‘Skoda werkt aan een Octavia CC’

Auteur: , 38 Reacties

De expansiedrift van Skoda uit zich niet alleen in een nieuwe SUV, de Tsjechen hebben ook plannen voor een sexy vierdeurs met een coupévormpje. Zeg maar de Volkswagen CC, maar dan met Skoda-logo's.

Shopje: Skoda Octavia met CC-swag

Skoda moet groeien van vader Volkswagen. Hiervoor zullen ze onder andere de SUV-kaart spelen en per 2016 een zevenzitter lanceren. Daarnaast moet de nieuwe Fabia, die eind 2014 in Parijs wordt onthuld, een breder koperspubliek trekken met een jonger uiterlijk en gelijkenissen met de S2000 rallywagen. Het wordt een bredere en lagere auto die niet langer favoriet is bij de geriatrische medemens, maar vooral ook jeugdigen aanspreekt, aldus Skoda-baas Winfried Vahland tegen Autocar

Interessanter is echter wat Skoda met de Octavia van plan is. Op de autosalon in Genève schijnt het merk met een vierdeurs coupé de stand op te komen. Een conceptmodel met een plattere voorruit en een schuiner aflopende daklijn dan de reguliere Octavia, die in een iets hoger prijssegment wordt gezet. Verwacht ook aanpassingen aan het front en de achterkant, zoals afwijkende lampunits. Wanneer de coupélijnen bevallen kan Skoda de Octavia CC in 2016 op de markt brengen. We geloven alleen niet dat Skoda de terminologie ‘CC‘ van Volkswagen mag/zal gebruiken. Die zullen daar vast wel iets anders op verzinnen.

Photoshopcredit: X-Tomi



38 reacties

Die S2000 is niet verkeerd… Helaas zal die nooit zo worden zoals in de rally.
Wel een beetje vreemd dat je als ‘budget’ merk met een dure uitvoering komt…
@mylvan: het is niet echt een budgetmerk imo maar ik weet ook echt niet hoe ik het dan wel moet noemen
@mylvan: in belgie is het verschil met vw nog maar heeel klein. Een Octavia met de uitrusting van een Golf is zelfs duurder.
Voor n budget vag moet je tegenwoordig Seat hebben. Daar is het verschil tusse een Golf en een Ibiza nog steeds een 3000euro.
@saxoke: Dat komt omdat een ibiza toch echt met een polo moet vergelijken. De leon is een golf.
@arjontje: ik heb nergens een ibiza vernoemd. Ik had t over de octavia, Leon en golf. ;-)
@saxoke: Hahaha, je hebt nergens Ibiza genoemd? Irritant he, dat je je reactie niet kunt verwijderen. :)
@YouRockMyWorld: haha idd…
K bedoelde dus leon vs golf. Vergiste me ff tss de modellen
@saxoke: ik bedoelde dus Leon en golf.
Typ foutje. Maar t verschil is wel zo groot tussen een golf en een leon.
De octavia is beduidend duurder dan n leon en ongeveer evenduur dan n Golf, zeker met vergelijkbare uitrusting. Als je n koopje wil doen bij 1 van deze modellen dan doe je da bij seat.
Nou, op zich!… Nee geintje
Damn zeg, hoe ver willen ze nog gaan? Moet VW zogenaamd premium worden en Audi wordt premiumplus? Haha laat me niet lachen…
Ik kwam er gisteren achter dat de Volkswagen CC niet meer nieuw geleverd word in Nederland (alleen uit voorraad leverbaar…), dus als opvolger daarvoor?

