• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tekort aan stroom nekt elektrische auto’s

Auteur: Onno, gepost 21 augustus 2023 om 10:00 – 63 Reacties

Tekort aan stroom nekt elektrische auto’s

De overgang van brandstofauto’s naar elektrische auto’s zorgt ervoor dat er niet voldoende stroom is.

Vanmorgen schreven we al dat de ambities van ons kabinet om het Nederlands wagenpark te vergroenen vertraging oploopt omdat de prijzen absurd hoog zijn, komt nu het bericht binnen dat er niet voldoende stroom is. Lekkere maandag dit.

Tekort aan stroom voor elektrische auto’s

In elk artikel over elektrische auto’s kunnen we het wel schrijven: zorg dat de infrastructuur op orde is! Je hebt niks aan een elektrisch aangedreven auto als er geen laadpalen zijn waar je stroom kan tappen. Het is als treinen bestellen, terwijl er nog geen spoor ligt. En die infrastructuur is niet (voldoende) gereed en klaar voor de overgang. Het stroomnet kan het simpelweg (nog)niet aan.

Dat zien we nu in Overijssel en Gelderland, waar het plaatsen van een openbare laadpaal wel weken, tot maanden, kan duren. Dit omdat het stroomnet de extra vraag niet aankan. Het doel van onze overheid is dat we in 2050 helemaal zijn overstapt, dan is de brandstof auto vooralsnog namelijk ongewenst verklaard. Vanaf 2035 mogen benzinemotoren niet meer verkocht worden. Maar, dan moet je wel kunnen opladen. Daar zijn de komende zeven jaar 400.000 openbare laadpalen voor nodig. Dat is de inschatting van het duurzaamheidadviesbureau Over Morgen, laten zij optekenen in het AD.

Te snel?

Misschien gaat de transitie wel te snel en moeten we pas op de plaats maken. Nederland doet het best goed en het aantal laadpalen groeit gestaag. Maar niet genoeg en nu komen de grenzen van het stroomnet al in zicht. Het net moet verzwaard worden om bijvoorbeeld alle palen aan te kunnen. Toch wel opmerkelijk omdat wanneer je teruggeeft aan het netwerk, met bijvoorbeeld je zonnepanelen, je daar binnenkort wellicht voor terugleveren betalen. Omdat het net overbelast kan raken door teveel stroom. Maar de conclusie is en blijft dus, het net moet klaargemaakt worden voor de toekomst.

Speerpunt verkiezingen

Autobrancheorganisatie Bovag en Over Morgen pleiten er dan ook voor om het gereedmaken van het stroomnet een speerpunt te maken van de aankomende verkiezingen. Om de groene ambities te kunnen waarmaken, maar ook om de stroombehoefte van iedereen te kunnen blijven garanderen. Dat zou inderdaad wel prettig zijn.

We vragen ons hardop af of dit het belangrijkste thema is voor de autobranche tijdens de aankomende verkiezingen…?

Ook interessant!

  • Verdubbeling aantal elektrische auto’s in Nederland!
    Verdubbeling aantal elektrische auto’s in Nederland!
  • Opmars elektrische auto’s in Europa zet door
    Opmars elektrische auto’s in Europa zet door
  • MINI Cooper brandweerauto
    Brandweer pleit voor meer regels voor elektrische auto’s!
  • Verzekeringen voor elektrische auto’s kan gaan verdubbelen!
    Verzekeringen voor elektrische auto’s gaan verdubbelen!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, laadpaal, opladen

Vorig bericht: « Max heeft een dipje: ‘is dit het nog wel waard?’
Volgend bericht: Video: trailer afkoppelen doe je niet zo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rudy zegt

    21 augustus 2023 om 10:28

    Dat het stroomnet de “verduurzaming” niet aankan is al jaren bekend maar ook door de politiek veroorzaakt. Ze haalden veel geld uit de netbeheerders wat niet in het net terug geïnvesteerd werd. Denk aan de verkoop van Nuon o.a.

