• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rolls-Royce stapt van geloof af en gaat alléén maar EV´s maken

Auteur: Onno, gepost 13 februari 2023 om 07:38 – 15 Reacties

Rolls-Royce stapt van geloof af en gaat alleen maar EV´s maken

Het deftige merk Rolls-Royce stopt met wat ze al jaren doen en gaan alleen maar EV´s maken.

Groot, groter, grootst. Daar denk ik aan bij een Rolls-Royce. Afgelopen weekend zag ik nog een witte Phantom en wat zijn die dingen imposant. Mooi? Mwa, maar het laat wel een indruk achter. In zo’n slagschip ligt natuurlijk een kolossale verbrandingsmotor, maar daar gaat verandering in komen.

Rolls-Royce EV

Rolls-Royce gaat alléén maar EV’s maken

Dit zegt de CEO genaamd Torsten Muller-Otvos van het merk. De toekomst is wispelturig, maar zoals het nu uitziet zal die elektrisch zijn. Ook zelfs voor Rolls-Royce, zegt hij in een interview Car Magazine.

Het zat er al een beetje aan te komen. De Spectre, de volgende auto van het merk dat gelanceerd zal worden, is volledig elektrisch. Dat is de allereerste van het Engelse merk en dus een belangrijke auto. Tevens voor de toekomst van het bedrijf, want volgens de CEO zullen alle auto’s van Rolls-Royce tegen eind 2030 volledig elektrisch zijn. En dat is al best snel!

Geschiedenis

Met het verbannen van de verbrandingsmotor gooi je wel heel wat geschiedenis weg. Dat beseft het merk ook. Toch zullen alle toekomstige auto’s elektrisch zijn, maar ‘met het behoud van waar Rolls-Royce voor staat’. De Spectre zal de meest dynamische RR ooit zijn, aldus de CEO.

Rolls-Royce EV

Echter, de elektrificatie zal niet direct ingaan. Nog enkele jaren zullen Rolls-Royces met een verbrandingsmotor verkocht worden, denk aan een Cullinan of een Ghost. De overgang naar elektrisch rijden zal volgens Muller-Otvos soepel gaan. Letterlijk en figuurlijk! Want RR-rijders zijn al veel koppel gewend en ook aan de soepele en stille rijervaring. Eigenlijk pas elektrisch rijden daar heel goed bij.

Belangrijkste taak van het merk is om de geschiedenis en rijervaring te behouden. Bij de Spectre zal blijken of dat gelukt is. Eén ding staat vast, wij willen de auto graag testen op de Nederlandse wegen.

Ook interessant!

  • Eigenaar maakt zijn Rolls-Royce eigenhandig elektrisch in 4 jaar tijd
  • Rolls-Royce Spectre is één bonk aan software
    Rolls-Royce Spectre is één bonk aan software
  • elektrische Rolls-Royce Spectre
    Gelekt! Elektrische Rolls-Royce Spectre naakt
  • Rolls-Royce Cullinan DMC
    Een Rolls-Royce Cullinan verbreden is te belachelijk voor woorden

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Rolls-Royce

Vorig bericht: « Dit is de productieversie van de RAM 1500 REV
Volgend bericht: Video: Porsche 911 Carrera RS in Transformers: Rise of The Beasts »

Lees Interacties

Reacties

  1. techniekmeneer zegt

    13 februari 2023 om 08:08

    Zonde zeg!

    Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    13 februari 2023 om 08:11

    Ik snap hem wel. In dit segment gaat het altijd om zo soepel mogelijke aandrijflijnen. Hoog koppel, rustige loop. En geruisloos vervoer voor de inzittende.

    Zelfs de mooist lopende V12 wordt hierin natuurlijk overklast door een elektrische aandrijflijn.

