
Andere automobilisten uitlachen bij het stoplicht. Het is kinderspel met de snelste EV’s. Deze ‘real world’ (!?) elektrische auto’s kun je nu kopen.
Het aanbod van elektrische auto’s neemt gestaag toe. Was tot voor kort nog Tesla dominant in de categorie ‘de snelste EV’s’. Tegenwoordig doen er ook een aantal andere merken mee. Dat gezegd hebbende. Tesla is nog steeds een uitzondering en blijft de koning van de sprint. De snelste elektrische auto’s zijn niet bepaald de goedkoopste elektrische auto’s. Voor al de EV’s uit dit lijstje moet je diep in de buidel tasten. We kozen voor maximaal 1 per merk.
Tesla Model S Plaid – 139.990 euro
Tja, we beginnen maar meteen met Tesla. En er hadden er nog wel 1 of 2 bij kunnen staan in dit lijstje van de snelste EV’s . Vrijwel alle modellen en varianten van het merk zijn rap in de sprint naar de honderd. Het meest recente krankzinnige model is de Tesla Model S Plaid. Deze nieuwe topvariant heeft een Nederlandse prijs van 139.990 euro. Een smak geld, maar je krijgt er een elektrische supercar voor terug. Volgens Tesla doet de Plaid 0-100 km/u in minder dan 2,1 seconden. De topsnelheid bedraagt 320 km/u. Doe je een beetje normaal dan moet een actieradius van 840 kilometer mogelijk zijn, claimt Tesla.

Audi e-tron S Sportback – 109.610 euro
De e-tron kennen we al een tijdje en de Sportback is de gestroomlijnde broer van het stel. Audi introduceerde de S-variant die de e-tron een stukje leuker maakt. 503 pk, 973 Nm koppel en een 0-100 tijd van 4,5 seconden. Zijn top ligt op 235 km/u. De actieradius ligt op 385 kilometer. De prijs ligt ruim boven de 100.000 euro en dat maakt het wel een deftige aanschaf.

Jaguar I-PACE EV400 – 81.855 euro
Voor de autoliefhebber die leuk sturen zoekt in een EV heeft Jaguar de I-PACE bedacht. Het uiterlijk moet je liggen, maar de elektrische auto ligt lekker op de weg. De EV400 is goed voor 400 pk en 696 Nm koppel. Daarmee sprint de I-PACE in 4,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid komt uit op 200 km/u, wat niet heel denderend is. Aan de andere kant. Je actieradius van 543 kilometer stort in als je op dat soort snelheden gaat rijden. Dat heb je nu eenmaal met de actieradius van elektrische auto’s.

Polestar 2 – 59.800 euro
Nieuw in de boksring der elektrische auto’s is de komst van de Polestar 2. Voor net geen 60 mille heb je een ruime EV die ook vrij vlot is. De Polestar 2 sprint in 4,7 seconden naar 100 km/u. De elektrische auto is goed voor 408 pk en 660 Nm koppel. Met een topsnelheid van 205 km/u kun je de I-PACE-rijder uitlachen. Hij hoort dus zeker bij de snelste EV’s.

Porsche Taycan Turbo S – 192.945 euro
Een elektrische auto die luxe, bloedsnel, maar ook behoorlijk prijzig is. De Taycan Turbo S is de eerste poging van Porsche op het gebied van volledig elektrische auto’s. Met 761 pk en 1.050 Nm koppel een krachtige bolide. In 2,8 seconden zit je op 100 km/u en de topsnelheid is met 260 km/u behoorlijk te noemen. De actieradius ligt op 412 kilometer. Daar staat wel een forse prijs van bijna 2 ton tegenover, yikes!

Dat waren de snelste EV’s die je nu kunt kopen. In 2021 zullen het aantal snelle EV’s toenemen. Onder andere de Ford Mustang Mach-E en de Audi e-tron GT komen dan op de markt. Tot die tijd zijn dit de snelste EV’s die je nu kunt kopen.
@Jochempie: doe maar gauw. De EV-Pioneer voelt zich dan hopelijk ook minder speciaal.