    De elektrische auto’s zijn maar een klein onderdeel. Het bedrijfsleven welke überhaupt niet (of nauwelijks) kan verduurzamen omdat er geen elektrische capaciteit beschikbaar is een probleem welke in mijn ogen zeker zo groot is. Iedere partij zit te lobbyen om het net maar sneller uit te breiden maar de handjes (en looptijd van procedures) zijn er gewoon niet voldoende om dit werkelijk te realiseren. Kortom pas op de plaats maken en onze doelen 5 jaar opschuiven en dit probleem lost zichzelf op.

    Het enorm forceren en de grenzen opzoeken gaat alleen maar voor meer problemen zorgen (net instabiliteit, storingen etc).

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 augustus 2023 om 10:36

      Spijker. Kop. Raak.

      De politiek heeft 20+ jaar zitten slapen, met het oog op politiek gewin en korte termijn successen vooral het oor te luisteren gelegd bij de lobbyisten, i.p.v. de netbeheerders en energiebedrijven die hiervoor hebben gewaarschuwd.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2023 om 11:04

      Wacht even… Je stelt pas op de plaats maken en de problemen lossen zich vanzelf op? Dat werkt helemaal nooit! Dan heb je over vijf jaar hetzelfde probleem maar nog net iets groter. Wat er moet gebeuren is juist keihard gaan werken. Raden van bestuur en toezicht van netbeheerders als Liander/Enexis en dergelijke vervangen, resultaat verplichting invoeren etc., deze semi overheidsbedrijven maken al jaren pas op de plaats en zijn juist de oorzaak van het probleem. Je klinkt als een medewerker van een netbeheerder die zijn lui-lekker land nog wat langer wil behouden.

      Login om te reageren
      • Rudy zegt

        21 augustus 2023 om 11:28

        Tuurlijk moet je keihard gaan werken anders gebeurd er niets, alleen is de “eindstreep” die we nu in gedachte hebben gewoon niet reëel.

        Login om te reageren
        • grrrrrene zegt

          21 augustus 2023 om 18:38

          Dat ligt eraan. We rijden over 5 jaar niet massaal elektrisch, zeker niet nu blijkt dat dat duurder is. Over 15 jaar rijden er nog steeds auto’s met verbrandingsmotor rond. De overgang gaat het van de ene op de andere dag, dus je kunt nu beginnen met uitbreiden en daar hard aan werken.

          Die 5 jaar uitstellen die je noemt is de makkelijke uitweg, maar nergens op gebaseerd. Waarom 5 jaar? Je moet nu investeren en dat doet financieel pijn, maar niks doen en de economie en mobiliteit tot stilstand zien komen is nog veel pijnlijker.

          We kunnen binnenkort weer stemmen, dus misschien nu eens stemmen op een partij met visie?

          Login om te reageren
      • tweetyv6 zegt

        21 augustus 2023 om 11:42

        Reken nou eens uit, a.d.h.v. de gegevens uit het artikel, hoeveel laadpalen er dagelijks geplaatst zouden moeten worden, welke impact dat heeft op materiaalbeschikbaarheid en manuren?

        En beoordeel dan eens heel objectief hoe haalbaar dat is.

        Login om te reageren
      • THSD zegt

        21 augustus 2023 om 12:20

        Jij hebt totaal geen idee hoe het zit bij de netbeheerders.Wist je bijvoorbeeld dat netbeheerders geen winst mogen maken?
        Dus hoe ga je investeren als je geen winst mag maken?
        Ja door het als “normaal” onderhoud en uitbreiding te zien kan je het net aanpakken maar winst ho maar…je klinkt wel als een advocaat van de EVangelistenpartij.
        Wat ik al jaren zeg en erbij blijf is dat het net nog lang niet voorbereid is op elektrisch slurpende apparaten/voertuigen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          21 augustus 2023 om 13:50

