Subaru WRX Concept, ben jij dat?

Auteur: , 77 Reacties

We weten nog niet zeker of we hier met the real deal te maken hebben, maar het lijkt er verdacht veel op. Subaru wil immers de WRX performance sedan scheiden van de Impreza's. Die nieuwe lijn schijnt zelfs een krachtigere en snellere STI te krijgen! Een positieve ontwikkeling?

Subaru heeft, naar mijn mening, weinig spannende designs voortgebracht de laatste jaren. De BRZ tellen we hier even niet mee, want dat is gewoon de Toyota GT86. De vorige WRX was ook niet bepaald een wagen waar het hart sneller van gaat kloppen, totdat je achter het stuur plaatsneemt. Gelukkig brengt de nieuwe versie daar verandering in.

De concept die we hier zien heeft puur bad ass door zijn brandstofslangen lopen. Als je die kwaad ogende neus in de achteruitkijkspiegel ziet, zorg je dat je jezelf snel uit de voeten maakt. Ook de groen-gele accenten zijn super cool. Natuurlijk zal niet alles aan deze auto in productie worden genomen. De lampen en spiegels zijn wel erg smal, maar zelfs met bredere varianten zal het er fantastisch uitzien. 300+ pk erbij? Yes, please!



77 reacties

Breng m op de markt aub.
Anders mag bij de dealer ook wel.
Best car in the world. nou het design nog. Design concept’s van Subaru zijn altijd een klein beetje misleidend.
@norge: Subaru is een van de mooiste merken, maar the best car is toch echt de Nissan GT-R.
@agera: hoezo best? Is snelste over het circuit het beste? Want dan zijn er veel auto’s nog beter… Gelukkig zijn er meer qualificaties als pk per euro om te beslissen of een auto het beste is of niet…
@norge:

Dat is ‘des Subaru’s ‘
In mijn oude GC8’en (dat zijn die twee deurs hokken waar de WRC op is gebaseerd) ziet het er niet uit.
Design is nooit belangrijk geweest voor Subaru, sterker nog, qua interieur was Subaru altijd een bijeengeschraapt zootje van Toyota, Mazda en Nissan onderdelen.

En het uiterlijk eerder voor een trouw lid van de consumenten bond, de vereniging KIP Caravan Nederland en de ANWB (je weet maar nooit he)

En dat vind ik juist de charme van Subaru.
Dat het er neit uit ziet.
Totdat je een WRX STi op de brug hebt en eronder kijkt.
Machtig mooi gemaakt en super ge-engineered.

Momenteel ben ik zwaar verliefd geworden op de blob-eye, je weet wel dat afschuwelijke model met die grote kikkerogen.

Karakter.

Oh ja, die onbetaalbare karakteristieke boxer-roffel.

WahWAhWahWahWahWahWahWah, ik kijk altijd op als ik die roffel hoor…….
@desjonnies: Haha, besmet? Terecht hoor. Vooral die roffel doet bij mij hetzelfde. ;-)
@desjonnies: I know that feel bro. Ook voor de blob-eye. Maar bedoel je niet de bug-eye? Want dat is de opvolger van de Classic, van voor de eerste facelift. Verder niks op aan te merken, de schoonheid zit onder de kap en lager.
@desjonnies: http://www.carthrottle.com/top-ten-great-sounding-engines/

Eerste filmpje! Het bewijs dat viercilinders eeeeeerg lekker kunnen klinken :)
@norge: lijkt een beetje op die ProDrive P1 die enkele jaren geleden eens op Top Gear was
“Subaru heeft, naar mijn mening, weinig spannende designs voortgebracht de laatste jaren. De BRZ tellen we hier even niet mee…”

Ben je gek. Gewoon doen. Tenzij je natuurlijk de bouquet reeks romans spannend vindt, want in dat geval kan ik wel begrijpen dat je de BRZ spannend vindt….
Cklasse coupe/6serie achtige invloeden, ziet er wel net uit!
@guusboum: met een neus van een Jag..
@undifined1: was ook meteen mijn eerste gedachte!! XFR
Dit is wel lekker strak dus hopelijk een lekker fors blok erin, maar dat gaat wel goed komen denk ik
knijp je ogen een beetje dicht en kijk naar de voorkant.. de nieuwe XFR-S!
Deze auto wil eigenlijk een coupé zijn, maar van z’n baasje moesten er vier deuren in….

