
Dit is een veelbelovend model.
Als het gaat om de EV-techniek bevindt het Amerikaanse Lucid zich absoluut in de voorhoede. Dat geldt echter niet voor de verkoopcijfers. Lucid heeft alleen nog hele dure modellen. Maar hé, zo is Tesla ook begonnen. Het wachten is nu op het eerste model voor de massa.
Die gaat op niet al te lange termijn komen, want Lucid deelt nu alvast een teaserplaatje. Daarop zien we een kleinere versie van de Gravity. Dat is de SUV die het merk vorige maand in Nederland lanceerde. Deze auto kost minstens €102.000.
De Gravity zal dus een nicheproduct blijven, maar de nieuwe crossover gaat een breder publiek aanspreken. Volgens Amerikaanse media moet deze Lucid minder dan 50.000 dollar gaan kosten. Dat begint ergens op te lijken.

Met deze prijsstelling wordt het een directe rivaal van de Model Y. Tesla heeft inmiddels wel bewezen dat er in dat segment heel veel te halen valt. Dit model heeft dus de potentie om de grote doorbraak van Lucid te worden.
Lucid heeft in ieder geval de know-how en de techniek in huis om een concurrerend product neer te zetten. De Lucid Air is nog steeds onovertroffen qua actieradius. De vraag is nu wat ze kunnen bieden in een goedkoper model met een kleinere accu. Dat blijft voorlopig nog even een vraagteken, want Lucid is nog niet zover dat ze al uitspraken doen over de specificaties.
De productie moet eind volgend jaar van start gaan. Dat gaat niet gebeuren in de VS en ook niet in Europa, maar in Saoedi-Arabië. Daar komt ook het geld vandaan. Dat is slecht nieuws voor de principiële kopers in ons midden. Naast alle Tesla’s en Chinese auto’s zul je ook deze Lucid moeten overslaan…





Die Gravity is een minivan, geen SUV, en dat is heerlijk tussen al die domme SUV’s. Hopelijk wordt de kleinere versie ook een minivan/mpv achtige auto.
Ehh. Als je in dit artikel op Grafity link dan kom je op de Lucid pagina en de eerste foto die je ziet een Grafity die aan het off roaden is. De Grafity heeft niet de kleine wielen en praktische schuifdeuren die het een minivan maken. Natuurlijk is een elektrische aandrijflijn compacter en kun je daar meer interieur ruimte mee creëeren en is een Grafity ruim als een minivan. Je mag de Grafity van mij best minivan noemen mits je daar de woorden “maar dan niet zo suf” aan toevoegt.
Journalisten vroegen aan ze, hey jullie doen net of het een SUV is, maar als je er naar kijkt, en je rijdt ermee, het heeft alles weg van een minivan. En Lucid zei daarop dat dat zo is, maar bij het publiek verkoopt het beter als je het een SUV noemt.
En een minivan of SUV is niet suf man. Het is een gestroomlijndere, meer praktische versie van een SUV. Zolang je niet serieus off road gaat gewoon superieur. Nu heeft zo’n Gravity natuurlijk luchtvering, dus die krikken ze wat omhoog en schieten ze off road nog wat plaatjes. Maar als je off road wilt heb je uberhaupt weinig aan alles wat nu een SUV genoemd wordt. Dan wil je auto’s op ladderchassis, of een range rover.
Als er iets suf is zijn het wel al die bejaarden en ik heb een te kleine piemel te compenseren crossovers en SUV’s van nu. Hoe heet word jij van een Yaris cross? Maar ik heb het idee dat jij zelf nogal suf geworden bent, want het belangrijkste in een auto vind je over de vangrail heen kijken (???) en hoe je over een drempel heen gaat. En nu hou je jezelf voor dat dat niet echt extreem suf is omdat je auto zwartgespoten bumpers heeft en een motorkap gedesigned om mensen extra goed dood te maken ofzo?
Lieverd. Een hogere motorkap is minder gevaarlijk voor fietsers en voetgangers dan een lage. Iets met ruimte tussen de kap en de spullen daaronder.
En over de vangrail heen kunnen kijken geeft je een minder opgesloten gevoel. Dan voel je jezelf lekkerder en rijdt dus ontspannender en daarmee veiliger.
Waarom zou je überhaupt jezelf in een lage auto willen proppen als je naar je werk rijdt? Dat is een rit die niet zo snel mogelijk moet zijn (want je wordt door het verkeer en snelheidslimieten gehinderd) maar zo comfortabel mogelijk.
Waarom reageer je zo fel als iemand een MPV suf noemt?
Oh man je gelooft nog steeds dat een hoge motorkap veiliger is. Ja de lage sportwagens zijn gevaarlijk laag, maar een SUV is weer gevaarlijk hoog. Een normale auto is de beste middle ground. Kijk hoe simpel je dat op kan zoeken:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-m&q=hoge%20motorkap%20gevaarlijk
Welke azijn gebruik je? Ik zoek namelijk nog een goeie om zuurvlees mee te maken.
Alvast bedankt voor de tip.
Ook niet kopen, gewoon iets uit Europa kiezen, keuze genoeg. MEGA.
En dan extra veel betalen voor (vaak) mindere kwaliteit of features? De Europese merken hebben te lang afgewacht en proberen nu het hoofd boven water te houden ondanks dat ze belachelijke prijzen rekenen
Mindere kwaliteit dan Amerikaanse merken?.Dat krijgt zelfs Stelantis niet voor elkaar…
Als we onze centen niet in Europa investeren kun je net zo goed emigreren. En ja, ik koop ook wel een ern product dat buiten Europa is gemaakt. Een auto is qua waarde natuurlijk een no-brainer om die van een Europese fabrikant te kopen.
Een van de belangrijkste criteria voor een auto is voor mij de zitpositie.
En tja…als wilt zitten (dus NIET liggen)…dan kom je uit bij een SUV!
Dat is het beste als je geen ‘lig’auto wil of een busje.
Je kunt dat wat voor bejaarden (is verstandige mensen) vinden….dat vind ik prima (zelfs een compliment 😊)
Daarom hou ik mijn VW T2 tot T6 de nieuwe is een no go, daar lig je in en dat wil ik niet.
Als ie 50k usd gaat kosten dan betekent dat, denk ik, dat hij hier 75k euro gaat kosten. Een model Y (basic) is daar te koop voor 32500.. dus 1/3 goedkoper.. dat betekent tel bij de 50k usd gewoon 1/3 op plus de extra kosten die Mr Trump heeft veroorzaakt want is geen EU product… Dan zit je gewoon niet in dezelfde prijsklasse… dus misschien leuk voor doorbraak in USA maar ik verwacht niet in Europa.. Daarbij zijn de Chinezen modellen aan het lanceren die 10-25% goedkoper zijn dan de Y dus die kosten dan minder dan de helft van 75k.