Saaie budget-bak haalt 100 in 3,4 seconden

Auteur: , 80 Reacties

Kijk, dat is lekker!

Het is een guilty pleasure van ondergetekende: de Seat Leon Cupra. Niet omdat het de beste auto in zijn klasse is (alhoewel ‘ie goed mee kan komen), maar omdat ze op basis van de wat suffe Leon toch nog zo’n pretpakket hebben weten te maken. De Leon Cupra heeft namelijk de EA888 2-liter TFSI met 290 pk onder de kap. Dat is een wezenlijk andere motor dan de 2.0 TFSI uit de VW Golf GTI of Skoda Octavia vRS. Het blok is verstevigd en heeft een grotere turbo.

Dat heeft weer als voordeel dat het blok zeer goed te kietelen is. De afgelopen tijd hebben we welgeteld één keer een getunede Leon Cupra voorbij zien komen. Die had 350 pk tot zijn beschikking. De tijden zijn inmiddels veranderd, want in tegenstelling tot destijds, is de Seat Leon Cupra ook leverbaar met vierwielaandrijving. Dat is te bestellen op de Leon ST Cupra (de stationwagon) in sommige landen.

Combineer de extra grip van deze variant, plus het extra vermogen wat je uit de 2.0 TSI kunt extraheren, en het resultaat kan zeer indrukwekkend zijn. Het Duitse Siemoneit Racing heeft zitten knutselen aan de Leon Cupra ST. Zo werd er een nieuwe intercooler gemonteerd, alsmede een grotere turbo. Het in- en uitlaattraject werden ook hevig gemodificeerd. Het resultaat is niet misselijk: 521 pk en 620 Nm koppel.

Siemoneit Racing Leon ST Cupra '19

Dankzij dat surplus aan vermogen sprint de auto in 3,4 seconden naar de 100 km/u. 3,4! Van 100 km/u naar 200 km/u is gepiept in 6,8 seconden. Net zoals voorheen is de maximum snelheid begrensd, zij het nu op 280 km/u. De zeventraps DSG-transmissie is eveneens aangepast, om de grotere krachten aan te kunnen. Het onderstel is voorzien van een KW schroefset. De auto staat op Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. Het enige waar we onze bedenkingen bij hebben is de remmerij. Siemoneit Racing heeft waarschijnlijk dit artikel (en dit artikel) niet gelezen, want je krijgt de remmen van de Audi RS3. Die werken op zich prima, maar dienen bij elke tankbeurt vervangen te worden.

Dit alles kost 23.800 euro bij elkaar. Uiteraard moet je zelf nog een Leon ST Cupra meenemen. Mocht je dat iets te gortig vinden, Siemoneit Racing heeft ook een eitje met 450 pk in de aanbieding voor 14.900 euro.



80 reacties

Budget bak? Ik neem aan dat de genoemde 23k exclusief auto is….tel er dan nog er nog eens 40-45k bij op.
@ablogjunk: ik heb ook het vermoeden dan hier iedereen in autos rijdt van 70 duizend euro. Budget noem ik 6000 euro ofzo. Net als die jongen van vanmiddag, eerste auto een 2.0 clio sport, nou mijn eerste auto koste 350 gulden, de tweede 5000 gulden, de derde 10 duizend gulden en de vierde 6000 euro. Ben ik de enige die een verkeerde afslag heeft genomen?
@maferick74: nee hoor! Mijn eerste was 500e, 2e 2300e, 3e 5500e, 4e 4000e, 5e 13500e, 6e 13900e.

