“Ruim helft van snelle politie-Audi’s wordt niet gebruikt”

Auteur: , 99 Reacties

Vijf miljoen euro door het putje?

Het lijkt erop dat iemand bij de Nederlandse politie niet goed heeft nagedacht over de aanschaf van zeventig Snelle Interventie Voertuigen, in de vorm van een verzameling Audi’s A6. Volgens de Telegraaf, dat interne documenten van de politie in handen heeft gekregen, worden ongeveer veertig van de zeventig exemplaren momenteel niet gebruikt.

Dat ongeveer de helft van de SIV’s niet wordt gebruikt, heeft een simpele reden. Om in een dergelijke politieauto te mogen rijden, hebben agenten een speciale rijtraining nodig en niet voldoende agenten beschikken op dit moment over de benodigde vaardigheden om achter het stuur van de 272 pk sterke A6 3.0 TDI te kruipen.

Het probleem is dat de politieacademie het aantal opleidingsverzoeken niet snel genoeg kan afhandelen. Zo zijn er tot dusver te weinig mensen opgeleid om de A6, die in 5,5 seconden naar de 100 km/u snelt, te mogen besturen. Naar verwachting zullen over ruim een jaar pas voldoende mensen de training hebben afgerond, zodat alle SIV’s ingezet kunnen worden. De vertraging is te wijten aan het feit dat de academie momenteel overrompeld wordt door het geven van basisrijopleidingen en trainingen voor arrestatieteams.

De Snelle Interventie Voertuigen behoren o.a. tot de politievloot om te helpen bij achtervolgingen waarbij hoge snelheden worden gehaald. Een plofkraak is een typerend voorbeeld waarbij de Audi A6 wordt ingeschakeld. Daarnaast assisteert de A6 bijvoorbeeld ambulances.



99 reacties

Maakt allemaal niet uit jongens, PON heeft z’n geld al.
@fanboy: wat heeft dit met PON te maken. Het gaat hier om interne zaken bij de politie.
@hiostu: https://www.ftm.nl/artikelen/doormodderen-omstreden-politievoertuigen-aanbesteding?share=1
@rickilicious: dat kan zo zijn, maar de PON heeft niets te maken het feit dat ze niet worden ingezet, waar dit artikel over gaat.
@rickilicious: de snelle Audi’s lijken lease te zijn, geen idee hoe dat voor de rest werkt aldaar. je artikel beschrijft de periode voorafgaand aan de A6 toch ?
@hiostu: Hap hap
@hiostu: Uiteraard heeft het er niets mee te maken dat ze niet ingezet worden. Dat is een intern ding.
@fanboy: geef mij d’r maar één mee. Voor de ‘preventieve werking’.
@hiostu: zit je iets dwars? Wat heeft PON er mee te maken?
@fanboy: voor die uitgaande A6’en, lopen echt mensen te slapen op de inkoop daar
@fanboy: En is destijds van die overjarige meuk afgekomen, win win.
Als een gestolen rs4 of s6 wordt gebruikt bij een plofkraak geraak je er nóg niet met je 272pk eh. Je hebt meer kans, maar dan houdt het op
@nasty: als er genoeg druk op wordt gezet crasht die rs met onervaren 19 jarig bontkapje toch wel hoor.
@fabian159: de vraag blijft dan wel, hoeveel druk kan je met 272pk op 610pk zetten?
@roadrage78: Genoeg denk ik. Helemaal als je een radio hebt…
@lekbak: klopt, enkele jaren geleden was in met een vriend op zolder met een gestripte subaru sti met 300pk. Een heel snelle auto maar hij raakte een polo gti niet voorbij omdat die chauffeur gewoon veel beter kon rijden.
@roadrage78: heb je wel eens op de weg gereden? Er zijn meer zaken aan snel wegkomen dan pk’s. Een getrainde bestuurder compenseert zéér veel.
@fabian159:

