
Tesla honcho’s zouden toch slimme mensen moeten zijn. Waarom kiezen ze dan voor het verkopen van aandelen? Buy high, sell low?
Tesla is een tikje achteruit gegaan op de beurs de laatste maanden. Na de aanstelling van The Donald als POTUS, schoot Tesla op de beurs omhoog naar ruim 400 Dollar per stukje. Handige rekenaars grapten dat door de President te kopen voor een paar honderd miljoen, Elon een paar honderd miljard rijker was geworden. Maar de winst is inmiddels verdampt. Tesla is nu weer ongeveer net zoveel waard als in oktober.
Dramatisch is dat allemaal (nog) niet, doch het roept bij velen wel de vraag op waar de neergang eindigt. Als je uitgaat van grafiekjes kijken (technical analysis), kan zeggen dat elke keer dat TSLA 40 procent heeft ingeleverd in het verleden, een goed moment is om te kopen. Maar met een nog altijd torenhoge Price/Earnings ratio en inkakkende verkopen wereldwijd, vragen sommigen zich af: is dit het begin van het einde? Is dit het ‘Theranos-moment’?
Voor de meesten is dat een smakelijk stukje speculaas om de tanden in te zetten. Doch voor Insiders met veel skin in the game is het wellicht iets meer kennisgedreven. Het is verplicht voor deze insiders om het bekend te maken als ze (veel) aandelen verkopen. En zo weten we dat zowel Kimbal Musk (de broer van), CFO Vaibhav Taneja en Chairman of the Board Robyn Denholm wat aandelen van de hand hebben gedaan.
Robyn verkocht 112.390 aandelen voor ruim 33 miljoen Dollar en houdt er nog 85.000 over. Taneja verkocht de afgelopen 90 dagen ongeveer 8 miljoen Dollar aan aandelen. Ook Kimbal heeft flink zitten liquideren, echter hij heeft ook nog een vrij gezonde positie open (nog 1.463.220 stuks om precies te zijn…maal 260 dus op dit moment).
Nu zullen sommigen zeggen ‘is allemaal gepland’ en dergelijke, maar toch…Weten deze eindbazen iets wat wij niet weten? Is het richting de bietenbrug en daar voorbij voor Tesla? Of komt het toch nog weer goed en bouncen we morgen naar 300? Laat het weten, in de comments!





Ik denk dat de verkopen in de EU dramatisch gaan zijn dit jaar voor Tesla. Rest van de wereld geen idee. Denk dat ieder merk kapot gaat in China, want China maakt nu zelf heel goede auto’s, waarom zouden ze nog buitenlandse auto’s kopen?
Peak Tesla zou wel een achter ons kunnen liggen. Maar goed, wat weet ik. Ik dacht jaren geleden dat ik te laat was om Tesla aandelen te kopen…
Theranos was een regelrechte oplichter, en de honcho’s om haar heen waren dat feitelijk ook.
Daar kan je Musk nu ook niet echt mee vergelijken.
Tesla is wel een echt bedrijf met een echt product inderdaad. Maar de waarde op de beurs is niet echt gelieerd aan dat product doch aan de belofte van toekomstig product. In hoeverre dat vaporware is, zal alleen de toekomst leren.
De beurs is gedeeltelijk emoties. Autoverkopen zeker ook. Is het rationeel om voor een Audi te kiezen in plaats van een Skoda? Tja.. Tesla is hiervan absoluut een excellent voorbeeld. Het bedrijf is af en toe letterlijk meer waard – op de beurs- dan alle grote autofabrikanten bij elkaar. Ondertussen maken ze pas sinds kort enigszins winst en dan ook nog mede door verkoop van milieucertificaten. Zelfs Amerikaanse bronnen, die doorgaans best positief zijn over Tesla en de verdiensten van Musk, geven ook aan dat Ford, GM en dergelijke betere ‘ fit and finish’ hebben.. en dan hebben we het dus over Amerikaanse fabrikanten die wat dat betreft generaties achterlopen op Europa en Japan.
De aantallen auto’s zijn ondertussen bij Tesla indrukwekkend, maar nog steeds niet veel vergeleken met alle grote fabrikanten bij elkaar, of zelfs 1 ervan.
Dus waarom is dit bedrijf zoveel meer waard?
