• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelle liftbacks: dit zijn 9 gave toppers

Auteur: willeme, gepost 16 maart 2020 om 21:00 – 53 Reacties

Ze zijn zijn net even wat vlotter dan een stationwagon, maar minder saai dan een sedan. De gaafste snelle liftbacks hebben wij op een rij gezet.

Natuurijk: supercars vinden we allemaal het coolst. Ze zijn laag en breed, voorzien van enorme motoren en bizarre koetswerken. Maar het zijn een beetje poster-auto’s. Museumstukken. Verzamelobjecten. Dat wat ze kunnen, wordt bijna nooit getoetst. Vergeeft u ons de platte vergelijking, maar het is een beetje als een enorm geslachtsdeel. Het klinkt indrukwekkend, maar je kan er uiteindelijk niet zo heel erg veel mee.

Dat is zo cool aan een sportsedan. Die zijn veel praktischer. Natuurlijk, de meesten zijn minder snel dan een supercar. De gemiddelde sport sedan is meer dan een praktisch alternatief voor een sportauto. Dan hebben we nog als praktisch alternatief de snelle stationwagon. Met name hier in Nederland en Duitsland erg populair. Tussen die twee is er nóg een vorm, die bijna nooit belicht wordt: de snelle liftback! Jazeker, ook daar waren enorm veel coole varianten van.

Een liftback is in feite een hatchback: vijf deuren die toegang geven tot de cabine, scharnierpunt aan de bovenkant van de C-stijl. Een groot verschil is dat de liftback vaak een veel langere overhang aan de achterkant heeft en een lang, aflopende daklijn. Dit geeft de auto een sportiever uiterlijk én meer praktische eigenschappen, zonder dat je meteen met een stationwagon hoeft rond te zeulen.

Twee weken geleden behandelden we de Saab 9000 tijdens de wekelijkse AB-special. De 9000 CSE Aero geldt als een van de coolste snelle liftbacks die ooit gemaakt is. Sowieso is Saab wel een merk dat goed is in dat type auto. We nemen nu de 9 coolste voorbeelden met je door. Uiteraard is dit slechts een greep uit de enorme shortlist. Bij groot succes kunnen we een deel II maken:

Rover Vitesse (SD1)

1982

We beginnen meteen met een ware klassieker als het gaat om snelle liftbacks. De Rover is misschien wel de grondlegger van dit genre. De SD1 is een beetje een vergeten klassieker op dit moment. Volkomen onterecht, want voor lange tijd was het dé auto voor de hardwerkende Engelsman. De SD1 was een zeer representatieve zakenauto, een veelzijdige familieauto, een praktische boodschappenauto en als Vitesse ook nog eens sportieve auto. De Rover Vitesse was de meest sportieve SD1 V8. De 3.9 liter V8 was goed voor 190 pk, wat overigens relatief eenvoudig te kietelen was naar meer vermogen middels ouderwetse tuning, zoals ‘wildere’ nokkenassen.

Renault Safrane Baccara Biturbo

1993

Veel gaver dan dit wordt het eigenlijk niet. Denk je eens in dat een Opel-tuner en een BMW tuner gaan werken aan een ultrasnelle Talisman. Precies. De Safrana Biturbo had een V6 motor, die voor de gelegenheid was getuned door Hartge. Dankzij twee turbo’s en wat ander werk haalden de Duitsers er met gemak 262 pk uit (280 pk zelfs voor de Laguna Biturbo). In de Safrane werd de motor gekoppeld aan het Quadra-vierwielaandrijvingsysteem van Renault. Naar hedendaagse maatstaven is de Safrane Biturbo niet de snelste (7,2 naar de 100 km/u, begrensd op 250 km/u), maar man, wat een gaaf project. Maak overigens niet de fout door de hoofdprijs te betalen voor een ‘Baccara’, want dat is een gewone V6. Daarnaast was er ook nog eens een RXE Biturbo, dan had je wel 262 pk, maar velours bekleding!