Nope ..
Bankrovers in west Europa zijn anno 2019 succesvoller dan ooit ..
@lincoln: cijfers aub.
@soulmaster:

Ach .. een linkje van een “onderzoek” ..
@Soulmaster: nieuws niet gevolgd? Als je als crimineel een advocaat kan neer knallen en daar ook mee weg komt, dan viert de criminaliteit hoogtij.
@appeltaartislekker: kan jij mij vertellen wat dit te maken heeft met de bewering van @lincoln , het aantal bankroven is juist zeer drastisch gedaald in Europa, mede door de extreme beveiliging van de banken en de kluizen. En het hebben van weinig contant geld in de kassa’s.
@soulmaster:

Tuurlijk ..
Plofkraken is heeeeeel wat anders dan een bankroof ..
@lincoln: ik quote jou:

@fabian159:

Nope ..
Bankrovers in west Europa zijn anno 2019 succesvoller dan ooit ..

toch heel wat anders dan plofkrakers die vrijwel nooit worden gepakt en ook het aantal plofkraken is afgenomen in heel europa door de veel betere beveiliging en dat het geld onbruikbaar is na een plofkraak
@soulmaster:

Jaaaaa tuurlijk ..
Roven van een bank is heeeeel iets anders dan roven van een bank ..

Wens je veel apartheid met je diversiteit ..
@appeltaartislekker:

Onzin ..
Was een schietincident ..

Totaal niet hetzelfde als afknallen ..
@nasty: waarom denken mensen dat er na een plofkraak een draagace en Autobahn-run gehouden wordt zonder verkeer? In absolute termen is een A6 met 272 pk kansloos tegen een RS6 met minimaal het dubbele (afhankelijk welke ze stelen, uiteraard).

De politie heeft een paar voordelen:
1. Betere bestuurder
2. Meerdere auto’s
3. Tactiek
4. Eventueel een helicopter (die dingen zijn hándig!)
5. Motoragenten

En ongetwijfeld nog een hoop meer :-). In het verkeer kun je niet altijd alle paarden gebruiken. Wel alle newtonmeters, en daar scoort die diesel best aardig. Daarbij heeft zo’n diesel een behoorlijke range. Als je een beetje plankt is de actieradius is echt bedroevend laag.

Oh, en als laatste: niet alle achtervolgingen die gehouden worden is met een RS6. Zó veel zijn er ook weer niet ;-)
@willeme: Helicopterblog, motorblog.. maar je hebt helemaal gelijk. 300pk diesel is ruim voldoende om zga alles bij te houden. Zodra er een heli boven de boefjes hangt zijn ze voor 99% kansloos om nog te ontsnappen!
@fmgarcia: Die helicopter heeft dan ook 2 keer 633 of 621 pk. Dus pk’s maken wel degelijk uit….
@antoonniels: ik denk dat er een nul ontbreekt… 613pk in een heli lijkt me veel te weinig
@willeme: een rs6 heeft bij een paar duizend toeren al meer vermogen dan de diesel maximaal kan halen. Newtonmeters doen er niet toe hè (iedere vorm van snelheid draait alleen om vermogen) de vertraging in de aandrijflijn zorgt daar wel voor. Een rs6 zal onder iedere omstandigheid harder accelereren.

Desondanks denk ik wel dat de diesels vlot zat zijn om de andere genoemde redenen.
@lekbak: De A6 diesel is snel genoeg om tactisch in te zetten. Zoals in mijn eerste zin staat: het is geen dragrace.

