• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla aandeelhouders willen wél Tesla, maar géén Musk

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 28 april 2018 om 09:04 – 29 Reacties

Tesla aandeelhouders willen wél Tesla, maar géén Musk


De Muskias mag binnenkort wellicht het veld ruimen.

Een wijs man zei ooit: “een dag zonder nieuws over Tesla, is een dag niet geleefd.” Of het ook tegelijkertijd het motto is van Elon Musk weten we niet, maar de Californische elektrogigant is voldoende actief om geen moment uit het licht van de schijnwerpers van de media te verdwijnen; zowel om juiste als onjuiste redenen.

In het meest recente geval zijn het de aandeelhouders en de raad van bestuur die als een Romeinse keizer over het lot van hun Zuid-Afrikaanse gladiator moeten beslissen. Elon Musk, die momenteel twee uiterst belangrijke posities binnen het bedrijf bezet, wordt binnenkort onderworpen aan de mening van de aandeelhouders. Op 5 juni zullen zij mogen beslissen of hun leider zowel de positie van CEO én de positie van voorzitter van de raad van bestuur zal mogen blijven bekleden.

Het is een opmerkelijk voorstel, daar Elon Musk de aangewezen persoon lijkt om het bedrijf te leiden. De reden dat er enige onvrede bestaat over de huidige situatie, is te danken aan het feit dat beide rollen bij bedrijven met een vergelijkbare magnitude veelal door twee verschillende personen worden uitgevoerd. Het is immers gezond als er enige onafhankelijkheid binnen de leiding van het bedrijf te constateren is.

Moet Musk nu dan vrezen voor zijn rol als voorzitter van de raad van bestuur? Absoluut niet. Het voorstel is namelijk gedaan door ene Jing Zhao, die in het bezit is van twaalf aandelen. Zelfs in het uitzonderlijke geval dat Zhao een grote schare aandeelhouders aan zijn kant krijgt, heeft hij de raad van bestuur nog altijd tegen. Zij raden diezelfde aandeelhouders namelijk aan om tegen het voorstel te stemmen.

In een statement van Tesla wordt het volgende geschreven:

The Board believes that the Company’s success to date would not have been possible if the Board was led by another director lacking Elon Musk’s day-to-day exposure to the Company’s business.

Ook interessant!

  • Elon Musk trekt extra aandacht met rijdende Tesla Cybertruck
  • Chiptekort geen Tesla Cybertruck
    Elon Musk: Chiptekort is grootste probleem voor Tesla
  • Musk Volkswagen
    Elon Musk: Volkswagen zal slagen!
  • Tesla heeft een topkwartaal achter de rug
    Tesla heeft een topkwartaal achter de rug

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Elon Musk, Tesla

Vorig bericht: « Koop deze obese M4 met 511 pk op Autotrack
Volgend bericht: Snelheidsboete vermijden? Plant een boom! »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    28 april 2018 om 09:11

    Dus de titel moet eigenlijk zijn: Tesla aandeelhouder wil wel Tesla maar geen Musk…
    Aangezien het om 1 aandeelhouder gaat. Met 12 hele aandelen…

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      28 april 2018 om 09:13

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      28 april 2018 om 09:19

      Niet helemaal waar. Het voorstel is door één iemand gedaan, en er zullen ongetwijfeld aandeelhouders zijn die zich in zijn voorstel kunnen vinden.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        28 april 2018 om 09:24

        @ikschrijfookoverautos: Maar dat is niet bevestigd oid dus op z’n minst voorbarig. Ik ben de laatste die Tesla gaat zitten verdedigen maar deze vind ik wel erg dun. Maar goed, jullie blog, jullie regels. No worries.

        Login om te reageren
        • camber24 zegt

          28 april 2018 om 12:46

          @E34M5Touring: vergis je niet; een aantal jaren geleden (nog voordat de credit crunch diepe sporen zette) zat ABN AMRO in een lastig parket. Kleine aandeelhouder The Children’s Investment diende een voorstel in om de bank op te splitsen en te verkopen (heel kort verwoord nu). En zo geschiedde. Kleine speler, grote impact. Vind het daarom ook zeker wel van nieuwswaarde. Tesla zit ook in een lastige situatie, en eea kan snel verkeren.

          Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        28 april 2018 om 09:25

        @ikschrijfookoverautos: Of niet. Op dit moment is het er dus maar 1. Met een schamele hoeveelheid aandelen ook nog.

        Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        28 april 2018 om 09:42

        @ikschrijfookoverautos: maar werd rond deze periode nu niet bekend gemaakt of Tesla weer een financiële injectie nodig heeft?

        Login om te reageren
        • amg65 zegt

          28 april 2018 om 09:55

          @toyotaprius: 2 mei zijn de Q1 financials, ik geloof dat je dat bedoelt.

