Ze worden niet enkel verkocht als occasion, export van de Tesla Model 3 is ook heet.
Het einde van het jaar komt langzaam in zicht. Al het hele jaar zien we het aantal gebruikte Model 3’s op Marktplaats flink toenemen. Aflopende leasecontracten zorgen ervoor dat vijf jaar oude Tesla’s op de occasionmarkt terechtkomen. Waardoor je de instap-Tesla voor een prikkie op de kop kunt tikken. Mits je niet bang bent voor exemplaren met flinke kilometers ervaring.
Export EV’s 2024
Het is niet zo dat al die gebruikte exemplaren hun weg vinden naar de tweedehandsmarkt. Een flink deel gaat de grens over, op zoek naar een tweede leven buiten onze wegen. Iets waar de overheid overigens niet blij mee is. Hebben ze hier lekkere lage bijtelling gehad, verdwijnen die auto’s met nul uitstoot vervolgens over de grens. In het ‘ergste’ geval gaat de ex-Model 3 rijder weer benzine rijden. De horror!
Maar goed, we hebben het over export. Vorig jaar was de Tesla Model S de meest geëxporteerde gebruikte auto, op basis van cijfers van VWE Automotive van januari tot en met augustus 2023. In vergelijking met de Model 3 dit jaar vielen de aantal enorm mee.
Er gingen namelijk 916 exemplaren van de Model S over de grens. Uit cijfers van VWE Automotive op basis van januari tot en met september 2024 blijkt dat de Tesla Model 3 maar liefst 3.280 keer werd geëxporteerd. Daar zit wel een maandje bij. Flink meer in vergelijking met zijn grotere broer, vorig jaar. De Model S staat ook nog in het lijstje hoor, op de derde plaats met 1.249 stuks. Op de tweede plaats staat de Hyundai Kona: 1.364 keer geëxporteerd.
Top 10 export EV’s januari t/m september 2024
- Tesla Model 3 (3.280)
- Hyundai Kona (1.364)
- Tesla Model S (1.249)
- Jaguar I-PACE (1.097)
- Kia e-Niro (1.057)
- Nissan Leaf (941)
- Volkswagen e-Golf (604)
- Tesla Model X (572)
- Audi e-tron (475)
- Hyundai IONIQ (357)
Bron: VWE Automotive
Import EV’s 2024
Er komen ook elektrische auto’s het land in. Al zijn de aantallen een stuk minder in vergelijking met de export. De populairste geïmporteerde elektrische occasion is de Fiat 500e met 722 stuks. Op plaats twee staat de Volkswagen ID.3 met 498 exemplaren. De derde plaats is de Hyundai Kona: 487 keer geïmporteerd. Daarmee is de Koreaan niet alleen populair om de grens over te gaan, de elektrische auto komt ook het land in.
Top 10 import EV’s januari t/m september 2024
- Fiat 500 (722)
- Volkswagen ID.3 (498)
- Hyundai Kona (487)
- Volkswagen e-Up (452)
- Renault Zoe (443)
- Tesla Model Y (414)
- Tesla Model 3 (403)
- MINI Electric (352)
- Audi e-tron (272)
- Volkswagen ID.4 (265)
Bron: VWE Automotive
faalhaas zegt
Daar gaan onze belastingcenten, onze kortingen, onze duurzaamheid, onze uitstootreductie toen het nieuw was met vol ornaad binnen gehaald “om de toekomst te verbeteren”.
Uiteindelijk is het gewoon duur oud ijzer die over de grens meer oplevert. Een weggooi product.
Flutterbear zegt
Niets mis met het product, alles mis met het beleid. CDA en BBb hadden met name had een grote mond over “Tesla subsidie” maar juist door deze retoriek zit we nu met massale export.
Uiteindelijk zit niemand te wachten om voor 1800 kg op MRB aangeslagen te worden. 5 jaar geleden zaten we allemaal te klagen dat EV rijden niet betaalbaar was. Nu koop je onder de 20k een moderne EV met ruim 300 km bereik en laad je onder half uurtje zo weer 2 uur rijden bij.
RutgerK zegt
De eigenaar wordt dan ook niet voor 100% van het gewicht aangeslagen voor de MRB.
reactief zegt
Nu wordt het weer op een manier gebracht alsof niemand een elektrische auto wilt hier en ze daarom maar massaal geëxporteerd worden.
Maar wat zijn de totale cijfers? En de verhouding t.o.v. nieuw verkocht?
Want totaal zijn er zo’n 58.000 Model 3’s in NL. Er gingen er 3300 weg, kwamen er 400 voor terug. Dus slechts 5% gaat de grens over.
Dat kan je niet massaal noemen!
reactief zegt
En dan zijn de export auto’s waarschijnlijk nog degene die we hier niet willen. Dus met hoge km.standen. Die over de grens graag gereden worden!
