Stel nu je eigen BMW 3 Serie samen

Auteur: , 40 Reacties

Stiekem achter de computer op het werk of op het toilet, het maakt ons niets uit.

Net voor de officiële onthulling van de nieuwe BMW 3 Serie konden we de auto al in vol ornaat bekijken, dankzij een aantal uitgelekte platen. Blijkbaar was een forum in handen gekomen van deze foto’s, doordat de configurator op een bepaalde manier te betreden was. Tot op heden hebben wij onze hand nog niet kunnen leggen aan de auto, maar vandaag verandert dat rigoureus. De configurator staat namelijk online!

Bij de onthulling (klik) wist BMW te vertellen dat de auto aanvankelijk in vijf verschillende motorconfiguraties op de markt moet komen. In de Duitse configurator zijn nog niet alle varianten beschikbaar, zo blijkt. Er kan enkel gekozen worden uit de 258 pk sterke 330i en de 190 pk sterke 320d, al is laatstgenoemde ook met xDrive leverbaar. De keuze is snel gemaakt: de krachtige benzine i.c.m. de sportautomaat wordt het.

Omdat we de Advantage, Sport en Luxury Line niet voldoende interessant vinden, kiezen we de modelvariant M Sport. Uit de aangeboden kleuren kiezen we de meest opvallende: Sunset Orange. Vervolgens krijgen we een viertal opties voor velgen – waarvan slechts één 18″ – en kiezen we het meest duistere 19″ lichtmetaal dat we zien. Alcantara bekleding is een vereiste dankzij M Sport, dus de verschillende lederen opties moeten we laten schieten.

Gelukkig hoeven we dankzij diezelfde sportieve keuze vrijwel niets meer aan te vinken. Alle opties die je wilt hebben, zitten er eigenlijk al op. Wel moeten we het adaptieve M-onderstel handmatig aankruisen, dat 600 euro extra kost. Daarmee is deze optie, die de auto tevens met 10 mm verlaagd, goedkoper dan het kleuren van de spiegelkappen. De zwarte exemplaren die je op onze 3 Serie (vergelijking) ziet, kosten in Duitsland 900 piek.

De verschillende pakketten en uitvoeringen laten we even voor wat ze zijn, maar bij de optionele extra’s komt onze aandacht er weer bij. Na even zoeken vinden we hier namelijk het M Sport-differentieel. We kunnen natuurlijk nog meer aanvinken, maar inmiddels hebben we al meer dan 10.000 euro aan opties op de auto geplaatst. Daarmee kost onze 3 Serie (in Duitsland) 53.840 euro. Het is nog niet bekend hoeveel de bolide in Nederland moet gaan kosten. Zelf configureren? Doe het hier.

NB: Bekijk HIER onze video met de gloednieuwe BMW 3 Serie.

UPDATE: de Nederlandse configurator staat inmiddels ook online.

Met dank aan Juriën voor de tip!



40 reacties

Configurator stond echt een dag na de introductie al online ;).
@rudy: In Nederland ook? Ik zat van de week nog te kijken op de Nederlandse site om de 3-serie te configureren (ja, ik) maar toen stond hij nog niet online.
@rudy: Nevermind. Zie nu dat dit ook om de Duitse configurator gaat.
@viezefreddyw: En wat vind je van de 3-serie? Kan deze je wel iets meer bekoren na de hel op wielen die jij 5-serie noemt?
@berlinetta: Ik durf het bijna niet te zeggen meer maar ik doe het toch, de laatste keer.

Nee, ook dit apparaat kan mij totaal niet bekoren. En dat is echt niet omdat ik iets tegen BMW zou hebben, integendeel zelfs. Het merk heeft echt fantastisch mooie en vooral goede en sportief rijdende auto’s gebouwd. Stond dit weekend nog te kwijlen bij een volledig originele 2002 en een E28 5-serie. Maar ook de latere modellen kan ik zeker nog appreciëren. Maar de huidige modellen gewoon niet. Deze 3-serie is niet per definitie lelijk maar een paar dingen staan mij niet helemaal aan zoals de te grote nieren en de koplampen die bij Peugeot lijken weg te komen.
@viezefreddyw: eens, ik heb diverse BMW’s gehad maar vind het nu teveel lijnen om een mooi design te vormen. Meer naar Aziatische smaak lijkt me…
@Rudy: yup, de Duitse in ieder geval. Kon er een hoop mee samenstellen wat er beter uit zag dan wat gepresenteerd werd.
De nieuwe 3 is een prachtige wagen.
Liever een 330i, maar die zit er budgettechnisch toch niet in. Ik wacht wel op de 314i M Sport
@mcshine: Bij die uitvoering is de motor optioneel zeker?
@berlinetta: ja, die heeft 2 trappers i.p.v. 2 pedalen
@berlinetta: Die heb je toch nodig om de startmotor aan te zwengelen? 😂
@mcshine: En daarna gelijk tunen die hap. 314i met 200pk zou zijn.
@mcshine: *mooi zijn
@mcshine: misschien komt er speciaal voor jou wel een M310i met 1 liter 3 cilinder turbo 😜 (ook inzetbaar voor je grasmaaier)
Ik heb al een paar keer zitten spelen met de configurator en ik vind het echt een mooie wagen geworden. Met M-pakket kun je hem lekker sportief aankleden, maar met luxury-pakket is het weer een chique auto. Voor ieder wat wils dus.
@berlinetta: sportief is nou niet echt een term die bij me op komt als ik een 3-serie rij.
@janjansen: Dat ligt er volgens mij maar net aan hoe je hem aankleedt. Kies je voor het standaard onderstel zonder relevante opties, dan zal het niet de sportiefste in zijn klasse zijn nee. Maar kies je voor een M-onderstel/adaptief onderstel, sportdifferentieel, M-sportremmen en weet ik veel welke opties je allemaal kan kiezen, dan lijkt het me een hele goede rijmachine. En mochten de standaard opties niet voldoende zijn, dan kun je altijd nog aankloppen bij M-performance.
@janjansen: bij mij ook niet. Lijkt me niet de bedoeling ook. Maar hele volksstammen vinden BMW een sportief merk.
Heel mooi. Helaas wordt deze door het huidige stelsel veel te duur als leasewagen.
@bmw2coupeeigenaar: Maar je bent toch een BMW eigenaar?
@willeme: Ik verwacht over 2 – 3 jaar een leasewagen nodig te hebben en wil alleen een BMW.
@bmw2coupeeigenaar: Dan maar een 2 active tourer!
@mennok: Nee dankje. Die afgrijselijke opoemobiel mag iemand anders wel rijden.
Ok, BMW. Eventjes een verzoek. Zouden jullie ook 18″ velgen kunnen aanbieden die niet ‘bicolor’ zijn. Het zier er ongelooflijk ‘AutoStyle Gids 2004’ uit. Volvo heeft er ook een handje van en het ziet er ongelooflijk pauper uit. Perfect voor de betere achterstandswijk in de balkan, maar niet op mijn nieuwe lease-waggie in een hippe Vinexwijk. Gewoon alu-grijze wielen is prima.

