• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Seat León III is officieel: olé!

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 juli 2012 om 07:00 – 39 Reacties

Seat León III
Jullie mochten er al even aan snuffelen, maar hier is hij dan helemaal officieel: de Seat León III. Korter en strakker dan zijn voorganger, en uiteraard uitgerust met zuinige diesels. Want een leasetopper, dat moet het worden.

Bij de introductie wordt de León uitegerust met twee dieselblokken: een 1.6 TDI met 105 pk/250Nm en 99 gr/km CO2-uitstoot, en een 2.0 TDI met 150 pk/350 Nm, waarvan het verbruik op respectievelijk 3,8 en 4 liter per 100 km ligt. Geen 14%-bijtellers dus, zoals Ford binnenkort wel heeft, met de Focus ECOnetic.

Kort hierna volgen een 1.2 TSI, met 63 kW/86pk of 77 kW/105 pk, een 1.4 TSI met 90 kW/122 pk en als topper (tot de komst van de Cupra) de FR, met een 132 kW/180 pk producerende 1.8 TSI. Als derde dieselsmaak komt er een 2.0 TDI met 135 kW/184 pk, die maximaal 380 Newtonmeter draait. Schakelen gaat afhankelijk van de gekozen versie met een manuele 5/6-bak, of met een DSG met 6/7 verzetten.

In het design draait het om hoekjes, niet heel verrassend als we naar zijn inspirator, het IBE Concept, kijken. De ronde vormen van de eerste generatie León waren bij de vorige versie al enigszins weggepoetst, maar de Seat León III ademt dezelfde designtaal als concernbroertjes Audi en Lamborghini, waarbij met grote strakke lijnen in de breedte wordt gewerkt. Kijk maar naar de grille, waarbij aan de uiteinden getrokken is, zodat deze nu bijna aansluit op de koplampen.

Aan de achterkant blijft in de basis alles bij het oude, behalve de lampunits, terwijl de achterste portieren weer gewoon een handgreep op de deur hebben. Al met al zat deze impressie aardig in de buurt.

Ondanks het feit dat de León met een lengte van 4,26 meter 5 centimeter is gekrompen, groeide de wielbasis met zo’n 6 centimeter. We zien als gevolg hiervan kortere overhangen, en bovendien wisten de engineers meer binnenruimte te kweken. Door lichter te bouwen weegt de op het MQB-platform gebaseerde León zo’n 90 kg minder dan de León II.

Pak je de FR, dan kan je kiezen uit 3 rijmodi: eco, comfort en sport. Een leukigheidje is dat je dashboard-ledjes afhankelijk van je modus kleuren: wit voor de eerste twee, en rood (de kleur van emoción, of bloed aan de hoorns van een gelukkige stier in Pamplona) voor als je in de sportmodus boekt. Al naargelang de dikte van je portemonnee is er een drietal infotainment-systemen verkrijgbaar, die connectiviteit voor al je electronische speeltjes bieden.

Na zijn debuut in Parijs (september) zal de León aan het einde van 2012 op de markt komen. In de comments mag u al dan niet een ‘me gusta’-gezicht trekken. Of ben je niet zo onder de indruk en is het ‘meh gusta’?

UPDATE – Video:
Cliquar aqui!

Ook interessant!

  • milde Cupra Leon
    Milde Cupra Leon nu eindelijk in productie
  • Seat Leon 2.0 TSI
    Seat Leon 2.0 TSI is lekker warm en veilig
  • Officieel: Cupra Tavascan gaat er komen
  • JE Design Seat Leon
    JE Design Seat Leon maakt VW Golf overbodig

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

20%-bijtelling, leon, leon-3, parijs-2012, rood, Seat, wit

Vorig bericht: « Unieke houten auto kopen? Kost slechts $100.000
Volgend bericht: ‘Lotus slaat Autosalon Parijs dit jaar over’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. BMW745i zegt

    16 juli 2012 om 07:08

    Net een Golf van de achterkant!

    Login om te reageren
  2. joejojo2012 zegt

    16 juli 2012 om 07:09

    Nette wagen om te zien. Ik zou deze dan toch eerder doen dan een Golf, zal zeker centen schelen.

    Zat net nog ff te kijken naar dat dashboard (op een afstandje) Leek wel iets weg te hebben van de aloude Citroen XM.

    Login om te reageren
  3. dutchcourage86 zegt

    16 juli 2012 om 07:13

    De achterkant ben ik niet zo kapot van maar voor de rest lijkt het me een leuke sportieve auto.

    Login om te reageren
  4. moondustfocus zegt

    16 juli 2012 om 07:26

    Iemand heeft z’n geodriehoek weer onder het stof vandaan gehaald.