          Als die netbeheerders geen winst mogen maken, waarom doen ze dat wel en voeren ze dat schaamteloos op in jaarverslagen? Bijvoorbeeld Enexis boekte vorig jaar een resultaat van €152 miljoen: https://www.enexis.nl/over-ons/nieuws/2023/02/jaarverslag-2022
          Wat ik al jaren zeg is dat de lokale distributie netten niet voldoende voorbereid zijn op uitbreiding van economische activiteiten (industrie terreinen), meer inwoners (meer woonwijken), meer lokale energie opwekking, meer zonneparken, meer windmolens, meer vraag (elektrische auto’s). Elke commerciële bedrijfstak zou het geweldig vinden en enorm investeren om dit groeipotentieel te kunnen realiseren. Maar niet de netbeheerders, die deden niks. En daar heb ik gewoon geen begrip voor.

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            21 augustus 2023 om 17:35

            Daarom zeg ik ook “mogen”

            Login om te reageren
      • marh zegt

        21 augustus 2023 om 14:05

        Liander Enexis en natuurlijk Tennet zijn gewoon overheidsinstellingen ja het zijn nepbedrijven die voor 100% in het bezit van de overheid ziJn. Die gaan dus niet hard werken.

        Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      21 augustus 2023 om 13:28

      Inderdaad. Over Morgen heeft het rapport waarschijnlijk gekopieerd van de Stichting Open Deur.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      22 augustus 2023 om 06:51

      5 jr opschuiven? Er word al zeker 12 jr over de energietransitie gesproken. Netbeheerders zagen zelf toch ook dat er de afgelopen 10 jr gebouwd is, laadpalen geplaatst zijn en enorme groei van zonnenpanelen? Waarom hebben ze de afgelopen 10 niks gedaan?

      Login om te reageren
  2. simonbv zegt

    21 augustus 2023 om 10:39

    Ze moeten de prijzen bij de palen ook dynamisch maken. Teveel stroom en voor een paar cent kunnen laden. Vraag en aanbod komen weer dichter bijelkaar

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2023 om 11:05

      Je hebt nu al geen idee bij een openbare laadpaal wat je auto opladen kost en jij wilt het nog ondoorzichtiger maken?

      Login om te reageren
    • fastshifter zegt

      21 augustus 2023 om 11:23

      Ja en de stroom prijs moet dus ook niet meer 1op1 gekoppeld zijn aan de gasprijs.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        21 augustus 2023 om 12:14

        Als die stroom opgewekt wordt door een gas centrale, dan wel.

        Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      21 augustus 2023 om 14:25

      Zodat je dit soort sneue files krijgt, maar dan bij de laadpaal. :)

      https://cdn.nieuws.nl/media/sites/364/2022/03/08095308/1646727747-picsay-1024×682.jpg

      Login om te reageren
    • kouwi zegt

      21 augustus 2023 om 19:26

      Lijkt me goed idee want volgens van de Bron is er stroom over en kost dat geld wat ze gaan doorberekenen aan PV-paneel houders. Kunnen ze beter de laadstroom goedkoper maken op momenten dat er te veel stroom is.

      Login om te reageren
  3. w0ut zegt

    21 augustus 2023 om 10:40

    Toen je 8 jaar geleden hier zei dat ons netwerk electrische auto’s niet aan zou kunnen (zowel kwantiteit als piek) werd ik (en anderen) massaal afgefikt door de EV-liefhebbers. Dat we overschotten hebben. Dat er veel studies waren die tegendeel bewezen, etc…. Nog geen 15% zijn EV en we zitten al in de problemen.

