• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sweet, Hoge Raad maakt BPM ontwijken lekker makkelijk

Auteur: jaapiyo, gepost 21 september 2018 om 20:02 – 57 Reacties

GT3-TP


De rechter heeft de zaken allerminst leuker gemaakt voor de belastingdienst vandaag, waarvoor hulde.

Ah lekker, vrijdagavond. Dit keer hebben we helaas geen kalender met mooie deernes of een Insta-babe voor je in petto, maar gelukkig is er wel ander nieuws te melden waar het betere benzinehoofd warm van wordt. De Hoge Raad heeft namelijk uitspraak gedaan in niet één, maar liefst twéé zaken omtrent de CO2-belasting. En het goede nieuws is: onze politieke overlords zullen het Spaans benauwd krijgen van de potentiële gevolgen. De hoge vrouwe Justitia oordeelde namelijk in het voordeel van twee handige tax-ontwijkers, die beiden een vergelijkbare doch net wat andere manier gevonden hebben om de pijn van de belachelijk hoge belasting op auto’s in Nederland een klein beetje te verzachten.

We kennen allemaal de basis van het probleem. In een notendop: pik je een Mustang GT op in Nederland, betaal je daar een hele dikke Euroton voor, doe je datzelfde in België of Duitsland, betaal je minder dan de helft voor exact dezelfde auto. Let wel, ook in België en Duitsland wordt er gewoon netjes BTW en nog wat andere tax afgedragen voor het voorrecht zo’n V8 ‘Stang te rijden. Het verschil met Nederland is dus puur en alleen CO2-tax. Stel dat je zo’n ding wint met pijltjes gooien en vervolgens moet besluiten of je ‘m wil invoeren of niet…Hoewel de ‘Stang V8 een redelijk extreem voorbeeld is van hoe de markt verpest wordt door deze op hol geslagen regelgeving, geldt het basisprincipe in meer of mindere mate voor elke auto en zeker de wat leukere auto’s met meer cubic inches en powah.

Een oud beginsel in de wereld van de politicologie luidt dat wetten slechts rechtmatig zijn als het grootste deel van het volk ze onderschrijft. Je zou kunnen zeggen dat dit in het geval van de CO2-tax niet zo is. Drommen mensen proberen immers linksom of rechtsom de BPM (al dan niet legaal) te ontwijken door hun auto uit het buitenland te halen en op creatieve wijze het BPM-bedrag te drukken. Dat mag namelijk als een auto tweedehands is, op basis van diverse grondslagen zoals bijvoorbeeld de welbekende ‘afschrijvingstabel’. Als je echter per se een nieuwe auto wil kopen, dan ben je het bokje. Tot op heden gold de regel dat als een auto ‘niet of nauwelijks gebruikt‘ was, de auto als ‘nieuw’ beschouwd werd en je hoe dan ook de volle mep moest betalen. Maar het leuke van taal is, dat je kan redetwisten over wat dat nou eigenlijk inhoudt, ‘niet of nauwelijks gebruikt’.

Twee ondernemende bedrijven namen de proef op de som. Het eerste bedrijf kocht een auto in Duitsland, reed er daar vervolgens zo’n 3.000 kilometer mee en zette de auto daarna op Nederlands kenteken. Het andere bedrijf ging nog een stapje verder. Het kocht een auto in Nederland, bracht ‘m daarna met een trailer naar Duitsland, reed er daar zo’n 3.000 kilometer mee en zette de auto vervolgens op Nederlands kenteken. In beide gevallen deden de bedrijven uiteraard BPM-aangifte alsof het een tweedehandsje betrof, ondanks dat ze de auto’s zélf nieuw gekocht hadden.

En daarmee staan ze helemaal in hun recht, zo heeft de Hoge Raad vandaag dus bepaald. De bezwaren van de belastingdienst werden pardoes van tafel geveegd. Een auto die een paar duizend kilometer op de teller heeft staan is per definitie gewoon niet nieuw meer, zo simpel is dat volgens de rechtsprekers. Overigens, waar we het hebben over ‘een paar duizend kilometer’ zou je potentieel ook een nog kleiner getal kunnen invullen; de Hoge Raad heeft namelijk geen harde lijn getrokken waarop een auto in status verandert van ‘nieuw’ naar ‘gebruikt’. Dat zal dus nog wel even voer voor discussie blijven.