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      16 juli 2012 om 21:13

      @moondustfocus: Tegenwoordig doen ze dit met software. ;)

      Login om te reageren
  5. mrs250 zegt

    16 juli 2012 om 07:31

    Tja, ik moet er nog even aan wennen, denk dat ik deze eerst in het echt moet zien om er een definitief oordeel over te kunnen fellen.

    Vooralsnog zou ik in dit segment nog steeds voor de Giulietta kiezen als ik een spannend ontwerp zoek. Seat probeert het altijd als zodanig te verkopen, maar echt slagen doen ze daar de laatste tijd niet meer in.

    Login om te reageren
  6. smoked zegt

    16 juli 2012 om 07:49

    Vind hem er niet slecht uitzien!

    Login om te reageren
  7. C220AMG zegt

    16 juli 2012 om 08:13

    Erg druk lijnenspel als ik eerlijk ben. En overdreven gestylede koplampen.

    De foto’s doen me trouwens heel erg denken aan de Apple product foto’s, overal zit zo’n schuine schaduw door de ramen.

    Login om te reageren
  8. j00rs zegt

    16 juli 2012 om 08:39

    Ze hebben zelfs geprobeerd het dashboard spannend te maken!

    Login om te reageren
  9. RuVi zegt

    16 juli 2012 om 09:07

    Prima auto, hopelijk komen er nog dikkere uitvoeringen van.
    De vorige Leon kon je volgens mij op een gegeven moment zelfs met 310pk kopen?
    Dat dashboard doet me op een of andere manier denken aan het laatste saab 9-5 dashboard

    Login om te reageren
  10. jrmpower24 zegt

    16 juli 2012 om 09:22

    Ik zag gister nog een witte SEAT Leon FR staan.
    had Milltek Sport Exhaust er onder…. echt super dik ding!

    deze is lang niet zo gaaf als de vorige.

    Login om te reageren
  11. ar156sw zegt

    16 juli 2012 om 09:36

    Mijn reactie op de eerste foto’s die op het net kwamen was “bleh”… ik dacht, laat ik het even tijd geven. Maar hij wordt alleen maar lelijker. Heb wel bewondering voor de designers: saai én oversdesigned combineren kan toch niet makkelijk zijn?

    Login om te reageren
  12. jordy14 zegt

    16 juli 2012 om 09:38

    Nette auto maar ik vind de koplampen niet echt super”

    Login om te reageren
  13. Simpson zegt

    16 juli 2012 om 09:39

    auto emotieloos. Lijkt veel te veel op de rest en het interieur is om depressief van te worden.

    Je zou toch zeggen dat je in een continent met een auto overschot met iets spectaculairs op de proppen moet komen om te verkopen (als je het prijstechnisch niet van de koreanen kunt winnen)

    Login om te reageren
  14. jrk68 zegt

    16 juli 2012 om 09:47

    Jammer van dat zwarte vlak op de achterbumper van de FR maar dat weerhoud mij niet (lost de spuiter wel op) om deze op mijn shortlist te zetten.

    Misschien zien ze mij na 6 jaar weer terug bij Seat, mits de klantvriendelijkheid en de kwaliteit ook verbeteren.
    Wel een belangrijk aspect als je hem privé rijdt.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      16 juli 2012 om 10:24

      @jrk68: Durf jij privé iets van VAG te kopen?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 juli 2012 om 14:48

        @norge:
        Lol, nee ik ben de vorige nog niet vergeten.
        Vandaar mijn opmerking dat ik hoop voor Seat dat de klantvriendelijkheid en de kwaliteit verbeterd.

        Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    16 juli 2012 om 10:31

    Wel een strak model, maar het interieur is echt om te huilen. Lijkt wel een kolenmijn, zo zwart vanbinnen. Blijf erbij, de eerste generatie Leon is veruit de mooiste.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 juli 2012 om 19:51

      @E34M5Touring: Inderdaad, van buiten is er niet veel mis mee maar van binnen maakt het een sombere goedkope zelfs depressieve indruk waarbij Dacia opeens een premium merk wordt.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        16 juli 2012 om 19:57

        @mashell: Vind ik bij de huidige Leon ook zo’n afknapper. Terwijl Seat zich juist sportief wil neerzetten, dan kan er ook wel wat meer kleur in het interieur.

        Login om te reageren
  16. barrrry zegt

    16 juli 2012 om 10:54

    Ik vind ‘m wel lekker! Interieur zal vast wel in combi kleuren te krijgen zijn.

    Login om te reageren
  17. pier zegt

    16 juli 2012 om 10:58

    Vooral het interieur vind ik fraai. De buitenkant is nog wat wennen, ziet er niet super volwassen uit. Meer een iets grote ibiza. Maar eerst even kijken in het echt :)

    Login om te reageren
  18. Laue zegt

    16 juli 2012 om 11:02

    Niet mooi! Maat van mij heeft een Leon I Cupra V6 4motion. Helemaal standaard nog steeds de mooiste.

