
De auto van de techgigant komt verder dan de beursvloer.
Begin dit jaar verraste Sony vriend en vijand door een elektrische auto te presenteren. Dit was niet een of ander onrealistisch apparaat, maar een auto die bijna productierijp oogde. De autoindustrie wordt momenteel behoorlijk op zijn kop gezet, wat kansen biedt voor nieuwe spelers. Zou Tesla daarom concurrentie krijgen uit onverwachte hoek?
Die verwachtingen werden al snel weer de grond in geboord. In een interview liet de projectleider namelijk weten dat de Vision-S, zoals de auto heet, er niet gaat komen. De auto dient puur als een showcase om de technologieën van Sony op autogebied te tonen.
Je zou dus denken: die auto gaat nooit iemand tussen het normale verkeer te zien krijgen. Nu laat Sony echter weten dat ze de auto toch gaan testen op de openbare weg. De Vision-S is recent gearriveerd in Tokyo. Daar gaan ze eerst tests uitvoeren met de sensoren (de Vision-S heeft er 33) en de audio. Sony gaat de auto echter verder ontwikkelen om later dit fiscale jaar de openbare weg op te kunnen voor testritten.
Dit zegt uiteraard nog niks, maar de kans de auto er stiekem toch gaat komen wordt hiermee wel een stukje groter. En nogmaals: de auto ziet er meer uit als een productieauto dan een concept car die puur als omhulsel dient voor wat technologische snufjes.
Net als het ontwerp zijn ook de specificaties van de Vision-S realistisch te noemen. De elektromotoren zijn namelijk goed voor 268 pk. Dat is genoeg voor een acceleratie van 0-100 in 4,8 seconden. De topsnelheid ligt op 240 km/u.
Een elektrische auto ziet er in grote lijnen hetzelfde uit als een auto met een verbrandingsmotor, maar onderhuids werkt de techniek van een elektrische auto toch echt heel anders.
De nieuwe bewegende beelden check je hieronder:
Heb toch liever een Ford Erres.
Daar komt een veel mooier geluid uit dan uit de Sony.
ziet er geslaagd uit
My first Sony
@sanderm3: trip down memory lane. Losse tuner, cd en cassette van Sony. Daarna de Minidisk. Goed spul is het. Heb het na 20 jaar maar eens weggebracht. Kapot was het niet
Sony was vroeger echt een groot en aansprekend merk. Ik zou nu eigenlijk niet weer weten waar ze onderscheidend zijn.
@scalvaro: Sony is nog steeds enorm groot, alleen wat minder zichtbaar. Ze verdienen het in de filmindustrie, niet meer zozeer in de consumentenproducten
@svenskaaeroplanab: en wat dacht je van PlayStation!
Fotocamera’s van Sony voor de particulier en (semi) professional worden goed gewaardeerd en verkocht.
playstation?
Inderdaad. Voor een elecronicagigant zagen ze niet wat Apple wel zag (smartphone). En nu komen ze dan met een Me-Too Tesla…
@ericd:
Ze hebben het geprobeerd met de VAIO laptops en dat leek te lukken, totdat de Macbooks kleiner en strakker werden. Toen ging het met de laptopdivisie in een rap tempo naar beneden.
@scalvaro: uhm, paar jaar geleden hebben ze de hele Fotografie markt op z’n kop gezet met hun systeem camera’s. Ze hebben daardoor een flinke marktaandeel van zowel Canon als Nikon weggesnoept.
@scalvaro: Sony is nog steeds goed in audio. Overigens is de teleurgang van onze voormalige nationale trots Philips nog veel erger.
@mashell:
Op elektronica wel ja, Healthcare daarentegen is booming bij Phillips.
Hij lijkt wel heel erg op de Chinese Xpeng P7. Ook mooie auto trouwens.
Dat er nog niemand heeft gezeurd over t feit dat:
Dit ding met een vliegtuig van beurs naar Tokyo is gekomen
Met een diesel (?) truck naar Sony hq is gereden ;)
Of zitten die mensen vooral op Groen7..? (Dan lekker daar blijven aub!)
@ukbob: Het Mutsenbussie waar de Sony mee word vervoerd, is ook geleverd als hybride.. ;)
@ukbob: Degene wie de auto heeft uitgevonden reed toen ook nog met paard en wagen, een beetje genuanceerd nadenken moet toch nog wel lukken ondanks de hitte?
@ukbob: weet je dat zeker? Elektrische auto’s mogen toch helemaal niet mee vliegen in vliegtuigen?
goeie! dan zijn ze zeker ’t hele stuk gereden.. meteen een goede test :)
Eerste bedrijf met Li Ion
Magna Steyr heeft het gebouwd. Sony heeft slechts het ontwerp afgeleverd. Desniettemin vind ik het een heel geslaagde auto. Daar waar Apple al eeuwen lang geruchten verspreidt over een Apple Car, verraste Sony vriend en vijand met een eigen interpretatie van een moderne BEV met optische sensoren van eigen makelij. Wel jammer dat het bij een eenmalige exercitie blijft.
Ik zou het echt gaaf vinden als ze dit door zouden zetten! F*ck de Walkman en Discman, tijd voor de Driveman, met PlayStation aan boord voor tijdens het laden aub :D