Audi S5 Sportback

2010

De sportieve en snelle liftbacks hebben met deze Audi hun rentree gemaakt, gelukkig. De Audi A5 Sportback was eigenlijk een no-brainer: goedkoper dan een A4 Avant, maar dan met de sportieve lijnen van een A5. Auto’s als de BMW 4 Serie Gran Coupe en Kia Stinger tonen aan dat Audi er niet naast zat. Als S5 werd het recept geperfectioneerd. De 3.0 liter motor met compressor is krachtig onderin (440 Nm) en sterk bovenin (333 pk). Dankzij de supercharger heb je niet de vaak voorkomende seconde aan turbo-lag. Tegelijkertijd heb je een van de fraaiste ontwerpen van Da Silva, een onverstoorbare wegligging en een zeer hoogwaardig interieur.

Saab 9-3 Viggen

2000

Aanvankelijk wilden we de Saab 900 Turbo benoemen. Het is misschien wel het schoolvoorbeeld als het gaat om snelle liftbacks. In principe kan ‘ie er nog bij of vermeld worden in een volgend overzicht. Voor nu geven we de voorkeur aan de Saab 9-3 Viggen. In principe is het een 9-3 met de motor van een 9-5 Aero. Als cabriolet is de auto serieus gevaarlijk met een ruggengraat zwakker dan een Temptation Island– deelnemer. Als coupé mist de 9-3 Viggen serieus scherpte ten opzichte van een BMW. Maar als vijfdeurs liftback is ‘ie briljant. Qua styling wordt dit type overigens ook mooier en mooier. Het maakt ook bijna niet uit wat je rijdt, grote kans dat deze auto sneller is in de tussensprint.

Skoda Octavia RS (5E)

2017

Het is natuurlijk heiligschennis, maar de Skoda Octavia RS is eigenlijk de moderne incarnatie van de Saab 900 Turbo. Een beetje eigenwijs imago, ingetogen uiterlijk, verrassend goede prestaties en een praktisch interieur. Een groot verschil is de techniek: de Saab was heel bijzonder, de Octavia is generiek. Maar het zijn wel goede generieke ingrediënten. Er is namelijk niets mis met 245 pk, een sperdiff en een begrensde top van 250 km/u. De Octavia RS is dik, maar niet opvallend en bovenal verreweg de meest praktisch van al zijn MQB-broeders.

Tesla Model S P85D

2014

Snelle liftbacks

Jazeker, ook de Model S hoort in dit rijtje van snelle liftbacks thuis. Alle ogen zijn al geruime tijd gericht op de Model 3, Model Y, Cybertruck, Semi en Roadster, maar in de tussentijd heeft Tesla de Model S beter en beter gemaakt. Toch kijken we voor nu naar een ouder exemplaar. De reden is simpel: het was de eerste écht bizar snelle elektrische auto, die je tegen een redelijke prijs kon kopen en kan gebruiken. Schuin van achter is het nog steeds een plaatje om te zien. Dat niet alleen, de Model S is ook nog eens bijzonder praktisch. Eigenlijk de moderne Saab 9000 Aero, zoals we een tijdje geleden ook al mijmerden.

Opel Vectra GTS OPC

2006

Snelle liftbacks

Sommige auto’s kunnen enorm verrassen. Het is maar net hoe je erin stapt. De Opel Vectra OPC is zo’n auto. Ja, wie Jeremy Clarkson heeft zien ondersturen, komt tot de conclusie dat het niets geweest kan zijn. Heeft ook met zijn rechtervoet te maken, als je je rijstijl iets aanpast, kun behoorlijk hoeken met zo’n OPC. In principe is het gewoon een moderne Saab. Sterker nog, in technisch opzicht ís het een Saab (eigenlijk andersom). De GTS is aanzienlijk fraaier dan de wel heel erg bedaagde Vectra in sedan-uitdossing. De 2.8 motor was aanvankelijk goed voor 255 pk, dat werd later 280 pk. De OPC is zeer aerodynamisch, dus ook nog eens heel erg vlot op de Autobahn: deze auto loopt harder dan 250 km/u.

Citroen BX GTI 16v

1987

Snelle liftbacks

Oh, buurman: wat een mooie wagen! De Fransen kunnen dit recept op een geheel eigen wijze toepassen. De BX GTI 16v is een van de gaafste en onorthodoxe familieracers die er ooit gebouwd is. Aan de ene kant is het een prettige gezinsauto, maar dankzij het lage gewicht, de potige motor en verrassend goede wegligging kun je er ook nog eens mee spelen. Het is zo bijzonder, want de BX Break diesel of een gewone 14 TGE is alleen comfortabel, deze BX GTI 16v is uiterst vermakelijk. Zeker omdat niemand het verwacht van een BX.