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      21 augustus 2023 om 11:21

      Om die rede ben ik groot voorstander van het hybride systeem die toyota zo mooi heeft doorontwikkeld.
      Ja, voor de plaatselijke uitstoot is een BEV onovertroffen.
      Echter, kijkt men op de grote (wereldwijde) schaal, dan is een BEV enkel in zeer beperkte mate een goede oplossing. Wil je het klimaat een handje helpen? Stimuleer naast de ontwikkeling van de EV (BEV of alternatief) óók vooral de stekkerloze-hybrides. Wereldwijd inzetbaar waar de gewone benzine auto nu ook al inzetbaar is, maar als die ontwikkeling zich doorzet, kunnen we daar al zeer snel zeer veel profijt uit halen. Jan Modaal kan met minimale subsidie makkelijk zijn auto inruilen en gaat van 1:10 naar 1:20~1:25.
      Zo: uitstoot drastisch omlaag zónder belasting van het net.
      Nogmaals: niet alleen in NL, maar stel je voor dat dit wereldwijd gestimuleerd zou worden
      Klimaat houdt ook geen rekening met landsgrenzen

      Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    21 augustus 2023 om 10:43

    Hé wat gek! Dit hade nou niemand zien aankomen! In Den Haag dan, want de rest weet wel wat voor shitshow het is geworden.

    Onder het mom van milieu en klimaat worden we aangezet tot vergroenen. Méér panelen, méér BEVs, méér warmtepompen, minder CO2. De netbeheerders investeren zich een slag in de rondte, de installateurs idem. Bedrijven kunnen niet vergroenen want geen capaciteit meer, grootschalige groene opwek kan er ook niet meer bij en als klap op de vuurpijl krijgen klanten bij Vandebron nu straf voor hun goede werk. Het zal niet lang duren voor de rest volgt.

    Hier had een gedegen plan achter moeten zitten. Een plan met afspraken zodat iedereen weet waar we aan toe zijn. Maar dat gebeurde niet.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2023 om 11:20

      Den Haag heeft er schuld aan in dat ze de netbeheerders geprivatiseerd hebben en zo de controle verloren hebben. Deze bedrijven gingen voor winst en dat deden ze door onvoldoende te investeren. Alliander koos er bijvoorbeeld vorig jaar voor 242 miljoen winst te maken, ze hadden dus eigenlijk ook bijna een kwart meer kunnen investeren: https://www.alliander.com/content/uploads/dotcom/Alliander-factsheet-2022.pdf

      Login om te reageren
      • Batterijlikker zegt

        21 augustus 2023 om 14:55

        Tennet is 100% van de Staat. Bij regionale netbeheerders heeft de Staat altijd een meerderheidsbelang. Dat staat in de wet.

        Login om te reageren
  5. Wolflow zegt

    21 augustus 2023 om 10:44

    Gewoon stoppen met nog meer geld down the drain en accepteren dat die electrische hokken geen goede oplossing zijn

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2023 om 11:09

      Wat wil je dan ? Gaan fietsen? Want het probleem met verbrandingsmotoren (waarvan twee derde van de energie in warmte, geluid en vibraties wordt omgezet, die giftige gassen uitstoten die onze leefomgeving vernield en mensen ziek maakt en waar de mannen in jurken veel geld aan verdienen dat ze onder andere besteden aan het propaganderen van conservatief gedachtengoed en het financieren van islamitisch terrorisme) kunnen we ook niet laten bestaan.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        21 augustus 2023 om 11:37

        Overdrijven was zeker het vak op school dat jij standaard een A+ voor kreeg? Man man man….

        Login om te reageren
        • Redrum zegt

          21 augustus 2023 om 23:30

          Hij heeft anders wel een punt. Je kan nu wel hopen dat ICE de norm terug zal worden maar ik vrees dat het de fiets of het OV zal worden.

          Login om te reageren
      • tweetyv6 zegt

        21 augustus 2023 om 11:40

        En het probleem van de verbrandingsmotor is?

        Login om te reageren
        • Redrum zegt

          21 augustus 2023 om 23:30

          U leeft onder een steen?

          Login om te reageren
          • werf76 zegt

            22 augustus 2023 om 13:22

            Want de EV is DE oplossing?