@svenska_aeroplan_ab: ik denk het niet, kijk maar naar aeroplanes ;) zelfs zonder speciale pakken…
@volvo_440_turbo: kijk eens naar de funny cars, 0-500 in 5 seconden.
@volvo_440_turbo: aiai..
Op mijn evasion deed ik meer dan 100.000km met een setje
@ruben_vandenberg: nog even volhouden binnenkort zijn het de V8 achtdaagse.
Speciaal voor jou een sneak preview:
– deze 8 auto’s hebben meer vermogen dan een klein ontwikkelingsland
– voor deze 8 auto’s werd range anxiety uitgevonden (maar nooit erkend)
– dit zijn de 8 kleinste V8’s
– deze 8 blokken zijn tammer dan je schoonmoeder (<100pk) en net zo goed niet kapot te krijgen
– 8 redenen waarom je deze auto gereden moet hebben
– special: Ariël atom V8
– 8 budget auto’s met 8 bougies
– de 8 duurste V8’s
Die mogen overdag ook maximaal 100 en na 19 uur 130 op de snelweg dus die hele hype om vermogen en topsnelheden snap ik niet. Liever een leuk klassiekertje hoor.
.. hè? Je klassiekertje hoeft dan ook niet meer dan Abarth 695 SS te zijn met een whooping 28 kw motortje rijd al 140 km/h .. lekker elke dag forenzen vroem vroem..
-edit; lees even: 1 per merk-
@993carrera4s: Daarom maar één per merk, anders was 8 van de top 10 een Tesla. Zelfs het verschil met de goedkoopste en de tweede plaats is verwaarloosbaar.
@993carrera4s: ja dat had ik niet gelezen, excuses
Ik kon een gaap niet onderdrukken, sorry. Ze zijn allemaal sneller dan wat überhaupt nodig en in veel gevallen ook verantwoord is. Een leuk selling point. Maar misschien kan er ook een lijstje komen met welke de stilste EV is en het fijnste geluidssysteem weet te bieden? Aangezien je toch een beetje op je range wilt letten is het wel zo fijn te weten in welke van de modellen het het fijnst vertoeven is bij 130-150 km/h.
@karhengst: E-Tron is de stilste en de Model 3 heeft de beste audio. Binnenkort komt er een upgrade waardoor de 3 op de snelweg wat stiller wordt.
Toch knap hoe Tesla dat met z’n audio heeft gedaan. Niks geen fancy label maar gewoon goed spul. Was positief verrast!
@karhengst: Komt uit de koker van een ex-B&O medewerker en aangezien audio hardwarematige niet zoveel kost verkoopt Tesla liever 1000 auto’s met €10 marge dan 10 auto’s met €2000 marge zoals je bij de Duitsers vaak ziet.
Daarnaast gebruiken ze dit soort standaard uitrusting om het totaalpakket aantrekkelijker in de markt te zetten omdat die aandrijflijn zo duur is. Dit zie je bij andere EVs ook dat ze wat ruimer in de opties zitten.
Wist je al dat bij een VW ID3 op de basis modellen, er zelfs geen speakers achterin de auto zitten? Dat is volgens mij een optie van €60 of zoiets. Geen audio achterin, lekker premium!
@TheMaster: VW is toch sowieso geen premium? Of heeft de inflatie hier ook al toegeslagen?
@TheMaster: ach, nadat ik gister las dat Audi een meerprijs van €1500 vraagt om elektrische verstelbare stoelen een geheugen functie te geven was het mij al duidelijk dat ik nooit een nieuwe Volkswagen zou kopen.
@TheMaster: En bijvoorbeeld ook geen achteruitrijcamera. En in de grotere accupakketten mag je maar met 4 mensen rijden ivm het gewicht.
@TheMaster: sinds wanneer is VW premium?
@TheMaster: bizar idd. Op nieuwe VW intrieurs zijn sowiso flink bezuinigd.
@flutterby Ik ben benieuwd wat dat zal zijn dan aangezien banden en windgeruis de boventoon voert in een EV.