Porsche Panamera GTS (970)

2013

Snelle liftbacks

Porsche brengt altijd zo’n enorme variatie aan uitvoeringen van één model. Welke moet je dan eigenlijk hebben van de snelle liftbacks van Porsche? Er zijn er twee van de 970-generatie: de pre-facelift Panamera S (met handbak!) en de post-facelift Panamera GTS. De eerste is de meest overstuurde vierzitter sinds de E39 M5, de tweede is de gaafste allrounder. De 440 pk sterke V8 is geheel atmosferisch en klinkt geweldig. Dankzij de vierwielaandrijving kun je het ook nog eens goed kwijt. Maar het is vooral de stijl van de auto. Alles is perfect in balans. Nu nog een tikkeltje fout, maar dat was een 928 destijds ook. Zo’n Panamera moet nog even rijpen.

Ook interessant!

  • Tesla Model Y
    Klantenservice Tesla met Model Y om te huilen?
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

900, a5, Audi, biturbo, bx, carina, Citroen, Elektrisch, gti, gts, hatchback, liftback, lijstjes, model-s, octavia, octavia-rs, opc, Opel, quattro, Renault, rover, s5, Saab, safrane, sd1, Skoda, sportback, Tesla, Toyota, turbo, v6, V8, vectra, vitesse

Vorig bericht: « Spaanse Mercedes-fabriek dichtgegooid door werknemers
Volgend bericht: Bijzondere MG XPower SV duikt op waar je hem niet verwacht »

Lees Interacties

Reacties

  1. dracae zegt

    16 maart 2020 om 21:07

    https://static.carthrottle.com/workspace/uploads/garage/dsc_6216-539a08f9d9bc7.jpg

    Login om te reageren
  2. circlestorm69 zegt

    16 maart 2020 om 21:15

    Wat is die achterkant van die Panamera GTS op de laatste foto toch lelijk.
    Nog meer die bij het zien aan de AMC Pacer moeten denken?
    Het zal wel door de kleur komen.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      16 maart 2020 om 22:56

      Nee, niet zo’n last van eigenlijk.

      Vind ‘m wel fraai. Mooie eigen lijn.

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    16 maart 2020 om 21:19

    -edit: dank u! Is gefixt!-

    De Saab op de header, de 9000. Wat een prachtig ding zo. Mooie kleur, de juiste velgen en de foto is geschoten vanuit de beste hoek. Onwijs cool ding!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 maart 2020 om 21:49

      @viezefreddyw: ik ga even kijken, thanks!

      Login om te reageren
  4. alloallo zegt

    16 maart 2020 om 21:22

    Gaaf artikel en inderdaad is de liftback ondergewaardeerd.

    Ik mis de Citroën XM en de fiat croma

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      16 maart 2020 om 22:51

      Die zijn nauwelijks sportief te noemen… denk ik.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        17 maart 2020 om 19:42

        @tjorque: dat was de safrane biturbo ook niet. De Xm V6.24 van de laatste generatie was voor zn tijd redelijk vlot (197pk is niet overdreven) maar op de snelweg zeer comfortabel aan bovengemiddelde snelheden te rijden

        Login om te reageren
      • alloallo zegt

        17 maart 2020 om 22:16

        Croma was ok als turbo en als v6 2.5 busso

        Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    16 maart 2020 om 21:34

    Fantastische reiswagens die Safrane en de 9000. En beide modellen zijn nog steeds mooi.

    Maar die Rover, dat is toch wel mijn absolute favoriet. De eerste keer dat ik dat masterpiece van British Leyland zag was toen de vader van een klasgenootje zijn dochter van school kwam halen.

    Wat een fantastische bak was dat. Ik kan hem nog zo uittekenen met de ogen dicht, zoveel indruk maakte die Rover. Stukken moderner om te zien dan alles wat er toen rond reed. Het enige dat er bij in de buurt kwam was, niet geheel toevallig, de CX. Maar die Rover had iets wat de CX niet had… die V8 met een geweldige sound met een rauw randje. Zo mooi. En dan dat waanzinnige interieur, seventies chic op zijn best.

