Geheel ‘per ongeluk’, waarschijnlijk.
Volgend jaar wordt een belangrijk jaar voor de elektrische auto. Sterker nog, het wordt een belangrijk jaar voor de consument die normaliter een normale auto kocht met verbrandingsmotor.
Natuurlijk de gemiddelde Teslarijder van nu is al gewend om te laden, ze hebben nog een paal thuis staan in de tijd dat ze een Outlander PHEV of Golf GTE op de zaak reden. Maar voor de particuliere rijder is een elektrische auto ook interessant. De aanschafprijs ligt een stuk hoger, maar de gebruikskosten liggen véél lager. Ook zal de afschrijving meevallen waardoor je aan de streep niet eens zo veel meer geld kwijt bent.
Alle hoop is dus gevestigd op auto’s als de vernieuwde Zoe en Volkswagen ID.3. Die laatste kenmerkten we nog als ‘futuristisch’ op de IAA, maar de eerste toen de auto werd gespot in Rotterdam viel het wat tegen. Keurige auto hoor, maar in het zwart met kleine wielen mist het model wat schwung. Gelukkig is er goed nieuws voor de visueel ingestelden onder ons: de Seat-variant laat niet meer lang op zich wachten.
Op de Salon van Genève stond de Seat El Born Concept en die nam Seat ook mee naar de IAA in Frankfurt. Ondanks dat het een concept is, zijn de overeenkomsten met de ID.3 overduidelijk. Een groot verschil is dat de El Born wel een stuk vlotter oogt. Dat het niet meer lang gaat duren, heeft te maken met het feit dat Seat de productieversie van de auto ‘per ongeluk’ in een video heeft getoond.
Nu kan het zijn dat het filmpje jullie ontgaan is. Het is een promotiefilmpje in het Spaans met Zweedse ondertiteling, waarin verteld wordt wat Seat de komende periode van plan is. Daarin is er rond 0:46 de nieuwe Seat El-Born te zien. We zien een alsnog een fraaiere auto dan de ID.3, zij het nu met een productierijp front.
De Seat El-Born Concept heeft een accupakket van 62 kWh en een elektromotor goed voor 204 pk, precies evenveel pk’s als de eerste zescilinder in de Seat Leon Cupra 4. De prestaties zijn bijna hetzelfde: de El-Born gaat in 7,5 seconden naar de honderd (Leon Cupra 4: 7,3 seconde) en heeft een identieke actieradius van 420 km. De El Born staat gepland voor 2020.
lecomte zegt
Ik krijg hier een soort van mislukt Nissan Micra gevoel bij
bernoulli zegt
@lecomte: ik een Citroën C4 Picasso Mk2.
tenaci zegt
Recht van voren zou het zo een wat hoekiger getekende Tesla kunnen zijn.
Fritskee zegt
@tenaci: Precies wat ik ook dacht. VAG die stijl-elementen van Tesla gaat stelen…
karhengst zegt
@Fritskee: Wellicht is dat hun idee van inspelen op de Chinese markt?
duittenb zegt
@Fritskee: inderdaad.. En bij de zijkant /achterkant moest ik heel even aan de BMW i3 denken
sonnybonds zegt
@tenaci: ook het eerste wat ik dacht
PunicaOase zegt
Best een fraai ding vind ik.
jerudo zegt
Duidelijke verwijzing naar de tesla neus als je het mij vraagt.
jorden zegt
@jerudo: ik denk dat de neus het resultaat van de windtunnel is. Er hoeft geen gril meer in de neus en dan is dit de uitkomst waarschijnlijk.
Een punt neusje.
chriscross zegt
Prima neus, goeie kont, ik zeg ziet er niet verkeerd uit
rutgerg zegt
Dit is net zoveel id.3 killer als een mio een up! Killer is en een citroen c1 een toyota aygo killer ?
nopetrolnofun zegt
Identieke actieradius als de Leon Curpa 4? Ik heb er een gehad, verschil is alleen dat je met de El born moet rijden als een oud lijk
willeme zegt
@nopetrolnofun: Beide 420 km ;-)
jajeroenja zegt
Zelfde range, zelfde 0-100… Dan doe mij toch maar de VR6-sound!
ghost zegt
Waarom?
Waarom hebben nagenoeg alle EV’s syndroom van down als het gaat om design?
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: zal wel met de cw waarde te maken hebben
Dutchcarwizard zegt
Ik zie er toch ook een ID3 in. Niet raar.
moveyourmind zegt
Kijk toch eens naar de hendel van de handrem…
Dat is toch enorm gaaf! Met die hendel is het net of je in de cockpit van een… ja, ja, inderdaad, een Alfa Romeo 75 zit. Hoe cool wil je het hebben!
Alleen even nog de knopjes van de electrische ramen verhuizen naar het plafond en het geluid van de Busso door de speakers en de illussie is compleet.
Hebben ze het uiteindelijk dan toch geflikt om het Spaanse Alfa Romeo te worden.
LaLancia zegt
Bij een elektrische auto maakt het niet uit hoe hij eruit ziet. Als de bijtelling maar lekker laag is.
koeberg zegt
@lalancia: U weet dat Seat niet exclusief voor de Nederlandse markt ontwerpt en produceert?
carsbyharmen zegt
Tesla model Xs?
HZW zegt
Doe mijn maar een Dual-Motor Cupra versie.