            Login om te reageren
      • jeroenm83 zegt

        21 augustus 2023 om 12:12

        Zo! De lunch begint vroeg bij de linksdraaiende azijnfabriek!

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          21 augustus 2023 om 13:53

          Ken je onze nieuwe variant met quinoasmaak al?

          Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      21 augustus 2023 om 14:29

      Dus omdat het transport een probleem is, is het eindproduct geen goede oplossing?

      https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5339343/frankrijk-brandstoftekort-staking-benzine-diesel-tankstations

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      22 augustus 2023 om 06:54

      @wolfflow. Wat is dan volgens jou wel een goede oplossing?

      Login om te reageren
  6. fastshifter zegt

    21 augustus 2023 om 10:45

    Als ALLE auto’s in NL elektrisch zouden zijn, dan betekent dit nog steeds maar dat er ongeveer 30% meer stroom wordt afgenomen (dit geeft aan hoeveel stroom de industrie -nu al- gebruikt). Aangezien de opbouw naar een volledig elektrisch wagenpark geleidelijk gaat, is een plus van 30% dus goed te doen. Al dat gezeur lijkt mij meer bedoeld als bangmakerij en tijdrekken door de klassieke ICE leveranciers.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      21 augustus 2023 om 13:11

      @fastshifter Je hebt helemaal gelijk. Het feit dat ons net nu vol raakt heeft vooral te maken met de instabiliteit van zonnepanelen. Tevens slurpen warmtepompen ook erg veel stroom, ik heb nu een gasvrije jaren 20 woning en afgelopen december met -6 verbruikte ik dagelijks de hele accu capaciteit van een gemiddelde ID3…

      Login om te reageren
  7. gekketurbo zegt

    21 augustus 2023 om 11:08

    Ze kunnen de lasten verlichten door Europees V2G te verplichten voor iedere nieuwe BEV. Maar ja, regelgeving en EU zijn zo traag als stront…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2023 om 11:13

      V2G is geen oplossing, het is een workaround, de stroom moet van het stroomnet naar je auto en niet andersom. Je moet er van op aan kunnen dat je auto naar X tijd weer vol is en niet juist leeg loopt aan de laadpaal omdat de netbeheerder heeft verzuimd in het net te investeren. Een totaalverbod op smartgrids en V2G is effectiever in de richting van een oplossing dan het verplichten ervan.

      Login om te reageren
      • gekketurbo zegt

        21 augustus 2023 om 14:41

        Je kan daar best makkelijk om heen werken. Je geeft gewoon aan wanneer de volgende rit is en hoeveel procent er moet zijn in je batterij. Ontlading van 10kWh is genoeg om meerdere woningen van stroom te voorzien terwijl het qua range voor de meeste ritten verwaarloosbaar is.
        Tevens is het grootste verbruik wanneer alle auto’s net aan de laadpaal zijn geplaatst niet in de ochtend wanneer mensen uit huis vertrekken.
        Het is behoorlijk kort door de bocht om te zeggen dat het de schuld is van de netbeheerder. Want dit is een probleem in veel wereld delen, niet alleen in ons kikkerlandje; het opwekken en verbruik van energie is gewoon radicaal anders geworden en sneller dan gedacht…

        Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      21 augustus 2023 om 11:41

      @gekketurbo : en dan lekker op kosten van de baas publiek laden om in de avond/nacht de stroom privé te gebruiken voor je eigen huis?

      Wat zou helpen is meer accu capaciteit (centraal en/of decentraal) waarin we het overschot aan zonne-energie tijdelijk kunnen parkeren om in te zetten als de zon niet schijnt. De overheid zou er goed aan doen om de thuis accu een beetje te stimuleren. Daarnaast kunnen afgedankte auto accu’s nog prima een batterij park maken. Dat doen ze nu met Leaf accu’s.