    Wat anderen ook beweren, ik geloof nog steeds dat die Rover één van de beste auto’s uit de Britse autogeschiedenis is, misschien zelfs wel de allerbeste.

    Login om te reageren
    • lacker zegt

      16 maart 2020 om 23:02

      @moveyourmind: eens. Het design van die Rover is echt geweldig.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        17 maart 2020 om 08:07

        dat was dan ook alles, vader van een schoolvriend van mij had vroeger zo’n ding. als die weer eens na lange tijd bij de garage had gestaan en weer thuis kwam werden er weddenschappen afgesloten hoelang het zou gaan duren voor hij weer in de garage stond.

        Login om te reageren
    • polpol33 zegt

      17 maart 2020 om 08:50

      @moveyourmind: mijn vader heeft 2 SD1 gehad. Prachtige auto’s. Zittend op de grote achterbank kijkend naar dat enorme brede futuristische dashboard. Heerlijk.
      In 1980 naar Hongarije op vakantie met de bordeauxrode 3500 van der Plas waar toen bijna alleen trabantjes reden was geen succes. In het eerste dorp vond ik het nog cool dat er 100 man naar de auto kwamen kijken. Later veranderde dit in een soort schaamte.
      Na een lekke band kostte het 1 week om een band in de juiste maat te vinden. Hierna ging het elektrische raam aan de passagiers deur niet meer dicht. Oostblokoplossing: mechanische eruit, stok eronder geklemd.
      Hij ging steeds slechter rijden en leek nog maar op 5 cylinders te lopen. Bij terugkomst waren idd de kleppen verkoold.
      Ondanks deze tegenslagen kocht mijn vader een nieuwe waarmee we het jaar erop naar Spanje reden. Tijdens een ritje door de bergen naar Santander was mijn vader wat chagrijnig. Beneden aangekomen reed hij de eerste de beste garage in. Hij was de bergen uitgereden in zijn 1e versnelling omdat de remmen niet werkten…!! Had hij ons niet durven zeggen.
      In Nederland aangekomen belde hij de dealer en vertelde die de rover op te komen halen omdat hij er geen meter meer wilde rijden.

      Hierna kocht hij een Buick. Nooit problemen gehad totdat mijn moeder na 4 maanden zei dat ze niet meer in die hoerensloep gezien wilde worden. Dat was een probleem wat de Rover niet had!

      Login om te reageren
    • liesrijdert zegt

      17 maart 2020 om 08:59

      @moveyourmind: inderdaad de SD1 is een fantastische wagen; ik heb hele goede herinneringen aan mijn Vandenplas, nu ruim 25 jaar geleden.

      Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      17 maart 2020 om 09:14

      @moveyourmind: de ouders van een vriendje van me had er 1 vroeger toen ze nog nieuw verkocht werden. Een witte SD1 3500 met honingraat velgen. Ze woonden net wat verder in het dorp dus hij werd soms mer de auto naar school gebracht.

      Dus ik ging regelmatig bij hem spelen om mee te kunnen rijden.

      Dan had hij ook nog een beeldschone moeder die zwaar geparfumeerd met chique Parijse kleding rondfladderde achter het stuur dus de belevenis van het meerijden was compleet.

      Login om te reageren
  6. bernoulli zegt

    16 maart 2020 om 21:35

    Ford Mondeo 2.5T S-Pack. Met de lekkere vijfcilinder van de Focus ST.

    https://topgear-nl.cdn.ampproject.org/ii/w1200/s/topgear.nl/app/uploads/image/popup/ford-mondeo-met-s-pack-full-18012012115334-4303.jpg

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      17 maart 2020 om 19:44

      @bernoulli: idd ook een toppertje qua weggedrag

      Login om te reageren
  7. ederooij zegt

    16 maart 2020 om 21:47

    ik vind een Bmw 4 Gran Coupe toch ook best guitig

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      17 maart 2020 om 19:45

      @ederooij: als 428i met alle M opties niet de fijnste voor lange afstanden. Als 435i/440i leuk en snel, maar zoals gezegd, het ding mist comfort

      Login om te reageren
  8. vaakbenjetebang zegt

    16 maart 2020 om 21:53

    Zo’n SD1 V8, die heb ik nog ooit eens eentje gehad. Geen Vitesse, maar wel handgeschakeld. Het leven was er in alle opzichten al bijna helemaal uit. Draak van een ding maar wèl mooi een V8. Sidepipe onder geknutseld en het ding een soort zeemansgraf gegeven op Zandvoort en het paddock, alwaar het differentieel de geest gaf onder de brute mishandeling. O, de lompheid van mijn jongere ik.

