• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelste EV ter wereld haalt 438 km/u vlakbij Winschoten

Auteur: willeme, gepost 12 juni 2024 om 16:02 – 9 Reacties

snelste EV ter wereld

Ja, dat gaat je met jouw Tesla niet lukken. De snelste EV ter wereld is écht snel

Geheel toevallig reed ondergetekende achter een Porsche Taycan Turbo S en BMW i7 M70 op de Autobahn. Dat zijn zo ongeveer de twee dikste elektrische auto’s van het moment.

Ze zijn beide Duits, dus komen ze uit de voeten op een onbegrensd stuk snelweg. Ondanks dat ze enorm snel kunnen accelereren, valt de topsnelheid relatief gezien mee. Het was dan ook niet lastig om met die diesel voorbij te stomen.

Je zou dus kunnen aannemen dat topsnelheid niet het sterke punt is van een elektrische auto. Dat is echter niet het complete verhaal: veelal wordt de topsnelheid van een EV begrensd vanwege de actieradius, niet zozeer omdat je geen hoge snelheid kunt bereiken. Dat kan namelijk wel!

Aspark SP600 (welke anders?)

Dat bewijst de snelste EV ter wereld. Verwacht maar dat er meerdere merken zijn die hier aanspraak op willen maken. Tot voor kort was de Rimac Nevera de snelste elektrische auto ter wereld, maar nu is dat deze bolide. Zoals jullie kunnen zien is het een Aspark SP600.

Deze elektrische hypercar kennen jullie wellicht van de wonderlijk genaamde ‘Owl‘. Aspark is een Japans werk, alhoewel deze auto uit Italië komt. Ach ja, jouw Zweedse Volvo komt ook uit China en een typisch Duitse BMW 2 Serie komt uit Mexico.

snelste EV ter wereld
snelste EV ter wereld
snelste EV ter wereld

De Aspark wordt gebouwd door M.A.T., wat staat voor Manifattura Automobili Torino. Deze toko bouwt vaker speciale sportwagens in lage oplage voor diverse merken, zoals de nieuwe Stratos, Apollo IE en diverse speeltjes van Glickenhaus. De Aspark SP600 is een auto die enkel en alleen gebouwd is voor snelheid, range is niet zo belangrijk.

Om te kijken hoe snel de auto nu echt is, gingen de Japanners en Italianen naar Duitsland. Nee, niet naar de Autobahn of Hockenheimring, maar naar Papenburg. Papenburg ligt vlak over de grens, vlakbij Winschoten. Die keiharde autonieuws komt dus echt heel erg dichtbij zo. Papenburg is een ovaal circuit met twee enorm lange rechte stukken. Ideaal voor topspeedruns.

Hoe snel is de snelste EV ter wereld?

De topsnelheid van de snelste EV ter wereld bedraagt 438,7 km/u. Daarmee is de Aspark SP600 km/u 26,7 km/u sneller dan de Rimac Nevera. Achter het stuur zat niemand minder dan Marc Basseng, die destijds ook het ronderecord van de Nürburgring Nordschleife pakte met een Pagani Zonda R.

snelste EV ter wereld
snelste EV ter wereld

Er zijn in Europa niet heel erg veel locaties waar je écht hard kunt rijden. Nardo is een mogelijkheid, maar een kombaan is op dit soort snelheden niet ideaal. De frictie de je hebt in een bocht benadeeld de topsnelheid.

De beste locatie voor hoge snelheden is Ehra-Lessien, maar dat is eigendom van Volkswagen. Die laten alleen hun eigen producten toe. Wat dat betreft is Papenburg een perfect alternatief. Saillaint detail, Papenburg ligt valk aan de A31, daar waar @jaapiyo, @loek en ondergetekende de high speed runs doen met de auto’s uit de Autoblog Garage.

Check hier de bewegende beelden:

Meer lezen? Dit zijn de snelste EV’s die je nu kunt kopen!

Ook interessant!

  • Dit is de snelste dakkoffer ter wereld
  • Jij kan de snelste persoon ter wereld worden!
  • Dít is de snelste cabriolet ter wereld*
  • Snelste auto ter wereld wil weer de snelste zijn

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

aspark, elekrisch, marc-basseng, papenburg, record, sp600

Vorig bericht: « Deze Crossfire op Marktplaats is niet wat het lijkt
Volgend bericht: Eerste elektrische hot hatch lekt keihard op het internet »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    12 juni 2024 om 16:19

    Ik wil mijn ass wel eens park’en achter het stuur…

    :)

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      13 juni 2024 om 08:23

      Padam-tsssj!

      Login om te reageren
  2. slakkie zegt

    12 juni 2024 om 16:34

    Ik denk dat de hoofdreden, dat EV niet zo snel gaan, de hitte is die de batterijen produceren bij hoge snelheden en dus hoge afgifte van energie. Dat kan eventjes, maar niet zo lang. Dus laten de producenten het gewoon niet toe.

    Login om te reageren
    • iphonistvongates zegt

      12 juni 2024 om 16:49

      Vibraties en (mogelijk) verlies van het grond effect waardoor het voertuig airborne wordt. Bijna iedereen kan zich nog de LeMans Mercedes take-off’s voor de geest halen op het rechte stuk met het micro-heuveltje.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    12 juni 2024 om 16:42

    ‘t Zou me bij dergelijke snelheden dun door de broek lopen. Maar grappig, dat het kan, zo’n snelheid halen met een elektrieke wagen.

    Login om te reageren
  4. ttr6 zegt

    12 juni 2024 om 16:46

    Wat is die auto laaaaaaag. Zie je goed als al die kerels er omheen staan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 juni 2024 om 07:18

      Na het feestje vanwege het record en de nodige bier deden ze een wedstrijdje over de auto heen pissen…

      Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    13 juni 2024 om 08:23

    Ik dacht dat jullie je top-speed runs altijd in Mexico deden?

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    13 juni 2024 om 08:46

    Nerd met baard zijn is wel een pré bij Aspark…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North