• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Skoda Favorit Eltra – een EV met een handbak

Auteur: Wouter, gepost 11 april 2020 om 18:01 – 9 Reacties

Wouter Karssen in de Skoda Favorit Eltra

Midden in Ierland bij een 300 jaar oud Kasteel in Durrow kreeg de sleutels in handen gedrukt van iets bijzonders. We maakten daar niet alleen kennis met de nieuwste Skoda EV, maar ook met de Skoda Favorit Eltra.

Helaas mag ik nog niets zeggen over de Skoda Enyaq, waarvan Skoda zo’n beetje alleen de naam heeft vrijgegeven. Laten we het op het volgende houden: het waren zeer interessante presentaties en workshops. En links rijden is elke keer weer wennen.

Als je in de historie duikt van de elektrische auto, dan zie je bij veel merken dat er al decennia geleden de eerste EV’s zijn gebouwd. Wellicht is het vergelijkbaar met de waterstofauto’s van nu: ze kunnen worden gebouwd, maar financieel of technisch zijn ze vaak nog niet interessant. Ook Skoda bouwde in de jaren negentig hun eerste elektrische auto: de Favorit Eltra. Het exemplaar waar ik in op pad mocht stamt uit 1992 en is daarmee ruimschoots youngtimer.

Skoda Favorit Eltra in Ierland

Skoda heeft geen exacte cijfers, maar ze schatten dat er 150 – 500 exemplaren van de Favorit Eltra zijn gemaakt. Heel veel zullen er niet over zijn gebleven, hoewel dit soort auto’s vaak nauwelijks worden gereden. Er kan nog best wel eens ergens opduiken in een schuur in Tsjechië dus.

Een elektrische auto met een handbak

Dat kan dus wel! Eerlijk gezegd kreeg ik er wel de kriebels van. Een elektromotor heeft het maximum koppel vanaf stationair toerental en er is geen auditieve feedback over hoeveel gas, euh stroom, je geeft. Het leek me een fantastisch recept om binnen enkele meters met een zwaar gefrituurde koppelingsplaat rond te rijden, maar het viel mee. Dat kan twee dingen betekenen: die jaren ervaring in verschillende auto’s beginnen zich uit te betalen. Of de elektronica helpt hier een handje.

Een EV met handbak

Als je het gevoel hebt dat elektrische auto’s  de toekomst zijn en futuristisch zijn. Stap dan eens in de Skoda Favorit Eltra. Alsof je een tijdmachine instapt, wat natuurlijk bijna letterlijk waar is. De Favorit is inmiddels bijna 30 jaar oud en dat zie je natuurlijk wel in het interieur. De trend naar weinig knoppen moet hier begonnen zijn, want alleen voor de verlichting zoals alarm- en mistlichten zijn wat knoppen te vinden.

Loodzuur accu's in de Skoda Favorit Eltra
Een eenvoudig interieur in deze elektrische Skoda

Geen makkelijke EV

Achter het stuur is het best een beetje werken: het stuurt zwaar. En je moet er scherp op zijn dat je wel zelf moet schakelen, maar je mist de referentie van de verbrandingsmotor die dat met geluid aankondigt. Het geluid is ook apart. In de jaren negentig waren er nog geen sound engineers bezig met de beleving van de EV. Het geluid wat de Skoda Favorit Eltra maak is de eerlijke symfonie van elektromotor, lagers en versnellingsbak.

Sexy EV
Onder de motorkap bij de Favorit Eltra

Hoe Tesla nog iets sexy van de elektrische auto heeft kunnen maken na de Favorit Eltra is best een wonder. De elektrische Tsjech is grappig, maar de technische specificaties zijn niet erg indrukwekkend.

Het accupakket is van het type lood-zuur en heeft een spanning van 6 volt. Toen het accupakket nieuw was, had de Favorit Eltra er een range van 80 km mee. Of dat nu nog het geval is, valt te bezien. De prestaties zijn zoals je die mag verwachten van een EV met een relatief slappe elektromotor. De voorwielen worden aangedreven door een elektromotor van 15,5 kW, een “whopping” 21 pk dus. Het is ook nog eens eenrichtingsverkeer, waarvoor een versnellingsbak nodig is die achteruit schakelt. De motoren in de elektrische auto’s van vandaag kunnen ook de andere kant opdraaien en kunnen zo achteruit rijden. De Favorit Eltra heeft daarentegen een versnellingsbak met achteruit, net als bij verbrandingsmotoren dus.

Zodra we los mogen over de Skoda Enyaq, dan lees je dat hier op Autoblog.nl natuurlijk terug.

Ook interessant!

  • Mijn Auto - De Skoda Citigo E iV van Ramon
  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads
  • Skoda Enyaq rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Skoda

Vorig bericht: « Tesla ontbeert nog vergunning voor Duitse fabriek
Volgend bericht: Ecclestone: “Ik zou direct voor Max Verstappen kiezen” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Esprit_de_Flandre zegt

    11 april 2020 om 19:16

    Scoops gezien van de Enyaq. Ligt zeer in lijn met de bestaande modellen. Wordt dus niet bepaald een revolutie op het gebied van design…

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      11 april 2020 om 19:27

      Dat is toch wat veel mensen tegen hebben (gehad) op veel elektrische auto’s tot nu toe? Dat ze er zo anders uitzien? Nou, dan is een Skoda bluf-SUV (tenminste, de gekunstelde naam met een Q dat vermoeden) een perfect tegengif. Meer middle-of-the-road kan haast niet.

      Login om te reageren
      • berrychello zegt

        12 april 2020 om 18:31

        Mwah het wordt meer een crossover dan SUV. Ik denk at de SUV trend alweer wat achter ons ligt. Anyway, mooi ding zo’n Enyaq. Leuk dat ze hier de elektrische Favorit erbij hebben gehaald!

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          12 april 2020 om 19:21

          Crossover, SUV, geef het maar een naam. Same difference.

          Login om te reageren
  2. fanboy zegt

    11 april 2020 om 19:20

    Leuk ding. Wat was er in die tijd voor mini beweging? Je had ook de elektrische Panda, de elektrische Golf en ook elektrische Peugeots. Allemaal vergelijkbaar in techniek.

    6 volt lijkt me een beetje sterk, dan heb je al 2500 Ampere bij de 15KW. Zullen wel vele blokken zijn van 6 volt.

    Login om te reageren
  3. refher zegt

    11 april 2020 om 19:50

    Mochten jullie een keer een leuke Favorit willen rijden hoor ik dat graag. Mijn sleeper heeft een compleet verbouwde originele motor waar 89kw oftewel 120pk uit komt. Andere cijfers: 850 kilo, 208 km/u, 103 Db en 30.000 euro.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      11 april 2020 om 20:27

      @refher: goeiedag, dat lijkt me een ervaring! Gaaf ding, ergens beelden van?

      Login om te reageren
  4. Dutchcarwizard zegt

    11 april 2020 om 20:30

    Bereik is wat beperkt, maar deze heeft in ieder geval geen software probleem.

    Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    12 april 2020 om 10:00

    “Skoda heeft er een 150 à 500 gemaakt. Ze weten het niet precies…”
    Hoe kan je dat als fabrikant nu niet in godsnaam weten als je 5 min in je boekhouding gaat kijken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North