    Login om te reageren
  9. emping zegt

    16 maart 2020 om 22:00

    Audi RS7 vind ik ook wel erg dik.

    Login om te reageren
  10. Henk_he zegt

    16 maart 2020 om 22:13

    Edit: de F36 staat al genoemd bij de S5

    Login om te reageren
  11. rd1991 zegt

    16 maart 2020 om 22:18

    Waar blijft die AMG GT73 nou toch? Mijn aanstaande nieuwe favoriet laat op zich wachten :(

    Login om te reageren
  12. jarnobakker zegt

    16 maart 2020 om 22:21

    Kia stinger 3.3 v6 ?

    Login om te reageren
  13. lebeaunl zegt

    16 maart 2020 om 22:36

    Audi A/S/RS7?

    Login om te reageren
  14. henkp1 zegt

    16 maart 2020 om 22:54

    Ja, zo’n Renault Safrane Baccara Biturbo Quadra is echt een geweldige wagen! Supersnel en retegoeie wegligging en uitermate luxe en comfortabel.

    Login om te reageren
  15. frank2b zegt

    16 maart 2020 om 22:59

    Ik was altijd helemaal ondersteboven van de Rover.

    Maar ja, Brits hè! Als je in die tijd een Brit kocht, had je een tweede nodig voor de onderdelen.

    Dus tja ….

    Login om te reageren
  16. Homer55 zegt

    16 maart 2020 om 23:00

    De Saab 9000 en Renault.

    Login om te reageren
  17. Loek zegt

    16 maart 2020 om 23:22

    Het mooie van een liftback vind ik dat het bijna zonder uitzondering de mooiste auto’s uit de selectie waren. In de tijd dat het een tussenmodel was (neem de Ford Mondeo of alle Opel Vectra’s) was de sedan net te saai, de stationwagon net te functioneel en de liftback precies goed. Bijzondere gewaarwording, want er is ook een breed scala auto’s die je absoluut niet als liftback moet ontwerpen. De E-Klasse W212 bijvoorbeeld.

    Ik zou zelf een eervolle vermelding geven aan de tweede generatie Skoda Superb in 3.6 4×4-trim, sportief is anders en hier vind ik juist de Combi absoluut de mooiere auto. Ik zou hem erbij zetten omdat een liftback al een soort niche-sedan is, en dan was dit een niche-liftback: de klep had twee scharnieren en kon dus als liftback en als sedan behandeld worden. De auto werd er niet mooier op (de Superb III liftback zonder deze ongein is een mooiere auto) maar het past goed bij het merk wat paraplu’s in de deuren en ijskrabbers achter de tankklep stopt.

    Login om te reageren
  18. Robert zegt

    16 maart 2020 om 23:43

    @willeme: ik zou zeggen, kom maar op met deel 2. Zo staat er in de bovenstaande ‘bloemlezing’ geen enkele Japanner tussen vermeld (denk o.a. aan de Toyota Celica en Corolla) en er kunnen nog wel wat classics aan worden toegevoegd: de Moeder Aller Liftbacks is misschien wel de Renault 16, Maar ook de Citroën CX, Alfa Romeo Alfetta GTV en Opel Monza zouden niet onvermeld mogen blijven.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      17 maart 2020 om 03:41

      Mee eens. En dan de Renault 16 TS of TX, want dat waren de ‘sportieve’ of in ieder geval snelle varianten. En luxe. Want rond 1970 werden die wagens al geleverd met elektrische ramen en centrale vergrendeling. De TX met dubbele koplampen, sportwielen en spoiler(tje) en sportstuur was/is echt een hele fijne en voor die tijd snelle auto. En zeer modulair ook nog eens.