Of je als particulier ook zal kunnen profiteren van deze uitspraak door bijvoorbeeld je GT3 Touring Package op te halen bij de fabriek en er een ommetje door Europa mee te maken alvorens je ‘m op NL platen zet, is ons niet geheel duidelijk. Aan de ene kant lijkt ons dat dit mogelijk moet zijn als je de auto op een tijdelijk buitenlands kenteken zet, maar aan de andere kant kennen we onze Haagse Pappenheimers. Als deze loophole nog niet gedicht is zullen ze dat weldra doen. Een beetje leuk én voordelig autorijden is immers nog altijd ten strengste verboten in ons kikkerlandje.

Ook interessant!

  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM
  • Max Verstappen nadoen
    Adviseur Hoge Raad: Je mag Max Verstappen NIET nadoen

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, belastingdienst, bpm, co2, geld, rechtszaak, uitstoot

Vorig bericht: « Toyota’s CEO rijdt uniek GRMN-vlaggenschip
Volgend bericht: Kopen! De RS6 die Boef niet verzekerd kon krijgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. chrisvonmeer zegt

    21 september 2018 om 20:07

    Ach… Dit is alleen interessant voor hele onzuinige en dure auto’s. Mensen die dus veel geld hebben hebben een manier gevonden om belasting te ontwijken.

    Super fijn voor diegene die het kan betalen, maar hier wordt de gemiddelde Nederlander niet beter van.

    Login om te reageren
    • porker zegt

      21 september 2018 om 20:13

      @chrisvonmeer: straatbeeld beter dus beter voor iedereen? Ja soms moet je het ruim zien.

      Login om te reageren
      • chrisvonmeer zegt

        21 september 2018 om 20:30

        @porker: dat valt wel mee. Er moet bij invoeren nog steeds heel veel BPM betaald worden. Denk maar niet dat er nu opeens veel meer van dit soort wagens op onze wegen komt door dit nieuws.

        Login om te reageren
    • defl8 zegt

      21 september 2018 om 20:15

      @chrisvonmeer: alle beetjes helpen. Een fijne 150pk variant ipv het mueslimolenmodel door even buiten de grens te shoppen. Én ook die dure bakken komen zo voordeliger op de NL occasionmarkt.

      Login om te reageren
      • ioosterbaan zegt

        21 september 2018 om 22:40

        @defl8: pcies aan het begin vd vakantie ophalen, lekker Europa in en dan bij terugkomst invoeren….moet een reisbureau achtige constructie omheen te bouwen zijn…

        Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        23 september 2018 om 09:27

        @defl8: een beetje mueslimolen heeft 150pk

        Login om te reageren
  2. spidermann zegt

    21 september 2018 om 20:12

    * koopt auto-aflevercentra precies 500 km van de NL grens*

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      21 september 2018 om 20:25

      @spidermann: of er gaat een markt ontstaan voor het vooruit draaien van de teller; nieuwe auto kopen over de grens, 3.000 km erbij zetten en op NL platen zetten.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        22 september 2018 om 09:44

        @ouwedibbes83: jij denkt dat men echt 3000km rondjes heeft gereden met deze auto’s? ?

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        22 september 2018 om 10:51

        @ouwedibbes83: of je zet hem een weekend op de rollerbank..

        Login om te reageren
  3. dirkiii zegt

    21 september 2018 om 20:17

    Gebeurd al vele jaren niks nieuws.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      21 september 2018 om 20:28

      @dirkiii: de hoge raad heeft deze week pas uitspraak gedaan in de zaak, dus waar heb je ’t over?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        21 september 2018 om 20:40

        @henk_he: als je weet hoe snel (lees: traag) de rechtsgang in dit soort zaken van Rechtbank naar Hof van Beroep tot aan Hoge Raad verloopt, dan is ‘enkele jaren’ geen onwaarschijnlijk tijdspad, hoor.

        Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        21 september 2018 om 21:19

        @henk_he: bij ons in het bedrijf gebeurd dit al sinds er BPM is.

        Login om te reageren
        • Ultimora zegt

          22 september 2018 om 07:51

          @dirkiii: bij ons idem

          Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          22 september 2018 om 09:46

          @dirkiii: het is inderdaad al een jaar of 15 geleden dat wij trailers vol transporters ophaalden bij de fabriek met allemaal precies 310 km op de teller .

          Login om te reageren
  4. mcshine zegt

    21 september 2018 om 20:24

    Waarom doen we alsof de BPM van een piepjong tweedehandse niks voorstelt? Ik denk dat je alsnog een Belgische Mustang EcoBoost aan BPM kwijt bent in het geval van een zeer jonge Mustang V8…

    Login om te reageren
  5. juulbe zegt

    21 september 2018 om 20:25

    Idd, vrij oud principe dit

    Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    21 september 2018 om 20:37

    Als ik het dus goed begrijp, Kun je in Duitsland een auto kopen. Vervolgens de auto op zoll-platen zetten, een aantal kilometers terug rijden, en daarna invoeren in NL met een Fikse bpm korting. Mocht dit zo zijn moet je toch stapel gek zijn om nog een auto te kopen in Nederland.

