‘Snellere Alpine A110 in de pijplijn’

Auteur: , 45 Reacties

Wie hoopt op een hetere variant van de A110 moet nog even geduld hebben.

Alpine

De nieuwe Alpine A110 verpakt ouderwetse ingrediënten in een nieuw jasje. Een verademing in het crossover-landschap waarin we ons nu begeven. Met een gewicht van 1.080 kg en een vermogen van 252 pk en 320 Nm lijkt de nieuwe A110 een heerlijk speels wagentje te worden. Maar de hamvraag is natuurlijk: is dit voldoende?

Een kritiekpuntje van voordeligere sportwagens is dat er vaak geen hetere varianten komen. Zo heb je altijd een groep mensen die hopen dat Mazda met een gepeperde MX-5 komt, of Toyota/Subaru met een aangepakte GT86/BRZ. De A110 van Alpine wacht wellicht dezelfde kritiek. In tegenstelling tot deze andere sportauto’s, krijgt de A110 wél een extra dikke versie, meldt Auto Express.

De Franse autofabrikant zou bezig met een 300 pk-variant van de coupé. De 1.8 van Renault Sport uit de A110 krijgt daarmee bijna vijftig extra paarden onder de kap. De sprinttijd naar de honderd zou minder dan vier tellen in beslag moeten nemen. Ter vergelijking: de huidige A110 doet 0-100 in 4,5 seconden. Het is niet bekend of de topsnelheid ook een boost gaat krijgen. De winst in snelheid is niet alleen te danken aan meer vermogen. Alpine gaat volgens het autoblad tevens enkele tientallen kilo’s snoepen van het gewicht.

De sportievere variant moet in de zomer van 2018 het licht zien. De prijs zou zo’n 10 tot 15 procent hoger komen te liggen in vergelijking met het basismodel.



45 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ja ze moeten wat om die 4C van zich af te schudden…
@deepep: haha! In tegenstelling tot de 4C is men tot nu toe unaniem lyrisch over de A110.

Alfa heeft ballen getoond door bij de 4C voor een carbon constructie te kiezen, maar is daarna vergeten de auto fatsoenlijk te ontwikkelen. De A110 is van aluminium – en dus zwaarder – maar lijkt een veel doordachter pakket te zijn.
@poes:

Men was ook unaniem lyrisch over de Toyota GT86 en de Fiat 124 spider en de Alfa Giulia ..

Toch maar een leasebakkie huren bij VAG/Porsche ..
@lincoln: kan iemand deze reactie naar nederlands vertalen?
@ferraricorse: Zeker. Bla bla bla en dan gelogen.
@poes: Ik ken de cijfers, maar we hebben het hier over rijders auto’s wat rijdt er nu van de twee echt beter over de hele linie…
@deepep: die vraag kunnen we allebei nog niet beantwoorden, maar als je uit gaat op wat er nu bekend is lijkt dat toch echt de Alpine te zijn.

Dat is dus ook het hele probleem met de 4C. Het is het behoorlijk niet, teveel aspecten zijn tegenvallend. De 4C is vederlicht, maar die ene eigenschap is niet voldoende.
@poes: m’n pa heeft in beide gereden en zegt dat de 4c een meer hardcore rijders auto is…. en mist een handbak.
@deepep: al in de Alpine gereden? Knap!
@e1000bmw523i: yes via renault importeur die heeft er eentje staan sinds twee maanden.
@deepep: Alfa is de halo car met modern design en state of the art techniek. De Alpine is vooral retro. Tijdloos maar gedateerd. Het feit dat Alfa in de F1 heeft al invloed op de 4C. De nieuwe 4C Stradale (MY2019) krijgt een upgrade (revised suspension & steering) inclusief nieuwe motor. Een handbak? Neen, helaas marktonderzoek laat zien dat daar géén markt voor is.
Top .. ik ben mijn ouwe nml alweer zat ..
Retrodesign is stom, maar deze is leuk!
Ik ben benieuwd waar ze die tientallen kilo’s vandaan gaan halen. De basis A110 weegt maar 1100kg!

