Alweer een héle dikke concept car van Toyota, als dat geen mooie vrijdag wordt.
Ondergetekende sloeg de plank vanochtend volledig mis door te stellen dat de Tj Cruiser Concept niet bepaald de schoonheidsprijs verdient. 28 zweepslagen, 12 wedgies, drie Indian Sunburns en één Belgian Walk in the Park later probeer ik het nog eens en ditmaal gaan we het hebben over de GR HV Sports Concept.
Dit is wederom een botermals studiemodel, maar waar de supergave Tj Cruiser vooral inzette op bruikbaarheid, is de GR HV Sports juist een concept car die sportiviteit combineert met een lage uitstoot. Briljant! Het oogstrelende uiterlijk is losjes gebaseerd op dat van de TS050 Hybrid waarmee Toyota aan het WEC en de 24 uren van Le Mans deelneemt.
Zoals je waarschijnlijk al verwachtte wordt de GR HV Sports voorzien van een hybride aandrijflijn en de cockpit is lekker basic gehouden. Overigens is de lettercombinatie “GR” in de naam geen toeval. Toyota komt met een heet GR-label (Gazoo Racing). De in Nederland kneiterdure Toyota Yaris GRMN was daar ook een voorbeeld van.
De gelijkenissen tussen deze (hele dikke) GR HV Concept en de GT86 zijn trouwens evident. Let verder op de startknop op de pook en het targadakje.
janjaspar28 zegt
Best interessant, een automaat die je in de manuele modus met een H-patroon bedient! Zet maar voor de deur!
estoque zegt
@janjaspar28: Een hybride hoeft geen automaat te zijn hoor.
Kijk maar naar de Honda CR-Z. Is ook ‘gewoon’ een handbak
Jochempie zegt
@estoque: En toch is dit een automaat. En zoals je kunt zien zit er geen R op de pook!
estoque zegt
@jochempie: Ik zie nu pas die grote knoppen op de console nu pas. Excuses voor mijn onoplettendheid.
Edge zegt
@jochempie: Gaaf, terug naar de tijd van de 911 met Sportomatic!
porschepdk zegt
@janjaspar28: alles wat je wilt.
oxymoron zegt
@janjaspar28: Ik vind dat pook-idee een beetje vreemd. Tikt alleen wat contacten aan en de rest doet de computer. Schakelgevoel zit er dus niet in. Wat is er mis met flippers aan het stuur?
jochempie zegt
@oxymoron: dat is dus de vraag. Wat belet ze om een schakelmechanisme te simuleren? Sterker nog, dat schakelgevoel kun je van de grond af ontwerpen, aangezien het fysiek van verzet wisselen geen “belemmering” kan vormen..
gieltj zegt
?
Forza zegt
In productie dat ding!
Maar alsjeblieft: kan iemand alle potten matzwarte verf de ruimte in schieten? Het moet nou eens klaar zijn met die onzin.
shadowbroker zegt
@forza: Ja en een matte lak is ook nog eens moeilijk te onderhouden
ruben83 zegt
Ik vind t wel een nieuwe supra lijken, al weet ik niet hoe de nieuwe eruit zou zien en deze is toch wat kleiner qua formaat en zal wel geen 3.0 turbo inliggen. Wat zwets ik toch ook, maar mooie bak vind ik het zeker
harrie zegt
Ziet er behoorlijk productie rijp uit.
shadowbroker zegt
Voorkant is best wel raar en ziet er een beetje zielig uit
florisl zegt
Beetje aan de lelijke kant. Heeft ook van de voorkant wat weg van een oude Celica.
Niet mijn ding dit apparaat.
leefvrij zegt
Mooie wagen. Voorkant is even wennen, maar wordt mooier als je het vaker ziet.
Wel een gek ‘aftermarket’ derde remlicht. Dat kan toch mooier worden verwerkt?
Of is het wat anders?
berlinetta zegt
Het ding ziet eruit als een mule.
yoorr zegt
Daklijn is erg geïnspireerd op de MX5 RF, wat absoluut geen schande is. Zet maar voor de deur, zeker met dat interieur!
Edge zegt
@yoorr: Die daklijn heeft helemaal niks te maken met de MX-5 RF. Deze GR HV Sports concept is namelijk niks meer of minder dan een heftig verbouwde GT86, waarbij de daklijn intact is gebleven maar het dakdeel boven het hoofd van de inzittende ertussenuit is gezaagd om een uitneembaar targadakje van te maken.
mashell zegt
@yoorr: Zelfde targa idee. Geen hybride techniek. Mooier front. Mooiere kont. Mazda vs Toyota begint al 4:1 voor Mazda.
stekel zegt
Wel leuk die startknop zo wegwerken, ik vind hem wel wat hebben, maar dan wel een flitsend kleurtje misschien ipv dat matte
mashell zegt
@stekel: ziet er leuk uit, maar zal in de praktijk wel onhandig blijken te zijn. Die Fischer Price knoppen met PRNDM zien er niet uit maar zullen juist wel weer heel handig blijken.
theblackstig zegt
Doet me een beetje denken aan die troep die de stagiaires van VW elk jaar naar dat tokkie festival van ze brengen, maar dan met enigszins interessante techniek en zonder een subwoofer met meer vermogen dan wat er onder de motorkap zit.
DaveB zegt
Te hoog F&F gehalte. Daarvij vind ik dat er ook veel te veel lijnen aanwezig zijn. Als je de vergelijking met de supra maakt dan is die een stuk cleaner.
Rick-dos zegt
Is dit niet de voorbode van de Toyota die het chassis deelt met de nieuwe Z4?
boomhauwer zegt
Neus doet me beetje denken aan die moderne Lancia stratos van een paar jaar geleden
gamma81 zegt
@boomhauwer: Was ook mijn eerste gedachte toen ik vanmorgen foto’s zag.
jeroenwz zegt
Interessante auto. Front doet me denken aan de Toyota 4500 GT (een prototype uit 1989):
http://www.carstyling.ru/resources/concept/large/89Toyota_4500GT_7.jpg
Edge zegt
Na na na na na na na na
Na na na na na na na na
BATMANBUDGET.Zonder gekheid, het is een beetje wat je als Batmobile verwacht als Batman nu met een heel beperkt budget aan de slag moet, maar het ziet er wel heel gaaf uit!
knalfa zegt
Sterker nog.
De knopjes op de middenconsole komen gewoon rechtstreeks uit een GT86 :).
Zal vast hetzelfde onderstel zijn. Lijkt een beetje op een LFA – GT86 kruising.
erce zegt
Tjeee, waar je vanmorgen een schitterende bak een misbaksel vond, vind je nu een misbaksel een gave bak. Serieus, wat een onsamenhangend bijeengeraapt zooitje van stijlen en dan ook nog in het matzwart…
jorian zegt
Ik vind het er erg onsamenhangend uitzien; het lijkt net alsof voor- en achterkant afzonderlijk zijn ontworpen zonder rekening te houden met het geheel.
michielp zegt
Ben blij dat ik een GT86 gekocht heb. Veel mooier front en lijnen kloppen beter. Ieder zijn ding. Vind het een raar ding.