Skoda Superb 3.6 V6 Turbo is Tsjechische tank met 450 pk

Auteur: , 48 Reacties

Volg de Skoda-rijder wordt zo wel erg lastig...

Heel, heel af en toe zie je ze nog wel eens voorbij glijden op de snelweg: Skoda Superb’s met de 3.6 V6 aan boord. Uiterlijk bijna niet te onderscheiden van de hordes 105 pk-sterke 1.6 TDI Greenlines, slechts vier uitlaten wijzen op het potentieel van deze 260 pk-sterke Tsjech.

Nu is een 260 pk-sterke V6 geen straf, maar in diverse andere VAG-producten levert het blok 20 tot 40 pk meer. Om niet langer in de schaduw van zijn premium-broertjes te staan, liet de eigenaar zijn Superb onderhanden nemen bij HGP, een specialist op het gebied van turbo’s. Maar de 3.6 FSI van VAG heeft toch helemaal geen turbo? Klopt, maar deze nu wel!Het resultaat is een waanzinnige 450 pk, in een Skoda welteverstaan.

Wil je een Skoda Suberb Combi in Nederland camoufleren, dan bestel je hem het beste in zilvergrijs, deze Duitse Superb springt er juist uit met zijn mode-gevoelige legerkleurtjes. Het interieur is chocoladebruin, gezien de kleur op de deurstijlen heeft deze Superb Combi na heel wat uurtjes plakplaatjes trekken een vergelijkbare tint.

Deze über-Tsjech uit 2012 heeft ondertussen 26.000 kilometer op de teller en staat momenteel in Duitsland te koop voor 25.500 euro. Kijken we naar de prijzen van Nederlandse Superb’s met 3.6 V6 (op één hand te tellen), dan lijkt ook deze Skoda weer ouderwets value for money te bieden. Wel even van te voren ons ocassion-aankoopadvies checken natuurlijk. Wie durft?



48 reacties

Zeer geschikt voor de urban jungle genaamd randstad.
Zonder camo gewoon zwart de ultieme sleeper voor de gewone man kan je mee thuis komen skoda ;)
De kleur is zeker nog GreenLine. Het vermogen inmiddels niet meer. Veel sleeper potentieel. Standaard kleurtje dr op, paar TDI en Greenline badges…
Ander wrapje, en doen. Erg coole sleeper.
Hoop ik voor hem dat ze de DSG ook hebben aangepast, anders is de pret zo over lijkt me…
@123bat: Vertel! Standaard DSG 6-bak kan veel hebben, met aangepaste software dan :)
@silenro: Nou ja, ehh, de software dan? :)
@silenro: Hij heeft het toch over een aangepaste DSG? Dus wat moet die nog vertellen, dan wat je zelf ook zegt.
@mikkeloentje: Ik ben altijd heel erg benieuwd naar ervaringen van anderen namelijk, en vooral wat er dan aangepast moet worden. Ben erg nieuwschierig aangelegd en leer graag :)
@silenro: Ik zat te denken aan een high performance koppeling (zal de DSG er zeker twee van hebben), maar ’t kan zijn dat ik complete poep praat..
Zoveel verstand heb ik er niet van maar het lijkt me logisch dat als je je motor opvoert dat er dan ook naar versnellingsbak, remmerij etc. gekeken moet worden.
Trusten! :)
@123bat: standaard dsg bak kan tot 500pk aan.
@nathan_verhoeven: volgens mij gaat het om de nm’s wat de bak te verduren krijgt..
@nathan_verhoeven: Nm’s bepalen wat de bak aankan.
In dit geval kan de DSG 6 bak 600 Nm aan koppel verwerken.

http://en.volkswagen.com/content/vw_international/brand/en/innovation-and-technology/technical-glossary/6-gang-dsg-getriebe.html
@406_v6: Het DSG artikel waar je naar verwijst heeft het over de high-power 7 traps droge platen DSG die 600 NM max aankan. Niets over max. koppel voor DSG-6, alleen dat het meer mag zijn dan 250 Nm. Ik vermoed dat je te haastig hebt gelezen…
Maar zo een auto heeft toch geen type goedkeuring?

