• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini Murcielago terug in productie genomen*

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 oktober 2018 om 15:01 – 26 Reacties

Afbeelding Lamborghini Murcielago terug in productie genomen*Afbeelding Lamborghini Murcielago terug in productie genomen*Afbeelding Lamborghini Murcielago terug in productie genomen*Afbeelding Lamborghini Murcielago terug in productie genomen*Afbeelding Lamborghini Murcielago terug in productie genomen*Afbeelding Lamborghini Murcielago terug in productie genomen*Afbeelding Lamborghini Murcielago terug in productie genomen*

Lamborghini Murcielago terug in productie genomen*
*Maar niet in het Italiaanse Sant’Agata Bolognese.

Laat op de maandagavond schreven we dat het eerste decennium na de millenniumwisseling een gouden tijd was voor super- en hypercars. Naast de SLR McLaren kregen we bijvoorbeeld ook de Ferrari Enzo en Porsche Carrera GT voor de kiezen. In dat artikel lieten we de Lamborghini Murcielago (special) echter, vrij onterecht, buiten beschouwing. Dankzij een Iraanse ondernemer komt de auto vandaag alsnog op onze radar, maar niet in geheel originele staat.

Sterker: de ‘nieuwe’ Lamborghini Murcielago deelt volgens de ondernemer, Masoud Moradi, geen van zijn onderdelen met de krachtige Italiaan. Slim, want hierdoor is het technisch gezien niet dezelfde bolide die de autofabrikant ooit zelf maakte. Dat gezegd hebbende, de replica is volgens de Iraniër wel volledig gebaseerd op tekeningen van Lamborghini. Dit heeft niet alleen eigen onderzoeks- en ontwikkelingskosten bespaard, hierdoor hebben ze de Murcielago naar verluidt ook niet hoeven testen. Wel zo handig, toch?

Het feit dat de Iraanse Murcielago geen van zijn onderdelen deelt met het origineel, betekent tevens dat we in de replica geen luidruchtige, 580 pk sterke 6,2-liter V12 terugvinden. In plaats daarvan heeft de zogenaamde “reverse-engineered” Lamborghini een 3,8-liter Lambda V6 van Hyundai. Wellicht heeft Moradi het carrièrepad van de ontwerper van de Murcielago, Luc Donkerwolke, nauw in de gaten gehouden. De Belg vertrok na een periode bij de Volkswagen Group (Audi, Lamborghini, SEAT en Bentley) naar Hyundai’s luxetak Genesis, waar hij vandaag de dag met de staf zwaait op de designafdeling.

Enfin, natuurlijk is het halveren van de cilinders niet bepaald een fijne keuze, maar volgens Moradi is het zo stom nog niet. Daarin moeten we hem gelijk geven, want in Iran is het repareren en werken aan een Koreaanse zescilinder eenvoudiger (en goedkoper) dan het fixen van een exotische V12. Daarnaast is zijn topsnelheid van 280 km/u nog enigszins respectabel. In de toekomst moeten er mogelijk meer motorconfiguraties beschikbaar worden gesteld.

Moradi heeft nog niet verteld wanneer de auto precies op de markt moet komen. Naar verluidt moet zijn bedrijf jaarlijks ongeveer 50 tot 100 exemplaren kunnen produceren. Wij zijn benieuwd of hij dit ook weet te realiseren.

Beeld: Masoud Moradi op Instagram

Ook interessant!

  • Koop deze Lamborghini Murciélago Roadster op Marktplaats
  • Murcielago steelt de show in garage Groningen
    Murcielago steelt de show in garage Groningen
  • Fabrieksnieuwe Murciélago
    Fabrieksnieuwe Murciélago wacht op een nieuw baasje
  • Lamborghini in beslag genomen omdat eigenaar geen MRB betaalde

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, iran, Lamborghini, motor, murcielago, replica, v6

Vorig bericht: « Stel nu je eigen BMW 3 Serie samen
Volgend bericht: Formule 1-auto’s zijn volgend jaar geen olieboten meer »

Lees Interacties

Reacties

  1. hectorjenks zegt

    16 oktober 2018 om 15:15

    Ben benieuwd wat zoiets moet kosten?

    Off-topic; wat een heerlijk Lamborghini is de originele Murci toch, een van het eerste type met handbak graag, in het kanariegeel!

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      17 oktober 2018 om 13:35

      @hectorjenks: ben het helemaal met je eens vwb de Murcie, een late SV voor mij aub!

      Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    16 oktober 2018 om 15:18

    Het geluid van de V12 in de Murc is zo’n beetje het enige verkooppunt van de auto. Zoals ik heb begrepen is de Gallardo, qua auto, ongeveer in alles beter.
    En als je dit model toch zo mooi vindt: voor 120k staat er een gele te koop in NL. Maar 20kkm gelopen.
    Ik gok dat je dit ding niet voor minder dan 120k op kenteken gaat krijgen in NL plus dat de afschrijving van dit ding waarschijnlijk hoger zal zijn dan de afschrijving + onderhoudskosten van de Murcielago.

    Login om te reageren
  3. Design_Driven zegt

    16 oktober 2018 om 15:19

    Rechtzaak incoming!