Toch ziet het er helemaal niet verkeerd uit! :)
Mis alleen nog een big ass spoiler en dan pas is dit een waardige WRX STI opvolger! :b
@Osca:
Daar heeft Autostyle vast wel een oplossing voor.
Persoonlijk zou ik hem zo laten.
@jrk68: een Autostyle spoiler op een Subaru? Neuuhhww! Enkel en alleen OEM of aftermarket kwaliteitsspul. Foei.
@Osca: tis ook nog geen STI opvolger, dit is ‘slechts’ de WRX
@Osca: precies
Vooraanzicht +1….de rest heeft klappen gehad van de Lada’s van een paar wodkarussen…?
Heerlijk! Lijkt van de zijkant een beetje om een Scion..
De voorkant doet me denken aan een Jag XF
Maken!
Ziet er een stuk beter uit dan zijn stamvader hopelijk wel minstens net zulke goede rij eigenschappen en plezier, fantastisch scheurijzer!
@Osca

Die komt er zeker wel alleen bewaren ze hem voor de WRX STI denk ik.
Ik mis de gouden velgen!
vleugel erop, lekkere roffelende boxermotor turbo erin en laat de Impreza WRX opnieuw tot leven komen!
@salberts93: zal helaas niet gebeuren. Maar ach, is een 2008-… WRX of STI echt een straf? Ik zou het wel weten. Voor de prijs van een nieuwe 2013 STI (wordt nog verkocht) koop ik wel een MY2000 GC8 WRX STI en een MY2007 GDB WRX STI Spec C.:) Oh en Subaru freak, als je dat nog niet wist…
@ej20g: waarom niet gewoon een 22B? :b
@Osca:
met een grote boog omheen lopen
zit allemaal speciaal gemaakte meuk op
ophanging is alleen en uniek voor de 22B
motor en bak ook
de dempers van Bilstein, zijn al niet meer te krijgen
en qua prijs/waar voor je geld is een ‘gewone’ WRX STi type-R 10x leuker.
en goedkoper.
@desjonnies: oh dat wist ik dus niet. Jammer vind de 22b namelijk wel het mooist!
@Osca: wat desjonnies zegt. Buiten het feit nog dat beide auto’s als dagelijkse auto inzetbaar zouden moeten zijn.:)
@Osca: Beter een P1(en nee, dan bedoel ik géén McLaren…). ;-)
@lemans96: mwah, ook leuk inderdaad. Helaas alleen in Engeland geleverd. Wel nog niet eens de helft van de prijs van een echte 22B.
@ej20g: Ach, dat stuur aan de andere kant went snel. Je hebt ‘r in ieder geval het gelazer met allerlei speciale onderdelen niet mee. De 22B is uiteraard een stuk mooier…
@lemans96: ik doelde niet op het stuur aan de andere kant hoor, daar ben ik juist naar op zoek. Maar er zitten inderdaad weinig specifieke onderdelen op. Hebben ook allemaal de mooiste kleur voor een Subaru vind ik. Maar als ik dan toch in de running zou zijn voor een Impreza coupé in pakweg die prijsklasse (7.000-9.000 pond) dan zou ik liever een WRX STI uit Japan halen. Dat is toch meer “het” voor mij.
@ej20g: ja daar heb je ook gelijk in, het is niet zo dat oude Subaru’s ooit problemen hebben ofso, ik zou denk ik dan wel voor een 2005 gaan ofso, pre-hatchbacks die vind ik toch nog steeds wat cooler
@salberts93: Ik heb het net als jij ook over de pre-hatchback. Van 1992 tot 2000 was er de Classic, van eind 2000 tot eind 2002 de bug-eye (ronde koplampen), vanaf begin 2003 tot eind 2005 de blob-eye (apart gevormde koplampen, facelift nummer 1) die opgevolgd werd door de eagle-eye (facelift nummer 2) in begin 2006. De derde generatie was de hatchback (hier in Europa voornamelijk) vanaf begin 2008 die nog geen bijnaam heeft maar hawk-eye wordt overwogen. Overigens zijn de Classics een makkelijke 200 kilo lichter dan de New Age modeljaren vanaf eind 2000. Nog een reden om voor de Classic te gaan, naast het feit dat vooral de eagle-eyes erg aan de prijs zijn. Als je een New Age wil hebben, kun je het beste voor een bug-eye gaan qua aanschafprijs. Maar de Classic blijft voor mij de ultieme Impreza, puurder wordt het niet bij Subaru (XT uitgezonderd misschien).
@ej20g: haha ik merk dat je Impreza-fan bent, je kent ze allemaal beter dan ik ^^ voor mij gewoon een pre-hatchback blauwe Impreza sedan met STI logo’s en ik ben blij :P
@salberts93: spot on.:) Ik durf voorzichtig te zeggen dat ik hier na desjonnies (zover ben ik nog laaang niet) de grootste Subarufreak ben met bijbehorende kennis. Maar ik snap je, daar zou ik ook tevreden mee zijn. Maar is er een keuze, dan toch een Classic van bouwjaar 2000!
Love this! Maken subaru
Kunnen jullie aub stoppen met dat ‘…, ben jij dat?’ Jullie gebruiken het iets te vaak… Twordt een beetje storend nu
@justaminifan: Het staat genoteerd. Bedankt voor de tip. :)
@maru: vind het wel handig, mooi indicatie dat het om een nieuw model gaat dat nog niet is gespot :)
Ford, Audi en Jaguar in 1… Vind het niet eens zo heel verkeerd, eerst maar eens zien hoe het er in het echt uit ziet.
Hij is mooi, maar persoonlijk mis ik wel de oude WRX. Nog even afwachten dus.
Gewoon een prachtige auto! Alleen Subaru, breng de uitlaat aan één kant alsjeblieft terug. Dat vind ik nou ook al het nadeel van de huidige STI…
Erg stoer! Ik zou het niet erg vinden als deze in een niet al te verbrgerlijkte productie versie zou uitkomen. Ik ben alleen wel benieuwd wat de afsplitsing van de Impreza’s zal doen met de prijsstelling…
Mooi maar vind hem erg klein ogen,
meer als een 2+2 zitter met 4 deuren (Hey, die hadden we nog niet!).