Tis toch de zot voor woorden dat je voor de meest stijlvolle uitstraling aan moet kloppen bij de betere BMW tunert.
@willeme: amen!
@willeme: Liever jet black velgen.
@bmw2coupeeigenaar: Dat is nog meer pauper. Ik snap het echt niet. BMW en Volvo maken bijzonder indrukwekkende auto’s. Het zit uitstekend, de motoren zijn puik, veel opties mogelijk en over het algemeen best fraai om te zien. Maar met bicolor of zwarte velgen wordt de auto van fraaie voiture ineens een enorme sjakenbak. Het past ook niet in het plaatje. Een Nismo GT-R mag wit zijn gespoten en zwarte velgen hebben. Bij Japanners hoort het ook een beetje, maar bij een BMW en Volvo leasert ziet het er erg goedkoop uit. Ik zou er wieldoppen overheen plakken ;-).
@willeme: Ben het volledig met je eens, bij mijn vorige nieuwe auto ook bij bedongen dat bij aflevering de velgen gewoon ‘velgenzilver’ waren gespoten in plaats van ‘Diamond cut’
@willeme: Totaal mee oneens. Neem bijvoorbeeld de 1 serie met M-sport shadow pakket. Of een 2 serie coupe met de 719M Jet black 18inch velgen. Een hele mooie verschijning! Komt niet sjonnie over.
@bmw2coupeeigenaar: Ik heb even de configurator aangeslingerd en ik moet helaas zeggen dat het er heel erg fout uitziet. Het maakt de auto er uitzien als een goedkoop getunede sjakenbak. Wat natuurlijk ook zo is: velgen en sierstrips zwart spuiten is waarschijnlijk goedkoper dan in fraai als of chroom, wat een auto juist wat meer cachet kan geven. Het komt over als een tweedehands huurauto. Die vervolgens door iemand met een oude Riegergids in de weer is gegaan om het ‘mooier’ te maken. Zeker die zwarte sierlijsten zijn er uit alsof het een basisuitvoering is. Goedkoop dus.

Bij de 2 Serie ook. Weer die zwarte lijsten waardoor het eruit ziet als een oude huurauto. Die 719M velgen zien eruit als of ze uit een Poolse tuninggids komen.

Dat wil niet zeggen dat ik de 2 Serie niet leuk vind. Integendeel! Het is een van mijn favoriete moderne BMW’s. Je kan hem ook fraai aankleden:
230iA Coupé
Luxury Line
High Executive
Mediterrablau
18″ dubbelspaak (385)
Leder Dakota Cognac

Dat vind ik persoon veel fraaier en chiquer eruit zien. Meer als een klasserijke BMW. Blijft ook langer fraai. Met zo’n M-pakket ziet het er al snel gedateerd uit.
Ik kom uit op 71630 euro. Dat is dan de Duitse prijs. Komt nog circa 10 procent bij. Afgerond 80 duizend euro. Ik wil straks sowieso de touring…dat is nog eens plus 4 duizend euro. Dus dan heb ik straks een 4 cilinder 3 touring voor circa 85K. Dat ga ik uit principe niet doen. Dan wacht ik wel een jaar en haal ik me een volle uit Duitsland.
@cpp1: Volgens mij ben je gewoon een luxe-prinses of je hebt de optielijst met trillende handjes ingevuld.
Ik heb €12200 Sonderausstatung nodig maar dan heb ik ook een mooie 320d xDrive samengesteld. Gek genoeg is 320d xDrive met automaat goedkoper dan de gewone achterwiel aangedreven 320d.
Dit item heb ik ruim een week geleden al gemeld…beter opletten Autoblog.
Ik krijg een error als ik de voor verlichting probeer te verkleinen en de nieren uit elkaar wil. Als ik dan op oplossingen klik wordt mijn config doorverbonden met andere Duitse merken. Daar hadde ze wel mijn smaak.
@tortuga: Als je keuze in verlichting wilt is er inderdaad maar 1 merk. Wil je dan de Halogeen+, xenon+, LED of LED Ultra? Vergeet ook niet de optie voor dynamische knipperlichten aan te zetten.
Wat een lelijk auto zeg !!
Voorkant van een varkenneus met die grilletje.
Het wordt Mercedes CLA .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).