Hoewel, er valt altijd wel wat te winnen. Magnesium wielen bijvoorbeeld. Perspex ruitjes. Minder isolatiemateriaal. Carbon stoelen. Het kan, maar het wordt dan wel echt een duur en hardcore apparaat.
@poes: Het blijft me altijd verbazen dat een klein mini sportwagentje net zo zwaar is als een b-segment hatchback. Een fiesta is aanzienlijk lichter maar die is groot genoeg om een gemiddeld gezin te vervoeren incl bagage. Voor een lichtgewicht auto vind ik 1100 kilo dus nogal zwaar.
@lekbak: Iets met stijvere carrosserie, stevigere (zwaardere) onderdelen om meer vermogen aan te kunnen, veiligheidseisen en al dat soort dingen.
Het is echt niet zo dat een auto ineens veel lichter wordt omdat je twee deuren en een achterbank verwijderd..
@sr20det: Iets met veel duurder, iets met specifiek gemaakt om licht te zijn. Een auto als dit kan gewoon nog veel lichter als ze willen. Maar dat zal wel teveel geld kosten voor die paar duizend die er gemaakt gaan worden.
@lekbak: Ik zie dat er een hele discussie aan het oplaaien is. Leuk! Minder dan 1.100 kilogram is behoorlijk licht voor een auto als deze. Gezien de hardware van de auto (250 pk, DCT bak) valt het gewicht heel erg mee. Had de auto lichter gekund? Natuurlijk! Kijk maar naar de Alfa Romeo 4C, een auto met ongeveer dezelfde hardware. Die is nog een stukje lichter.

Naarmate een auto lichter wordt, gaat de prijs onevenredig hard omhoog. De 4C is door zijn koolstofvezel structuur een stukje lichter, maar ook duurder. Dus als de Alpine A110 lichter gaat worden, wordt de auto duurder om te bouwen en dus de aanschafprijs hoger. Zo simpel is het.
@lekbak: Ford Fiesta..gemiddeld gezin..inclusief bagage. Ik weet niet hoor, maar dat wordt goed proppen dan!

Een Fiesta met zelfde capaciteit als deze Alpine A110 (dus met dezelfde stijfheid, dezelfde wielophanging, dezelfde remmen, etc.) zou significant meer wegen. Het is niet voor niets dat de Alpine volledig van aluminium is vervaardigd. Als dat niet nodig was geweest hadden ze die centen (zowel wat betreft grondstofprijs als complexiteit) mooi in de knip kunnen houden.

Performance brengt ook gewicht met zich mee, helaas. Zie bijvoorbeeld een McLaren, die weegt nog fors meer. En daarbij is alles wat mogelijk is van carbon vervaardigd.
@poes: Onzin. Ze maken deze auto niet lichter omdat het te duur is om te ontwikkelen. Je kunt mij niet wijs maken dat hier net zoveel moeite in gestoken word als een gewone hatchback.

En een gemiddeld gezin past prima in een fiesta. Hele volksstammen doen zoiets. En ik weet uit ervaring dat prima kan, je kunt alleen niet klakkeloos alles achterin gooien…
@lekbak: ik heb je reactie inmiddels 5x gelezen, maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt.

Anway, lees de bovenstaande reactie van sr20det ook nog maar even, wellicht valt het kwartje dan wel bij je.

Nog even een voorbeeld. De huidige Porsche GT3RS weegt 1420kg. Dat is fors meer dan jouw Fiësta (en dus 300kg meer dan de Alpine A110). Dat terwijl Porsche dat ding he-le-maal heeft uitgekleed. Wat een prutsers, die gasten van Porsche…
@lekbak: “Het blijft me altijd verbazen dat een B-segmenter in een kwart eeuw tijd verdubbeld is qua gewicht.” Oh neen, toch niet… ;-)
@bara: Een vw up! Is net zo groot als een golf 1. Dat blijft mij altijd een beetje verbazen.
@poes: de stoelen in ieder geval niet; daar gaan ze nu al
zo prat op dat die bijna niets wegen.

