De stance van de M3 Touring is eindelijk zoals deze hoort.
De BMW M3 Touring is de ideale auto die alles kan. Uiteraard is het apparaat rammend ordinair, maar omdat het een stationwagon is komt ‘ie ermee weg. Lukt je niet met een crossover. De M3 Touring is nog maar net op de markt of de eerste aanpassingen zijn al mogelijk.
Natuurlijk was BMW er zelfs als eerste bij met de BMW M Performance Parts-lijn van accessoires. Dan kun je die bronzen velgen krijgen of die maffe uitlaten die we over 30 jaar ongetwijfeld iconisch vinden. Uiteraard was Manhart er ook als de kippen bij met een aangepaste M3 Touring, alhoewel dat stiekem natuurlijk renders waren met de specificaties van de M3 Sedan die ze al eens eerder hebben aangepast.
Hangende kont syndroom
De eerste echte live-foto’s van een aangepaste M3 Touring hebben we nu voor je. Uiteraard zijn het de onderstelspecialisten van H&R die aan de slag zijn gegaan. Normaal hebben ze een compleet arsenaal aan veren, dempers, anti-rollbars, schroefsets, spacers en ga zo maar door. Voor vandaag is het nieuws vrij bescheiden, maar omdat de M3 Touring zo heerlijk dik is wilde je ‘m niet onthouden.
Het gaat namelijk schroefveren voor de Audi RS4-concurrent. Dat is niet hetzelfde als verlagingsveren of een schroefset, maar zit er precies tussenin. Duitse auto’s zijn bijna standaard voorzien van het ‘hangende kont syndroom’.
Let er maar eens op: die wielkasten voor hebben vaak veel meer ‘wheelgap’ dan de wielen achter, ook al is de auto niet beladen. Met een setje nieuwe veren verhelp je dat probleem niet altijd. Ook met de Bilstein B12-kit bleef de kont van de 325d hangen, bijvoorbeeld.
Stance M3 Touring zoals het heurt
Een oplossing is dus schroefveren. Het idee is simpel. Deze vervangen de standaardveren en werken samen met de adaptieve dempers. Je kunt de veren een klein beetje in hoogte verstellen (schroeven, vandaar de naam).
Voor bedraagt de verlaging tussen de 25 en 35 millimeter, achter is dat 0 tot 15 millimeter. Hierdoor is de stance van de M3 Touring ein-de-lijk zoals deze hoort. Gewoon precies helemaal recht.
Zo doet BMW het:
En zo doet H&R het:
De onderdelen va H&R zijn allemaal met Gutachten, TüV en andere KBA-goedkeuringen. Op zich wel een prettige gedachte met 510 pk onder de kap. Heel erg duur zijn de schroefveren niet.
Een complete set kost je namelijk 879 Duitse euro’s (Duitsers betalen iets minder BTW dan wij), exclusief montage. Eigenlijk een verplichte accessoire, nietwaar? Je kan de onderdelen per direct bestellen voor de terechte Autoblog Auto van het Jaar 2022!
Oh, en check de bewegende beelden van de H&R M3 Touring, zo vel vetter dan sstandaard:
Meer lezen? Check hier alle generaties BMW M3 in één Gallery!
rollingstoned zegt
Leuke uitvoering voor de uitvaartverzorger met veel haast…
hanstadema zegt
Stance is alles. Ik heb onlangs mijn e-tron (softwarematig) met 20mm verlaagd. In de laagste stand staat ie dan perfect qua hoogte. Door de verlaging stonden de wielen (door camber) visueel wat te veel naar binnen. Spacers voor 12mm achter 15mn (had ook 20mm kunnen hebben). Oogt nu als een (grote) stationwagen / avant. Ben er blij mee. Had nooit zoveel met de auto. Nu kijk ik weer eens achterom …
hanstadema zegt
Heeft ook maar een paar honderd Euro gekost. Aanrader, maar wel wat langzamer over kort drempels ;-)
Bij het artikel over autoverkopen in 2022 staat een foto van een Alfa. Daar is het probleem goed te zien met de hangende kont
rulefollower zegt
Sowieso kan de e-tron niet hard over drempels. Bij het erafrijden zit je zo op zijn eindaanslag.
hanstadema zegt
Zwaargewicht …
anthwan zegt
Klinkt geinig, hebt u daar ook paar foto’s van?
Ben nu wel nieuwsgierig.
hanstadema zegt
Tja, hoe krijg ik die bij je … ?
PunicaOase zegt
Lekker hoor :-)
Robert zegt
Zal ik eens wat zeggen: als ik de originele stance van BMW zelf zie, vind ik daar al weinig mis mee. Sterker nog, bij de H&R configuratie krijg ik het idee dat, mede door de absurd lage wang van de banden, de wielen gewoon te klein zijn.
Polo Fun zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Dutchdriftking zegt
Heerlijke stace, en dat is inderdaad alles. Heb je de gaafste M3 van de afgelopen 10 jaar, zitten er ook nog eens velgen met een schitterend design onder, maak je die hoepels zwart…. Dat BMW een iX, een X4 moeten verkopen, en dat ze daardoor ook een M3 kunnen verkopen, daar kan ik mij nog wel in vinden. Maar voer die M3 dan wel een beetje smaakvol uit. Dat is nu precies de reden waarom ik zo gek ben op Alpina’s, die zijn wél smaakvol uitgevoerd door de fabrikant. Ik ben bang wat daar de komende jaren van over blijft.
kniesoor zegt
Vind ‘t twee keer helemaal niks, die opgepepte bestelwagen-look. Zou al enorm helpen als de foeilelijke folie van de ruiten afgehaald wordt en de oto in een wat sappiger kleur wordt uitgevoerd. Dan een lichtere velgkleur en het wordt nog eens wat.
donald zegt
Ik ben geen BMW fan ook al rij ik een GS maar zo’n station wagen is wel erg dik. zo’n verenset zou voor mij niets toevoegen. Verder wel erg dikke bak.
Die grill blijft wel een dingetje
mx5wijf zegt
In het zwart valt de grille niet zo op. Je vraagt je wel af of die wagen schade heeft gereden…
mx5wijf zegt
Een hangende kont, ook wel een kakkende eland genoemd ;)
julez zegt
Pfff, wat is dit lekker zeg.. Dit maakt zo hebberig!
volvov7025t zegt
Wat mij betreft is een inch minder en iets meer rubber mooier
flow82 zegt
Ben ik de enige die dit geen vooruitgang vind? M.i is de voorkant nu te laag en de achterkant zie ik niet direct een verschil…
Wellicht ligt dit ook aan het feit dat ik de foto’s via de app op mijn iPhone bekijk. En ik kan niet op de foto’s klikken en vergroten.
scrmeagle zegt
Afschuwelijk zo’n bestel wagen heeft ie soms een grijskenteken. Ziet er wat mij betreft fout uit.