Betreft koppel/vermogen: yes. Maar niet heel relevant. De diesel hééft bakken koppel én een gunstige actieradius wat je een enorm tactisch voordeel verschaft. Met name dat laatste is wel een dingetje ;)
@willeme: maar een plofkraak wordt niet vaak overdag gehouden, en snachts zijn de meeste wegen leeg, dus dan heeft de rs6 wel een voordeel
@bbjorn: Nee. Dan nog is het lastig om die 250 te halen voor lange tijd. Denk aan vrachtwagens en dergelijke. Daarbij, Politie werkt goed samen met andere politie ;).
@willeme: dat is waar ja, 1v1 zou misschien nog lastig worden voor politie, maar zij hebben veel meer middelen
@bbjorn: en niet te vergeten waarneer een crimineel het te bond maakt de politie in 99% van de gevallen afhaakt
@willeme: De vluchtstrook is bijna altijd leeg. Dus ja, ’s nachts kun je op de nederlandse wegen best continu 250+ rijden
@Joerek: succes he met 250 langs een vrachtwagen op de snelweg. Meestal is de vluchtstrook ingericht op 60-80 km/u en vrachtwagens rijden tegen de streep.
@willeme: je hebt grotendeels gelijk alleen tegenwoordig word het steeds zieker. 4 man met kalasjnikov’s in de auto, kraaienpoten neerzetten en meteen knallen op al die resterende agenten wanneer ze komen. Wanneer je weg rijd knallen op die agenten dan moeten ze stoppen want bang ze hebben kleine vuurwapentjes tegen over kalasjnikov’s en veiligheid komt in het geding. Helikopter met slecht weer is gelijk klaar. Komt dit jullie bekend voor?

Scarface bende. Eerst al die tankstation postkantoren en juweliers pakken. Dan 2 Audi’s rs modellen stelen en een bmw m5 e60. En dan uiteindelijk BRINKS depot in Rotterdam. Tegenwoordig moet je maar geluk hebben wil je zulke mensen die niks te verliezen hebben niet tegen komen.

https://youtu.be/SF8m8IqW0bk
(Juweliers Audi rs en bmw m)

https://youtu.be/KwChRZG-S5M
(Overval van brinks)

Vooral die overval van brinks is heftig. Niet alleen de manier hoe het is uitgevoerd en bedacht en voorbereid. Maar de manier waarop ze meedogenloos te werk gaan is uitzonderlijk en heftig.

@bmwe46m3balling: misschien zelf even het filmpje kijken. De Brinks-overval was in Mokum.
@nasty: met 272 pk kan je makkelijk 610 pk bijhouden in regulier verkeer. Die 610 pk loopt telkens vast op andere weggebruikers terwijl die 272 pk gewoon door kan knallen.
@nasty: ik heb ooit eens een CLS55 achtervolgd in een V40 D4. Zodra hij vrij baan had liep hij enorm uit, maar dan moest hij weer iemand van de linkerbaan af duwen en kwam ik weer dichtbij. Dus ik denk dat het stiekem moeilijker is dan verwacht.
@cabriohater: Altijd lekker, zo’n figuur die de baan schoonveegt wanneer je zelf genoeg paarden hebt er enigszins bij te blijven.
niet heel raar ..
Zelf ook een zwik auto’s voordat ik mijn rijbewijs had ..

Deed het echter wel van mijn eigen geld ..
@lincoln: Dus? De politie doet het toch ook van jouw eigen geld?
@bernoulli: BAM! Die zit :)
@bernoulli: grinnik
@lincoln: van wiens geld zou de politie het dan moeten doen, volgens jou?
@vroaaaaaaaaaar: hun budget is hun geld.
@vroaaaaaaaaaar: precies
@autoriteit: ze doen het op de afgeroomde top van jouw gestolde arbeid / toegevoegde waarde
@vroaaaaaaaaaar:

Idd .. Pon had ze makkelijk het 10voudige door de strot kunnen drukken ..
Wat netto ook wel gedaan is uiteraard ..
Of is het zo dat de capaciteit op de politieschool er wel is maar dat er eerder niet voldoende agenten beschikbaar zijn die men zo’n auto toevertrouwd?
@erik2907:

272 peekaa !!
Daar heeft zelfs Max nog moeite mee ..