Weten dat elektrisch onvermijdelijk de toekomst is. Of we het leuk vinden of niet, maar daarnaast vooral emotie! Vertrouwen in de kennis, kunde, of mogelijk ook het geluk van Musk. De boot niet willen missen, momentum, elkaar napraten.
Als dit echt misgaat, mensen eindelijk gaan snappen wat voor man Musk is en hem echt zat worden, dan kan dat ook enorm omslaan. Deze hele luchtbel kan knappen. Mogelijk blijft er daarna best wel een gezond bedrijf over hoor, maar mogelijk ook niet.
Zo’n implosie zal pijnlijk zijn, voor heel veel mensen en bedrijven, maar kan ook een veel gezondere situatie opleveren, die meer past bij de realiteit.
We zullen zien.. leuk worden de komende jaren hoe dan ook niet, maar wel spannend.
PS. dit was niet bedoelt als reactie op Jaapiyo. Foutje..
Groot deel is toch vaporware. Miljoenen klanten hebben een zak geld extra op tafel gezet voor FSD.
Intussen is het duidelijk dat men op een groot deel van de Tesla´s (oude software) nooit FSD zal kunnen installeren maar klanten krijgen hun geld niet terug.
Hoe noemt ziets? Misleiding? Oplichterij?
Als Musk geen stap opzij doet gaat Tesla Fisker achterna
@jaapiyp maar daar kan je toch Tesla niet de schuld van geven, dat ze overgewaardeerd zijn op de beurs? Dat is toch echt de schuld van alle aandeelhouders zelf.
Als ik nu “moest” beleggen in relatie tot Tesla zou ik short gaan.. de doelgroep: gedeeltelijk politiek links met een hart voor het milieu/duurzaamheid.. is wel klaar met Musk.. & (daardoor) Tesla.. (radicaal) rechts had toch al niet veel met BEVs.
Maargoed.. Trump is nogal wispelturig en Musk ook (eerst democraat en pro milieu t.b.v. subsidies(?)) dus kan ook zo maar weer iets gebeuren waardoor de koers weer wat herstelt..
@jaapiyo: Ja het drijft zeker op toekomstige beloftes. Maar ook op wat voor techniek ze al wel in huis hebben.
Denk aan de accu techniek en de productie methodes. En überhaupt gewoon winstgevend EVs kunnen maken die heel bruikbaar zijn voor mensen, terwijl de andere OEMs met verlies een minder product neerzetten.
Maar goed, alsnog is het te hoog, heeft Musk zelf ook wel vaker gezegd
Het is vooral marketing gewijs een drama nu. Dat keer niet niet zomaar om.
De Tesla fanboys gaan altijd zeggen dat Robot Taxi nog moet komen en Optimus, maar China blijft ook niet stil zitten.
Vandaag zag ik nog enkele beelden van nieuwe robots.. niks zegt dat Optimus beter zal zijn.
En voor Robot Taxi hebben ze ook veel concurrentie.
Het kan alle kanten uitgaan, ofwel is dit een Butlight momentje waarbij het kortstondig dipt en erna weer voort kabbelt (lichtjes naar boven). Ofwel hebben we het hoogtepunt gezien. Niks zegt dat succes uit het verleden garantie is op blijvend succes, kijk maar naar verhalen zoals General motors, Blackberry, Converse,.. allemaal ooit heel dominant en iedereen dacht dat niks het kapot ging maken.
Elon Musk heeft diverse bedrijven. Denk aan SpaceX, StarLink en Tesla. De meeste mensen zullen Elon echter verbinden aan Tesla. De Model 3 en Y kreeg een hele schare cult followers en mensen die om allerlei redenen Tesla gingen rijden. In het begin omdat er niks anders was dan Tesla. Ja een Leaf of Zoe, met een range om boodschappen mee te doen en de kids naar school te brengen, maar dan was het ook wel op.
De eerste slag die ze kregen is dat de rest van de auto industrie, en dan met name de Chinezen, heel rap ook in het EV segement gingen zitten. Het aanbod is enorm,
Daarna ging Elon zich met politiek bemoeien. Eerst Trump sponzen, wat gewoon mag en wat velen doen. Daarna kregen we het optreden met de “Heil Hitler”-achtige beweging. Dat deed geen goed. Dan nog al die importheffingen waar Trump mee kwartet, dat werkt ook niet. En als laatste krijgt Elon het bewind over DOGE en carte blanche om complete overheidsinstellingen te ontslaan, inclusief de groep die zijn Autopilot faal aan het onderzoeken is.
