Tesla pakt record níet op Nurburgring, Porsche wint

Auteur: , 126 Reacties

"Dude, I almost had you!"

Dude!

Het was ons weer een enerverende anderhalve week. Op dit moment beleeft de Porsche Taycan zijn werelddebuut op de IAA in Frankfurt. Volgens Porsche is de Taycan de snelste elektrische vierdeurs auto op de Nordschleife van de Nürburgring. Al met al, een veelbewogen debuut voor de elektrische auto van Porsche.

Maar bij Tesla wilden ze dat feestje graag verstoren. Daarvoor hebben ze eigenlijk relatief weinig moeite gedaan. Ze hebben niet meerdere reclamebureau’s in de arm genomen. Welnee, Elon Musk en de zijnen hebben gewoon wat cryptische berichtjes achtergelaten op Twitter. Iedereen reageerde daarop, waardoor het deze week niet ging over de Porsche Taycan, maar een nieuwe, snellere variant van de Tesla Model S. Dat is echt bijzonder knap gedaan van de Amerikaanse elektro-pioniers.

Tesla Model S P100D Plaid '19

Zeker als je bedenkt dat het eigenlijk gewoon wat veredelde testrondjes zijn geweest. Tesla meldt zelf namelijk dat er helemaal geen record is gereden. Althans, Tesla zegt dat ze een record kunnen zetten van 7:20 met de Model S Plaid en dat 7:05 mogelijk is met enkele verbeteringen aan de auto. Ook laten ze zien wáár er verbeteringen mogelijk gaan. Ondanks dat de Model S Plaid meerdere malen gespot is op de Nordschleife, is er dus géén record gereden.

Het is een beetje alsof je als ambitieuze tiener zwaar gefaald hebt bij de vrouw van je dromen, om voordat je de kamer uitloopt, eerst even op Twitter wat voorbeelden verstuurt om te zeggen hoe veel potentie er was om haar wél een bevredigende nacht te bezorgen.

Dus op dit moment is er niets gebeurd. Tesla heeft wat rondjes gedaan op de Nürburgring en níet het record van Porsche weten af te pakken. Ze komen volgende maand terug. Waardoor ze ongetwijfeld weer een paar leuke media-momenten hebben. Wat dat betreft moeten we een diepe buiging maken voor de marketing-afdeling van Tesla. Maar op dit moment heeft Porsche deze battle gewonnen.

We eindigen met de wijze woorden van ene D. Toretto uit Los Angeles:

You almost had me? You never had me – you never had your car. Granny shifting, not double clutching like you should. You’re lucky that 100-shot of NOS didn’t blow the welds on the intake. Almost had me? Now me and the mad scientist are going to have to rip apart the block, and replace the piston rings you fried. Ask any racer, any real racer. It don’t matter if you win by an inch or a mile. Winning’s winning.

Met dank aan iedereen voor het tippen!



126 reacties

Maximale aandacht. Missie geslaagd.
@harrie: Nog meer aandacht voor Tesla. Hun zogenaamde supercharger aan de ring wordt gevoed door een dieselgenerator:
https://www.zerohedge.com/technology/tesla-installs-supercharger-station-powered-diesel-generator-nurburgring
@rulefollower: je loopt wat achter man
@rulefollower: is een hoax
Haha prima.
Tesla komt humaan over, door te laten zien dat ze ook hard moeten vechten voor hun resultaten. Zo’n klantenbinding kunnen de meeste bedrijven alleen maar van dromen. Dat is de kracht van storytelling.
@Jochempie: nu zijn ze weer humaan? Mijn berichtje aan Tesla: don’t talk the talks, if you can’t walk the walks.
@bisazza: ach ze zijn tenminste transparant. Verder werd tot vorige maand nog geroepen dat de Model S niet eens een rondje uit kon rijden.

