• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla Model 3 gaat massaal de grens over!

Auteur: RubenPriest, gepost 24 november 2024 om 10:00 – 37 Reacties

Export EV's 2024

Ze worden niet enkel verkocht als occasion, export van de Tesla Model 3 is ook heet.

Het einde van het jaar komt langzaam in zicht. Al het hele jaar zien we het aantal gebruikte Model 3’s op Marktplaats flink toenemen. Aflopende leasecontracten zorgen ervoor dat vijf jaar oude Tesla’s op de occasionmarkt terechtkomen. Waardoor je de instap-Tesla voor een prikkie op de kop kunt tikken. Mits je niet bang bent voor exemplaren met flinke kilometers ervaring.

Export EV’s 2024

Het is niet zo dat al die gebruikte exemplaren hun weg vinden naar de tweedehandsmarkt. Een flink deel gaat de grens over, op zoek naar een tweede leven buiten onze wegen. Iets waar de overheid overigens niet blij mee is. Hebben ze hier lekkere lage bijtelling gehad, verdwijnen die auto’s met nul uitstoot vervolgens over de grens. In het ‘ergste’ geval gaat de ex-Model 3 rijder weer benzine rijden. De horror!

Maar goed, we hebben het over export. Vorig jaar was de Tesla Model S de meest geëxporteerde gebruikte auto, op basis van cijfers van VWE Automotive van januari tot en met augustus 2023. In vergelijking met de Model 3 dit jaar vielen de aantal enorm mee.

Er gingen namelijk 916 exemplaren van de Model S over de grens. Uit cijfers van VWE Automotive op basis van januari tot en met september 2024 blijkt dat de Tesla Model 3 maar liefst 3.280 keer werd geëxporteerd. Daar zit wel een maandje bij. Flink meer in vergelijking met zijn grotere broer, vorig jaar. De Model S staat ook nog in het lijstje hoor, op de derde plaats met 1.249 stuks. Op de tweede plaats staat de Hyundai Kona: 1.364 keer geëxporteerd.

Top 10 export EV’s januari t/m september 2024

  1. Tesla Model 3 (3.280)
  2. Hyundai Kona (1.364)
  3. Tesla Model S (1.249)
  4. Jaguar I-PACE (1.097)
  5. Kia e-Niro (1.057)
  6. Nissan Leaf (941)
  7. Volkswagen e-Golf (604)
  8. Tesla Model X (572)
  9. Audi e-tron (475)
  10. Hyundai IONIQ (357)

Bron: VWE Automotive

Import EV’s 2024

Er komen ook elektrische auto’s het land in. Al zijn de aantallen een stuk minder in vergelijking met de export. De populairste geïmporteerde elektrische occasion is de Fiat 500e met 722 stuks. Op plaats twee staat de Volkswagen ID.3 met 498 exemplaren. De derde plaats is de Hyundai Kona: 487 keer geïmporteerd. Daarmee is de Koreaan niet alleen populair om de grens over te gaan, de elektrische auto komt ook het land in.

Top 10 import EV’s januari t/m september 2024

  1. Fiat 500 (722)
  2. Volkswagen ID.3 (498)
  3. Hyundai Kona (487)
  4. Volkswagen e-Up (452)
  5. Renault Zoe (443)
  6. Tesla Model Y (414)
  7. Tesla Model 3 (403)
  8. MINI Electric (352)
  9. Audi e-tron (272)
  10. Volkswagen ID.4 (265)

Bron: VWE Automotive

Ook interessant!

  • Vernieuwde Tesla Model Y voor 2024
    Vernieuwde Tesla Model Y voor 2024
  • Waarom je nú een Tesla Model Y moet kopen
  • Enorme terugroepactie Tesla heeft lullige reden
    Enorme terugroepactie Tesla heeft lullige reden
  • Tesla Model 3 chippen? Dat kan nu ook gewoon!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

ev10daagse-2024, export, import, lijstjes

Vorig bericht: « Verstappen officieel F1 grootheid na Grand Prix van Las Vegas
Volgend bericht: Rapper verrast wereld met album dat naar klassieke auto vernoemd is »

Lees Interacties

Reacties

  1. faalhaas zegt

    24 november 2024 om 10:54

    Daar gaan onze belastingcenten, onze kortingen, onze duurzaamheid, onze uitstootreductie toen het nieuw was met vol ornaad binnen gehaald “om de toekomst te verbeteren”.