Ik wil hem eerst in het echt zien, want als de A stijl zo schuin (a la cabrio) loopt direct vanaf de spiegel…. ik weet het nog niet.
Wat zeggen jullie?
Van de zijkant vind ik ‘m niet bepaald fraai…
Prachtig, wat een geslaagd project. Nu maar hopen dat hij op de markt komt
@maru kunnen jullie geen speciale gallerij aanmaken met 1920×1080 foto’s/achtergronden, zou wel zo leuk zijn :)

OT: Mooie bak, spiegels aanpassen en in productie nemen.
Stappen ze dan toch weer af van die lelijke anonieme hatchback die zelfs in de top variant er nog steeds als een basic leaseauto uit ziet? Die impressie/foto ziet er wel heel goed uit.
Geslaagde rendering. Nu nog zo uitbrengen en dit keer MET crossplain ontsteking graag, zodat we de bekende ‘roffel’ behouden.
@lemans96: het liefst ook met unequal length uitlaatspruitstuk. Want die draagt een héél groot aandeel in de bekende roffel. De roffel is bijna weg als je een equal length spruitstuk monteert.
Ben nog wel eens de hatchversie tijdens mijn spotrondjes tegengekomen. En ik moet zeggen dat het (zelfs als jappenfanboy) er niet uitziet. Het is gewoon historisch verantwoord en het ziet er gewoon veel beter uit, als Subaru het gewoon bij de WRX’en en WRX STI’s sedans houdt. Een betere design zoals dit, daarr zeg ik zeker geen nee tegen!
Ik vind hem schuin van achteren een beetje op de laatste Toyota celica lijken
Hoezo, WRX en Impreza scheiden? Noem deze gewoon Impreza. Ziet er goed uit. Subaru is sowieso (beetje noodgedwongen zelfs) een niche-merk. Laat de volkse auto’s bij Toyota, en laat Subaru zich toespitsen op vierdeurscoupés en kleine rallymonstertjes.
Heel scherp en fraai concept. Zou wat mij betreft zo in productie mogen. Mag je de Lancer Evo 10 houden van mij hoor. Erg mooi. En na de huidige designrichting echt een verademing. Bouwjaar 2005-2010 zijn wat mij betreft de mooiste. Zowel Impreza als Legacy (zeker een 06-08 model) erg fraai. Impreza’s vind ik qua uiterlijk alleen de eerste series mooi en die van pak em beet 2005-08. Die frog eye vind ik niet zo mooi maar is qua prijs wel het aantrekkelijkst. Komt er nog een keer 1 van hier. Klasgenoot op IVA had een 2001 met flink wat mods, die drukte tegen de 350pk. Heb een 964 911 wel is de schok van z’n leven bezorgt met dat ding. Ongelofelijk snel.
@E34M5Touring: ik weet precies welke jij bedoeld. Jij bedoeld de Impreza hawk-eye van eind 2005 tot eind 2007, met die extreem spitse koplampen. Die vind ik zelf na de Classic ook verreweg het mooist. En het klopt inderdaad dat de bug-eye (ook weleens frog-eye genoemd inderdaad) prijstechnisch het aantrekkelijkst is. Een 2002 WRX is vaak qua prijs gelijk of zelfs goedkoper dan een GT Turbo uit maximaal 2000, soms zelfs goedkoper dan een exemplaar uit 1997. De reden is simpel: niet veel mensen zijn fan van de eerste New Age. Ik persoonlijk wel, maar dan moeten er morette koplampen in zitten. En met wat mods zijn die dingen inderdaad ontzettend snel, maar ze blijven wel achter bij GT Turbo’s met hetzelfde vermogen en koppel. Simpel te verklaren, een New Age is makkelijk 200 kilo zwaarder. Wel een stuk veiliger dan de GC8, maar of je daarom geeft moet je voor jezelf beslissen natuurlijk, ik doe het namelijk niet.
