• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 1 oktober 2018 om 07:36 – 31 Reacties

Afbeelding Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]Afbeelding Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]Afbeelding Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]Afbeelding Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]Afbeelding Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]Afbeelding Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]Afbeelding Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]Afbeelding Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]

Officieel: dit is de Skoda Kodiaq RS [update]
De teasecampagne is eindelijk voorbij.

Weken, zo niet maandenlang gaf Skoda de wereld allerlei verhullende foto’s én merkwaardige feiten van een nieuw topmodel: de Kodiaq RS. Hieruit wisten we bijster weinig op te maken. Ondanks de RS-aanduiding, de sportieve onderdelen en het “feit” dat de SUV een ronderecord op de Nürburgring Nordschleife heeft, lijkt het bepaald geen snelle auto. Wellicht kunnen we deze mening bijstellen nu dat we de auto in zijn volledigheid kunnen bekijken.

Eigenlijk herkennen we bij het exterieur geen verrassingen. Skoda heeft de laatste tijd dusdanig veel teasers de wereld ingeslingerd, dat we de rest van de auto in zekere zin al in konden vullen. Dat gezegd hebbende, op een zevenzits SUV als de Kodiaq misstaan deze sportieve onderdelen en kleurrijke accenten zeker niet. Grote lichtmetalen velgen, rode remklauwen die in contrast staan met de fraaie blauwe tint: daarover kunnen we naar huis schrijven.

Hetzelfde geldt voor de binnenzijde van de Kodiaq RS. Hoewel het misschien niet per se bij het karakter van de auto past, kunnen we ons best vinden in de sportstoelen die Skoda in de RS-uitvoering van haar grootste SUV heeft geplaatst. Daarbij zijn de stiksels en het schijnbaar hoogwaardige materiaal waarvan ze zijn gemaakt ook te vinden op de vijf andere stoelen in de bolide. Netjes.

Over de prestaties zijn we iets minder te spreken. Toegegeven, Skoda’s “performance-modellen” laten veelal aan zich te wensen over, maar in het geval van de Kodiaq RS hadden we toch op meer pit gehoopt. De 2-liter twin-turbo dieselmotor produceert slechts 240 pk en 500 Nm koppel. Naar verluidt moet de auto in 6,7 seconden naar de 100 km/u snellen en heeft hij een topsnelheid van 228 km/u. Afgezien van de dieselmotor heeft de Kodiaq RS een zeventraps DSG-automaat en vierwielaandrijving.

UPDATE: Dit was aanvankelijk een artikel over de uitgelekte foto’s van de Kodiaq RS, maar nog geen halve dag na het vinden van deze platen, lanceert Skoda de auto officieel. Zodoende hebben we de gallery en header aangepast met de persfoto’s. Daarnaast blijkt de informatie die we in eerste instantie kregen grotendeels te kloppen.

Nagenoeg alle technische informatie die we hebben gegeven was correct. De motor is inderdaad een 2-liter turbodiesel met 240 pk en 500 Nm koppel. In tegenstelling tot datgene wat werd beweerd, schiet de auto niet in 6,7 seconden, maar in 7 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is eveneens lager: in plaats van 228 km/u is het 220 km/u. Het motorgeluid wordt kunstmatig bewerkt door Skoda’s Dynamic Sound Boost. Het klinkt aantrekkelijker en (vermoedelijk) ook harder.

Omdat het een RS-model betreft heeft de auto een groot aantal opties standaard. In het geval van de Kodiaq beschikt de bolide over o.a. LED-koplampen, de Virtual Cockpit, Dynamic Chassis Control, met alcantara bekleede sportstoelen en LED-ambient verlichting.

Ook interessant!