@flutterby: vergeet de EQC niet, in elke review lees je dat dit de stilste meest comfortabele EV is.
@karhengst: EQC is ook erg stil trouwens..
@flutterby: Volgens mij stiller dan de E-tron, zelfs met de optie ‘acoustic glass’.
De Tesla Model S Plaid kan je nu helemaal niet kopen….
@reactief: Wel: https://www.tesla.com/nl_NL/models/design#battery. In ontvangst nemen daarentegen….
Bestellen is iets anders dan kopen vind ik… maar goed… bij de modellen die onderaan genoemd worden geldt hetzelfde….
Opvallend, dat prijsverschil tussen de Tesla en de Porsche… Ongeveer even groot, maar de Tesla heeft volgens mij meer “praktische” ruimte. Tesla is een stuk sneller. Aanzienlijk meer bereik. Maar de Porsche is 60K duurder, bijna anderhalf keer zo duur…. Zal vast beter rijden en afgewerkt zijn, maar nog steeds wel echt een bizar verschil. En als die e-Tron een beetje een “traditionele Audi” is, zal die ook niet veel goedkoper zijn dan de Tesla als je hem een beetje aankleed. En die is écht een stuk trager een heeft de helft van het bereik.
Ik heb niks voor of tegen Tesla an sich, maar het lijkt er wel op dat ze nog een aardige voorsprong hebben qua EV tech.
Die Porsche baaaahdge op de generieke VAG-techniek schijnt een ton waard te zijn.
@ar156sw: qua bochtenwerk, luxe afwerking, comfort restwaarde is de Porsche vele malen beter. Tesla hamert zo op de 0-100 omdat dat het enige is waar hij op wint.
@macz46: nee hoor. De 3 performance is even snel over een circuit als de Porsche die 3 keer zo duur is. Taycan zit wel veel mooie techniek in, zeker geen standaard VAG meuk.
@macz46: Ja, maar de restwaarde juist niet. Familielid werkt bij Porsche. Met bosjes worden ze teruggestuurd ivm problemen.
Het is overigens nog een jaartje wachten op de Plaid. Fundamenteel verschil is dat de 4860 cellen onderdeel zijn van het chassis. Dus velen malen stijver wat ongetwijfeld het bochtenwerk ten goede komt. We’ll see!
Ik denk niet dat de Tesla sneller is dan de Porsche. Op papier is Tesla weliswaar snel, maar Tesla overdrijft en Porsche is bescheidener. Desalniettemin: doet Tesla goed.
@ar156sw: premium heeft niks met afmetingen of snelheid te maken. Dat draait volledig om verfijning. Iets 90% maken is makkelijk en goedkoop, echter die laatste 10% is moeilijk en duur. Daarom heeft een Dacia van 20k ook gewoon elektrische ramen, stoelverwarming, airco etc. Maar de verfijning van die zaken is niet te vergelijken met een mercedes van 80k.
@ar156sw: het verschil is nog veel groter. Qwa ruimte en bagage is een Taycan meer te vergelijken met een model 3 en polestar 2. Die kosten een factor 3 minder. Dat is een grote premium prijs.
Lucid Air vanaf €170K ergens in 2021, toch?
Of je Tesla nu leuk vind of niet; de actieradius is nog steeds ongeëvenaard en de prijs per km range daarbij ook. Wauw. Is dit enigszins gelijkwaardig getest?
Ik dacht dat de Kona even ver kwam? En dat voor minder geld.
ik meende dat Rimac koning was in deze categorie?
@qoekje: vooral concept cars, ze verkopen de techniek liever aan de Duitsers, die het vervolgens weer verprutsen;)
De Model S plaid versus de Taycan zou op het circuit interessant zijn.. de Porsche heeft ongetwijfeld het betere onderstel, de Tesla de power.
En de Tesla is goedkoper, maar een Catherham rijdt een 911 ook naar huis. Luxe en comfort kost ook geld.
@jelmer: De plaid heeft 4860 Teslacellen die onderdeel zijn van het chassis. Enorme gewichtsbesparing en een véél stijver chassis. Maar goed, wat Porsche doet met de Taycan is zeer knap.