@ej20g: Klopt, met die grote spoiler op de klep en nog een windowspoiler op de achterruit. Dat is wat mij betreft, samen met de GT Turbo de mooiste. Je hebt van die lenskappen voor de frogeye, maakt het wel iets beter. Nog steeds geen looker doh. Als de portemonnee het toelaat komt er wel een keer 1 hier. Zowel mijn broertje als ik hebben een zwak voor die dingen. Ach en de veiligheid doet me ook niet zoveel, dan koop ik wel een Volvo.
@E34M5Touring: met deze hele reactie ben ik het helemaal eens. Was jij dat trouwens die mij vroeg om je op de hoogte te houden over wanneer ik de mijne had? Of misschien is dat kaasboerin geweest… Maar in ieder geval, een vriend van mij heeft zo’n GT Turbo en die kwam toevallig vanmiddag zijn vriendin (een klasgenoot van mij) ophalen. Als dat gebeurt staat gelijk mijn halve klas om die auto heeft, fantastisch. Ook gelijk even een stel, uhum, minderheden in een afgetrapt Golfje gepest door even kort gas te geven. Fantastisch om die gezichten te zien. Wordt nog wat zodra die van mij daar dagelijks staat. Wachten wordt steeds moeilijker.
@ej20g: Ja dat ken ik wel. Ik had gewoon erg veel geluk met die gast uit mijn klas. Hij vond het geen probleem als ik die auto af en toe meenam. In de file naast een bouwvakkersbusje wel is ff de dumpvalve laten fluiten, die gasten werden helemaal gek en haalden de meest rare fratsen uit om maar een beetje in de buurt te blijven. Het leukste vond ik nog wel dat een vriendin van me (die niet wist wat een dumpvalve was) zich helemaal kapot schrok toen dat ding afblies. Ze dacht dat er iets ontplofte :) Zat te gillen voorin :) Ze woonde in Nijmegen bij de Essent fabriek in de buurt. Daar kon je wel lekker stunten op het industrieterrein. Het was een GT Turbo met andere intercooler, motormanagment en turbo. OZ Superleggera’s dr onder en een scoobysport exhaust.
@E34M5Touring: haha die dingen komen me redelijk bekend voor ja. Fantastisch. Dat zijn overigens wel een paar basis aanpassingen die veel eigenaren doen, goede keus. Die van die vriend van mij is volgens hem origineel maar ik vermoed dat er een open downpipe onder zit en dat in ieder geval de einddemper niet origineel is (ik denk een Scoobysport). Maakt veel te veel herrie voor een volledig standaard exemplaar. Wel heeft hij een set prachtige Rota’s eronder hangen, 17 inch in het antraciet. En, heel belangrijk, blauwe wielmoeren.

Ik ben zelf meer van de onconventionele aanpak, dus hoeveel vermogen ik ook kan gaan draaien (of beter gezegd, wat mijn budget toelaat tegen die tijd), ik zal altijd met een top mount intercooler blijven rijden. Simpel en alleen omdat vrijwel iedereen die naar een 300+ pk setup gaat de switch maakt naar een (grote) front mount intercooler. Ahh, dromen… Wie weet. Wel meld ik me gelijk aan bij Subaru Club Nederland zodra hij hier op de parkeerplaats staat, dat is gewoon een verplichting.:)
Ongewijzigd in productie nemen! Daarna een exemplaar bij mij op de oprit parkeren aub!
Ondanks wat kenmerken van Jaguar/Audi in het front, vind ik deze enorm dik. Dan maar geen vriendin
Ik vind de zijkant een vleugje Evo X hebben, of kraam ik nu onzin uit?
Sorry autoblog maar super cool is echt zo niet cool meer!
Die wil ik wel
Ik wil. Geen tekeningen maar foto’s
BOOOOOOOOOORING
like! Maar ziet er duur uit voor een soepie… En dat was ooit juist het leuke van Subaru. Ik had bijna een 555 gekocht. Ja nog in guldens. Maar die gouden velgen kreeg ik er thuis niet door…
Lijkt op de kleine broer van de Zenvo st1?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).