Er is geen schande in je verlies nemen, zeker niet ter opzichte van Porsche (samen met Rimac). Ieder zijn specialisme en gelukkig komt er steeds meer keus op de EV markt in plaats van alleen maar Tesla en Leaf(achtige).
Veel indrukwekkender is dat er al zoveel “Porsche killers” in al die decennia dat ze bestaan voorbij zijn gekomen en Porsche heeft ze allemaal afgeslacht. Zelfs in deze geëlektrificeerde tijd gaan ze gewoon stug door.
@rick-dos:
Er was toch een pijnlijk dingetje met die Nissan GT-R?
@harrie: Maar hoor je nu nog iemand over die GT-R?
@rick-dos: Zie boven.
@Rick-dos: Ja genoeg…het is juist de gt-r35 geweest die porsche harder aan het werk heeft gezet.
@harrie:
Dat is een super computer vergeleken met iedere Porsche. Iedere zichzelf respecterende coureur is het erover eens dat de GTR enorm effectief is. Maar tegelijk vinden ze dat hen teveel uit handen genomen wordt.

On topic: Another one bites the dust.
@original_arnoud: Dat is een broodje aap verhaal dat op internet de ronde doet. In een GT-R is het harder werken dan in menig Porsche. Zeker sinds de 991 generatie. De GT-R heeft veel actieve systemen om sneller te gaan, maar ze maken het zeker niet makkelijk. Ik zou zeggen, doe een rondje ‘Ring in een GT-R in minder dan 8 minuten en durf te beweren dat er teveel werk uit handen wordt genomen ;). Een GT-R is hard, ruig, intens en bloedsnel. Die doet het werk niet voor je, je moet het samen doen. Niet alles wat op internet staat, is waar ;)
@willeme: Ik heb een GT-R en 991 gereden en kan dit alleen maar beamen.
@stfu: Ik heb alleen een 991 over de ring gereden en dat was verre van hard werken. De auto zorgt er voor dat je aanzienlijk beter lijkt dan je bent
@willeme: als je me een GTR levert wil dat wel even testen voor jullie 😎
@rick-dos: De code is “Footwork”.
@karaya: over Footwork gesproken. “Not double clutching like you should” waarom zou je in hemelsnaam double clutchen in een dragrace? Daar heb je toch helemaal geen tijd voor
@rick-dos: Dan vergeet je even de vergelijkingstest tussen de Porsche 911 en de Honda NSX (1989) waar in het Duitse blad Auto-Motor-und-Sport de Honda NSX de Porsche 911 alle hoeken liet zien.