Ergens strijk je tegen haren in. Ik dacht erover om mijn Tesla te voorzien van “Erika” ipv de toeter als je wegloopt van de auto. Voor de niet-intimi : Erika is een marslied van het Duitse leger onder Hitler. Net als dat Canadezen nu massaal “Made in USA” links laten liggen, zo lijkt de wereld Tesla links te laten liggen. In een groeiende markt denderen de verkopen van Tesla nu hard naar beneden.
Heb ze ook gedumpt, alle 500. Zal hem wel ff lesje leren.
Beleg niet op basis van wat jij vind dat logisch is, beleg op basis van de psychologie van de massa.
Binnenkort zal iedereen wel weer achter de volgende ’the current thing’ aanrennen en is dit allemaal weer sneller vergeten dan dat je nu voor kunt stellen.
Musk doet tegenwoordig dan ook zijn uiterste best om ervoor te zorgen dat niemand zijn producten nog wilt. Met Starlink zit hij ook subtiel te hinten dat het front van Oekraïne zou instorten als hij het zou uitschakelen. En als het buitenlandse ministerie van Polen dan aangeeft dat zij jaarlijks voor deze dienstverlening betalen voor Oekraïne samen met nog landen en dat ze naar alternatieven op zoek zullen gaan als Starlink niet betrouwbaar is gaat hij weer over tot zijn schelden en kleineren. Ik vraag mij af hoeveel landen Starlink nog gaan overwegen. Mexico zou ook al af willen van een deal.
https://x.com/nexta_tv/status/1898740218103988540
Nou ik zou toch niks anders willen dan Starlink. De rest verbleekt qua snelheid of betrouwbaarheid.
Beter trager internet dan geen internet als Musk/Trump de boel plat zwieren. Maxar zou op vraag van Trump ook al geen satellietbeelden meer verstrekken aan Oekraine.
https://www.businessinsider.com/maxar-pulling-satellite-imagery-will-hurt-ukraines-drone-abilities-pilot-2025-3
En weet ook niet of je er blij van moet worden dat heel veel kritieke communicatie via Starlink gaat als de eigenaar ervan elke dag meerdere anti Oekraïnse berichten ligt te posten op zijn sociaal platform en al toegegeven heeft meermaals sinds de invasie met Putin contact te hebben gehad.
Met een (totaal absurde) beurswaarde van 850 miljard dollar zijn die paar plukjes aandelen die nu verkocht worden wisselgeld. Komkommernieuws dus.
Sinds de inzwering is toch 1/3 verdwenen.
Blijft nog zwaar overgewardeerd, TSLA is voor mij 10% waard van wat het nu is, en dat is nog steeds veel…
Dat het Tesla bobo’s en niet Jan Doedels zijn maakt de impact natuurlijk wel wat groter. Misschien denken er wel aandeelhouders vandaag “als de bobo’s denken dat ze moeten cashen nu het nog kan dan moet ik dat ook, sell, sell, sell”. De beurs is emotie. Misschien zou je bestuurders helemaal moeten verbieden in aandelen te handelen zolang ze in functie zijn.
Tesla is niet direct Theranos, behalve misschien de FSD die er nooit lijkt te komen terwijl daar wel door velen voor betaald is. Maar dat het bedrijf richting de afgrond glijdt is toch wel duidelijk. In Europa wil niemand een auto gelieerd aan Musk en z’n “Roman salute”, in China hebben ze veel goedkopere en betere alternatieven (niet noodzakelijk beide), in Canada gaat er een importheffing aankomen op Tesla, en hopelijk gaan meer landen dat voorbeeld volgen. Dus je bent niet bijster snugger als je nu nog in Tesla gaat investeren en/of je geld daar laat staan. Voor de meesten is er een mooie winst behaald, verkopen die handel dus! )en je Tesla auto ook trouwens… daar wil je nu echt niet meer in gezien worden en een goede auto was het toch ook al niet)
De koers gaat de goede kant uit. Weg met die Tesla’s, de koers naar 1 dollar of minder. Er zijn genoeg Europese alternatieven, zoals de Renault Scenic e-tech en R5, BMW i4 en iX1 of een halve Zweed als de Polestar 2 en 3.