      Dat laatste zou ook meteen het probleem van bijvoorbeeld Vandebron oplossen. De zonne-energie die ze nu bakken met geld kost even opslaan en in de nacht verkopen voor 40ct/kWh.

      Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    21 augustus 2023 om 12:03

    @onno: Misschien gaat de transitie wel te snel? Hoe kom je daar nou bij? Alsof de energietransitie gaat om het updaten van de infrastructuur? Het grid moet ten dienste staan van het gebruik. Er zal dus, zoals BOVAG (een kapotte klok heeft 2 keer per dag gelijk) en Over morgen zeggen: ga nou eens eindelijk werk maken van die infrastructuur. Dat is precies waar wij in Nederland nou zo goed in zijn of waren. Het is verschrikkelijk niet sexy, maar kom op! knallen met die hap!

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      21 augustus 2023 om 16:17

      Het net is blijkbaar zo slecht dat ik deze zomermaanden ongeveer 10 maal aan zee ben geweest, zon en regendagen, en de windmolen parken voor de kust van Katwijk/Noordwijk geen enkele keer werkend heb gezien. Echt iedere keer stonden ze stil. Ik neem aan dat dat was vanwege te veel opgewekte stroom

      Login om te reageren
  9. HZW zegt

    21 augustus 2023 om 12:30

    De oplossing zijn Kerncentrales.
    Frankrijk beschikt over 58 kernreactoren verdeeld over 19 locaties.
    Meer dan 70% van de elektriciteit wordt geproduceerd door kerncentrales.
    En Frankrijk heeft elektriciteit in overvloed, zelf Zwitserland betrekt elektriciteit van Frankrijk.

    Het probleem is gewoon een beroerd elektriciteit’s netwerk, waar al 20 jaar geleden keihard aan gewerkt had moeten worden, het gaat nu met de spreekwoordelijke Franse slag, en daarom is Nederland niet klaar voor de EV transitie.

    Login om te reageren
    • werf76 zegt

      22 augustus 2023 om 13:28

      Dit dus. De overheid heeft liggen slapen.

      Login om te reageren
  10. smeck zegt

    21 augustus 2023 om 12:32

    Ik blijf het toch verwonderlijk vinden dat ik deze conclusie al als deelvraag van mn scriptie in 2011 had getrokken en vrijwel alle huidige en komende issues had voorspeld obv een paar maanden onderzoek als student.
    Maar de overheid en netbeheerders, met dezelfde informatie en meer budget dan ik in 100 jaar kan opmaken dachten dat er rond deze tijd elfjes en feeën uit de lucht zouden komen en alles magisch zouden oplossen oid. Ik kan er geen andere verklaring voor vinden. Want het gaat ze nu veel meer geld, tijd en moeite kosten… De aanleg van een smartgrid had 10 jaar geleden al aan begonnen moeten worden, en je mag me er op quoten, want de komende jaren gaan we vaker grote stroomuitvallen meemaken omdat het netwerk nu al op zn limiet zit…

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      21 augustus 2023 om 12:47

      @smeck: ik denk dat het, helaas, te maken heeft met politieke keuzes en niet met onkunde.

      Login om te reageren
  11. krisp zegt

    21 augustus 2023 om 12:57

    De titel is wel behoorlijk misleidend. Er is geen tekort aan stroom (oftewel: energie), zeker op zonnige dagen is er gewoon een overschot en er is in Nederland genoeg (fossiele) opwekcapaciteit beschikbaar om alle auto’s in Nederland van energie te voorzien.

    Het probleem is dat het netwerk het niet aankan. Energie kan dus niet van A naar B. En ook daar zijn nuances aan te geven, maar dat voert nu even te ver.

