Skoda onthult ook de CITIGOe iV

Auteur: , 28 Reacties

Driemaal raden waar die naam op duidt.

Tegelijkertijd met de vernieuwde Skoda Superb heeft het merk de doeken van zijn eerste volledig elektrische auto getrokken. Het merk maakt daarmee een elektrische dubbeltreffer. De zogenaamde CITIGOe iV is uiteraard Skoda’s equivalent van de e-Up, maar qua technische specificaties doet de elektrische stadsauto niets onder voor het exemplaar van het moederschip.

Integendeel: als we kijken naar de details van de CITIGOe iV, dan zijn we eigenlijk best tevreden. Het autootje wordt aangedreven door een elektromotor die goed is voor ruim 80 pk en zelfs 210 Nm aan koppel. Netjes, maar het is vooral de actieradius waarvan wij onder de indruk zijn. Waar de e-Up nog geen 150 kilometer haalt op één lading, komt de volledig elektrische CITIGOe iV volgens het merk 265 kilometer ver. In 12,5 seconden zoeft hij naar de 100 km/u, zijn topsnelheid bedraagt een doodnormale 130 km/u.

De nieuwe CITIGO haalt zijn stroom uit een accu met een inhoud van 36,8 kWh – net als de Volkswagen e-Up, dus. Zoals gebruikelijk zijn er behoorlijke verschillen tussen de laadtijden. Wie een 40 kW-gelijkstroomlader met het Combined Charging System gebruikt, beschikt binnen een uur over 80 procent van het elektrosap. Met een 7,2 kW-lader duurt het vier uur om de Skoda volledig op te laden, een thuislaadstation (2,3 kW) vult de CITIGO in slechts 12,5 uur.

Afgezien van een voor de CITIGO totaal nieuwe aandrijflijn, heeft de auto ook een ietwat aangepast exterieur gekregen. Het oogt allemaal net even moderner, mede dankzij het feit dat de grille nu is gesloten. Binnenin de auto vinden we een relatief goed gevuld interieur met standaard allerlei opties, zoals Climatronic, een dockingstation voor de smartphone en elektrisch bedienbare ramen aan de voorzijde.

De Skoda CITIGOe iV komt in januari volgend jaar op de markt. Prijzen volgen in een later stadium.



28 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
‘op één lading, komt de volledig elektrische CITIGOe iV volgens het merk 265 kilometer ver. In 12,5 seconden zoeft hij naar de 100 km/u, zijn topsnelheid bedraagt een doodnormale 130 km/u.’

Wat een droefenis…
@baklava: De reguliere up doet er 14,4 sec over naar de 100. En theoretisch kan hij 160 maar daar heb je zo een auto niet voor. En meer dan 200km in een up? Moet er niet aan denken. Met andere woorden een prima elektrische alternatief voor de Up.
@vingers: dit dus. Ik laat hem lekker staan, maar als leaseauto binnen de stad geniaal. Altijd gratis parkeren.
@baklava: Heb jij dan een 911, M3, GT-R of dergelijke ?
@baklava: Altijd 210NM beschikbaar is erg fijn hoor, dat hebben vele auto’s niet op ieder moment beschikbaar. Zal daarom beter rijden dan meestr A en B segment auto’s met die kleine motoren.

80pk elektrisch > 80pk benzine
@fanboy: het koppel neemt juist af wanneer het toerental stijgt. groot voordeel van een elektromotor is natuurlijk wel dat het maximum koppel direct beschikbaar is. Het koppel van de Mii is dus niet continu beschikbaar. Daarom is een elektrische auto vanuit stilstand ook lekker vlot, maar op de tussensprint relatief gezien niet.
Dit is een heel belangrijk wagentje als de prijs goed is. Ik denk dat hij rond de 20K interessant zat is voor heel veel mensen.
@fanboy: Dat zou dan ook de eerste zijn rond de 20k. Een normale up/citigo/mii doet met wat extra opties al meer…..
@ablogjunk: Voor 14k heb je een prima uitrusting op een benzineversie.
@fanboy: dat zou mooi zijn, maar denk eerder aan zo’n €28k ofzo. Net een klasse kleiner dan een ZOË
@ds3thp: Mwah de ID3 is een hele slag groter, en die kost 30K. Dan zal deze max op 25K uitkomen maar ik denk dichterbij de 20K, zal wel 22K zijn.
@fanboy: de E-up doet €25k, deze zal er net iets onder zitten denk ik.
Hebben ze die naam Whatsapp-end onder het rijden ingevoerd ofzo?
@gandini: GOe iVonden!
Het model is al een en al droevenis, daar verandert de E variant niets aan. Kijk naar een Panda of de nieuwe 120 centoventi van Fiat hoe het ook kan, met zoveel meer liefde vormgegeven. Dat zal het VAG concern, hoe goed ook op technisch gebied als ze niet liegen, nooit leren.
@caprio: de ontwerper heeft oa ook de R8 en de Alfa 156 ontworpen.
Ein de lijk.. Pff wat duurt wachten dan toch lang hé, met zoiets moois in het vooruitzicht. Wat een machine. En in het echt waarschijnlijk nog vele malen mooier. Tjonge.. Dit nieuws fleurt de dag lekker op.
Deze soort auto’s elektrificeren is in mijn ogen RETEBELANGRIJK!
– er is geen enkele reden om aan zulke auto’s benzine te verspillen
– ze doen zelden grote afstanden en staan het meeste stil
– ze rijden meestal in verstedelijkte omgeving en hebben dus grote impact op de luchtkwaliteit en geluidsoverlast.

Ik juich dit helemaal toe.
@tjorque: 100% eens!
@tjorque: Prima voor de stad! Nog een auto of motor voor de liefhebberij/weekend ritjes erbij
@tjorque: yup. Elektrisch voor kleine voortuigen en rlatief korte afstanden, hybride voor een maatje groter en middenlange afstanden, waterstof voor zwaar vervoer, grotere auto’s, langere afstanden.
@joostvdwater: En nu zonder typo’s….. Yup. Elektrisch voor kleine voertuigen en relatief korte afstanden, hybride voor een maatje groter en middellange afstanden, waterstof voor zwaar vervoer, grotere auto’s, langere afstanden.
Mooi dingetje. Actieradius prima. Nu de prijs nog.

Dit is zomaar de perfecte 2e auto voor vele gezinnen!
Vriendin rijdt elke dag 70 km in d’r up naar werk. Dit zou een top alternatief zijn!
Mijn vrouw heeft nu een Mii… dit is een prima alternatief voor de 4.000 km die er elk jaar mee gereden worden.
Een Biro is sneller ondertussen..
Met 210 nm in ruim 12 seconden naar 100. Weegt dat ding 2 ton ofzo? Snelheid zal wel elektronisch of toerentechnisch begrensd zijn, daar kijk ik niet zo gek van op.
Ideale tweede auto. Neus is wel aardig verpest met die opvulstukken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).