmate de jaren vorderden, groeide zijn bedrijf alsmaar groter. Dankzij allerlei bijzondere projecten, records en Bodo’s onfatsoenlijk drukke werkschema, wist het bedrijf uit te groeien tot één van de meest gerespecteerde tuners op aarde.
Tegenwoordig produceert Brabus nog altijd auto’s naar de ideeën van Buschmann. Van gruwelijk snelle E-Klasses tot ronduit idiote G-Klasses, er is voor ieder wat wils. Hoewel Brabus na jaren onder leiding van haar oprichter ineens een ander zal moeten vinden, zullen ze Bodo’s filosofie blijven respecteren.
Een kist met walvissenpenislederen binnenkant it is?
Brabus Smart en geweeklaag is bij deze op zijn plaats. Rip
Helaas niet oud geworden. Wel een erg mooi bedrijf opgericht. Vooral de motortuning en het restauratie werk wat ze doen.
Wat ik met Lego, Noppers, kleurpotloden en papier deed, deed hij in het echt, respect!
Houdt de CLS Brabus Rocket niet nog altijd het officieuze record van snelste sedan? Zo iets van tegen de 370 km/u. http://www.topcarrating.com/brabus/2006-brabus-cls-rocket-v12-s-biturbo-2.jpg
Ik heb ooit eens een E-Klasse Brabus gezien. Het komt nu wel erg dichtbij.
Zonder dollen: een icoon als het gaat om krankzinnigheid en bizarre apparaten. Een gemis. Opdat Brabus in zijn eer nog gekkere creaturen op de weg mag gaan zetten!
En nu wachten op een mooi lang artikel van Willeme over Brabus!
@maarten020: @willeme leest u mee?
@gwnbmw: Jazeker, het artikel staat online: https://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-van-de-grootste-tuner-ter-wereld-109034
@maarten020: dat is wel een artikel waard indd. En zeker van AB icoon Willeme.
@maarten020: Hallo Maarten! Speciaal voor jou hebben we een artikel gemaakt over de geschiedenis van Brabus en wat ze tegenwoordig allemaal doen:
https://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-van-de-grootste-tuner-ter-wereld-109034
Veel leesplezier gewenst!
Een grote man in de tuning dat is zeker. Nu maar hopen dat Brabus nog lang volgens zijn filosofie kan doorgaan!
Dat ding op de foto is meteen ook de vetste Brabus imo. RIP
De Brabus Bullit, een C-klasse met 6,3L V12 biturbo en 730pk zal voor altijd in mijn geheugen blijven…
Brabus 190E 3.5 Bi-turbo :
https://www.favcars.com/brabus-mercedes-benz-190-e-3-5-biturbo-w201-pictures-270917.htm
@desjonnies: Terwijl het een 3,6 liter is!
Waar heeft meneer Buschmann eigenlijk de naam BRABUS gehaald?
Iemand?
@esprit_de_flandre: van wikipedia:
“The company name was derived from the first three characters of the founders’ surnames (Brackman, Buschmann). Following the company’s foundation, Brackman did not show interests in modifying vehicles or running a business, so he sold his company shares to Buschmann for 100 euros.”
Wat krijgen we nu? Elektrische Brabusjes?
Ben daar wel eens op excursie geweest met de smartclub
Hele rondleiding gehad , die werkplaats , schoner als de meeste operatiekamers
En ja ze hadden ook een gebouw waar ze de smart Brabus maakten
In dat gebouw stonden ook
Testbanken voor motoren
@supertjeduc: in welke operatiekamers heb jij gelegen?