• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Seat León Cupra: Spaanse gifkikker voor het C-segment

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 januari 2014 om 08:45 – 13 Reacties

Afbeelding Seat León Cupra: Spaanse gifkikker voor het C-segmentAfbeelding Seat León Cupra: Spaanse gifkikker voor het C-segmentAfbeelding Seat León Cupra: Spaanse gifkikker voor het C-segmentAfbeelding Seat León Cupra: Spaanse gifkikker voor het C-segmentAfbeelding Seat León Cupra: Spaanse gifkikker voor het C-segmentAfbeelding Seat León Cupra: Spaanse gifkikker voor het C-segmentAfbeelding Seat León Cupra: Spaanse gifkikker voor het C-segmentAfbeelding Seat León Cupra: Spaanse gifkikker voor het C-segment

Seat Leon Cupra
Na een klein lekje gisteravond heeft Seat als verwacht nu de kraan helemaal opengedraaid. Klik snel door voor alle informatie over de kersverse Leon Cupra.

De derde generatie León Cupra is de krachtigste ooit. Ten opzichte van zijn voorganger van de tweede generatie, die op de Nederlandse markt in 2011 al het veld ruimde, levert hij 40 pk extra, goed voor een totaal van 280 pk dus. Dat zijn er 50/60 meer dan de Golf GTI, maar 20 paardjes minder dan de Golf R en Audi S3.

Trouwens, om de een of andere reden heeft Seat besloten de Cupra in 2 varianten beschikbaar te stellen: eentje met 265 en eentje met 280 pk. Gelukkig doet de Nederlandse importeur lekker makkelijk en krijgen wij alleen de 280-versie. Deze levert maximaal 350 Nm aan koppel.

De motorisering is nog steeds een 2.0 TSI viercilinder, in zijn snelste vorm (met optionele 6-traps DSG-transmissie) tik je in 5,7 seconden de 100 aan, en bij 250 maakt de begrenzer een eind aan de Autobahn-inhaalaspiraties van de Leon-rijder.

3x D

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Cupra liet Seat zich leiden door de filosofie van de 3 D’s: 1) Dieët 2) DCC en 3) Diff. De Leon viel 55 kg af en weegt nu in 3-deurs SC-trim 1.275 kg, het Dynamic Chassis Control (DCC) kreeg een update en moet nog aansprekender prestaties garanderen, en net zoals bij de sterkste Golf GTI heeft ook de Leon Cupra een sperdifferentieel op de vooras. Dat belooft wat.

Uiterlijk

Natuurlijk moet een Cupra wel te herkennen zijn, en dus monteert Seat standaard 19 inchers op de hete Leon met hierin rode remklauwen met CUPRA-signering. Het Aerodynamic Pack is standaard, en omvat een dakspoiler, nieuwe bumperpartij met geïntegreerde diffuser en twee ovale einddempers. Ook donker getinte ramen en zwarte buitenspiegelhuizen behoren tot de standaarduitrusting.

Over 2 maanden wordt de nieuwe Seat Leon Cupra live onthuld op de autosalon van Genève. Een videovoorproefje vind je op autojunk.

Ook interessant!

  • milde Cupra Leon
    Milde Cupra Leon nu eindelijk in productie
  • ABT Cupra Leon Sportstourer
    ABT Cupra Leon Sportstourer is 370 pk sterke familiestation
  • JE Design Seat Leon
    JE Design Seat Leon maakt VW Golf overbodig
  • Seat Leon 2.0 TSI
    Seat Leon 2.0 TSI is lekker warm en veilig

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, geneve-2014, leon, leon-3, Seat

Vorig bericht: « Citroën DS19 barnfind heeft een beetje TLC nodig [updated]
Volgend bericht: Volvo XC Coupé Concept: Zweedse SUV-stance »

Lees Interacties

Reacties

  1. mercs zegt

    8 januari 2014 om 08:50

    Ik ben nooit zo fan geweest van die Spaanse VW’s, maar dit ziet er wel errug lekker uit..

    Login om te reageren
  2. pjp911 zegt

    8 januari 2014 om 09:23

    Lijkt wel een Saab 9-3 interieur.

    Login om te reageren
    • woot zegt

      8 januari 2014 om 09:31

      @pjp911: Vind ik ook, vooral de ventilatieroosters doen erg jaren 90 aan.

      Login om te reageren
  3. tupperware zegt

    8 januari 2014 om 09:23

    Jammer van de velgen maar verder een strakke hothatch.
    Persoonlijk vind ik hem mooier dan de Megane maar de vraag rest, rijdt hij ook net zo goed als die Megane? Vaak zal je hem hier niet zien denk ik, al zal het ongetwijfeld de betere keus zijn t.o.v. van de Golf, de snobs kiezen dan toch voor de Golf.
    Liefhebbers die niet malen om wat een ander van hun keuze vindt zijn immers een rap uitstervende groep in ons kikkerlandje.

    Login om te reageren
  4. barchetta zegt

    8 januari 2014 om 09:26

    Mooie wagen, ben benieuwd wat dat gaat kosten.

    Login om te reageren
  5. 370z_stillen zegt

    8 januari 2014 om 09:33

    Interieur wordt ik ook niet erg warm van. Verder leuk autotje om te zien en zit in ieder geval pit in!

    Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    8 januari 2014 om 09:34

    Wauw! Veelbelovend. 1275kg (zal wel voor de handbak zijn) is relatief weinig voor dit type auto. Netjes.

    Login om te reageren
  7. roberto zegt

    8 januari 2014 om 09:47

    Wow de specs zijn niet verkeerd, al helemaal niet voor een SEAT! Ben benieuwd wat hij gaat kosten, een echte hot-hatch!

    Login om te reageren
  8. RazorHead zegt

    8 januari 2014 om 11:00

    Meh, FWD.

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    8 januari 2014 om 11:25

    Maar komt er ook nog een Cupra R met ongeveer 300 pk en wellicht 4motion?

    Login om te reageren
  10. robert110 zegt

    8 januari 2014 om 12:30

    Die Leon’s zijn altijd wel leuk geweest. Het interieur daarin tegen is altijd lelijk geweest. Hoewel het het nieuwe een stuk beter is dan die van het oude model.

    Login om te reageren
  11. baasbas zegt

    8 januari 2014 om 13:33

    Ik zag laatst een witte 5-deurs met de LED lichten. Strakke verschijning hoor.

    Login om te reageren
  12. klaasw zegt

    8 januari 2014 om 19:11

    Mankeert helemaal niks aan. Als ze de 14% bijtelling ff volhouden tot 2015 wordt de ST de opvolger van mijn Renaultje spaardieseltje. Mooie auto. Ook zonder 19″. (Laat er achteraf wel weer grotere sloffen onderzetten zoals ik al twee keer heb gedaan)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North