    Login om te reageren
  19. bbee zegt

    16 juli 2012 om 11:04

    Het ontwerp ziet er goed uit alleen de afwerking is wat grof vergeleken met een Audi (voorkant) en Giuletta (achterkant).

    Login om te reageren
  20. jeffreym3 zegt

    16 juli 2012 om 11:24

    Zijaanzicht is wel netjes, maar jammer van die voorkant met die ”drukke” koplampen!

    Login om te reageren
  21. phaeton zegt

    16 juli 2012 om 12:39

    Jammer dat ze niet de 1.4 TSI met 150pk erin lepelen, 180 is waarschijnlijk net teveel voor de meeste mensen.

    Toch lijkt de FR me de mooiste uitvoering, sportonderstel eronder, 1800.. Ik ben benieuwd naar de prijs.

    Login om te reageren
  22. pikes83 zegt

    16 juli 2012 om 12:54

    Lijkt veel op een audi,jammer want ik vond de vorige nog echt een bijzondere auto.

    Login om te reageren
  23. gforce zegt

    16 juli 2012 om 14:47

    Hele vooruitgang t.o.v. de vorige! Ziet er stoer uit, denk dat menig leasevolk hier zich prima in kan en wil verplaatsten.
    Enig minpuntje: die achterlampen. Ze lijken te… laag denk ik. Vorm is ok, maar door de plaatsing ziet ’t er in het geheel saai uit. Of is dat niet juist het kenmerk van VAG? :P

    Login om te reageren
  24. ramshoek zegt

    16 juli 2012 om 15:48

    Tsjah. Echt onderscheidend is hij niet. Hij heeft geen echt eigen karakter.
    Als ze me ooit dwingen een VAG C-segmenter te bestellen, dan wordt het waarschijnlijk gewoon een Octavia; meer value for money dan een Golf, ruimer, een betere standaard uitrusting (je raakt minder gauw failliet op de optielijst) en geen gekunsteld imago zoals bij Leon en A3.

    Login om te reageren
  25. smartye36 zegt

    16 juli 2012 om 18:36

    een seat een topper? *kuch kuch*.
    seat is in mijn ogen een budgetmerk van een buget merk.
    audi is de duurste, daarvan is vw weer een slap aftreksel en dan heb je seat nog een keer.

    Login om te reageren
  26. jvthof zegt

    16 juli 2012 om 19:12

    Krijg wel een fijn saab gevoel van het interieur :)

    Login om te reageren
  27. CedricH zegt

    16 juli 2012 om 19:44

    Vroeger kon ik Seat design niet echt smaken maar dit mag er best wezen!

    Login om te reageren
  28. mashell zegt

    16 juli 2012 om 20:01

    Ze moeten dat navigatie systeem nog eens nakijken. Ik heb toch het idee dat Boxenstop geen echt Engels is. Avda. Diagonal lijkt wel weer Spaans, iets wat je niet in Würzburg zou verwachten.

    Login om te reageren
  29. WolfKrad zegt

    16 juli 2012 om 20:32

    Zie ik daar nou een nieuw Seat-logo of licht dat aan mij?

    Login om te reageren
  30. The360box zegt

    16 juli 2012 om 22:40

    Volgens mij loop ik achter of veranderen VAG modellen zo snel want onlangs zag ik weer een opgefriste A4 rijden waar ik helemaal niks over gelezen had en er eigenlijk goed uitzag i.t.t. dit gedrochtending.
    [img src=”http://humster3d.com/wp-content/uploads/2012/04/Audi_A4_Sedan_2013_600_lq_0001.jpg” width=”450″ />

    Login om te reageren
  31. The360box zegt

    16 juli 2012 om 22:40

    Login om te reageren
  32. The360box zegt

    16 juli 2012 om 22:41

    Volgens mij loop ik achter of veranderen VAG modellen zo snel want onlangs zag ik weer een opgefriste A4 rijden waar ik helemaal niks over gelezen had en er eigenlijk goed uitzag i.t.t. dit gedrochtending.
    )

    Login om te reageren
  33. bbee zegt

    16 juli 2012 om 23:01

    The360box is een Audi verkoper? Stop de multipost reclame :P

    Login om te reageren
  34. tvr1974 zegt

    17 juli 2012 om 23:33

    Ziet er leuk uit maar vind het wel ontzettend knullig dat ze bij VAG niet kunnen zorgen voor een uitstoot die zorgt voor 14%. Waar de Fransen / Zweden / Italianen dit wel presteren lopen ze nu toch mooi achter de feiten aan en gaat het ook geen leasetopper worden..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North