Ik schrik ervan dat ik al 6 auto’s heb gehad. En de beste was de 1.8 tspark 145 van 2300e!!!
@cloverleaf: je kunt ook een ander symbool gebruiken hoor.( € ) die bijvoorbeeld.
@toyotavenray: B€k houw€!!!
@cloverleaf: waarom, omdat jij een euroteken niet normaal kunt gebruiken.
@toyotavenray: Mijn geintje doet t nie zo goed in Venray?
@cloverleaf: toyota prius rijder waarschijnlijk
@saxoke: nou jammer voor jou rijd ik Seat.
@cloverleaf: grof taal gebruik zijn geen geintjes. Maar ik snap wat je probeerde.
@maferick74: ik heb nu net 7 maanden mijn eerste auto, een opel vectra c 2.2 dti van 1800 euro, ik woon in frankrijk dus wegenbelasting heb ik niet wat wel lekker is
@maferick74: duurste auto die ik gekocht heb was €5300
@koekwaus: als we leasen niet meerekenen heb ik meer voor mijn motor betaald dan voor allebei mijn zelf gekochte auto’s samen 😄
@maferick74: ja, na je 3e auto
@maferick74: idd kan je beter voor zo een bedrag 50 mil met tunen etc bmw m3 halen duitsland
@maferick74:
Klopt. Was ca. 70k nieuw.


13 jaar geleden.

Was in november j.l. toen ik hem kocht naar zo’n 9k gedaald.
@maferick74: Nee hoor, je bent niet de enige. Het gros van de mensen in NL zijn brave werkpaarden voor de baas met een minimumloon.
@maferick74: die van mij was een kleine penis.
@maferick74: mijn eerste auto was €2100 (96 e36 316 op lpg, student hé) en die voor mijn vrouw €2000 (06 Focus st). Verder altijd lease gereden rond de 20k. Volgens mij redelijk normaal. Al zie ik de meeste een auto tussen 5 en 10k kopen. Eerlijk gezegd ook het beste budget voor een beetje betrouwbaarheid.
@maferick74: zaterdag mn 2e auto gekocht Polo GT uit 2016. Maarja, ben ook geen 19 meer…
@ablogjunk: Het is qua nieuwprijs wel zo ongeveer de kiloknaller qua PK’s. Zeg maar biefstuk van de Aldi.

Dat niet iedereen het in een oude sok heeft liggen is een ander verhaal.
Je kan het wel een “sleeper” noemen
Vergis je niet.. 6.8 van 100-200 is ziek snel. Als vergelijking: een Corvette Z06 doet het in 7.8s…
@VWTouran75:

Ik vind 6,8 seconden van 0-100 ook vlot zat.
Duurt met mijn auto een tergend trage 8 tellen.
@willeme het is voor mij ook een guilty pleasure. Het zou me niets verbazen als een standaard ST Cupra een Audi B7 RS4 het snot voor de ogen rijdt. Dit monster moet het (standaard) RS6jes moeilijk maken tot 220 km/u!
@jochempie: Een B7 en B8 kan ;ie wel hebben. Al helemaal als er een paar bochten gemaakt moeten worden. De Leon is relatief licht en wil best aardig een bocht om … Misschien kan ik die van @OneHP overnemen volgend jaar :-D
@willeme: Dat lukt alleen als je hem vanaf nu lekker kan maken voor een ander knutselmodel.
@bara: oh. Heb geen tijd meer om te knutselen, of een beetje dan maar dan op peutertuin niveau… We zien hoe het loopt, heb wat ogen op een jonge G21 M340i Touring, dus ten vroegste om 2 jaar en na een grote loonverhoging … en een uitgebreide testrit die bevalt. Indien zo zal ik er uiteindelijk toch aan prutsen, zeg altijd dat ik geen tijd /zin heb ;)
@Jochempie: ja deze is op papier flink sneller dan RS6 van 0-100 en 0-200, zelfs als de 605pk dynamic variant
@bitd: Klopt, maar boven een bepaalde snelheid is het alleen nog pk’s tegen luchtweerstand, en ik vermoed dat een RS6 iets meer op stroomlijn ontworpen is. Dat ding haalt onbegrenst en met 560/580 pk liefst 330!
@Jochempie: ja de top is een ander verhaal, de bak zal er ook niet zoveel zin in hebben
@Jochempie: na 220 gaat tie alle kanten op
Geweldig! Uiterlijk lekker ingetogen, heerlijk.
0 tot 200 in iets meer dan 10 sec…in een seat…..stationwagon. word steeds gekker
Ook al zit er een miljoen pk in, het blijft een FWD stationcar.
@tazmania: 4WD dus als je de juiste optie aanvinkt.
@Jochempie: ok, my bad. Niet goed gelezen idd.
@tazmania: jij hebt het verhaal niet goed gelezen schijnbaar 🤦🏼‍♂️ de ST is leverbaar met 4wd, wat deze dus ook heeft.
@tazmania: eerst lezen, dan reageren..
Een Leon Cupra ST met aardig dikke specs js gewoon ruim €60.000,- in ons belastingparadijs dus ik snap niet helemaal waar de term “budgetbak” vandaan komt. Dat plus dit dikke pakket en je zit simpelweg aan €86.000,-
@rike: In basis is het een Leon ST, wat in feite de budget variant is van de Golf Variant.
@willeme: Voor de dikdoenerij is er altijd nog de Golf R Variant, eigenlijk dezelfde auto maar beter afgewerkt en net iets minder leuk sturend.
@rike: jaa, maak dan de kromme vergelijking is met auto’s met hetzelfde vermogen… Wat kost een rs4 of rs6 denk jij?
@enjoypunani: In nette staat allebei om en nabij de 30.000 euro.
Dit wil ik ook wel op m’n vw passaai met ea888, maar als ik 23k over had, ruilde ik hem liever in voor wat leukers!
@n0zem: eigenlijk is de Leon ansich dus een golf variant.
@marc94: Passat staat ook op het MQB platform…
@marc94: dat is zo, maar de aandrijflijn is voor zover ik weet praktisch dezelfde!
“Budgetbak”