    Lamborgini heeft ongetwijfeld een paar patenten of op zijn minst design bescherming aangevraagd. Dus zelfs als ze er in Iran niet aan kunnen doen zal hij bijna nergens anders verkocht kunnen worden.

    Persoonlijk en als ontwerper heb ik er geen probleem mee als een individu iets kopieert in zijn schuur maar als er een bedrijf geld aan wil verdienen door de ontwikkelingskosten te drukken en het dan te verkopen mag er van mij hard opgetreden worden.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 oktober 2018 om 16:19

      @sketcher: De vraag is dan wel of die bescherming dan ook geldt in Iran en andere landen. Octrooirechten en/of modelrechten gelden niet altijd wereldwijd.

      Login om te reageren
      • dees zegt

        16 oktober 2018 om 16:29

        @berlinetta: Dan beperk je je flink qua inkomen. Of zal Iran vol zitten met mensen die dit gaan kopen?
        Zodra je het probeert in andere landen te verkopen loop je ook weer tegen andere problemen aan en kunnen ze import blokkeren.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          16 oktober 2018 om 16:49

          @dees: Ik snap dat dit bedrijf heus niet alleen wil mikken op Iran, maar het is niet zonder meer waar dat intellectuele eigendomsrechten van Lamborghini altijd wereldwijd gelden.

          Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        16 oktober 2018 om 16:43

        @berlinetta: @berlinetta: Een beetje autofabrikant registreert het design of technische oplossingen (zoals hoe de deuren scharnieren in dit geval als voorbeeld) in meerdere landen. Zoals ik al schrijf zullen ze wellicht in Iran niet veel kunnen doen maar ze kunnen export wel stoppen naar landen waar ze wel iets geregistreerd hebben. Ook zijn er afhankelijk van het land andere mogelijkheden een imitatie product te stoppen, zeker als het eindproduct zo sterk op het origineel lijkt.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          16 oktober 2018 om 16:50

          @sketcher: Dat ben ik verder ook wel met je eens hoor. Ze zullen het zeker in heel veel landen geregistreerd hebben, maar ik kan me ook voorstellen dat ze een land als Iran (en buurlanden) overslaan.

          Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      16 oktober 2018 om 16:55

      @sketcher: Dit is nou echt een vraag voor Onze Man In Teheran

      Login om te reageren
    • kevdutchie zegt

      16 oktober 2018 om 18:02

      @sketcher: over de design rechten durf ik niks te zeggen, maar de naam Merciélago prominent op de dorpel lijkt me toch wel een issue..

      Login om te reageren
      • mopar70 zegt

        16 oktober 2018 om 18:27

        @kevdutchie: Als dát er stond zou het geen probleem zijn

        Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    16 oktober 2018 om 15:26

    Best een tof idee! Die V6 is best te tunen. Bisimoto haalt 1200pk uit die blokken met een twinturbo setup. Dan gaat ie harder dan een Murcie.
    Geluid etc is natuurlijk wel anders maar toch. Of je klettert er een LS in oid.

    Login om te reageren
  5. porschepdk zegt

    16 oktober 2018 om 15:30

    Vreselijk man. Dat je een Murci ziet en dat je goed moet kijken of er wel een V12 in ligt.

    Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    16 oktober 2018 om 15:38

    Zal dynamisch best beter kunnen rijden dan zo’n zware V12 (analoog aan de Ford GT).
    Of het een succes gaat zijn hangt af van de prijs, daar heb ik niets over kunnen lezen.

    Login om te reageren
  7. vtie zegt

    16 oktober 2018 om 15:41

    Die laatste foto zegt toch echt alles..

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      16 oktober 2018 om 16:53

      @vtie: ja dat dacht ik ook meteen aan.

      Login om te reageren
    • raoufff zegt

      16 oktober 2018 om 17:49

      @vtie: ja klopt, hij geeft aan dat je 2 armen en benen moet hebben om de auto te kunnen besturen.

      Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    16 oktober 2018 om 15:56

    En is hij dan van pisbakkenstaal gemaakt of kan het structureel gezien allemaal best door de beugel?

    Login om te reageren
  9. drdre1 zegt

    16 oktober 2018 om 16:13

    @hectorjenks: zou leuk zijn als de kleur bij Lamborghini ook echt ‘Kanariegeel’ zou heten. ?

    Login om te reageren
  10. mcshine zegt

    16 oktober 2018 om 18:08

    Och, ZIJ hebben wél de moeite genomen de naam zoals hét heurt te schrijven…

    Login om te reageren
  11. HzR zegt

    16 oktober 2018 om 18:41

    We hebben het van de originele tekeningen nagebouwd, dus we hoeven het niet te testen: LOL!

    Login om te reageren
  12. poppetje zegt

    16 oktober 2018 om 18:56

    Is toch wel duidelijk aan de remschijven te zien..

    Login om te reageren
  13. jmeverts zegt

    16 oktober 2018 om 21:21

    Waarschijnlijk heeft ie als ‘prototype’ gewoon een echte lambo ontdaan van de logo’s

    Login om te reageren
  14. p993 zegt

    16 oktober 2018 om 22:22

    Chinese copy from Iran

    Login om te reageren
  15. raceface zegt

    16 oktober 2018 om 23:26

    Hijs er een enzo/599 blok in ??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North