    Uiteindelijk is het gewoon duur oud ijzer die over de grens meer oplevert. Een weggooi product.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      24 november 2024 om 13:27

      Niets mis met het product, alles mis met het beleid. CDA en BBb hadden met name had een grote mond over “Tesla subsidie” maar juist door deze retoriek zit we nu met massale export.

      Uiteindelijk zit niemand te wachten om voor 1800 kg op MRB aangeslagen te worden. 5 jaar geleden zaten we allemaal te klagen dat EV rijden niet betaalbaar was. Nu koop je onder de 20k een moderne EV met ruim 300 km bereik en laad je onder half uurtje zo weer 2 uur rijden bij.

      Login om te reageren
      • RutgerK zegt

        24 november 2024 om 22:50

        De eigenaar wordt dan ook niet voor 100% van het gewicht aangeslagen voor de MRB.

        Login om te reageren
  2. reactief zegt

    24 november 2024 om 11:00

    Nu wordt het weer op een manier gebracht alsof niemand een elektrische auto wilt hier en ze daarom maar massaal geëxporteerd worden.

    Maar wat zijn de totale cijfers? En de verhouding t.o.v. nieuw verkocht?

    Want totaal zijn er zo’n 58.000 Model 3’s in NL. Er gingen er 3300 weg, kwamen er 400 voor terug. Dus slechts 5% gaat de grens over.

    Dat kan je niet massaal noemen!

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      24 november 2024 om 11:03

      En dan zijn de export auto’s waarschijnlijk nog degene die we hier niet willen. Dus met hoge km.standen. Die over de grens graag gereden worden!

      En blijkbaar is die aanstaande angst voor een overvloed van de Model 3 ook een beetje overhyped. Want waarom zou je anders in hemelsnaam nog een model 3 importeren!? Wat dus ook ruim 400 keer gedaan is., bijna massaal te noemen ;)

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        24 november 2024 om 12:52

        Mooi he als je cijfertjes ff op een andere manier bekijkt en net iets verder graaft dan een headline. het valt dus idd allemaal wel mee.

        Login om te reageren
    • Redrum zegt

      24 november 2024 om 17:57

      Ik snap die heisa nooit over die export. Autos die uit de leasing komen worden vaak in bulk opgekocht. Ik zou als zo’n partij deze Teslas ook de grens over willen aangezien de markt in andere landen net iets minder bezaait is tov Nederland mbt Teslas. Waarom er dan nog eens 400 worden geïmporteerd? Vreemd.
      Een artikel over de echte redenen achter deze in en export zou fijn zijn, zonder al die sensatie

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      24 november 2024 om 20:56

      Waarom zet je af tegen het totaal ooit geleverd? Erg vreemde vergelijking. Maar daarin meegaande: Vgl een ICE 3 serie eens met alle 3 series ooit geleverd. Dan realiseer je je wel waarom dit massaal is.

      Het artikel mag tendentieus zijn, de cijfers spreken boekdelen. Zet het eens af tegen de autos die in dat jaar geleverd zijn en vgl dat dan met een ICE evenknie.

      Als er hier een markt voor was, waren ze wel hier gebleven.

      Login om te reageren
  3. hotze zegt

    24 november 2024 om 11:05

    “Ga weg en kom nooit meer terug” (op de melodie van “Go West” van de Pet Shop Boys. Dat scheelt weer een hoop van die lelijke hokken op de NL-weg. Tenzij ze massaal naar NL op vakantie komen met die dingen 😬

    Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    24 november 2024 om 11:24

    Ik hoop dat het genoten belastingvoordeel wel eerst terugbetaald wordt voordat de auto de grens over gaat.

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      24 november 2024 om 12:49

      Welke belastingvoordelen bedoel je dan?

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        24 november 2024 om 13:31

        Vrijstelling BPM
        Vrijstelling MRB
        Aanschafsubsidie
        Lage bijtelling
        MIA en VAML

        Krijgt de normale man eindelijk de kans om ook elektrisch te gaan rijden, verdwijnen de auto’s de grens over omdat ze er ergens anders meer voor kunnen vangen.
        Jan met de pet vist weer achter het net

        Login om te reageren
        • rwdftw zegt

          24 november 2024 om 14:24

          Dat kunnen ze zeker. Zoals @reactief hierboven aangeeft, 5% wordt geexporteerd. 95% blijft dus hier. En het is niet dat de normale man ze niet kan kopen, maar de normale man wil ze niet kopen. Ja maar range, ja maar oude accu, ja maar koter op de wereld gezet dus moet 2m3 laadruimte hebben voor de luiertas en andere dingen en ja maar de vakantie dan?