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      21 september 2018 om 21:34

      @henkhupelschoten: officieel mag je in nederland niet met zulke platen rijden. In de rest van europa mag je er wel mee rijden.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        22 september 2018 om 08:15

        @dirkiii: Dat denkt de nederlandse overheid. Maar als je in duitsland export platen haalt die in heel europa geldig zijn moeten ze je eigenlijk gewoon accepteren. Je hebt dan in een eu land aan je verplichting voldaan. Ik ben heel benieuwd wat een Europese rechter er over te zeggen heeft.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          22 september 2018 om 08:48

          @lekbak: ausfuhrkennzeichen kom je mee weg in NL, kurzzeitkennzeichen niet. Het verschil is IIRC dat de eerste duurder is de tweede niet te herleiden is naar een persoon, terwijl de eerste ‘op naam’ staat.

          De officiële lijn van de EU is volgens mij dat elk kenteken afgegeven in een EU-land graccepteerd moet worden door alle lidstaten, maar Den Haag geeft zero fucks.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            22 september 2018 om 09:08

            @jaapiyo: Ik heb er een paar jaar geleden naar geïnformeerd en toen werd mij gezegd dat een in Nederland wonende Nederlander alleen met een nederlands kenteken in nederland mag rijden. Ik mag dus nooit met een buitenlands kenteken rijden, aldus… Maar dat is zo’n 8 jaar geleden, het kan inmiddels natuurlijk anders zijn. Ik heb sindsdien besloten dat ik de trailer wel pak.

            Login om te reageren
          • mrtrex zegt

            22 september 2018 om 09:29

            @jaapiyo: kzk staat ook gewoon op naam? Ik heb nog nooit ergens eens sluitende beschrijving gezien over waar je wel of niet mee mag rijden in NL. Het enige waar ze je op kunnen pakken is bpm ontduiking als je geen vrijstelling hebt aangevraagd.

            Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        22 september 2018 om 08:47

        @dirkiii: precies wat @lekbak: zegt, alleen de rode mogen in Nederland wel. Al gaat de douane er hier zo mee om dat je ze alleen mag gebruiken tussen grens, thuis en RDW Keuringsstation. Waar natuurlijk niemand zich aan houdt.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          22 september 2018 om 08:50

          @henkhupelschoten: ah…ja dit dus.

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        22 september 2018 om 10:54

        @dirkiii: dat mag zeker wel. Je moet het alleen van te voren even laten weten. Voor enkele dagen is het geen probleem. Enkele weken wordt een ander verhaal.

        Login om te reageren
    • BrutaalAapje zegt

      21 oktober 2018 om 15:55

      @henkhupelschoten: Het scheelt 8% op de bpm. Dus zoveel is nu ook weer niet. Een 2e hands auto jonger dan een jaar moet 92% BMP rest-waarde betalen.
      Bron: https://www.dasimport.nl/bpm-berekenen/afschrijvingstabel

      Login om te reageren
  7. bennyyy zegt

    21 september 2018 om 20:39

    Als ze dan de dividendbelasting gaan afschaffen, ach neem dan gelijk de BPM mee in het afschaffen #blijvendromen.

    Login om te reageren
    • sanderp zegt

      21 september 2018 om 23:24

      @bennyyy: Of ze schaffen gewoon de BPM af in plaats van dividendbelasting. BPM leverde in 2017 ongeveer 1.4 miljoen op terwijl dividendbelasting ongeveer 1,6 miljoen opleverde in datzelfde jaar. Iedereen zou er op vooruit gaan als de BPM wordt afgeschaft terwijl bijna niemand wat geeft om dividendbelasting. Win-win!

      Login om te reageren
      • enjoypunani zegt

        22 september 2018 om 02:39

        @sanderp: doe beide getallen maar keer duizend… Dan zit je beter in de buurt ;-D. Strekking blijft hetzelfde.

        Ik zou eerder zeggen dat Nederlandse inwoners gediscrimineerd worden in de EU omdat in andere landen de auto’s minder kosten. Is hier geen punt van te maken? De EU staat voor vrij verkeer van goederen/diensten etc maar dit slaat als een tang op een varken.

