Het deftige merk Rolls-Royce stopt met wat ze al jaren doen en gaan alleen maar EV´s maken.
Groot, groter, grootst. Daar denk ik aan bij een Rolls-Royce. Afgelopen weekend zag ik nog een witte Phantom en wat zijn die dingen imposant. Mooi? Mwa, maar het laat wel een indruk achter. In zo’n slagschip ligt natuurlijk een kolossale verbrandingsmotor, maar daar gaat verandering in komen.
Rolls-Royce gaat alléén maar EV’s maken
Dit zegt de CEO genaamd Torsten Muller-Otvos van het merk. De toekomst is wispelturig, maar zoals het nu uitziet zal die elektrisch zijn. Ook zelfs voor Rolls-Royce, zegt hij in een interview Car Magazine.
Het zat er al een beetje aan te komen. De Spectre, de volgende auto van het merk dat gelanceerd zal worden, is volledig elektrisch. Dat is de allereerste van het Engelse merk en dus een belangrijke auto. Tevens voor de toekomst van het bedrijf, want volgens de CEO zullen alle auto’s van Rolls-Royce tegen eind 2030 volledig elektrisch zijn. En dat is al best snel!
Geschiedenis
Met het verbannen van de verbrandingsmotor gooi je wel heel wat geschiedenis weg. Dat beseft het merk ook. Toch zullen alle toekomstige auto’s elektrisch zijn, maar ‘met het behoud van waar Rolls-Royce voor staat’. De Spectre zal de meest dynamische RR ooit zijn, aldus de CEO.
Echter, de elektrificatie zal niet direct ingaan. Nog enkele jaren zullen Rolls-Royces met een verbrandingsmotor verkocht worden, denk aan een Cullinan of een Ghost. De overgang naar elektrisch rijden zal volgens Muller-Otvos soepel gaan. Letterlijk en figuurlijk! Want RR-rijders zijn al veel koppel gewend en ook aan de soepele en stille rijervaring. Eigenlijk pas elektrisch rijden daar heel goed bij.
Belangrijkste taak van het merk is om de geschiedenis en rijervaring te behouden. Bij de Spectre zal blijken of dat gelukt is. Eén ding staat vast, wij willen de auto graag testen op de Nederlandse wegen.
techniekmeneer zegt
Zonde zeg!
tenaci zegt
Ik snap hem wel. In dit segment gaat het altijd om zo soepel mogelijke aandrijflijnen. Hoog koppel, rustige loop. En geruisloos vervoer voor de inzittende.
Zelfs de mooist lopende V12 wordt hierin natuurlijk overklast door een elektrische aandrijflijn.
William zegt
RR doet t goed. Geen compromissen zoals bij Bentley. 100% ICE of 100% EV, niks er tussen. De huidige drie modellen om nog goed op te verdienen tot 2030, en daarna vermoedelijk alle modellen op 1 flexibel elektrisch platform.
Gewicht kan wel een probleem worden tenzij de EU de limiet opschuift van 3500 naar 4000 kg.
cloverleaf zegt
Denk dat RR vrij weinig auto’s in de EU wegzet. En anders haalt de Chauf maar een groot rijbewijs….
harrie zegt
4000kg voor een personenwaggie, lekker groen bezig!
b00st zegt
De Phantom weegt ook al +2.7t. De Spectre zou net onder de 3t uitkomen. Niet licht (kuch), maar dat waren ze nooit. Zo’n 6.75L weegt ook wel iets (+100L benzine).
mashell zegt
1300 kilo auto om een 80 kilo persoon van Almelo naar Bergentheim te vervoeren is ook al zo’n onzin. Zeker als dat bandstof gebakje twee derde van de energie omzet in geluid en hitte en niet in aandrijving. Een twee keer zo zware auto met een drie keer zo efficiente aandrijflijn is dan gewoon nog altijd beter.
karhengst zegt
Ik leg het m’n werkgever even voor. Groene efficiëntie scoort immers goed op de marketingladder!
Paul58 zegt
@harrie boeie of het groen is of niet. Het gaat er toch om dat het lekker rijdt. Net alsof een V12 zo goed is voor het milieu.
basman147 zegt
De Spectra wordt gebouwd op het huidige “Architecturen of Luxury” platform (hoe krijg je het verzonnen?) net als de andere modellen. Dat was al vanaf het begin bedoeld voor electrificatie.
cloverleaf zegt
Dit is nou echt een auto waar EV goed bij past. Stil en een berg koppel. Sjeik Mo rijdt toch niet naar de wintersport en heeft vast nog wel een S er naast als hij wel langere afstanden moet rijden. En anders pakt hij wel de Gulfstream of de Choppert.
pa045 zegt
Bij Rolls-Royce stelde men 2 eisen aan een motor: trillingsvrije loop en voldoende vermogen. Dat had weinig met geloof te maken. Elektrisch past daar eigenlijk heel goed bij.
mashell zegt
Het deftige merk Rolls-Royce gaat door met wat ze al jaren doen en blijft heel stlle, soepele, zware, luxe wagens maken maken. Maar nu dan elektrisch.
sabrerator zegt
Lijkt me prima voor een Rolls. Die V12 deed toch alleen maar zijn best een elektromotor te imiteren.
racerx zegt
Vrij logisch, de transformatie naar EV’s. Voor mij persoonlijk verdwijnt de autoliefhebberij daarmee wel, die is/was gebaseerd op een voorkeur voor mooie verbrandingsmotoren met minimaal 5 cilinders. Ik merk dat ik vrij veel auto’s ook gewoon niet meer herken op straat, dat was 10 jaar geleden echt wel anders. En voor degenen die zeggen dat ik het toch vooral eens moet proberen: ja, de Taycan van m’n maatje is een prachtige auto, rijdt lekker en is indrukwekkend qua techniek… maar het gevoel is voor mij wel weg.
Achja, zoals gezegd logisch dat er naar groene(re) mobiliteit gezocht wordt. Ik denk alleen niet dat (de huidige) accu auto’s de oplossing zijn.