    Login om te reageren
  12. schuimbekje3 zegt

    21 augustus 2023 om 13:00

    Ik geloof er niets van…
    De kabelboeren (als in stroomdraden) hebben jarenlang beweerd dat we het beste netwerk van de wereld hadden, en nu ineens kunnen we een zonnepaneeltje niet meer aansluiten, tenzij we extra geld lappen?
    Bovendien, dat extra geld lappen en dan is het ineens wel okay?
    Alsof ze met die 180 euro ineens een dikkere koperdraad kunnen leggen naar het 10kV huisje hier verderop?

    Ik denk gewoon dat het de amerikaanse cultuur is… graaien wat je graaien kan, de nummer 2 is de eerste verliezer…
    Nu kunnen we iedereen een poot uit trekken, want nu slikken ze het toch wel… alles wordt duurder, dan kunnen wij ook nog wel effe graaien, tis niet dat ze ergens anders kunnen stromen….

    Is natuurlijk van den zotte dat de ene na de andere eneco, nuon, vandebron enz roept dat ze 100% NEDERLANDSE wind en zonne-energie hebben, maar wel de prijzen van stroom met een factor 4 gaan verhogen… alsof het minder hard schijnt in nederland… zou niet kloppen met de klimaatdrammers… En jarenlang hebben we gehoord dat duitsland zoveel zonnepanelen hadden dat ze soms gratis stroom gaven… En hoe kan het zijn dat de stroom van mijn huis bijna 1 euro per kWh was en op hetzelfde tijd ik mijn EV’s kon opladen met 33ct/kWh ? Die aansluiting in mijn huis ligt er al jaaaaren, en die 350kW laadpaal moet nog terugverdiend worden…

    Dus of die kabelboeren hebben de boel vroeger geflest, of ze flessen nu… een van de 2 moet liegen.

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      21 augustus 2023 om 14:38

      Qua betrouwbaarheid behoort het Nederlandse stroomnet ook tot de besten ter wereld. Het is alleen niet ontworpen als batterij. Nu steeds meer teruggeleverd wordt, en mensen door de salderingsregeling ook niet gestimuleerd worden hun eigen stroom op te maken als het opgewekt wordt, zijn investeringen nodig om het net te verzwaren, Die kosten wordne nu over alle aansluitingen verdeeld. Dus ook mensen zonder panelen betalen indirect mee. Vandebron vindt het eerlijker dat alleen de mensen met panelen betalen voor terugleveren.

      Dat grote investeringen aan het net nodig zijn is al lang bekend, Het duurt alleen heel lang voordat een verzwaring is uitgevoerd. Een nieuw onderstation aanleggen duurt zo 10 jaar en kost heel veel geld. En dan hebben ze ook nog eens veel te weinig technici, omdat die allemaal druk zijn met zonnepanelen leggen.
      Ik werk zelf in de gebiedsontwikkeling en daar speelt het probleem ook. Dat nieuwe wijken niet gerealiseerd kunnen worden omdat er te weinig prik aanwezig is.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        21 augustus 2023 om 15:28

        @batterijlikker: op zich heb je een punt. Jarenlang is echter, door btw korting van 100% , het kopen van zonnepanelen gestimuleerd. Desondanks heb je het dan nog steeds over een investering van tussen de 7-15 duizend euro. De terugverdientijd is overzienbaar, maar zal nog steeds rond de 6-8 jaar liggen. Gek genoeg is een investering in een thuisbatterij niet gefinancierd met een laag BTW tarief. Terwijl dat nu een mooie oplossing zou zijn voor de problemen die zich voordoen op het huidige netwerk.

        Login om te reageren
        • Batterijlikker zegt

          21 augustus 2023 om 15:55

          Klopt. Het mooiste zou zijn overdags de batterij van de EV volladen en dat ‘s-avonds weer benutten. De thuisbatterijen staan helaas nog in de kinderschoenen. Je betaalt je helemaal scheel aan een paar kWh.