Duitsland was op dat moment te klein
@erik2907: Denk dat niet iedereen het punt begrijpt. Ja, er zijn uitdagers geweest, en ja, Porsche heeft wat klappen geïncasseerd in de loop der tijd, maar van al die “Porsche killers” heeft geen één het waargemaakt. Porsche kwam steeds weer terug en staat tot op de dag van vandaag nog steeds als benchmark voor de industrie.
@Rick-dos: porsche staat voor menigeen, en voor jou duidelijk ook, voor een natte droom. Hierdoor zijn ze dusdanig populair dat ze van iedere auto een extreem goede (en extreem dure) variant kunnen bouwen en verkopen, waarmee ze de concurrentie verslaan. De basismodellen zijn veelal gelijk geprijsd of duurder dan de concurrenten, maar zeker niet altijd beter.
De Taycan is flink duurder en nieuwer dan de Tesla. Is het dan echt zo een prestatie dat die de Tesla verslaat? Of is het Tesla die eigenlijk een super prestatie neerzet met een 9 jaar oude bak?
@pa045: Als je je eerst afvraagt waarom een Porsche voor menigeen een “natte droom” is dan zul je wellicht ook antwoorden op je vragen hebben dan wel inzien dat je mening over Porsche nogal heel erg kort door de bocht is.
@Rick-dos: nee. Mijn mening is niet kort door de bocht. En dat heb ik ook uitgelegd. Misschien nog een hele kleine toevoeging om het duidelijker te maken: Porsche ontwikkeld een super 911 en vraagt hier enorm veel geld voor. Ze krijgen dit verkocht om hierboven genoemde reden.
Een ander merk, ik noem eens wat als Honda, hebben al moeite de standaard versie te verkopen en hier winst op te maken. Die gaan niet nog eens een schep erbovenop doen. Want dat zullen ze ook niet verkopen.
@pa045: Ben je thuis in je materie of niet? Nogmaals het was geen 9 jaar oude bak. Het was een preproductie tesla met een extra motor en aerodynamische aanpassingen. Dus eigenlijk -1 jaar oud…
@barendbotje: een auto die op de markt is gekomen in 2011 en voorzien is van een nieuwe motor in 2019, blijft in basis een auto van 2011. De Porsche hier is volledig nieuw ontwikkelt. Met de kennis die er nu is.
Zo ver rijkt mijn materie.
@pa045: een Golf VIII is in de basis ook een Golf I :-)
@erik2907: yeah right.. mooi gesproken.
@pa045: Oke dan maak ik t je niet te moeilijk: de 911 komt uit 1963, die is in de loop der jaren voorzien van een nieuwe motor en wat aerodynamische aanpassingen (Net als die tesla). Dus een auto van 56 jaar oud houdt een tesla bij van 9 jaar of gaat deze vergelijking niet op? Wellicht als je je beter had ingelezen zijn dit de grootste aanpassingen die zijn gedaan door lon emusk: nieuwe en meer motoren(dubbel zoveel pk?), bredere achter as, aerodynamischere bodykit en slicks. Don’t get me wrong maar als je alles behalve de carrosserie van een auto aanpast dan is dit gewoon een nieuw model en dus een compleet nieuwe auto. Tijd voor weekend en bier 😉
@barendbotje: 911 is 2 keer zo groot en 3 keer zo zwaar. Zelfde basis hey..
@pa045: jij hebt al iets teveel pils op vandaag zie ik. Nogal een dronkenmans antwoord op mijn argument. Echter bewijst dit dat mijn moeite tevergeefs is en ik je zeer graag vanaf nu links laat liggen 🤷‍♂️
@barendbotje: jazeker. De 911 56 jaar oud noemen is niet een dronkeman uitspraak in deze context. Succes met het laten links liggen! Je bent het waard..
@pa045: Heb je de feiten nog wel op een rijtje? Was een preproductie met extra motor en aerodynamische aanpassingen. Dus niet 9 jaar oud maar -1 jaar, echter veranderen ze de benaming niet van het model maar gewoon alleen t achtervoegsel “plaid”..
@pa045: Niets tegen Tesla maar dit een “9 jaar oude bak” noemen… :/ Het is hevig gemodificeerd, nieuwe motoren in een 3 setup. Nieuwe remmen die waarschijnlijk op maar enkele modellen zal terugkomen.. Daarnaast kan een 9jaar oude Model S echt niet dit rondje neerzetten. Vergeten dat Tesla veel heeft verbeterd aan de auto over 9 jaar? Het is écht heel ver van het origineel.

De Taycan is gewoon een enorm mooie elektrische auto en Porsche heeft het neergezet tussen de Panamera en de 911. Ook kwa prijs.
@martijn_vangammeren: de Porsche is geheel nieuw ontwikkeld. De Tesla gemoderniseerd. Welke auto zou het modernste zijn?
@Rick-dos: als Porsche zo goed is/was als dat.je denkt dat ze zijn zouden ze geen klappen krijgen maar er altijd boven staan.

Andere merken bouwen gewoon 1 product en geen opvolger omdat ze dat niet nodig vinden of hun aandacht verleggen.
Volgens deze logica kon Tesla alleen maar “falen”, aangezien ze bij deze open sessies rondes niet mogen timen. Dus kunnen ze ook nog niet met exacte rondetijden zwaaien. Kortom, dit artikel had vorige week al kunnen worden gedeeld.
Beetje testen blijft natuurlijk wel handig en ze zouden Tesla niet zijn als hoopgevende data niet in kruimeltjes wordt gedeeld. Goedkope marketing ftw.
@macready: timen mag, maar niet zichtbaar. Je mag dus gewoon beeldmateriaal maken en aan de hand daarvan de tijd nemen. En anders dan kunnen ze volgend jaar nog wel ergens een dag de boel huren…
Ik ben een beetje opgelucht.. is er toch nog íets dat stand houdt.
https://www.instagram.com/p/B2nRg0vhgdD/?igshid=to5oly0dtgv5