      De CX en GTV zijn geen liftbacks, want hebben geen grote achterklep. Opel Monza is ook geen liftback, maar een coupé. Wel geweldige auto’s deze drie dat wel!

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        17 maart 2020 om 07:44

        @henkp1: die CX had bij mijn weten wel een grote achterklep, of was dat enkel de phase II? Ik heb ooit een maat van me geholpen met het uitnemen van de hemelbekleding van zo’n auto en dat ging toch echt via de achterzijde.

        Maar goed, ik geef toe, voor sommige merken is de scheiding tussen coupé, liftback of hatchback erg vaag.

        Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          17 maart 2020 om 12:11

          Nee, CX heeft nooit een grote achterklep gehad (af fabriek); misschien was het een break/stationcar?

          Login om te reageren
  19. cypher zegt

    16 maart 2020 om 23:59

    Ik word hier hebberig van

    Login om te reageren
  20. jaribombarie zegt

    17 maart 2020 om 00:02

    Heerlijk, van die lijstjes dat wanneer ik een Jay Leno-achtige garage zou hebben ik bijna elke auto erin zou mikken. Met alle Saab Aero en Viggen modellen voorop.

    Login om te reageren
  21. nietcreatief zegt

    17 maart 2020 om 07:09

    Maar waar ligt dan ongeveer de scheiding? Is de 33 bijvoorbeeld een liftback? Alfa noemde het zelf een Berlina maar de grote achterklep en bank plat mogelijkheid schreeuwen hatchback.
    Maar er zit toch ook een kontje aan en het raam loopt schuin weg.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      17 maart 2020 om 12:02

      Een 33 is idd een liftback, een 33 QV of Q4 zou zeker niet misstaan in dit rijtje!

      Een hatchback is overigens een carroserievorm zonder een afzonderlijke kofferruimte (Alfa Romeo 145) terwijl de benaming liftback wordt gebruikt als de auto een afzonderlijke kofferruimte lijkt te hebben, maar toch een 3e/5e deur heeft (Alfa Romeo 146).

      Waarom Alfa Romeo de 33 dan toch een Berlina noemt is niet bekend, Misschien omdat ze geen lekker bekkende vertaling konden vinden voor Liftback?

      Login om te reageren
  22. Breinstein zegt

    17 maart 2020 om 07:19

    Van dit rijtje zit er maar 1 model tussen die mij een ‘zu haben’ verlangen opwekt, en dat is misschien nog wel de meest doorsnee ook: de Opel Vectra GTS. Vooral het model van vóór de facelift spreekt mij nog steeds heel erg aan, altijd al een fraaie auto gevonden.

    Login om te reageren
  23. kwakmare zegt

    17 maart 2020 om 07:31

    Is dit die BX die je met polaroid kon afrekenen? Voor eeuwig verpest….

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      17 maart 2020 om 07:41

      @kwakmare: yep. Ik zou het overigens niet als ‘verpest’ willen omschrijven. Eerder ‘in het collectieve geheugen gebrand’. Voor veertigplussers dan, hè.

      Login om te reageren
      • kwakmare zegt

        17 maart 2020 om 08:54

        @rrrobert: Mee eens. Hoewel de vader van een van mijn vrienden vroeger zo’n BX had en ik daar zeer van onder de indruk was…..toch gaan de gedachten bij het zien vandaag eerder naar die garage scène!

        Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      17 maart 2020 om 16:41

      @kwakmare:
      Niet helemaal. Dat was de oudere BX GT. Van voor de facelift, zelfde 1.9 blok, maar met 8 kleppen en dubbele Webers erop.

      Na de facelift kwam injectie, heette het ding de GTI en daarvan kwam dan weer een zeer snelle 16V variant als absoluut topmodel van de BX.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        17 maart 2020 om 19:50

        @sabrerator: nope ook niet waar. Het was niet de GT. Het was de BX Sport die je kon afrekenen bij Neuteboom met Polaroid. De BX GT was een minder sportief aangekleed model. Eerder een gewone BX met de potente motor van de sport erin. (K ben even aan het twijfelen of de GT iets minder vermogen had dan de Sport. Later kwam de GTi met ook die 1.9 motor. K ga de vermogens even zoeken van de 3 versies.