Als er dan toch een lichtere variant komt, is het marketingverhaal van de ‘normale’ stoelen in één keer niets meer waard
@ijoost: het zijn de kleine beetjes bij elkaar opgeteld :-)
Wat een mooie auto. Weer eens wat anders dan die Duitse overdreven strontlelijke hondenhokken.
@sracert: Klopt ,mooie auto ,maar dergelijk commentaar over Duitse auto s te geven is zwaar overdreven . Mensen hebben soms een andere (betere) smaak . En dat kan ook voor Duitse auto s zijn.
@dijan: Zwaar overdreven auto’s verdienen dito commentaar.
@sracert:

Tis een verademing met alles zo en beetje ..
Alleen Fiat heeft nog rustig ogende auto’s op de markt ..

Booskijkende troep allemaal ..
@lincoln: je verwart jouw verschil in smaak met de werkelijkheid. Misschien moet je maar eens een keer accepteren dat je geen patent hebt op de waarheid, en dat eenieder met een andere mening dan de jouwe niet automatisch een sukkel is die niet voor zichzelf kan denken.
@henk_he:

Noem maar eens 10 rustig ogende hedendaagse auto ontwerpen dan ..
5 dan .. gaat dat lukken ??
@lincoln:
Wel waar eigenlijk. Alles moet tegenwoordig wel iets stoers/agressiefs hebben. Alle koplampen staan op standje ‘booskijker’…
De aardige en vriendelijke auto’s bestaan haast niet meer. Ronde vormen zijn sowieso uit den bozen. Buiten deze Renault en inderdaad wat FIATjes, kom ik niet verder dan de JEEP Renegade eigenlijk…
@Rob: De wereld is boos
Geweldige wagen! Wel een tikkeltje aan de prijs alleen helaas… De huidige versie is vooral ontwikkeld om ook dagelijks bruikbaar te zijn, dus een extra potente versie is een mooie aanvulling. Die 300pk moet sowieso makkelijk kunnen, want dat doet het blok in de Megan RS ook al.
Waarom een extra potente uitvoering, als dit zo een rijders dan wel liefhebbers auto is zoals kenners doen beweren, dan komt er vanzelf een hele after market tjoening beweging op gang, zoals die ooit voor de oer-Mini op gang is gekomen, daarna voor de tetterende GTI brigade, de Ascona/Kadett/Manta aanhang en het Impreza genootschap.
In Frankrijk is het koeltoer om een compleet R5 Alpine aggregaat in de derrière van je A110 of je Renault 8 te schuiven, soort van tjoening très simplement en als deez Alpine een succes wordt en door de Britten wordt omarmd, hoeft een heet fabrieksmodel niet meer.
Daar zullen mannen in schuurtjes wel voor zorgen.
@desjonnies:

Stuur er maar een paar naar Texas ..
@desjonnies: en dan gehomologeerd krijgen… laat Renault / Alpine dat maar lekker zelf doen. Houden ze er ook nog wat aan over.
@bara:
Voor de grap eens vragen wat een ‘gehomologeerde’ versnellingsbak van een Delta Integrale EVO kost bij Abarth.
Of de man die de computer van de Prodrive Impreza WRC komt re-setten.
Opeens ben je dan blij met mannen in schuurtjes die zelf tandwielen kunnen maken en die computer nerd die het oeroude systeem wist te kraken.
Puur esthetisch vind ik de 4c pakken mooier en tijdlozer. De alpine is wat mij betreft een bijeengeraapt allegaartje. Word er niet warm of koud van.
@chrisvis: ik heb het net andersom :)
@chrisvis: zie mijn reactie op HZW hieronder…..
Een V6 achterin zou leuker zijn en veel beter klinken.
@HZW: Esthetisch gezien zou een steigerend paardje op een geel schildje ook goed staan op de Alfa4C. Deze opmerking van mij slaat net als de jouwe op niets ;-)
@HZW: het kan altijd leuker, maar je moet het wel afwegen tegen wat ‘ie gaat kosten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).