Op zich geen onaardig idee. De Octavia is een goede auto die veel verkocht word, dus een beetje extra marge mee pakken is kan ik begrijpen. Maar het past niet bij het no-nonse imago van Skoda (een soort Volksvolvo is het eigenlijk)
@gtwillem: vw/Pon haalt de mooie vw’s van straat in NL. De Scirocco is dr ni meer en nu de CC ook al ni meer. Spijtig.
@saxoke: Pon maakt de prijs te hoog, merkt dat het niet verkoopt (hoe zou dat toch komen?) en haalt dan het model van de markt. Als je zo veel verkoopt als Pon hoef je blijkbaar niet eens meer na te denken over je strategie.
@mashell: misschien niet. Maar de 2 mooiste VW modellen hebben ze wel weggehaald. Beetje spijtig.
Hier in Belgie zie je de CC en de Scirocco toch regelmatig rijden. Ik zie geen reden om ze niet te verkopen.
n CC zou ik nog wel zien zitten als vervoersmiddel voor als er hier ene versleten is.
@mashell:
Zo kunnen we er langzaam aan wennen dat met ieder nieuw Skoda-model VW stukje bij beetje steeds nuttelozer wordt. Tenzij ze de historische posities in ere herstellen en Skoda (Laurin & Klement) super premium wordt en VW weer een VOLKSwagen wordt. Dan begrijp ik dit heel goed als overgangsfase. Mooie wereld moet dat ook zijn, de ultieme wraak op Stalin én Hitler lijkt mij zo.
@saxoke: klopt, al heeft het feit dat de verkoopaantallen niet voldoende waren om de (mijn inziens erg fraaie) modellen in het gamma te behouden. De VW CC heeft met de Passat Sedan/A4/A4 Avant/A5/A5 Sportback behoorlijke concurrentie in eigen huis. En de Scirocco is in Nederland altijd te duur geweest. In de UK word deze naast de driedeurs Golf gepositioneerd, wat de levensvatbaarheid vergroote (wij hadden een zwarte 1.4 TSI, leuk ding!).
@gtwillem: eigenlijk vind ik alleen de A5 Sportback concurentie voor de CC. Alleen als je qua prijs gaat kijken dan komen ze allemaal in aanmerking op de een of andere manier.
@gtwillem: vergeet de EOS niet… Ook uit het leveringsprogramma.
@bug2000: zullen wij die niet liever met z’n allen heel snel vergeten?
@bug2000: zijn ook wel allemaal best oude modellen. Passat, Tiguan, Touran, Scirocco, Eos, CC. Allemaal al gefacelift.
@utr1984: bij de passat durfde VW zelfs van een nieuw model te spreken. ;-)
De enige echt nieuwe sinds kort zijn de golf en de sharan. Rest lijkt me al redelijk over de datum te zijn.
Wanneer komt de echt nizuwe passat eigenlijk?
Prima auto, prijs/kwaliteit verhouding ligt zeer goed bij Skoda.
Skoda SUV – dat past bij het merk: Oost Europa is gek op SUVs, Skoda is goed in ruime auto’s. En met slecht / ontbrekend wegdek heb je enige reden voor een softroader.
Maar een CC is alles wat Skoda niet moet zijn: een nuffig handtasje voor wie klaar is met praktische auto’s.
Hopelijk gaan ze de fabia wat beter afwerken deze keer. Een vriend van me nodigde me uit in zijn nieuwe fabia diesel.bij het achteruitschakelen, en een toefje gas daarna resoneerde het dash zo hard zodat ik me schaamde in zijn plaats. Skoda heeft nog wat te leren voordat ze vw waardig kunnen zijn.
@nasty: ik denk niet dat het de bedoeling is om Skoda gelijkwaardig te maken aan volkswagen. Skoda is gewoon een goedkopere volkswagen met veel value for money. Dat het iets minder in elkaar geschroefd zit zal niemand verrassen.
@Pordon: daar volg ik je volledig in. Maar wagens in 2011 mogen toch ietwat kwaliteitgevoel hebben vind ik
@nasty: dat is ook waar. Nou heb ik al heel lang niet meer in een Skoda gezeten dus kan niet zeggen dat ik bekend ben met de huidige kwaliteit. Kan wel zeggen dat ik hoop dat de kwaliteit van Skoda ruim boven dat van een Dacia zit want wat zijn dat verschrikkelijk waardeloze auto’s zeg.
@nasty: wat zeg je dan van de kei harde materialen in een Rapid of Toledo? En dan de prijs nog even niet bekijken. Want goedkoop zijn die gebakjes ook niet.
De materialen zijn vergelijkbaar met die uit mijn Saxo
@nasty: ik rij nu sinds een week of 3 de nieuwe superb EN die is zeker en vast VW waardig!
Al is het verschil tss een fabia en superb ook redelijk groot…
@nick1407: collega van me heeft ook n nieuwe superb gekocht. Prachtige wagens. Maar zoals je zegt is het verschil met de fabia erg groot. Je zit ook direct in een andere prijsklasse eh ;)
“die in een iets hoger prijssegment wordt gezet”

Waar gaat VW dan naartoe? En als VW omhoog geduwt word, wat dan met Audi?
En wat gaat de leegte opvullen? Seat?
Dat wordt dan minder ruimte voor meer geld maar omdat de ruimte om te beginnen al riant is valt het misschien mee. Maar waarom? Op een Skoda?
Doemaar zo verder volkswagen groep hoe meer verschillende keuze’s van auto’s ,hoe meer het keuze voor het volk en exclusiviteit van je wagen.
Wat heeft een CC nog met het merk Skoda te maken?
Skoda heeft een minder fout imago dan VW, dus geen onaardig plan. Alleen maar no nonsense autos bouwen is ook maar niks…

Rapid Spaceback is met aankleding (dat zwarte dak bv) net zo duur als een Leon FR. Nou, qua rijgedrag en interieur kan ie echt niet aan de Leon tippen.
Ziet er niet heel slecht uit!!
het zal wel aan mij liggen, ik vind hier niets opwindends aan, zoals alle VAG-followers. Geef mij dan maar een 4C van Alfa…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).