Dat is toch een beetje een “wast op 40 graden wel goed schoon” statement. Laten we even wachten tot die 4860 cellen echt bestaan en die Plaid er echt is. Tesla kondigt de laatste vooral veel aan, maar er komt niet zo gek veel ook echt op de markt.
@mashell: Hij wordt duidelijk in het artikel opgenomen onder de gestelde voorwaarden. Ik reageer op een comment dat zegt “zou interessant zijn”. Bovendien, de 4860 pack bestaat, de Plaid ook. Alleen pas in prototype. Volume draaien, dat is waar de uitdaging ligt.
Ik zou dat ook zeer interessant vinden. Wie accelereert het snelst en hoe zijn de circuitprestaties.
Tesla neemt met de plaid zo een grote gat in prestaties en verbruik, dat gaat Porsche niet eventjes oplossen met een vernieuwde versie van de tayxan over 1,5 jaar. Touche voor Tesla.
Rimac?
Je kan zeggen wat je wilt, maar de bloedsnelle Tesla blijft een geniale aanbieding.
Ja, als je al als blog moet gaan melden dat “We kozen voor maximaal 1 per merk” om 1 bepaald merk buiten spel te zetten heb je het heel goed voor elkaar. Wat ga ik die TM3P missen na de leaseperiode.
@mcshine: Dan neem je hem over. Lease is over 4 jaar toch niet meer zo vanzelfsprekend meer voor de meeste mensen.
Uit dit lijstje vind ik alleen de E-tron sportback, Taycan en Polestar aantrekkelijke auto’s. De Model S Plaid is een toekomstige versie van een oude auto die er nog lang niet is, op dit moment niet serieus te nemen.
@TheMaster: eind 2021 leverbaar en bij Tesla kan je er dan “misschien” bijzetten…..
In 2,1 seconden naar de 100. Dat komt in de buurt van F1-waarden en dat voor de openbare weg. Compleet krankzinnig!
@alfafever: is het ook, dan komt ook gelijk de hamvraag: wat heb je er aan? Leuk voor in de kroeg, maar op de openbare weg is het totaal overbodig
@lekkerlinksrijden true.
Ongeveer even relevant als ‘mijn auto kan van 100 naar 0 in 2,3s’. Bijna ieder hun auto kan dat, maar quasi niemand doet dat vrijwillig en als ze het doen, niet meer dan een paar keer. De meeste EVs accelereren plenty snel…
Blijf jij maar lekkerrechtsrijden…
@lekkerlinksrijden: hopen dat je ooit naast een nieuwe Bugatti staat bij het stoplicht en ‘m dan zoekrijden? Leuk voor de verjaardagen. Verder totaal overbodig.
@lekkerlinksrijden: totaal overbodig? Ik zal er geen genoeg van krijgen.
Je hebt de acceleratie maar daarnaast ook de actieradius die onovertroffen zal zijn voor een lange tijd.
Tis vooral de snelheid van het opnieuw laden dat belangrijk is. Ik heb zowel een Tesla als een i3, die laatste de eerste generatie, maar ook daarmee kun je prima 95% van je ritjes doen.
heb met je te doen, zoveel ellende op de dam.
ik zou graag 0 naar 200 kmu tijden zien
@jantje_555 Quarter mile onder 9 seconden voor de Plaid, om dat te halen moet je minstens iets van 250km/h aantikken, dus 0-200 moet ruwweg onder 7s zijn om dat te halen…
Ik zou dat ook zeer interessant vinden. Wie accelereert het snelst en hoe zijn de circuitprestaties.
Ohja, EV-week hier bij Autoblog. Maar even gauw een weekje de modelbouw oppakken, en de avonds lekker ouwe TopGear kijken op TV.
En hier de slechtste.
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-is-kwalitatief-het-allerslechtste-automerk-160253
@erikabarth
Heb je je glaasje azijn weer leeg gedronken, ouwe dibbes, kusje. (-;
Allemaal fantastisch maar de eerste chauffeur die er dan ook snel mee uit de weg is moet ik nog tegenkomen…