  • gefacelifte Skoda Kodiaq
    Gefacelifte Skoda Kodiaq brengt RS-label terug!
  • Kodiaq RS Ursus
    Kodiaq RS Ursus heeft 2.0 motor met 545 Nm
  • vernieuwde Skoda Kodiaq
    Vernieuwde Skoda Kodiaq krijgt superbe trekjes
  • Prijzen vernieuwde Kodiaq
    Prijzen vernieuwde Kodiaq bekend gemaakt

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

gelekt, kodiaq, kodiaq-rs, parijs-2018, Skoda, SUV

Vorig bericht: « Is dit de coolste Porsche restomod?
Volgend bericht: Gepantserde Rolls-Royce Cullinan limo kost 2 miljoen »

Lees Interacties

Reacties

  1. karhengst zegt

    1 oktober 2018 om 07:56

    Lekker blok voor op de Autobahn, ondanks dat de topsnelheid pijnlijk duidelijk maakt wat het nadeel van dit segment is. Maar om er meteen een “RS” aan te hangen, nee.

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      1 oktober 2018 om 08:10

      @karhengst: klopt kodiaq sportline was beter geweest.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        1 oktober 2018 om 10:55

        @dirkiii: of Laurin & Klement…

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          1 oktober 2018 om 10:56

          @griffendahl: die bestaat al toch? Is meer een soort luxelabel, geen sport.

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            1 oktober 2018 om 12:26

            @720s: Nog niet voor de Kodiaq

            Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            1 oktober 2018 om 15:04

            @720s: zo sportief is die ook niet, ‘t is een SUV. L&K is meestal riante motorisering en luxe uitvoering. Dus eigenlijk een niet sportieve RS, precies dit…

            Login om te reageren
  2. lebeaunl zegt

    1 oktober 2018 om 08:11

    Jammer dat er een diesel in ligt en die ‘madeliefjes’-velgen doen het ook niet voor me. Verder een nette auto zo te zien; meer RS-line dan RS.

    Login om te reageren
  3. alfapeter zegt

    1 oktober 2018 om 08:16

    2 dingen fout: het is een SUV en het is een diesel.
    Om positief te blijven: hij zal wel wat goedkoper zal dan andere VAG producten van dezelfde soort en formaat

    Login om te reageren
  4. JoostvdWater zegt

    1 oktober 2018 om 08:17

    Dit vind ik echt één van de meest inspiratieloze auto’s op de markt. Wat een verdrietcontainer zeg. Dat maakt een RS label (eigenlijk bizar dat dit een RS label verdient…) niet meer goed.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      1 oktober 2018 om 09:09

      @JoostvdWater: ?, verdrietcontainer! Maar mee eens. Dacht van voren heel even een Range Rover te zien. ’t Is gewoon het standaard merkgezicht wat heel veel West-Europese merken last van schijnen te hebben.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      1 oktober 2018 om 10:57

      @JoostvdWater: de Kodiaq maakt geen rijdersemoties los, nee. Maar stel dat je een grote familie hebt, dan zou ik toch liever hiermee voor de dag komen dan een Alhambra o.i.d. Je koopt een Kodiaq denk ik meer uit praktische overwegingen.

      Dat er dan een RS versie van moet komen begrijp ik ook niet helemaal.

      Login om te reageren
  5. vonklausenburg zegt

    1 oktober 2018 om 08:20

    Ik zal over een maandje eens naar Barneveld en Ede, ongetwijfeld kom ik ‘m daar tegen.

    Het is geen knappe auto, maar het lijkt me prima vervoer om met drie/vier kinderen op vakantie te gaan.

    Login om te reageren
  6. willeme zegt

    1 oktober 2018 om 08:21

    Lieve Skoda: ik ben boos. Na al die maanden van teasers en kleine onthullingen. Serieus: dít is waar jullie mee komen? DÍT???

    Een 2.0 TDI met 240 pk die al jaren leverbaar is in de Passat? Verder nauwelijks uiterlijke wijzigingen? Naast het feit dat deze auto een doodgeboren kindje is (wie ziet er te wachten op een budget performance diesel???), is de uitvoering echt bijzonder matig.

    Ik ben niet anti-Skoda of een standaard VAG-basher. Ik ben nog steeds van mening dat de Skoda Superb Combi Sportline 4×4 280 een van de beste auto’s is die in de prijslijsten staat. Deze Kodiaq RS is gewoon een luie, arrogante en slecht uitgewerkte aanfluiting. Het Skoda ‘vRS’ label staat op bovengemiddeld vlotte Skoda’s. Niet op meh-Skoda’s met motoren die héél even 240 pk halen in de rev-range en voor de rest een en al turbogat vertonen.