In een parallel universum misschien..
@ghost: dit bedoelt @willeme:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2016/november/autotest-beste-betaalbare-stationcar-voor-het-gezin
Maar dan in een ‘ietsje’ snellere versie…
@Onehp: snap ik hoor, maar beter dan helemaal geen dingen noemen over prijzen of budgetten.
@ghost: voor de ruimte én de snelheid blijft het een budgetbak… Nu ja, bij HGP krijg je 480pk/615Nm met TüV voor ~12000€. 2e hands 280 Cupra ST van nu 4 jaar oud ermee, en gáán op de Autobahn… Voor sprintjes uit stilstand zoals deze, 2e handse Golf R Variant…
Fantastische wagen! Liever deze op de oprit dan een rs6.
@postman91: mee eens, ten opzicht van een rs4 zou ik twijfelen.
Op YouTube zijn meerdere filmpjes te vinden van cupra’s met ongeveer 430pk die ongeveer dezelfde 100 naar 200 tijd hebben. Natuurlijk alles te maken met dat deze versie de 4wd versie is. Maar ik zou persoonlijk ten alle tijden voor de voorwielaandrijver gaan. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat zo’n ding met een ‘simpele’ chipbeurt alle AMG, Audi s en rs en alle M modellen van tussen 2000 en 2012 het snot voor de ogen rijdt van 100 naar 200.
@jeanclaude: ze zijn licht hé. De mijne is getankt ~1410kg en heeft ‘slechts’ iets van 380pk en heb er veel plezier van op vooral kleine bochtige zweedse (bos)baantjes, 100-200 is uiterst theoretisch dan. Maar het idee dat onze familiebak met de juiste bandjes meebolt met een Porsche GT4 op circuit (zelfde power én gewicht (!) ) is natuurlijk geen onaangename gedachte…
@onehp: Ik denk niet dat je Seat daadwerkelijk die GT4 bijhoudt. Want buiten gewicht, banden en PK’s heb je natuurlijk ook nog de balans, stuurinrichting en onderstel wat telt. Maar misschien is die Seat nog beter danik denk…

Vind het trouwens wel een hele vette bak hoor! 380pk is een Leon ST, fantastisch! :)
@reactief: :)
Tik op youtube eens Xthilox in. Zijn auto is wel nog eens ruwweg 70kg lichter, maar ie houdt dan ook gezelschap met doorgaans nog straffer blik. Geen standaard auto maar de mijne is dat ook niet. Bij mij ligt de focus op rijplezier als wegauto, een GT4 is uiteraard nog leuker, maar dat mag ook voor 3x de prijs en slechts 2 zitplaatsen…
@reactief:
GT4: https://youtu.be/dvV6sz8s3ao (snelste die ik vond op YT)
Cupra: https://youtu.be/yKKuT-An8z8 (aangeoast, geen ST en met ~360pk/420Nm)