Wel mooi filmpje over de Porsche en Taycan, vooral lachwekkend
Al met al een leuke week voor Tesla, waarin met weinig marketing geld een boel bereikt is. Porsche fanboys kunnen weer een maand rustig slapen. En wanneer Musk eind oktober terug komt naar de ring zal hij zien dat een track record verbeteren in de herfst in Duitsland een serieuze uitdaging is. Ik wens de heren in Stuttgart dan ook veel succes met de RS variant welke weer gehakt mag maken van de Tesla.
@dutchdriftking: So true. En mooi. Houdt iedereen scherp. Ik zie nog geen ander merk met een electrische auto die zich mengt in deze battle. Tesla laat zien wat hun potentie is. En gaat het maximaal uitmelken om pas over een maand het record te verbreken.
@arhanso: De enige die ik kan bedenken zijn Rimac met de C2 en Aston Martin met hun Rapide-E. Zou gaaf zijn moesten die zich in dit gevecht mengen. Of Mercedes met een GT achtige bak maar dan elektrisch. Of hun Project One in volledig elektrische versie sturen.
Dag hype trein, tot volgende maand. Zucht..
Positief voor Tesla? Misschien heb ik een totaal andere kijk op de zaken, maar voor mij is Porsche de grote winnaar in dit geheel. Tesla heeft een grote bek bij het uitkomen van de Taycan maar weet vervolgens niks concreets te verwezenlijken.

Het doet mij denken aan de middelbare school waar een klasgenoot voor het terugkrijgen van de proefwerkpapiertjes heel hard roept dat hij wel een hoog cijfer zal hebben. Uiteindelijk heeft hij een vijfje gehaald en zegt dan: “ja maar als ik wel had gestudeerd, dán had ik ook een goed cijfer kunnen halen”.
Mooi.
@bennyblisto: there is no such thing as bad publicity.
@flutterby: Benieuwd of de (voormalig) uitbaters van bijvoorbeeld Exota en Buckler dat met je eens zijn.
@bennyblisto: Tesla heeft FUD toegebracht over het record van Porsche. Als je zoekt op ‘porsche taycan nurburgring’ dan gaat de eerste pagina resultaten over Tesla. Dat Tesla zijn boude bewering niet heeft kunnen staven blijft niet hangen. De schade aan Porsche is gedaan. Vanuit Tesla gezien zeer effectieve marketing.
@koeberg: dat ligt aan jou/Google. Duckduckgo laat wel eerst resultaten over Porsche zien.
@bennyblisto: Het is anders Porsche die de afgelopen 9 jaar een grote bek heeft gehad. En het enige waar ze in een 2* zo dure auto die half zo klein is beter in is, is een rondje ring. Over afgaan gesproken….
@ronnys: en toch willen genoeg mensen een Porsche en draaien ze flinke winsten.
Tot zover deze aflevering van Goede Tesla, Slechte Tesla.
Typisch Tesla. Het spreekwoord “veel geschreeuw, weinig wol” lijkt ze op het lijf geschreven. Dus naast de slechtste afwerking en bouwkwaliteit heeft hij nu ook de minste performance… Noem dat maar marketing…
Lord of the Ring….komt uit Stuttgart!
@ericc: It had to be done… ;-)

https://i.imgur.com/CXvz7xc.jpg
@technofreak: Vooral dat die 6:11 zo lang heeft kunnen staan is een wonder eigenlijk. Maar mooi gedaan!
“the mad scientist”. Zou dat Elon Musk geweest zijn in zijn beginjaren?
Volgende maand komen ze terug met een aangepaste auto, hij krijgt een Turbo sticker.
@alfapeter: Volgende maand komen ze terug, om dan te klagen dat het niet lukt vanwege het koude, natte herfstweer in Duitsland. En dan kunnen ze het weer afblazen tot de lente.

Mooi spel, dat wel.
@technofreak: Ik heb vooralsnog niemand van de betrokkenen horen klagen maar ga gerust verder met je hypotheses.
@alfapeter: Eifel in de herfst..kan mooi zijn maar condities zullen niet snel goed genoeg zijn voor een record poging. Maar zien ze wel een hele mooie omgeving.
Doen kleuters ook als ze verliezen: “Ja maar, ik deed geen wedstrijdje!”
@bernoulli: Haha! Maar vergeet niet dat Porsche ook eindjes heeft opengelaten voor het geval Tesla ’t wel zou hebben gedaan.

– pre-productiemodel,
– geen officieel gemeten tijd
– Turbo, ipv Turbo S inzetten
– Bewust niet maximaal trappen, want toch allereerste met een EV tijd.

