Dit is de ideale vervanger voor je vintage Vespa

Auteur: , 39 Reacties

Wilde je de afgelopen jaren een beetje in stijl door de stad rollen als hipster, dan had je zo'n kekke retro-scooter nodig. Maar nu iedereen en zijn oma er eentje heeft, kijk jij als trendsetter natuurlijk alweer uit naar de next big thing. Dit is 'm: de Honda Elite uit medio jaren '80.

Honda-Elite

Jawel, neem het gewoon aan van mij, je friendly neighbourhood blogger. Per slot van rekening rockte ik al Wayfarers in de brugklas. Oké, dat zou niet waar kunnen zijn, maar ik vond wel de Porsche 944 en Ferrari 288 GTO cool voordat iedereen die cool vond. En dat is belangrijk voor je geloofwaardigheid op de straat. Ik verzeker je: die (nieuwe) oude scootertjes zijn passé.

Het is eigenlijk logisch: de jaren ’80 zijn momenteel heet. Ze zijn alweer een beetje aan het afkoelen, maar toch. Loop in Amsterdam de straat op in de zomer en je waant je in een buitenlandse episode van Miami Vice. In de autowereld heeft het iets langer geduurd voordat jaren ’80 spul echt populair is geworden, maar ook wij benzinehoofden zijn inmiddels om. De klassiekerhype begon misschien met de Ferrari’s uit de jaren ’60, maar momenteel zijn het Groep B-spul en Porsche’s uit de jaren ’80 (en begin jaren ’90) die als een speer gaan qua waardeontwikkeling. Iedereen wil er opeens eentje. Het lijken wel Volvo’s.

De volgende stap: scooters. Weg met die meuk die doet denken aan het jaar kruik. Een scooter die (fictieve) herinneringen oproept aan geverfd haar, de eerste synthesizer-muziek en Pablo Escobar, die willen we hebben. Gelukkig bestaat er zoiets. Bekijk de Honda Elite: een staalgeworden neon-kleurig tie-dye shirt op twee wielen. Buiten ‘Murica (en Canada) heette de scooter overigens Spacy.

Sarah-Connor

Sommigen zullen de scooter herkennen uit de ronduit geweldige eerste Terminator-film. In deze film reed Sarah Connor op de tweewieler, die net als de in hetzelfde jaar gelanceerde Ferrari Testarossa (rijtest) een klapkoplamp heeft. Het was echter maar één van de vele marketingexercities die Honda bedacht had voor de Elite in 1984 en 1985. Rondom de scooter werd een marketingcampagne opgezet bestaande uit korte commercials met beroemdheden uit die tijd, zoals Lou Reed, Grace Jones, Football-ster Jim McMahon en Miles Davis. Jawel, Miles Davis:

Tevens waren er nog deze rare snuiters:

De Elite had aanvankelijk een 125cc motor, maar die werd al snel vervangen door een exemplaar van 150cc. Ze hebben overigens niet allemaal de klapkoplamp, dus let daar speciaal op bij je aankoop. Sowieso moet je er eentje hebben van de periode tussen 1984 en 1987. Hoewel het model namelijk officieel geleverd is tot en met 2007 werd de hoekige kuip al in 1987 vervangen door een veel minder sprekend rond exemplaar.

Dat ronde model schreeuwt niet zozeer de ‘ik werk aan een filmscript’-vibe die je uit wilt stralen, maar meer de ‘ik bezorg pizza’s’-vibe en/of de ‘ik roof tasjes van oude vrouwtjes’-vibe. Dat wil je niet. Tevens moet je nog even uitkijken dat de milieulobby de droom niet aan duigen slaat, maar mits dat niet gebeurt kan je je walkman afstoffen en zijn de straten de jouwe met deze super-scooter.



39 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Gaaf, daar heb ik nog op gereden op de TweewielerRAI!
Ik snap er helemaal niks van
Autoblog. AUTO-blog
@camber24: ik vind afwisseling niet erg
@camber24: zeur niet zo. ZEUR niet zo
@camber24: Maar toch neem je de moeite om erop te reageren… stiekem heb je het artikel gewoon gelezen…
@camber24: huilen
@camber24: “altijd toch da gezeik met jou, graf pest pokke pleuris”
@dutchfiat: Tiny en Lau?
@camber24: tja, het is weer kerst hè.
@camber24: Het is toch een halve auto?
Ik heb een Honda Monkey maar dit ding snap ik echt niet. Kruising tussen een Jetski en een Snowmobile met 2 wielen en way too much plastic. Ik snapte hem toen ook al niet toen ie uitkwam en ik inmiddels 18 was…
Misschien als Holleeder er een keer op rijdt.
Deze heb ik net niet gehad, maar wel een ’86 Honda Vision.
Dat was volgens mij de opvolger van de Elite.
Daarnaast nog een Peugeot Rapido gehad, antraciet die was bijna nergens te koop.