Niet te lichtzinnig over denken maat ..
Je zou als academie ook prioriteiten kunnen stellen. Maar ik bemoei niet.
@awesome:

Gaat ook gebeuren ..
In Police academy III ..

Gaat er ook iemand met grote lippen een sirene nadoen ..
@awesome: dat doen ze waarschijnlijk ook en hebben de basis trainingen voorrang op die paar snelle auto’s.
Mensen, oprechte vraag: iedereen stelt dat door het gebrek aan pk’s deze a6 meteen het stof moet doen bijten, maar heeft dit ding niet bakken met koppel om te compenseren? Plus, zal de politie deze wagens ook niet ergens chippen oid dat we de daadwerkelijke specs niet weten?
@t1mothys: Ik gok dat deze wel getuned zijn. En zoals hierboven is gezegd door @willeme, de politie heeft betere hulpmiddelen en rijvaardigheden. Dat is in het verkeer heel belangrijk.
@t1mothys:

Ik weet van de politie Volvo’s van ‘vroegah’ dat die door Rica in Den Haag werden nagekeken. Niet alleen op vermogen. Die auto’s zijn natuurlijk zwaarder dan standaard (aantal agenten plus al hun toebehoren). Alles wordt op uithoudingsvermogen afgesteld en toevallig hebben ze vaak ook een beetje meer vermogen ;).
@t1mothys: zonder PK heb je niets aan koppel. Met meer PK kan je met een versnellingsbak eenvoudig meer koppel maken.

Motoren op koppel vergelijken is compleet zinloos. Het gaat om de koppel ná de versnellingsbak op de wielen. Daarom zie je bij EVs ook bizar hoge koppels, dat kan een brandstofauto óók dankzij de versnelling.
@flutterby: Eh… vermogen is (kort door de bocht) koppel X toerental. Het één is er niet zonder het ander in een aandrijflijn. Je kunt echter niet van vermogen koppel maken in een versnellingsbak. Je kunt daar enkel het ingaande koppel vergroten of verkleinen – en omdat het vermogen nou eenmaal een product van koppel en toerental is, verandert dat evenzo vrolijk mee.

Kijk maar eens naar de specificaties van typische motoren en doe wat berekeningetjes. Een beetje vrachtwagen heeft een pk of 500. Neem een 13-liter Actros: 530pk bij 1600rpm en 2500Nm vanaf zo’n beetje 1100 tot 1300rpm. Een auto met 500-ish pk turbomotor (BMW 8-serie) ‘doet’ 530pk bij 5500rpm en 750Nm van 1800 tot 4600 rpm. De truck levert 3,3 keer zo veel koppel als de auto, maar evenveel vermogen. En zie: het toerental van het maximumvermogen ligt ongeveer een factor 3,3 lager dan bij de auto. Waar ik heen wil: vermogen en koppel kun je dus niet los van elkaar zien. (Noot: ik weet dat dit sommetje nogal kort door de bocht is maar grosso modo illustreert het wel het punt).
@vaakbenjetebang: je eerste alinea is helemaal fout. Het enige doel van een versnellingsbak is vermogen van de motor omzetten in koppel aan de wielen. Iets wat die versnellingsbak bijna onbeperkt kan doen.

Een Honda s2000 met 240pk kan aan de wielen exact evenveel koppel genereren als een vrachtwagen met 240pk, ongeacht het koppel van die vrachtwagen (minimale verliezen van de versnellingsbak voor het gemak niet meegerekend).