En blijkbaar is die aanstaande angst voor een overvloed van de Model 3 ook een beetje overhyped. Want waarom zou je anders in hemelsnaam nog een model 3 importeren!? Wat dus ook ruim 400 keer gedaan is., bijna massaal te noemen ;)
jaso013 zegt
Mooi he als je cijfertjes ff op een andere manier bekijkt en net iets verder graaft dan een headline. het valt dus idd allemaal wel mee.
Redrum zegt
Ik snap die heisa nooit over die export. Autos die uit de leasing komen worden vaak in bulk opgekocht. Ik zou als zo’n partij deze Teslas ook de grens over willen aangezien de markt in andere landen net iets minder bezaait is tov Nederland mbt Teslas. Waarom er dan nog eens 400 worden geïmporteerd? Vreemd.
Een artikel over de echte redenen achter deze in en export zou fijn zijn, zonder al die sensatie
DeWitteCondor zegt
Waarom zet je af tegen het totaal ooit geleverd? Erg vreemde vergelijking. Maar daarin meegaande: Vgl een ICE 3 serie eens met alle 3 series ooit geleverd. Dan realiseer je je wel waarom dit massaal is.
Het artikel mag tendentieus zijn, de cijfers spreken boekdelen. Zet het eens af tegen de autos die in dat jaar geleverd zijn en vgl dat dan met een ICE evenknie.
Als er hier een markt voor was, waren ze wel hier gebleven.
hotze zegt
“Ga weg en kom nooit meer terug” (op de melodie van “Go West” van de Pet Shop Boys. Dat scheelt weer een hoop van die lelijke hokken op de NL-weg. Tenzij ze massaal naar NL op vakantie komen met die dingen 😬
Hubert zegt
Ik hoop dat het genoten belastingvoordeel wel eerst terugbetaald wordt voordat de auto de grens over gaat.
RutgerK zegt
Welke belastingvoordelen bedoel je dan?
Hubert zegt
Vrijstelling BPM
Vrijstelling MRB
Aanschafsubsidie
Lage bijtelling
MIA en VAML
Krijgt de normale man eindelijk de kans om ook elektrisch te gaan rijden, verdwijnen de auto’s de grens over omdat ze er ergens anders meer voor kunnen vangen.
Jan met de pet vist weer achter het net
rwdftw zegt
Dat kunnen ze zeker. Zoals @reactief hierboven aangeeft, 5% wordt geexporteerd. 95% blijft dus hier. En het is niet dat de normale man ze niet kan kopen, maar de normale man wil ze niet kopen. Ja maar range, ja maar oude accu, ja maar koter op de wereld gezet dus moet 2m3 laadruimte hebben voor de luiertas en andere dingen en ja maar de vakantie dan?
Uiteindelijk hebben al die Tesla’s geen uitstoot gehad bij al hun (lease)kilometers in Nederland en dat was de bedoeling. Wil je niet dat ze geexporteerd worden, dan moet je er een exportrestrictie op zetten tot ze een jaar of 8-10 oud zijn. Dat onze “groen gesubsidieerde vloot” wordt geexporteerd is iets wat al 10-tallen jaren gebeurt. Niet alleen hebben auto’s hier weinig te lijden, het land is zo plat als een dubbeltje, de lease vloot wordt ook netjes onderhouden. Hoeveel V60 D6-en zie je nog rijden? En hoeveel van de eerste generatie outlanders?
Hubert zegt
Ik wil er dolgraag eentje kopen. Maar heb geen 15-20duizend op de plank liggen.
Moet 160km per dag rijden en kan laden op het werk. Zou dus ideaal zijn.
jaso013 zegt
Ik den kdst er best wat mensen over zouden willen stappen naar een bijv Model 3. Wij gezin met 2 jonge kinderen zouden er eigenlijk al prima mee toe kunnen. Wat mij tegenhoudt is dat ik niet weet wat de restwaarde gaat zijn over 5 jaar. Als blijkt dat prijzen van nieuwe maar blijven zakken voor een nieuwe is dat niet goed voor de 2dehands markt.
DeWitteCondor zegt
Hoe kom je er nu bij dat 95% hier blijft? Voorgaande jaren is er toch ook geëxporteerd. Dit is een conclusie die je helemaal niet kan trekken op basis hiervan. Reactief rekent immers met het totaal ooit geleverd en een groot deel daarvan is reeds geëxporteerd. Vandaar ook dat zijn vergelijking nergens op slaat.