Nee, er zit nog een leuke strijd in het vat voor komende zomer.
@technofreak: Hopelijk mengt Aston Martin zich ook in het gevecht met hun Rapide-e. Zou het leuk kunnen maken.
@martijn_vangammeren: Dat zou echt geweldig zijn! Dan kan dat treurige Formula E van de buis en gaan we EV-GT racen!
Strijd is nog niet gestreden, maar voor nu is Porsche nog de winnaar is wel duidelijk.
Wel fijn, als het straks over en weer kan gaan, want dat betekent dat ze er allemaal beter van worden.

Helaas heb je op de openbare weg meer aan de techniek van Tesla dan aan Porsche, dan is Tesla in veel gevallen sneller (want efficienter)
@fanboy: Met beide auto’s kun je heerlijk cruisen op de snelweg. De Tesla is enkel sneller in hun speciale modus waarbij je eerst moet opwarmen. Met normaal is de Porsche weer nét iets sneller. Echter zal menig het verschil niet merken bij het accelereren of het nu 0.2 of 0.3 seconden verschil maakt, ze gaan hard.
Tesla heeft een mooie integratie van hun snelladers in hun navigatie software. Bij Porsche weet ik dit niet. Maar het lijkt me dat Ionity daar ook wel baat bij zou hebben om die integratie naar auto’s te gaan maken. Zeg tegen beide auto’s geen nee al vind ik persoonlijk de Porsche écht wel de mooiste EV van het moment.
@martijn_vangammeren: Als je nu de Taycan en Model S pakt, en je gaat kijken wie het eerst in Zuid-Frankrijk aankomt, dan wint de Tesla. En daar heb je meer aan.
Maar goed, geef het nog wat jaren en het is allemaal recht getrokken.
Hoezo gewonnen? Er is geen officiële poging geweest. Daarbij blijft het een krom vergelijk. De Tesla is gebouwd als sportieve sedan, terwijl de Taycan vanaf begin al bedoeld is als sportwagen. Blijft dus triest dat Porsche niet een technisch aanzienlijk beter product kan bouwen dan wat Tesla in de basis 7 jaar geleden al deelt. Mijn respect gast in deze meer uit naar Tesla. Wederom los van de bouwkwaliteit waar veel zo op afgeven.
@billymobiel: @technofreak kijk dan wat we hier aantreffen: “triest dat Porsche niet een technisch aanzienlijk beter product kan bouwen”. Zonder enige argumentatie, heerlijk vermaak met een bak koffie
@barendbotje: Hier een paar argumenten waar Tesla beter in is

– Snelheid rechte lijn
– Snellaad netwerk door heel Europa (en wereld)
– Efficientie
– Rijbereik / range van 600km

Maar wel mooi dat ze hard rond de Nurburgring kunnen.

Ik had serieus echt meer gehoopt van de Porsche. Vooral ook omdat er een versnellingsbak in zit.
Hij had dan wel 300+ moeten kunnen, maar ze zeggen dat het voor efficientie is gedaan. Maar hij is minder efficient dan de Model S.
800Volt systeem is leuke vernieuwing net als versnellingsbak, maar de vruchten pluk je er niet van. Want hij kan ook niet sneller laden of is ook niet efficienter.

Kortom, Porsche heeft een vierdeurs sportwagen gebouwd wat voor de Model S lastig is om bij te benen op het circuit. Maar op techniek loopt Porsche helaas nog achter.
@fanboy: Hier de lange lijst met argumenten waarom mensen een Porsche kopen:

1. Het is een Porsche
@technofreak: Ik heb het niet over het commerciele success (dat nog moet blijken!)

Ik heb het erover dat ze in Duitsland nog steeds achterlopen aan techniek. Wat ze mee brengen aan “innovaties” zoals 800V en versnellingsbak brengt totaal geen voordelen en wordt er alleen maar ingewikkelder van.

Het feit dat, vooralsnog, de Porsche sneller over het circuit gaat, is omdat Porsche weet hoe ze een sportwagen moeten bouwen, en de Model S gewoon een snelle limo is. Kans is zeker dat de Model S dit nooit gaat winnen.

Maar dan heb je dat ding op de openbareweg, en kom je er maar 400km mee ipv 600km voor Tesla. Dan moet je het van het snellaadnetwerk hebben en dat valt ook tegen.