        Login om te reageren
      • bennyyy zegt

        22 september 2018 om 07:53

        @sanderp: persoonlijk zou ik geen dividendbelasting wel fijn vinden, dan kan ik de hoge BPM mee compenseren in de aanschaf van een nieuwe auto. De vraag is hier denk ik; waar gaat de overheid op bezuinigen om hun hobby’s vol te houden en het afschaffen van de dividendbelasting door te voeren.

        Login om te reageren
        • 560pk zegt

          22 september 2018 om 09:57

          @bennyyy: als (o.a.) Nederlandse belastingplichtige (maar ik neem dus aan dat jij dat niet bent), kan je de ingehouden dividendbelasting gewoon terugvorderen op je belastingaangifte; per saldo is deze belasting dus dus “0”

          Login om te reageren
          • 560pk zegt

            22 september 2018 om 09:58

            @560pk: 1x minder “dus”

            Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    21 september 2018 om 20:40

    Probeer nooit bijdehanter te zijn dan de staat der Nederlanden, ze dulden geen concurrentie en zeker niet wat het fiscale systeem van voertuigen betreft.
    Geloof me ik ken twee gevaĺlen figuren die jarenlang plantjes kweekten en gepakt werden toen ze in een te dure lease Mercedes op buitenlands kenteken gingen rijden, dan ben je slimmer dan de staat der Nederlanden en dat wordt niet getolereerd, of je moet een multi national zijn

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 september 2018 om 20:47

      @desjonnies: …of politiek actief partijlid van de VVD.

      #HearNoEvilSeeNoEvil #Don’tAskDon’tTell #JeSchijtNietInDeRuifWaarJeUitVreet

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      22 september 2018 om 10:57

      @desjonnies: hoezo is je niet aan de wet houden slim? De multinationals bewegen zich in de interpretatie van de wet en komen en daarom mee weg.

      Login om te reageren
  9. kobus1967 zegt

    21 september 2018 om 20:42

    Bpm is het probleem niet CO2 tax wel.
    Een BMW I8 bijvoorbeeld is vrijgesteld van bpm en heeft maar 450 euro CO2 tax.

    Login om te reageren
  10. Erik zegt

    21 september 2018 om 20:46

    Het bekende verhaal dat diegene die een hoog inkomen heeft en z’n dure auto kan aanschaffen ook relatief het meeste voordeel heeft van een lagere BPM.
    Rijke mensen worden steeds rijker, de gewone man met minder dan modaal lukt dat haast niet om een goede slag te slaan.

    Login om te reageren
  11. turbotoll zegt

    21 september 2018 om 20:47

    Naar verluidt wordt op het ministerie het hele weekend over gewerkt om dit plotselinge gat in de begroting voor maandag te dichten.

    Login om te reageren
  12. snuif zegt

    21 september 2018 om 20:49

    Als we hier maar geen Amerikaanse toestanden krijgen, voor zover ik weet mag je daar alleen auto’s van 25 jaar en ouder importeren.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      21 september 2018 om 21:16

      @snuif:
      Nee, dat geldt slechts voor merken en typen die niet in de VS toegelaten zijn, zoals Renault of Citroën.

      Login om te reageren
      • snuif zegt

        21 september 2018 om 21:19

        @desjonnies: Ah, dank je. Iets met een klok en een klepel :-)

        Login om te reageren
  13. moveyourmind zegt

    21 september 2018 om 20:56

    Mooie is dat zelfs overheidsinstellingen van dit soort trucjes gebruik maken om belasting te ontwijken…

    Zo heeft de politie bjj de aanschaf van de spiksplinternieuwe RS6’en flink wat bespaard door ze in te voeren als oude schadebakken:

    https://static.autojunk.nl/pictures/2018/0805/222032/audi-rs6-gumball_01.jpg

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      21 september 2018 om 22:25

      @moveyourmind: ;)

      Login om te reageren
  14. Rudy zegt

    21 september 2018 om 21:06

    Dit gebeurd toch al jaren?.

    Wat levert de 3000km rijden truc daadwerkelijk op qua BPM?. In het extreme geval van een Mustang b.v.?.

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      21 september 2018 om 21:39

      @Rudy: gaat niet op basis van km-stand maar leeftijd, een auto van 18 maanden oud heeft 41% bpm afgeschreven.

      Login om te reageren
  15. c4seum zegt

    21 september 2018 om 21:09

    Hoezo naar het buitenland gaan? Huur een rollenbank voor een dagje, sta vroeg op de stoep, aankoppelen, cruisecontrol op 180 en ’s avonds kan je hem weer ophalen

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      21 september 2018 om 21:19

      @c4seum: Ik zie een potentiele handel voor tellers omhoog draaien, 5km gelopen en 3000km op de klok!.