          Login om te reageren
          • toyotaprius zegt

            28 april 2018 om 20:34

            @amg65: idd thanks!

            Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        28 april 2018 om 13:44

        @ikschrijfookoverautos: Vinger omhoog steekt. weg met die man.. tesla zelf mag blijven.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        29 april 2018 om 14:20

        @ikschrijfookoverautos: Het is toch wel heel clickbaiterig verwoordt. “Aandeelhouders”, meervoud, doet vermoeden dat het over een grote meerderheid gaat. En dat weet jij ook wel.

        Dus: bedrieglijke titel…

        Login om te reageren
  2. dieselkameel zegt

    28 april 2018 om 09:14

    Wat een nieuws zeg, ik val van m’n stoel

    Login om te reageren
  3. kempenaer zegt

    28 april 2018 om 09:16

    Een hoop teslagroupies schoten zwaar in de stress bij het lezen van de titel over hun messias en afgod. Alleen daarom al een hoop kudo’s. +++

    Login om te reageren
  4. tkroon zegt

    28 april 2018 om 09:18

    We hebben weer een nieuw dieptepunt bereikt in clickbait over iets wat gewoon geen nieuws is. Bij deze: doei Autoblog.

    Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      28 april 2018 om 09:37

      @tkroon:
      Doei!

      Login om te reageren
      • kempenaer zegt

        28 april 2018 om 09:38

        Wel heel gevoelig als het over Elon Musk gaat. Relax.

        Login om te reageren
    • ri_ck zegt

      28 april 2018 om 10:07

      @tkroon: wat een onzin inderdaad, clickbait ten top… jammer…

      Login om te reageren
      • porker zegt

        28 april 2018 om 13:50

        @ri_ck: wat een gezever weer, autoblog heeft clicks nodig. Dus als we nu allemaal op ieder artikel klikken hoeft er geen bait te komen.

        Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    28 april 2018 om 09:47

    Tot zo ver het shownieuws, en door naar jou Piet, waar sta je vandaag

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      28 april 2018 om 10:23

      @lekkerlinksrijden: Ik stoaj jier in Friemôan Vellie bie Tesla. Ut is jier zwoar weer, d’r hangjen donkr’n wolk’n boven d’n kjop vôan Musk en ut kjen goan vriezen of goan dooijen…

      Morgjen benne we d’r wjeer met neijes weer.

      Utmorgjen…

      Login om te reageren
  6. dolledries zegt

    28 april 2018 om 10:40

    Deze aandeelhouder heeft wel een punt. Belangenverstrengeling. Simpel.

    Login om te reageren
  7. hammerman zegt

    28 april 2018 om 11:32

    Tesla = Musk, Musk = Tesla. Wanneer hij zou moeten vertrekken gaat Tesla failliet en begint Musk een nieuw avontuur onder een andere naam.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      28 april 2018 om 11:45

      @hammerman: Dat vraag ik me af… De man is briljant als het gaat om het opstarten van een nieuw idee, vestigen van een naam en de marketing die erbij komt kijken. Een echte visionair dus. Als het gaat om verder ontwikkelen en professionaliseren is het wellicht een beter plan om iemand met vaktechnische ervaring een prominentere rol te geven, in dit geval een doorgewinterde rot uit de automotive.

      Login om te reageren
      • porker zegt

        28 april 2018 om 13:51

        @racerx: lijkt een beetje op Apple verhaal dit. Jobs zet het bedrijf op, Job moest weg van aandeelhouders, moest na ellende weer terug van aandeelhouders en redt de tent.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          29 april 2018 om 13:07

          @porker: Ik zeg niet dat ‘ie weg moet, maar wat verantwoordelijkheden afdragen aan iemand met meer kennis op dit vlak hoeft niet slecht te zijn.

          Login om te reageren
  8. draganbakema zegt

    28 april 2018 om 20:22

    Wat is dit nu weer voor clickbait kop. Pfff dit nepnieuws begint vervelend te worden.

    Login om te reageren
  9. fnouco zegt

    29 april 2018 om 05:58

    E. Musk, begin toch te geloven dat zijn commerciële verkooppraatjes hem gaan opbreken. Misschien wel scam. Ben een Tesla rijder, het rijdt top, maar wat een vervelende auto voor 350km+ ritten. Ik vervloek de tesla. En al zijn futuristische ideeën. Wij hadden in Nederland de gebroeders Das, die hadden zijn visie al decennia geleden….

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      29 april 2018 om 14:23

      @fnouco: Met een visie alleen ben je niets. Je moet het ook nog waar maken. Dat hebben de Dassen niet gedaan…

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        29 april 2018 om 14:24

        @esprit_de_flandre: Hmm, “Dassen”, zou dat correct NLs zijn? Of toch eerder Das’ ?

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North