          Uiteindelijk hebben al die Tesla’s geen uitstoot gehad bij al hun (lease)kilometers in Nederland en dat was de bedoeling. Wil je niet dat ze geexporteerd worden, dan moet je er een exportrestrictie op zetten tot ze een jaar of 8-10 oud zijn. Dat onze “groen gesubsidieerde vloot” wordt geexporteerd is iets wat al 10-tallen jaren gebeurt. Niet alleen hebben auto’s hier weinig te lijden, het land is zo plat als een dubbeltje, de lease vloot wordt ook netjes onderhouden. Hoeveel V60 D6-en zie je nog rijden? En hoeveel van de eerste generatie outlanders?

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            24 november 2024 om 15:31

            Ik wil er dolgraag eentje kopen. Maar heb geen 15-20duizend op de plank liggen.
            Moet 160km per dag rijden en kan laden op het werk. Zou dus ideaal zijn.

            Login om te reageren
          • jaso013 zegt

            24 november 2024 om 20:26

            Ik den kdst er best wat mensen over zouden willen stappen naar een bijv Model 3. Wij gezin met 2 jonge kinderen zouden er eigenlijk al prima mee toe kunnen. Wat mij tegenhoudt is dat ik niet weet wat de restwaarde gaat zijn over 5 jaar. Als blijkt dat prijzen van nieuwe maar blijven zakken voor een nieuwe is dat niet goed voor de 2dehands markt.

            Login om te reageren
          • DeWitteCondor zegt

            24 november 2024 om 21:00

            Hoe kom je er nu bij dat 95% hier blijft? Voorgaande jaren is er toch ook geëxporteerd. Dit is een conclusie die je helemaal niet kan trekken op basis hiervan. Reactief rekent immers met het totaal ooit geleverd en een groot deel daarvan is reeds geëxporteerd. Vandaar ook dat zijn vergelijking nergens op slaat.

            Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          24 november 2024 om 16:16

          Een vrijstelling kan je niet als misgelopen inkomsten rekenen. De vrijstelling zelf beïnvloed de vraag.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 november 2024 om 12:50

      Waarom? Dat belasting voordeel was zodat ze gereden werden. Als er iemand een boete moet krijgen is het de particulier die nu er betaalbare gebruikte EV’s nog niet toe hapt vanwege actieradiusangst, batterij levensduur angst of de caravan…

      Login om te reageren
  5. MarcoM zegt

    24 november 2024 om 11:47

    Er gaan veel meer EV’s naar het buitenland, het loont niet meer om een gebruikte EV te gaan rijden, MRB bijvoorbeeld en het gros van de mensen zal thuis nooit kunnen laden. Oja en wat dacht je onderhoud, de ex lease bakken hebben mondjesmaat onderhoud gehad, kijk maar eens naar Duitse Tuv verslagen.

    Login om te reageren
    • 991TurboS zegt

      24 november 2024 om 12:17

      Ik denk ook dat het aandeel EV’s dat het land verlaat hierdoor in de toekomst nog flink zal stijgen.

      Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      24 november 2024 om 12:58

      De Model 3’s zijn massaal van leasemaatschappijen geweest. Onderhoud is gewoon gedaan volgens voorschriften. Waarom zou een leasemaatschappij aan extra kapitaalvernietiging doen?
      Bij de export moet je denk ik dan ook kijken naar deze partijen. Het kan simpelweg een economisch voordelige route zijn om met partijen aan tafel te gaan zitten die vele Model 3’s opkopen om te exporteren naar landen waar er een hogere prijs voor te vragen is dan in Nederland..

      Wat interessant blijft is dat er soms gedaan wordt of er op termijn een andere keuze is. We gaan gewoon over op EV’s en de infrastructuur zal daar voor worden klaargemaakt. Er ia een duidelijke richting en het laatste wat je nu moet gaan doen is zwalken. Natuurlijk gaat fossiele brandstof de komende 10 jaar veel duurder worden. De overheid zal het gewoonweg niet toe kunnen staan dat elektrisch rijden duurder wordt dan rijden op fossiele brandstof. Die Kia Picanto gooi je over 10 jaar vol met benzine van 4 euro de liter en zal je waarschijnlijk ook niet meer.overal mee terecht kunnen..