        Login om te reageren
        • saxoke zegt

          17 maart 2020 om 20:00

          @saxoke: de BX GT had een 1.9 met 105pk, was altijd een type 1 (oranje kleine knipperlichten en een dashboard met de bekende “satelieten”. Uiterlijk verschilde deze enkel door een “schuimrubberen” achterspoilertje, zo een typisch jaren 80 spoiler. De BX Sport had een 1.9 met 125pk, was ook altijd een type 1, maar deze had sportievere bumperkes en andere sportievere wielkasten. De BX 19GTi had ook een 1905cc blok, met 126pk. Dit was altijd een type 2 met de witte grotere knipperlichten. De GTi had tov de gewonere BXjes een extra lipje onder de voorbumper. De 1.9 motor uit de GT werd ook nog geleverd in de type2. Dat was de BX 19TRS/TRI/TRZ/…. deze was vooral luxe, en helemaal niet sportief uitgedost

          Login om te reageren
  24. gtke zegt

    17 maart 2020 om 08:07

    Mijn vader had de safrane non turbo baccara v6. Wat en auto! Luchtvering, in hardheid verstelbare schokdempers, electrisch verstelbare achterbank!! En bij het inschakelen van de achteruitversnelling draaide de rechterbuitenspiegel zodanig zodat je zicht had op je velg achteraan voor die niet te beschadigen tegen de stoeprand. Geweldig!

    Login om te reageren
    • gtke zegt

      17 maart 2020 om 08:17

      @gtke: *achteruitrijversnelling

      Login om te reageren
  25. auto62 zegt

    17 maart 2020 om 09:16

    Niet mooi wel lekker

    peugeot 309 gti 16v

    Login om te reageren
  26. Dutchdriftking zegt

    17 maart 2020 om 09:17

    Heerlijke lijst, en hoe ouder hoe beter. Een S5 is natuurlijk fantastisch, maar als je een Safrané Biturbo tegen komt sta je er toch een kwartier omheen te kwijlen!

    Login om te reageren
  27. 114i210pk zegt

    17 maart 2020 om 09:40

    ‘Als cabriolet is de auto serieus gevaarlijk met een ruggengraat zwakker dan een Temptation Island– deelnemer’. Moest wel ff grinniken ?

    Login om te reageren
  28. azuli zegt

    17 maart 2020 om 10:36

    Heerlijke wagens! De Rover en Saab zijn de absolute helden. Maar ik mis de Citroen CX GTi Turbo 2 en de Rover 827 Vitesse!

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      17 maart 2020 om 16:43

      @azuli:
      De CX is formeel een sedan.
      Achterruit gaat niet mee omhoog en de achterbank klapt niet neer.

      Login om te reageren
  29. BloodSeaker zegt

    17 maart 2020 om 16:08

    Jammer dat de BMW 3GT er niet bij staat, nu hij verdwijnt. Lijkt aan alle voorwaarden te voldoen :)

    Login om te reageren
  30. 1000bochten zegt

    19 maart 2020 om 11:54

    Ik heb ook wel wat met dit genre, hoewel er lange tijd weinig fatsoenlijk aanbod is geweest totdat Audi met de A5 kwam. Zelf heb ik zo’n geweldige BX Sport en 309 GTI 16. Heerlijke auto’s. Een Safrane Baccara Biturbo is toch wel de mooiste in mijn ogen. De Saabs zijn ook erg fijn. De Vectra OPC heb ik wel eens mogen rijden op het Opel testcircuit; beetje onderstuurd, maar heus nog scherp sturend en wat een beest van een motor! Op de kombaan reden we binnen no-time 240. Begin jaren 90 reed mijn vader in een Nissan Primera 5-drs 2.0. Dat was ook een liftback en in mijn ogen mooier dan de sedan of stationwagon. Wij hadden de versie met 125pk, maar hij was er destijds ook als GT met 150pk. Dat was in die periode de benchmark als het aankwam op wegligging van voorwielaangedreven D-segmenters. Hij was ook relatief licht met goed gespatiëerde versnellingen, waardoor je met 150pk echt wel een vlotte auto had. Zeker het vermelden waard in deel 2.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North