
Alles en iedereen aan de stekker.
SEAT heeft zijn plannen uit de doeken gedaan voor komende jaren. Dat deed de autofabrikant naar aanleiding van de presentatie van de jaarcijfers over 2018. Ze spreken zelf over een ‘elektrificatiestrategie’. Spannond! In 2018 leverde het merk 517.700 nieuwe auto’s en steeg de verkoop met 10,5 procent in vergelijking met 2017. De winst na belastingen bedroeg 294 miljoen euro, een stijging van 4,6 procent.
We weten dat SEAT werkt aan de eerste volledige elektrische auto van het merk. Dat is de el-Born to be Alive van Michael Nicht. De autobouwer presenteerde een concept van deze elektrische auto in Genève, eerder deze maand. Uiteraard is dit niet het enige groene wat SEAT gaat doen. Naast de el-Born komt er een elektrische variant van de Mii. Tevens krijgen de nieuwe generatie Leon, de Tarraco, de CUPRA Leon en de CUPRA Formentor een plug-in hybrideversie.
Een ander belangrijk nieuwtje is dat SEAT in samenwerking met Volkswagen een nieuw platform gaat ontwikkelen voor kleinere elektrische auto’s. Binnen de Volkswagen Groep kennen we het MEB-platform voor EV’s en dit nieuwe platform zal daaronder geplaatst worden. Denk aan personenauto’s met een lengte van ongeveer vier meter. De bedoeling is dat er medio 2023 elektrische auto’s voor minder dan 20.000 euro op de markt komen.
2023 is te laat, de markt roept al 5 jaar dat electrische auto’s te duur zijn… gaan ze nu pas aan de gang?
@dutchneon: eerst nog even de benzine motoren uitmelken en investeringen terug verdienen. Kan niet zomaar een compleet nieuw soort auto op de weg zetten.
@emping: en daarna met z’n allen over op de waterstof.
@hotze: ja dan kun je opnieuw je geld aan het olie kartel kwijt ?
@dutchneon: inderdaad, dan waterstof tanken aan de pomp. Missen die pompen nu eigenlijk de ‘elektrische boot’? Kan me niet herinneren dat daar elektrische paken staan. Of zou Tesla stiekem in handen zijn van Shell?
@hotze: * paken = palen
@hotze: ik zal je meteen uit de droom helpen, een waterstof auto heeft ook een flinke accu nodig, 40kW. Het waterstof aggregaatje kan namelijk namelijk geen pieken leveren zoals bij optrekken (ja gewoon zachtjes optrekken) en ook voor terugwinnen van stroom bij minderen van snelheid.
De aandrijving is gewoon middels een elektromotor, eigenlijk een EV dus.
Tegen de tijd dat waterstof rijp is voor de automarkt 10-15 jaar is iedereen er inmiddels wel bewust van dat je prima af kunt met een accu van 55-100 kW ;)
Die el-born is wel interessant. Maar de rest, zoals elektrische Mii en plug-ins van die andere modellen gaat natuurlijk gewoon over de bestaande (semi)elektrische aandrijflijnen van VW.
Geen verassende maar wel logische stappen.
*wat Vw van plan is. Seat bestaat alleen op papier.
@baklava: seat is net zo stom als volkswagen. Alfa Romeo daarin tegen is altijd al een super tof merk geweest, voor leuke mensen, die van leuke vrolijke kleurtjes houden.
@mikje90: o ja en waar elektrische ramen gewoon standaard zijn :).
@mikje90: deze reactie heeft níks te maken met de reactie hierboven
@wimbraber: sorry dat ik feiten benoem.
@mikje90: een bepaald slag volk ja, leuk? Dat weet ik nog net zo niet. Sorry voor dit feitje.
@mikje90: jij bent zeker kapper van beroep?
Seat.. Misschien toch wel het minst interessante automerk van de wereld.
@berlinetta: perfect voor een slaper dan ;)
(Seat is ooit begonnen als Alfa Romeo, Fiats bouwen ;) )
@berlinetta: daar dachten vorig jaar 500.000 autokopers anders over…
@berlinetta: ik kan er begrip voor opbrengen dat je het allersaaiste merk van allemaal, Skoda, niet eens in het vizier hebt.
@mashell: Skoda is zo saai dat die niet eens in me op kwam
@mashell: Skoda maakt hun slogan nog waar: simply clever. Er zitten genoeg leuke snufjes in.
@berlinetta: zeker, die paraplu is leuk. Maar toen ik nog Seat reed en deze ontzettend vaak kapot ging maakten ze hoen toenmalige slogan “auto emocion” ook zeker waar, wat was ik teleurgesteld in Seat.
@berlinetta: Het minst interessant zeg je? Laatst stond hier nog een Leon Cupra die een RS6 het snot voor de ogen zou rijden. Als we het over een saai merk gaan hebben dan kan je beter terug naar Audi, met hun design taal die is gemaakt door verschillende zoom niveaus in te stellen op het kopieerapparaat en het vervolgens een nieuw model noemen
@rike: Seat is niet meer of minder dan een VW met een ander jasje en een lelijker interieur. Totaal geen eigen identiteit.
@berlinetta: Nog niet genoeg azijn op?
@rike: Welke af fabriek cupra lukt dat? Of was het een zwaar gemodificeerde waarvan het de vraag is hoe lang het heel blijft?
@berlinetta: Ik kan er zo nog heel hoop opnoemen die saaier zijn: Lada, Roewe, Mitsubishi, BYD, Proton, Tata….
Laat ze eerst maar zorgen dat ze aan voldoende batterijen/accu’s kunnen komen om EV’s te leveren.
>Dat is de el-Born to be Alive van Michael Nicht.
Noice!
@toyotafortuner: van de village people
@sanderp: waar zat je met je heufd toen je zei dat “born to be alive” van de Village People was?
Is dat de Seat model 3?
Seat redt 2025 niet. Kansloos merk zonder identiteit.