De reden dat vrachtwagens grote laagtoerige motoren gebruiken is niet omdat ze anders niet vooruit komen. Dat is zodat de boel heel blijft, het verbruik beperkt blijft en nog een hoop andere hele praktische redenen. Maar niet vanwege de trekkracht!
@lekbak: Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Een versnellingsbak (eigenlijk vooral een vertragingsbak) vergroot het koppel door het toerental te verminderen. De factor waarmee het ene groter wordt, wordt het andere kleiner. Daarmee blijft het geleverde vermogen inderdaad gelijk (Want: koppel X toerental). Het is echter niet zo dat je vermogen kunt omzetten in koppel. Dat gaat gewoon niet, het zijn hele andere grootheden. Evengoed kun je vermogen niet in toerental omzetten.
@lekbak: En je hebt gelijk: ik typte ‘verandert evenzo vrolijk mee’ maar dat had moeten zijn ‘blijft vrolijk gelijk’. Dat was natuurlijk fout.
@vaakbenjetebang: om even verder te gaan op vermogen en koppel in de versnellingsbak:

Als je motor 100pk bij 6000rpm levert heeft die op dat moment 117nm koppel. Stop dat in een bak met een vertraging van 1:2 en je krijgt 100pk bij 3000rpm en 234nm koppel aan de uitgaande as.

Vertraag je 1:10 dan heb je dus 100pk bij 600rpm en 1170nm koppel aan de uitgaande as.

Er gaat vermogen in, en er komt gelijk vermogen uit. Alleen je verhoogt je koppel ten koste van de snelheid. Dat een vrachtwagen een hoog koppel heeft doet er dus niet toe als er een passende versnellingsbak achter hangt. Je kunt aan de wielen elk koppel genereren wat je maar wilt, maar hoe hoger het vermogen hoe hoger de snelheid bij dat koppel. Vermogen is altijd het toverwoord, koppel van een motor is altijd nutteloos om te vergelijken.

Aldus de theorie. In de praktijk heb je zaken als verbruik, levensduur van componenten en gebruikersgemak die om een bepaald motorkarakter vragen.
@vaakbenjetebang: lagere toeren = minder wrijving = minder warmte = minder brandstofverbruik.

Daarom heeft een vrachtwagenmotor veel koppel op lage toeren een sportwagen zijn koppel op een hoger toerental.

Door het toerental (op de as) te verhogen kan je met minder vermogen meer koppel genereren. Precies met wat een versnellingsbak doet.
272pk is voor oom agent buiten gewoon veel.
@flatsixx: het gaat niet om 272pk. Het gaat om met 250km/u verkeersregelsaandelaarslappend door het verkeer te manoeuvreren zonder daarbij onschuldige burgers dood te rijden met als doel een stel doorgesnoven kansenparels in een gejatte oude RS4 B7 met een halve geldautomaat in de kofferbak klem te rijden.
Er zal natuurlijk ook altijd een beetje overcapaciteit moeten zijn, voor als er eentje schade rijdt of onderhoud nodig heeft.
40 van de 70 is daarvoor te veel, maar het zal ook niet zo zijn dat ze allemaal tegelijk horen te rijden.
Deze Audi’s zijn toch de opvolger van de Volvo’s? Mogen de bestuurders van die auto’s dan niet zo maar overstappen in de Audi? Vaag.
@escort77: misschien waren er minder Volvo’s dan Audi’s nu?
@escort77: ze moeten eerst nog een cursus olie bijvullen volgen…anders kom je niet ver
Ach, dan hebben ze in ieder geval voor nu wat reserve auto’s voor als er wat mis gaat tijdens het rijden.
@lecomte: volgens mij is dat sowieso het geval toch, omdat de politie het wagenpark niet verzekerd heeft?
M.a.w. probleem gaat opgelost worden alleen duurt ff wat langer door andere prioriteit.

