Dus ook voor die meesterlijke Type-R!
Hoe de tijden kunnen veranderen. Al jarenlang staat de Honda Civic in de Nederlandse prijslijsten. Niet alleen in die lijst, maar ook in de lijst van best verkochte modellen heeft de Civic (in Nederland) altijd goed gescoord. Het was nooit de goedkoopste in zijn klasse, maar je kreeg hoogwaardige techniek. Niet alleen reed een Civic uit de kunst, ze waren zeer betrouwbaar. Het grootste nadeel was dat destijds de Civic wel heel erg saai was. Sinds 2005 wist Honda deze criticasters de mond te snoeren, want vanaf dat moment was de Civic juist een van de meest gewaagde auto’s in zijn klasse.
Achteraf blijkt dat de zogenaamde kenners er een beetje naast zaten. Want sinds Honda ‘spannende’ Civics maakt, zijn ze minder populair geworden. De huidige Honda Civic maakt het wel heel erg bont. Het is nog altijd een bovengemiddeld goede auto (zeker als Type-R), maar het uiterlijk en de hoge prijzen staan een commercieel succes in de weg. Toch is Honda groots aan het inkopen voor de Honda Civic.
De Civic-fabriek is gesitueerd in Swindon, Engeland. Zoals wij allen weten zit de Brexit er nu echt aan te komen. Volgens persbureau Reuters voorziet Honda geen problemen met de export. Honda voorziet met name problemen op het gebied van toeleveranciers. Een auto exporteren is niet het probleem, maar zorgen dat alle onderdelen op tijd binnen zijn, is de ware bottleneck.
Het gaat met name om onderdelen die vanuit de EU geleverd worden. Nu is er nog vrij verkeer van goederen. Er is vooral nog heel veel onbekend. Het zou kunnen zijn dat Engeland een veel strengere douane controle erop na gaat houden. Dit zou voor Honda slecht uitkomen. Al voor dat de Brexit is geëffectueerd, hebben naast Honda ook andere fabrikanten maatregelen getroffen. Volgens Jaguar Land Rover zullen er tienduizenden banen verdwijnen en ook voor Nederland zou het verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
RiKe zegt
Ik hoop alleen op onderdelen voor de voorkant, want de achterkant ziet er niet uit van die Civic
mikje90 zegt
@rike: inderdaad, en om deze reden snap ik het woord meesterlijk niet in dit artikel.
tttijn zegt
Vind dit model in tegenstelling tot de vorige er wel gaaf uit zien.
tortuga zegt
@tttijn: vind ik ook. Ben er met autosalon in gaan zitten en zou hem wel willen hebben als men vrouwtje niet liever iets anders wilt?
okdoei zegt
@tortuga: dat zijn tranen van pijn neem ik aan?
lotuselises2 zegt
@tortuga: same here, proefgereden, mooi model op voorraad, maar Mn vrouw vond hem niet mooi.
stfu zegt
@lotuselises2: alsof vrouwen er verstand van hebben. Koopt ze toch lekker iets voor dr zelf?
lotuselises2 zegt
@stfu: over smaak valt nou eenmaal niet te twisten. En ik heb al iets voor mijzelf (zie nickname) en de Honda zou dan voor het gezin/zakelijk gebruik worden, ter vervanging van de huidige Alfa 159.
utregcity zegt
Hoi Honda, hier in Limburg staat nog een fabriekje. Max woon(de)t ook in de buurt. Win-Win. Geen dank.
ghost zegt
Op zich wel slim om je een beetje voor te bereiden op de brexit. Al ben ik wel benieuwd wat er echt zal gebeuren met bedrijven die besluiten te blijven en op lange termijn toch nadelen ervaren..
potver7 zegt
Ik weet niet wat hun levertijden van de onderdelen zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat ze wat laat zijn met deze actie. En één cruciaal onderdeel dat niet op tijd geleverd kan worden, en deze hele excercitie is voor niets geweest….
lekkerlinksrijden zegt
Nissan vertrouwt het niet en gaat de x-trail in Japan bouwen ipv Engeland. Dat gaat banen kosten, en ik vrees dat de hele brexit nog veel gaat kosten op de korte termijn
harrie zegt
@lekkerlinksrijden:
Ach als het VK echt een derdewereldland gaat worden zoals sommige voorspellen, wordt het vanzelf weer interessant om daar goedkoop een fabriek te openen.