    Misschien is het ook de verwachting. Na zeker meer dan 25 pre-teasers verwacht je echt iets bijzonders. Niet deze auto. Het ding is nu al toe aan een facelift en een motorupdate.

    Om met Bob de Rooij te spreken: Zo, en dat wilde ik effe kwijt!

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      1 oktober 2018 om 08:26

      @willeme: ‘Budget performance diesel.’ Is dat niet waar het bij Skoda om draait? En dan met name het woordje budget. Verder ben ik het wel met je eens.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        1 oktober 2018 om 08:39

        @viezefreddyw: idd. Als je deze op kan pikken voor 40-45k zie ik hier zeker een goede markt voor.

        En beauty is in the eye of the beholder; ik vind het een mooie SUV. Ik pak dit liever dan een Audi Q2 1.6 diesel die ongetwijfeld net zo duur zal zijn.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          1 oktober 2018 om 11:44

          @stefje: Tweedehands zul je hem zeker kunnen oppikken voor 45k. Ik denk dat dit ding nieuw over de 60k heengaat.

          Login om te reageren
    • jpoers zegt

      1 oktober 2018 om 08:29

      @willeme:turbogat valt juist met deze motor erg mee ivm de biturbo opstelling. Alle andere overtuiging snap ik helemaal.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      1 oktober 2018 om 09:15

      @willeme: ik kan me nog een Fabia herinneren met een 130pk diesel.
      Zonder hulp van derden was dat ook ‘meh’ bij uitstek.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      1 oktober 2018 om 10:09

      @willeme: Dit blok in een Octavia had inderdaad een betere RS geweest….

      Login om te reageren
  7. robert110 zegt

    1 oktober 2018 om 08:43

    Lijken mij prima cijfers voor een zeven zits zeecontainer van een budget merk. Sterker nog, het ding is sneller dan de Land Rover Range Rover SDV8, niets om je voor te schamen.

    Login om te reageren
  8. 2wheeler zegt

    1 oktober 2018 om 09:32

    Jullie hadden toch niet echt een 400pk bak verwacht he? A Volvo T8?

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      1 oktober 2018 om 10:16

      @2wheeler: Ja ,en als dat zo zou zijn dat er 400 pk in zat dan krijg je ook weer commentaar dat dat overbodig is.

      Login om te reageren
  9. dijan zegt

    1 oktober 2018 om 10:17

    Ik zie ook veel AMG met minder vermogen . Mag dat ?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      1 oktober 2018 om 11:45

      @dijan: De langzaamste AMG zal de A35 AMG worden met ongeveer 300 pk. Toch een verschil met deze auto.

      Login om te reageren
      • dijan zegt

        1 oktober 2018 om 11:53

        @berlinetta: Hier in de straat staat een c klasse amg line met 4 uitlaatpijpen en diesel.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          1 oktober 2018 om 12:21

          @dijan: AMG line heeft net zoveel met AMG te maken als Oranjeboom meenemen in een test voor het beste bier van de wereld.

          Login om te reageren
  10. Gulli zegt

    1 oktober 2018 om 10:20

    Op zich kan ik het gebrek aan vouwen en lijntjes en vlakjes dan wel weer waarderen, wordt het er een saaiere auto van? Misschien? Je zou ook kunnen zeggen dat we helemaal stijl-blind zijn geworden door die origamimodellen die sommige merken op straat zetten.

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    1 oktober 2018 om 10:32

    Ik vind de rode stiksel anders wel mooi.

    Login om te reageren
  12. willy01 zegt

    1 oktober 2018 om 11:26

    Voorkant range rover en voor de flanken hebben ze even bij de jeep grand cherokee gaan spieken!

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    1 oktober 2018 om 12:22

    Denk het RS label even weg (en die rare stoelen) en het is een prima auto. Je moet het alleen geen RS noemen maar gewoon een 2.0 TDI.

    Login om te reageren
  14. cloverleaf zegt

    1 oktober 2018 om 16:58

    Synergie op de designafdeling van VAG?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North