Waar hebben we het over…
Ik denk dat veel Audi rijders wel een rijopleiding gebruiken kunnen. Zouden ze bij wet moeten verplichten.
Ondanks dat hier gesuggereerd wordt dat pk’s er niet toe doen en dat de pipo’s koppel, motoren en helicopters ter beschikking hebben worden er masr weinig criminelen met snelle auto’s gepakt.
0-100 in 5.5 seconden met een 272 PK dieseltje ? Da’s behoorlijk rap, een E46 M3 met 343 PK (en een lager gewicht) doet dat nauwelijks beter.
@amghans: lang leve quattro, een automaat en die berg koppel onderin
@amghans: koewatteroooooo….
@amghans: 4wd & automaat met dubbele koppeling maken dat wel makkelijker.
@torsen: Sorry te storen, maar de versnellingsbak is maar enkele koppeling. Zelfs de C7 RS6 (weet niet hoe het met de nieuwe zit maar waarschijnlijk ook) hebben allemaal gewoon erg snelle automaten met een enkele koppeling.
@mk2jens: Deze 3.0 TDI’s hebben een 7 traps S-tronic met dubbele koppeling. De 313 en 320 pk hebben een 8 traps tiptronic met enkele koppeling.
@thomas20vt: oh ja? Ik dacht dat dat allemaal die 8-traps automaten waren. Excuus, ik zat fout.
@mk2jens: zie reactie hierboven. Maar je hebt een goed punt, niet alleen de automaten met dubbele koppeling zijn snel.
@torsen: Excuus, dat was mijn fout. Maar inderdaad, in de echte wereld zullen ze aan snelheid weinig afdoen. Alhoewel ik toch bij zo’n enkele koppeling automaat hoe snel die ook mag zijn echt het scherpe snelle mis. Maar dat ligt aan mij. 100%
Men moet gewoon snelle cursus volgen(race etc) 5.5 sec valt echt wel mee. Waar eigenlijk om gaat is dat politie auto bijv drukke verkeer omstamdigheden juiste keuze maakt. Niet andere burgers in gevaar brengt.
@elemento: inderdaad, snel veel afwegingen maken znder te hoge risico’s
@elemento: Daar komt nog bij dat het verkeer, waar de politiewagen doorheen moet, vaak helemaal niet bedacht is op die politiewagen. De bestuurders van de andere auto’s maken soms in een fractie van een seconde een beslissing om al of niet aan de kant te gaan en dat is niet per se heel voorspelbaar – je moet daar als agent maar op kunnen anticiperen. Dat is oneindig veel moeilijker dan een auto met 272pk op zijn staart trappen. Het wordt nog interessanter als het een echte achtervolging betreft. Het bontkraagje in de gestolen RS heeft natuurlijk maling aan alles en sticht al verwarring, en dan mag je daar als agent nog even veilig je weg doorheen zien te banen… want je zult eens iemand zijn spiegel er af rijden, dan buitelen alle reaguurders op alle sociale media weer over elkaar heen om de politie belachelijk te maken.
272 pk wauw!! Minder dan een 10 jaar oude S4.
@loserboi932: hoeveel pk heeft jouw fiets?
Nu wil ik geen slapende (politie/Justitie)honden wakker maken maar het is natuurlijk wel opmerkelijk dat – i.t.t. een motorfiets – iedere beginnende en onervaren bestuurder zomaar in iedere auto met veel pk’s mag stappen.
Wat dat betreft is zo’n interne politieregel ook helemaal niet zo raar. Toch?
Nou als je hem toch niet gebruikt dan geef mij maar eentje want ik gebruik m wel. Taatuuu taatuuu motherfuckers ik kom er aan POLITIE VOLGEN STOP POLITIE doe je raampje is naar beneden jongeman pshhhhhh Pepperspray in je face hahaha vroarrrrr later ik ben tjalla. HAHAHAHA
Rijtraining hoe te handelen bij onderstuur en falende remmen is toch niet zo moeilijk?
Beter een een paar helicopters kunnen kopen.
Het is duidelijk dat die mannen prive geen echt heftige auto’s gewoon zijn, als je idd van je Punto in een 272PK TDI A6 stapt denk je in een vliegtuig te zitten. Dat had ik zelf ook toen ik 25 jaar geleden van mijn 90 PK Passat eens in een 2.5 TDI A6 met 150 PK mocht rijden. Het is begrijpelijk dat ze dan ook rijtraining moeten krijgen en zeker om op hoge snelheid mensen te volgen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).