      Login om te reageren
  16. duderuud zegt

    21 september 2018 om 21:14

    Laat ik vooraf zeggen, goed nieuws! Maar wel heel vreemd want al jaren is een auto (fiscaal gezien!) nieuw als ie jonger is dan 6 maanden én minder dan 6.000km gelopen heeft. Vreemd dat nu ineens een rechter beslist dat een auto van bijv. 3 maanden oud en 10.000km gelopen heeft niet nieuw is.

    Login om te reageren
    • CRX zegt

      21 september 2018 om 23:46

      @duderuud: Dat klopt toch. Bij jouw voorbeeld auto wordt aan één van beide eisen niet voldaan, dus is ie niet nieuw. Net als een auto van 10 jaar met 100 km op de teller.

      Login om te reageren
  17. retetikker zegt

    21 september 2018 om 21:30

    Scheelt dit ook nog wat geld dat anders naar de importeur gaat?

    Login om te reageren
  18. Specht zegt

    21 september 2018 om 22:43

    Altijd mooi als de belastingdienst tegengewerkt wordt.
    Naast het feit dat het tegenwoordig een toko is met alleen maar achterlijke debielen in dienst, wat uiteraard weer geregeld is door alle verantwoordelijke (en net zo achterlijke) politici van de afgelopen 20-30 jaar, heb ik ook nul respect voor de graaiers van de belastingdienst. De manier waarop zij de gewone burgers en ondernemers leegplukken, leegzuigen en lastig vallen is echt bij de beesten af.
    Vroeger had je de Gestapo, tegenwoordig heb je de Belastingdienst. Want ze gaan ook fijn meekijken via de snelwegcamera’s van de Politie… Oftewel doei privacy!
    En verder wordt al dat geld wat van je gestolen wordt weer in allerlei bodemloze put projecten en oninteressante ontwikkelingslandjes gestoken.
    Ik stem voor het afschaffen van de belastingdienst, gewoon 1 vast inkomstenbelastingtarief, en van dat bedrag wat je dan dokt mag dan de burger zelf invullen naar welke kostenpost(en) het vervolgens gaat.
    En verder gewoon een hoog en laagtarief BTW en de rest van de bullshit belastingen allemaal afschaffen.
    Problem solved. :)

    Login om te reageren
  19. themaster1971 zegt

    22 september 2018 om 06:36

    1 gelijke wetgeving in Europa. Iedereen betaalt hetzelfde en klaar.

    Login om te reageren
  20. F1Tim zegt

    22 september 2018 om 07:55

    Dus ik moet een bedrijf opstarten dat nieuwe auto’s ‘inrijdt’. BPM lijkt soms misdadig, en daarom is het mooi dat je de Staat legaal een hak kan zetten.

    Login om te reageren
  21. vinz667 zegt

    22 september 2018 om 09:29

    Dit gebeurd toch al jaren? Korte zoektocht kom ik op deze pagina bij DASimport over minimum KM stand en leeftijd: https://www.dasimport.nl/auto-importeren/minimum-leeftijd-kilometerstand
    Dealers hebben ook ontdekt dat het winstgevender is om eerst in Duitsland te importeren en daarna in NL (dit is alleen op papier).
    BTW: 3 jaar oude zuinige auto’s worden geëxporteerd en rest BPM word door verkoper terug gevraagd van belasting. Daarna importeer je een 9 of 10 jaar oude Ford Mustang met V8 (een van populairste sportauto’s in Duitsland). De BPM regeling zorgt ervoor dat ons gehele NL wagenpark gemiddeld ouder word (met leukere auto’s).

    Login om te reageren
  22. markie123 zegt

    24 september 2018 om 13:31

    Goed nieuws? Denk er eens over na wat de impact is als dit en masse gedaan wordt. De overheid kan zwaar gechargeerd gezegd niet zomaar 10 miljard bezuinigen op zorg; dus zullen de gemiste belastinginkomsten ergens anders vandaan moeten komen. Gezien het feit dat deze truc het meest rendeert bij dure / veel CO²-uitstotende auto’s, scheelt dit belastingafdracht door relatief rijkere mensen die deze auto’s kopen. Het is maar de vraag of een eventuele belastingverhoging / compensatie voor gederfde inkomsten door de overheid ook bij diezelfde groep vandaan gehaald wordt, of dat de rekening over de ‘hele maatschappij’ wordt uitgesmeerd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North