Flutterbear zegt
Een vrijstelling kan je niet als misgelopen inkomsten rekenen. De vrijstelling zelf beïnvloed de vraag.
mashell zegt
Waarom? Dat belasting voordeel was zodat ze gereden werden. Als er iemand een boete moet krijgen is het de particulier die nu er betaalbare gebruikte EV’s nog niet toe hapt vanwege actieradiusangst, batterij levensduur angst of de caravan…
MarcoM zegt
Er gaan veel meer EV’s naar het buitenland, het loont niet meer om een gebruikte EV te gaan rijden, MRB bijvoorbeeld en het gros van de mensen zal thuis nooit kunnen laden. Oja en wat dacht je onderhoud, de ex lease bakken hebben mondjesmaat onderhoud gehad, kijk maar eens naar Duitse Tuv verslagen.
991TurboS zegt
Ik denk ook dat het aandeel EV’s dat het land verlaat hierdoor in de toekomst nog flink zal stijgen.
RutgerK zegt
De Model 3’s zijn massaal van leasemaatschappijen geweest. Onderhoud is gewoon gedaan volgens voorschriften. Waarom zou een leasemaatschappij aan extra kapitaalvernietiging doen?
Bij de export moet je denk ik dan ook kijken naar deze partijen. Het kan simpelweg een economisch voordelige route zijn om met partijen aan tafel te gaan zitten die vele Model 3’s opkopen om te exporteren naar landen waar er een hogere prijs voor te vragen is dan in Nederland..
Wat interessant blijft is dat er soms gedaan wordt of er op termijn een andere keuze is. We gaan gewoon over op EV’s en de infrastructuur zal daar voor worden klaargemaakt. Er ia een duidelijke richting en het laatste wat je nu moet gaan doen is zwalken. Natuurlijk gaat fossiele brandstof de komende 10 jaar veel duurder worden. De overheid zal het gewoonweg niet toe kunnen staan dat elektrisch rijden duurder wordt dan rijden op fossiele brandstof. Die Kia Picanto gooi je over 10 jaar vol met benzine van 4 euro de liter en zal je waarschijnlijk ook niet meer.overal mee terecht kunnen..
Flutterbear zegt
Tesla schrijft geen onderhoud voor, enkel inspecties.
MarcoM zegt
@RutgerK: benzine zal echt niet veel duurder worden, het stroomnet is ook niet toereikend om massaal EV te gaan rijden en voordat TenneT de kabels op orde heeft, zijn we zeker 10 jaar verder.
Redrum zegt
Exact dit.
maotje zegt
Het gros van de mensen kan ook niet thuis tanken. Ik begrijp niet waarom iedereen daar nu zo’n probleem van maakt.
De auto’s gaan nu het land uit. Denk je dat ze allen op een plek terecht komen in een land waar ze allemaal thuis kunnen laden?
991TurboS zegt
Zoals jij het bekijkt kun je het inderdaad niet massaal noemen. Als je echter bekijkt dat van januari-september dit jaar 3846 gebruikte Model 3 Tesla’s in Nederland verkocht zijn dan is 3300 die het land verlaten hebben wel degelijk massaal.
991TurboS zegt
Reactie op @reactief
bunnylebowski zegt
Dat is toch een enorm rare vergelijking. In totaal 55k verkocht. Waar hebben we het over
RutgerK zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/zoveel-tesla-model-3s-kwamen-er-in-2019-naar-nl-134638
Wat cijfers over de periode januari- september 5 jaar geleden
potver7 zegt
Dus van alle Model’s S die ooit in Nederland zijn verkocht, is in 9 maanden tijd bijna 10% geëxporteerd. Dat is wel een héél groot deel… Maar goed, geef de autohandel eens ongelijk, je verkoopt die dingen toch liefst daar waar ze het meeste opbrengen. Electrisch rijden is in Nederland toch vooral iets voor de leasemarkt, het aanbod tweedehands EV’s is in Nederland momenteel gewoon veel te groot door aflopende leasecontracten.
maotje zegt
Bijzonder want de rest van de wereld was nog niet klaar voor elektrisch rijden volgens vele “experts” hier.
bunnylebowski zegt
Dus van een model wat tot nu toe 55,000 keer is verkocht verdwijnen er tot nu toe ongv 5% naar het buitenland.
Mijn hemel. Schokkend.
kennone zegt
Dat zijn mooie getallen!👋🏼
Stijnson zegt
Iemand enig idee naar welke landen ze het meest ge-exporteerd worden?
cossiekiller zegt
Dat is toch geen Model 3 op de foto?
Mr. Cartoon zegt
Aan de reacties onder dit bericht merk ik wel dat begrijpend lezen voor de meesten toch moeilijk is.
5% van de Tesla’s is dit jaar geëxporteerd. Daarnaast is ongeveer 4% van alle auto’s(2651 van de 68.527) die de afgelopen 10 jaar geëxporteerd zijn een Tesla model 3 die in 2019 pas op de markt kwam. Dus dat is zeker een significant bedrag wat we (met uitzondering van de lease rijders) weer mooi in het putje hebben gegooid.
Mr. Cartoon zegt
Bron: https://autotelex.nl/export-statistieken-t-m-augustus-24/