Lager nog (uiteraard) een Gilera Citta en nadat die gejat was een Honda MTX.

Goede oude tijd….
@awesome: Honda mtx, de eerste brommer waar ik op reed. 70cc, 100+kmh, geen voorrem meer en als je van achter naar voor keek dan zag je gewoon twee wielen zo krom was dat kreng. Maar snel dat het ging! Dat wist de politie ook helaas. Mijn maat, de eigenaar, is vaak op de vlucht geweest. En elke keer daarna de brommer weer overspuiten in een andere kleur.
Als je het over Grace Jones hebt…. die Citroen CX reclame was vet toen zeg
Vet! Lekker vaag ding. Mooie drollenvanger aan, fluoriserend lichtgroen jasje en gaan
Zou mijn ’85-er Honda V65 Sabre ook weer cool worden?
@sabrerator: Als cafe racer wel
Doe mij maar deze Scooter uit de nineties, klinkt stukken beter…

https://www.youtube.com/watch?v=F7aKqJsuPDg
Grappig ding! Zag ze wel eens rijden in de stad in de jaren ’80. Noot echt veel gezien. Ik had en heb nog steeds mijn eerste brommer: Honda C320. Paar jaar geleden helemaal gerestaureerd. En nog helemaal compleet; zelfs de originele gereedschapset heb ik nog! Op een zomeravond is het altijd leuk even blokje om te tuffen.
Flinke opgave om nog een nette te vinden. Laat staan dat onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn. Leuk voor echte liefhebbers maar te lastig voor hipsters.
Nice! Ik heb er 2 jaar geleden naar gezocht. Er was toen in NL geen goede te koop..
Kan hij vliegen?
Liever de klantenversie van de KTM RC16 (MotoGP) waar ik jullie laatst over tipte. ;)
Laatste hadden ze bij MCM 2 Honda Motocompo’s, vouwbrommertjes. Dát is pas gaaf. Zodoende vind ik de Yamaha Giggle en de Honda Zoomer (belachelijk duur) ook super stoer. Onder de categorie: rd1991 must have: Di Blasi vouwscooter (of Italjet Pack) en een Italjet Dragster.
@rd1991: die Motocompo’s zijn ook grappig. Kwamen bij Mighty Car Mods voorbij pas geleden.
Val ik qua generatie net er buiten.. Jaren 90 met de Aerox, Aprilia SR, Beta Ark gillera dna, runner enz enz. Wel kek dingetje
@heat59: dat waren de opscheppers bij ons op school. Als je een echte man was dan schakelde je. De rauwdouwers de wat oudere Japanners zoals de Honda mtx en de snelle jongens een nieuwe racer zoals de aprilia rs. Ging ook veel sneller op de top natuurlijk. En dan had je nog de schijt aan alles jongens. Die reden vaak puch maxi. Liefst een blokje waarmee je 80+ ging en dan elke drie maanden een nieuw frame nodig had.
Maar weet topicschrijver wel dat je voor deze “scooters” een motor rijbewijs nodig hebt? En elke zichzelf respecterende vent die een motor rijbewijs haalt gaat toch niet voor zo een hoekig speelgoed ding.?
Ben al een tijdje aan het kijken voor een scooter hier in Amsterdam. Vind zo’n Honda Zoomer/Rucker wel iets hebben.
@e550: De topic gaat over the 80s je gaat naar een ander tijdperk .

Wat dacht je van de Honda helix ?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/9b/c8/c8/9bc8c885c77e10b2df4e25aac3f6524d.jpg


ps
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/bc/9b/4b/bc9b4bb957e3416913ad7bd2591a90d5.jpg
Een Honda zoomer die zo is uitgevoerd kan zo maar 10K kosten aan onderdelen.
De scooter voor de massa “kymco dj50”
Nee nee nee. En als vespist kan ik het weten. :). Als je echt fout wil gaan ipv je coole oude vespa moet je een vespa cosa nemen. Werd geproduceerd vanaf eind jaren 80. Op vandaag heel fout en lelijk. Zal mss ooit populair worden. En nee heb er zelf geen.
@9114life: Juist dan worden ze populair
dat is een beetje het kleine broertje van deze:

http://www.scooter-station.com/IMG/breveon1064.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).