    Login om te reageren
  3. William zegt

    13 februari 2023 om 08:35

    RR doet t goed. Geen compromissen zoals bij Bentley. 100% ICE of 100% EV, niks er tussen. De huidige drie modellen om nog goed op te verdienen tot 2030, en daarna vermoedelijk alle modellen op 1 flexibel elektrisch platform.
    Gewicht kan wel een probleem worden tenzij de EU de limiet opschuift van 3500 naar 4000 kg.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      13 februari 2023 om 08:44

      Denk dat RR vrij weinig auto’s in de EU wegzet. En anders haalt de Chauf maar een groot rijbewijs….

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      13 februari 2023 om 08:47

      4000kg voor een personenwaggie, lekker groen bezig!

      Login om te reageren
      • b00st zegt

        13 februari 2023 om 09:35

        De Phantom weegt ook al +2.7t. De Spectre zou net onder de 3t uitkomen. Niet licht (kuch), maar dat waren ze nooit. Zo’n 6.75L weegt ook wel iets (+100L benzine).

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 februari 2023 om 10:31

        1300 kilo auto om een 80 kilo persoon van Almelo naar Bergentheim te vervoeren is ook al zo’n onzin. Zeker als dat bandstof gebakje twee derde van de energie omzet in geluid en hitte en niet in aandrijving. Een twee keer zo zware auto met een drie keer zo efficiente aandrijflijn is dan gewoon nog altijd beter.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          13 februari 2023 om 11:53

          Ik leg het m’n werkgever even voor. Groene efficiëntie scoort immers goed op de marketingladder!

          Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        13 februari 2023 om 10:43

        @harrie boeie of het groen is of niet. Het gaat er toch om dat het lekker rijdt. Net alsof een V12 zo goed is voor het milieu.

        Login om te reageren
    • basman147 zegt

      13 februari 2023 om 09:40

      De Spectra wordt gebouwd op het huidige “Architecturen of Luxury” platform (hoe krijg je het verzonnen?) net als de andere modellen. Dat was al vanaf het begin bedoeld voor electrificatie.

      Login om te reageren
  4. cloverleaf zegt

    13 februari 2023 om 08:46

    Dit is nou echt een auto waar EV goed bij past. Stil en een berg koppel. Sjeik Mo rijdt toch niet naar de wintersport en heeft vast nog wel een S er naast als hij wel langere afstanden moet rijden. En anders pakt hij wel de Gulfstream of de Choppert.

    Login om te reageren
  5. pa045 zegt

    13 februari 2023 om 09:30

    Bij Rolls-Royce stelde men 2 eisen aan een motor: trillingsvrije loop en voldoende vermogen. Dat had weinig met geloof te maken. Elektrisch past daar eigenlijk heel goed bij.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    13 februari 2023 om 11:29

    Het deftige merk Rolls-Royce gaat door met wat ze al jaren doen en blijft heel stlle, soepele, zware, luxe wagens maken maken. Maar nu dan elektrisch.

    Login om te reageren
  7. sabrerator zegt

    13 februari 2023 om 16:42

    Lijkt me prima voor een Rolls. Die V12 deed toch alleen maar zijn best een elektromotor te imiteren.

    Login om te reageren
  8. racerx zegt

    13 februari 2023 om 20:24

    Vrij logisch, de transformatie naar EV’s. Voor mij persoonlijk verdwijnt de autoliefhebberij daarmee wel, die is/was gebaseerd op een voorkeur voor mooie verbrandingsmotoren met minimaal 5 cilinders. Ik merk dat ik vrij veel auto’s ook gewoon niet meer herken op straat, dat was 10 jaar geleden echt wel anders. En voor degenen die zeggen dat ik het toch vooral eens moet proberen: ja, de Taycan van m’n maatje is een prachtige auto, rijdt lekker en is indrukwekkend qua techniek… maar het gevoel is voor mij wel weg.

    Achja, zoals gezegd logisch dat er naar groene(re) mobiliteit gezocht wordt. Ik denk alleen niet dat (de huidige) accu auto’s de oplossing zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North