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        24 november 2024 om 13:29

        Tesla schrijft geen onderhoud voor, enkel inspecties.

        Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        24 november 2024 om 15:06

        @RutgerK: benzine zal echt niet veel duurder worden, het stroomnet is ook niet toereikend om massaal EV te gaan rijden en voordat TenneT de kabels op orde heeft, zijn we zeker 10 jaar verder.

        Login om te reageren
      • Redrum zegt

        24 november 2024 om 18:01

        Exact dit.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      24 november 2024 om 17:21

      Het gros van de mensen kan ook niet thuis tanken. Ik begrijp niet waarom iedereen daar nu zo’n probleem van maakt.
      De auto’s gaan nu het land uit. Denk je dat ze allen op een plek terecht komen in een land waar ze allemaal thuis kunnen laden?

      Login om te reageren
  6. 991TurboS zegt

    24 november 2024 om 12:08

    Zoals jij het bekijkt kun je het inderdaad niet massaal noemen. Als je echter bekijkt dat van januari-september dit jaar 3846 gebruikte Model 3 Tesla’s in Nederland verkocht zijn dan is 3300 die het land verlaten hebben wel degelijk massaal.

    Login om te reageren
    • 991TurboS zegt

      24 november 2024 om 12:14

      Reactie op @reactief

      Login om te reageren
    • bunnylebowski zegt

      24 november 2024 om 16:28

      Dat is toch een enorm rare vergelijking. In totaal 55k verkocht. Waar hebben we het over

      Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      24 november 2024 om 23:29

      https://www.autoblog.nl/nieuws/zoveel-tesla-model-3s-kwamen-er-in-2019-naar-nl-134638

      Wat cijfers over de periode januari- september 5 jaar geleden

      Login om te reageren
  7. potver7 zegt

    24 november 2024 om 13:16

    Dus van alle Model’s S die ooit in Nederland zijn verkocht, is in 9 maanden tijd bijna 10% geëxporteerd. Dat is wel een héél groot deel… Maar goed, geef de autohandel eens ongelijk, je verkoopt die dingen toch liefst daar waar ze het meeste opbrengen. Electrisch rijden is in Nederland toch vooral iets voor de leasemarkt, het aanbod tweedehands EV’s is in Nederland momenteel gewoon veel te groot door aflopende leasecontracten.

    Login om te reageren
  8. maotje zegt

    24 november 2024 om 15:48

    Bijzonder want de rest van de wereld was nog niet klaar voor elektrisch rijden volgens vele “experts” hier.

    Login om te reageren
  9. bunnylebowski zegt

    24 november 2024 om 16:27

    Dus van een model wat tot nu toe 55,000 keer is verkocht verdwijnen er tot nu toe ongv 5% naar het buitenland.

    Mijn hemel. Schokkend.

    Login om te reageren
  10. kennone zegt

    24 november 2024 om 21:58

    Dat zijn mooie getallen!👋🏼

    Login om te reageren
  11. Stijnson zegt

    24 november 2024 om 22:07

    Iemand enig idee naar welke landen ze het meest ge-exporteerd worden?

    Login om te reageren
  12. cossiekiller zegt

    25 november 2024 om 08:16

    Dat is toch geen Model 3 op de foto?

    Login om te reageren
  13. Mr. Cartoon zegt

    26 november 2024 om 08:18

    Aan de reacties onder dit bericht merk ik wel dat begrijpend lezen voor de meesten toch moeilijk is.

    5% van de Tesla’s is dit jaar geëxporteerd. Daarnaast is ongeveer 4% van alle auto’s(2651 van de 68.527) die de afgelopen 10 jaar geëxporteerd zijn een Tesla model 3 die in 2019 pas op de markt kwam. Dus dat is zeker een significant bedrag wat we (met uitzondering van de lease rijders) weer mooi in het putje hebben gegooid.

    Login om te reageren
    • Mr. Cartoon zegt

      26 november 2024 om 08:20

      Bron: https://autotelex.nl/export-statistieken-t-m-augustus-24/

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North