Het VK redt het echt wel op lange termijn, niet teveel luisteren naar doemdenkers met een verborgen agenda.
remarkable zegt
@harrie: de helft is al afkomstig uit een 3e wereld land ;).
fouadski zegt
@remarkable: dat kan best kloppen aangezien het Britse rijk de helft van de wereld heeft gekoloniseerd. Maar dat bedoelde jij zeker niet…
mashell zegt
@harrie: een land waar het duur is producten in en uit te krijgen wordt vanzelf een arm land. Bovendien is het VK vooral afhankelijk van zijn financiële sector, daar waar de hardste klappen nu al vallen. Je mag natuurlijk best optimistisch zijn maar een beetje realistisch mag ook wel. Een land in Europa hoeft geen EU lid te zijn om succesvol te zijn maar een goede handelsrelatie is wel noodzakelijk, helaas lijken de Britten dat nou net niet voor elkaar te krijgen.
lekbak zegt
@mashell: Het vk word kapot gemaakt door de eu. Het is gewoon een politiek spelletje want brexit mag niet goed uitpakken voor vk. Dat zou het einde van de eu betekenen omdat landen zoals Griekenland, italie en misschien ook nederland er dan ook uit willen. Ongeacht wat het best zou zijn voor de eu wat handel betreft gaan ze toch tegenwerken. Ik ben ervan overtuigd dat dit de reden is dat ze niks voor elkaar krijgen wat betreft handelsverdrag met de eu. Want ook voor de eu is een sterk vk belangrijk, als je politieke spelletjes niet meetelt.
rrk147 zegt
-EDIT: thanks! Is inmiddels gefixt!-
Ben benieuwd hoe gaat met de hele brexit, wat het gaat opleveren of wat het juist gaat kosten. Als de Britten zien dat het banen kost e.d. lijkt mij dat zij juist bast hebben bij weinig douane controles, maar dan hadden beter in de EU kunnen blijven. Lastig… En niemand heeft het antwoord.
daniel1975 zegt
Of het saai of spannend is maakt niet uit, het gaat er om of het mooi is en dat is de Civic niet! En dat komt niet door de spoilers, maar het lelijke basis model.
Gulli zegt
Collegaatje van me heeft er net een afgeleverd gekregen als leaseauto. Ze kreeg dikke korting en hij stond een week nadat ze had getekend al voor de deur. De dealer was volgens mij blij dat hij de showroom uit was!
lotuselises2 zegt
Duur valt op zich wel mee. Voor 30 K een zeer compleet model, met alle opties er op, gewoon vergelijkbaar met andere C-segmenters. En qua bagage ruimte best wel veel ruimer.
keith zegt
Achja…toendertijd met civic 8e generatie had deze prachtige auto enorm veel kritiek over zijn lelijke neus en achterkant. Zoals de analysten al toen had voorspeld dat mensen nog niet aan toe zijn van een zo revolutionaire verandering.
Zie Renault, Audi, Porsche, Mercedes EQ met hun doorlopende licht units. Nu vinden we het allemaal gaaf.
Wellicht over een jaartje of 5 dan zien we de design van de huidige Civic wel weer terugkomen bij andere Premium merken. En dan vinden we het wel weer gaaf en mooi.
stfu zegt
In o.a. Amerika zie je ze heel veel.
Dutchdriftking zegt
Kan dit geen werk voor ons opleveren? Civic’s in elkaar zetten in Born?
lekkaah zegt
@dutchdriftking: als ik daarmee groepskorting krijg bij de lokale pep dealert, you’ve got yourself a deal
Dutchdriftking zegt
@lekkaah: gouden handel, een nieuwe auto kopen met een coke optie in het dashboard kastje.
kimbo12 zegt
echt, waarom is dit design ooit goedgekeurd.