Samen met een GT3 ook:
https://youtu.be/qd6VBQe2dZw

Gewoon ter indicatie, kan zijn dat Thilo gewoon erg goed kan rijden en dat een GT4 a la limite wat sneller is. Mijn punt is dat een aangaste Cupra erg snel kan zijn ook in de bochten en dat het verschil niet erg groot is…
@onehp: Erg tof hoor! Wist dat die aardig ging, maar dit gaat serieus goed op het circuit :)
Seat, het merk met een minderwaarheidscomplex, lukte het in het verleden niet een Fiat te zijn, dan nu maar een Audi. Nietszeggend merk zonder enige vorm van eigen identiteit.
@toniominestrone: welk huidig model van SEAT probeert een Audi te zijn?
@toniominestrone: je mag je opinie hebben. Ik zou zeggen dat mensen die vinden dat ze een audi moeten kopen om hun ‘identiteit’ kracht bij te zetten, diegene zijn met een minderwaardigheidscomplex… Het was het mij de 20k€ extra voor hetzelfde platform en motor alvast niet waard ;)
Ik heb het even op mij laten inwerken, maar sodeju wat is dit ziek snel. Goh, wat heb jij voor auto? Ach een Seat station. Komt dat een beetje van zijn plek. Ach gaat wel….. Als de brandweer
Dit is en blijft toch wel een bijzonder mooie auto!
@oldebronx: uw fijn commentaar streelt het ego/minderwaardigheidscomplex van deze eigenaar :D
Klasse auto. Beter dan alle RS’jes bij elkaar
@lekkerlinksrijden: niets vermoedende passagiers even tracteren op een stukje bochtige weg aan ‘onehp’ tempo blijft een bron van verschrikt genot voor het juiste publiek (geen doodwens). Het leuke is vooral dat ik altijd bijvertel dat het een snelle auto is, maar ze laten zich alsnog volledig om de tuin leiden door het dociele uiterlijk…
Maatje van me heeft een ST Cupra280, ik vind die eigenlijk al meer dan snel genoeg. Maar k kan me wel inbeelden dat de snelheid die ie meebrengt redelijk snel went. Al bij al: volgens mij de beste aanbieding in zn segment opt moment qua prijs/prestaties/hoeveelheid auto die je krijgt voor je geld.
@saxoke: eens. Snelheid went altijd, echter steeds meer vermogen/snelheid frustreert (steeds inhouden) of geeft paranoia (niet kunnen inhouden). Tenzij je met regelmaat los kan op de Autobahn of vaak geld afhaalt zonder te pinnen (rijbewijs optioneel)…
Rijgevoel en lichtvoetigheid in bochten pakken verveelt echter nooit (bij mij), deze auto is voor mij idd het perfecte compromis qua ruimte/comfort en relatief lichtvoetig(e) bochtenplezier/prestaties. En dankzij het grote aanbod qua (fijn)tuning van het platform kan men het geheel makkelijk wat verder na eigen smaak afstellen en de gekende minpunten wat bijschaven om zo een nog veel beter geheel te verkrijgen…
@Onehp: zoals k al zei: 1 van de meest ideale sportieve autos.
Lijkt mij sterk dat de 100-200 evensnel is dan een 458..
@nopetrolnofun: het zal er niet zomaar staan
@nopetrolnofun: ik geloof het wel
Zet maar voor mij deur, 1 van de dikkere station/familie bakken van het moment. Zeker in deze spec.
@nopetrolnofun: 458 is best zwaar, zwaarder dan deze (Ferrari geeft droge gewichten op) en de motor erg piekerig.
@jochempie: yes. Cupra ST (fwd) of Golf R Variant (4wd) bestaan ook 2e hands. En voor een V10biturbo op 2200kg en in mindere mate V8 op 1900kg doe je best niet teveel kilometers als je onderhouds- en tankpasbudget niet erg ruim bemeten zijn…
Toch een beetje en mini RS6! Erg gaaf dit.
@dutchdriftking: zo heb ik deze (en de Golf R Variant) ook altijd bekeken. Ik vind m geweldig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).