          Login om te reageren
  13. eaudi zegt

    21 augustus 2023 om 14:35

    Als electrische auto’s een grotere range zouden hebben dan nu heb je ook minder laadpalen nodig. En als ze sneller zouden laden hoef je minder lang aan een paal. Daar zit dus ook een mogelijke capaciteitsverbetering waar ik weinig over lees. De auto-industrie moet dus ook beter z’n best doen: betere accu’s en snellere laadmogelijkheden zijn hard nodig.

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      21 augustus 2023 om 14:43

      Sneller laden is bij een AC-paal niet van belang. De meeste moderne EV’s doen gewoon die 11 kW laadsnelheid. Het aantal EV’s dat nog een 1-faseaandluiting heeft is niet zo groot meer. PHEV’s hebben die doorgaans nog wel.

      Snelladers staan niet in woonbuurten. Die vind je langs de snelweg of ergens op een bedrijventerrein. Stel dat dat wel zo zou zijn, dan worden de pieken alleen nog maar groter. In plaats van dat er dan 10 auto;s met 11 kW staan te laden in een wijk, zouden dat 10 auto’s zijn die 200 kW staan te laden.

      Login om te reageren
  14. PunicaOase zegt

    21 augustus 2023 om 15:03

    En dan eerder vandaag nog het bericht obv rapport MinI&W dat EV rijden duurder is en blijft dan ICE.. Ik stap voorlopig nog niet over naar EV..

    Login om te reageren
    • werf76 zegt

      22 augustus 2023 om 13:35

      Idd, ik word schijtziek van al die EV lovers die de nadelen van een EV gewoon ff wegpoetsen.
      Niet zo snel kunnen volladen als een ICE (ook tijdens een spontaan moment)
      Niet genoeg actieradius (kom niet aan met je rijd geen … km per week)
      Geen fatsoenlijke auto’s voor het gezin
      Niet zo bereikbaar als een ICE (financieel gezien)

      Login om te reageren
  15. MarcoM zegt

    21 augustus 2023 om 16:57

    Wat een dramatisch beleid hebben we toch. Eerst allemaal aan de zonnepanelen, dan moeten we gaan betalen als we teveel stroom hebben, dan allemaal aan de EV en dan weer te weinig stroom. Weg met die troep en fijn benzine stoken, de rest van de wereld lacht ons gewoon uit.

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      21 augustus 2023 om 18:08

      Het gaat niet om te veel of te weinig stroom. Het gaat om het netwerk.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        22 augustus 2023 om 08:28

        Zal wel zo zijn, maar dat was 10 jaar geleden al voorzien met de opmars van zonnepanelen en EV’s.

        Login om te reageren
    • alfa147ti zegt

      21 augustus 2023 om 18:44

      Precies

      Login om te reageren
  16. schuimbekje3 zegt

    21 augustus 2023 om 21:08

    ik vindhet nog steeds knap dat een club wiens enife taak is om stroom te regelen niet snapte dat sinds 1989, toen ik mijn eerste zonnepanelen op de schuur legde dit uiteindelijk landelijk zou beginnen… en toen in 2012 mijn eerste plugin kocht (prius) was er niemand die dacht, goh, bijtellingsknallers in een land met bpm tot wel.70% van de aanschafwaarde, dat gaat nooit gebeuren… en toen er overal industrie terreinen kwamen waar 400v aansluitingen of 10kV aansluitingen afgenomen werden als ijsco’s in de zomer was er ook niemand wakker bij de stroomdealers? zeker niet als je denkt dat de stroom in nederland nooit goedkoop is geweest… 8 jaar geleden betaalde ik nog ongerekend 8ct/kWh in zweden voor mijn kantoor, toen het hier nog 21 ct was…

    Login om te reageren
  17. maotje zegt

    22 augustus 2023 om 06:57

    Misleidende titel. Er is geen stroom te kort. Het kabelnetwerk is niet op orde.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      22 augustus 2023 om 08:29

      Ja, en dat wisten we 10 jaar geleden ook al. Beleid heet zoiets.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        22 augustus 2023 om 15:34

        Klopt.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North