Is het een beetje normaal mogelijk dit ding op gele platen te krijgen?
@leandro: waarom niet? Zat auto’s waar achteraf turbo’s op geschroefd zijn. En hgp weet over het algemeen wel wat ze doet. Ken iemand met een hgp golf 5 r32 en die rijdt ook gewoon op gele platen.
@marijn90: HGP is inderdaad wel één van de betere, zo niet de beste op dit gebied. Hoor zelden tot nooit jongens die problemen hebben met hun HGP set eigenlijk op .:R32 blokken.
@leandro: +40% vermogenswinst = opnieuw laten keuren bij het rdw
@johanhummer9: daar kom je dan wel doorheen. In Nederland doen ze niet zo moeilijk.
Erg mooie auto met zo’n dikke v6 erin.
Toevallig vandaag een concurrent van deze gezien, een 530D F11 Beemer, ook met camo wrap. Toch wel geinig!
Ik zie alleen maar foto’s van een parkeerplaats en de binnenkant van de auto
@daniel23ccx: Als hij beweegt, dan vang je er vast een glimp van op
zou deze ook 14% bijtelling hebben en erin passen?
Oorspronkelijk een Superb Laurin
Ik zie alleen een paar zwarte velgen. Die camo werkt goed.
Bruut!
(lees de tips-email)
Dit is gewoon de 2015 uitvoering van een Duitse halftrack/Kubelwagen
HGP staat vooral bekend om de VR6 turbo en bi-turbo. Dure maar relatief degelijke ombouw projecten. Deze 3.6 (wat in feite ook een VR blok is) is voor hun dan ook een koud kunstje.
In Nederland rijdt een 3.6 Superb rond met een supercharger ipv Turbo. Heeft wel “maar” 405 PK en 455 NM. Link: http://www.skodaforum.nl/forum/i/corn%C3%A9-zn-skoda-superb-sedan-3-6-fsi-v6-supercharged-4×4-elegance-laurin-klement-pack.16840/
Er liggen nu 20 inch wielen onder…..
Prima conversie. HGP is een specialist als het aankomt om de VR6 motoren van VW te voorzien van deukvulling en dubbel vermogen. Hopelijk zijn de koppeling, remmen, onderstel en elektronica goed aangepast.

De wrap/lak is verschrikkelijk, maar dat kan zo weer donkerblauw gespoten worden.

Aan de andere kant, een goede, perfect onderhouden, standaard, eerste generatie RS6 Avant heb je al voor 20k. Ik denk dat ik dan toch daarvoor zou gaan.
@gtwillem: De Skoda Superb is denk ik de meest onderschatte auto, als je hem neemt in een leuke uitvoering is het gewoon een perfecte gezinsauto voor een mooi prijsje.

Natuurlijk is de Rs6 Avant een van mijn droomwagons. Deze vind ik heel erg mooi: http://www.thetorquereport.com/08rs6avant_hir002.jpg
Alleen is die auto niet voor iedereen weggelegd. Velen kunnen er niet mee overweg en daarnaast zal de onderhoud etc. ook duurder zijn. Maar hij komt wel binnen handbereik dat is zeker wel mooi ;)
Leuk om mee door Duitsland te rijden lijkt mij
Maarja, je rijdt dan nogsteeds skoda….
Ik heb ook wel eens online gezocht naar een turbo voor onder een superb v6. Klanten en buren zeggen er niets van.. En als je een keer lol wil hebben moet 450 pk voldoende zijn…
Maar of het heel zal blijven is een tweede!
Het is een Skoda. Ik wil’m nog niet gratis hebben. Al had’ie 4500 pk.
@driftkicker: Jammer altijd die vooroordelen, heb je er weleens in gezeten of gereden? De Superb is een v/d leukste auto’s in zijn klasse met onwijs veel ruimte aan boord vind ik dan.
@michaelcorleone: ja hoor, een week als huurauto mee rondgetrokken in Zuid Spanje. Ging amper 110 bergop.
@driftkicker: Meer auto’s zullen daarvan last hebben dat is niet iets dat alleen een Skoda-geval is.
@michaelcorleone: het ding reed en klonk als een bestelwagen. Geen vooroordeel, ervaring. Waarschijnlijk hebben Dacia en Lada inderdaad hetzelfde bergop probleem.
@driftkicker: Dan ben ik wel benieuwd naar welk type Skoda. Mijn Lada liet zich toch niet erg vergelijken met een Superb 1.6 TDI Greenline waarin ik ook veel kilometers heb gemaakt. En met 105 pk was die niet snel, maar ’t was een heel fijne reismachine.
@dizono: ’t was een Fabia Combi 1.6 TDI.
@driftkicker: Een Fabia verhoudt zich tot een Superb als een Fiesta tot een Mondeo, dus je punt raakt kant noch wal.
Het wrapje mag van mij blijven. Andere wielen er onder, iets lager en klaar is kees.
De Superb is voor relatief weinig geld veel auto, deze wrapje eraf en dan hoeft er niets meer gedaan te worden.
Die kunnen ze goed gebruiken daar zodra de russen eraan komen.
Ze schijnen verschrikkelijk veel te verbruiken die HGP turbos. 1 of 3 of zo met een R32 blok. Maat van me heeft er 1tje gehad. Maar wel bijna 450pk in zijn golfje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).