Dit alles terwijl de Model S eigenlijk een oude motor heeft, al 2 jaar zit in de Model 3 de nieuwe motor, die gelijk is aan wat Porsche nu uitbrengt. En Porsche heeft er een versnellingsbak op voor de efficientie. Maar de Porsche is alsnog minder efficient.
@fanboy:

Dit is de Tesla Model S Performance (huidige model):
Acceleratie 0 – 100 km/u: 2.6 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Actieradius Elektrisch: 510 km
Totaal Vermogen: 451 kW (613 pk)
Totaal Koppel: 931 Nm
https://ev-database.nl/auto/1207/Tesla-Model-S-Performance

en dit de Taycan Turbo (huidige model)
Acceleratie 0 – 100 km/u: 3.2 sec = langzamer
Topsnelheid: 260 km/u = meer
Actieradius Elektrisch: 415 km = scheelt 100km
Totaal Vermogen: 500 kW (680 pk) = meer
Totaal Koppel: 850 Nm = minder

En dan hier de lange lijst met argumenten waarom mensen een Porsche kopen:

1. Het is een Porsche
@technofreak: Nee met de huidige P100D scheelt het 200km in range, die zit rond 600km. Gebruikt Model 3 motor op vooras. Dat is wat je wint met efficientie.
In beide gevallen moet je nog maar kijken wat er van overblijft in praktijk, dat is van Tesla behoorlijk goed. Dat we niet weer zo’n Ipace verhaal krijgen.

Motor en koppel is niet zo interresant, prestaties zijn interessanter. Tesla is sneller, maar Porsche is de sportwagen, houdt het dus langer vol en sneller op circuit.
En dit alles terwijl de Porsche veel duurder is.
Die 260km/u had veel meer moeten zijn met die versnellingsbak! 250 of 260, het is de elektromotor aan het eind van z’n RPM gebied. Daarvoor voeg je een bak toe en dan kan je langer.
Heeft Lexus ook gedaan toen ze de Prius aandrijflijn pakte en sneller wilde.

Dus ja, de Porsche zal de betere sportwagen zijn, maar op de openbare weg heb je er echt helemaal niks aan ten opzichte van een Model S. Al helemaal als je er een flinke roadtrip mee gaat doen.
@fanboy: Wow wat is zo’n Tesla toch een geweldige machine! Knap staaltje techniek. Nog maar 8 jaar op de markt en nu al een bekende naam. Knap gedaan van #TeamMusk.

Maar: 1. Het is een Porsche.
@technofreak: haha laat hem lekker, blijkbaar was het verlies een hele zure appel gister en is deze verwerkt met een fles azijn. Bedoel je zou maar een zwak hebben voor elektrische autos ansich, maar dat mag ik niet zeggen want dat is puur ‘smaak’ en de toekomst. Nou niet dus 😂
@barendbotje: EV’s zijn ook niet de toekomst. Mooie tussenfase tot iets (onbekends) nieuws. De huidige verbrandingsmotoren en EV’s zijn op de lange duur niet meer houdbaar; ‘Suck-Push-Bang-Blow’ is velen malen lekkerder dan alleen maar ‘Nilfisken’, beide zijn vieze praatjes. ;-)

Verbrandingsmotor is gedecentraliseerde viezigheid, de stekker EV is gecentraliseerde viezigheid.
Wat dan wel? Geen idee. Waterstof schijnt een stap in de richting te zijn, maar kan op ’t moment ook alleen maar met uitstoot worden opgewekt. Iedereen een kernreactor in de auto? Wie zal het zeggen.

Ik vind Tesla echt knap en bewonderenswaardig. Wie dat niet kan opbrengen begrijpt niet hoe moeilijk het opbouwen van een onderneming is.

Wie in dit verhaal zo anti-Porsche is, heeft al helemaal geen kaas gegeten van automotive historie. Zonder Dr. Ing. h.c. F. Porsche zou de autowereld er anders uit hebben gezien.

Maar -G*D!- wat ga ik het geluid en de geur missen!
@technofreak: True, de toekomst zal waarschijnlijk bestaan uit waterstof of ijzerpoeder. Daar wordt een hoop onderzoek naar gedaan, zeker ijzerpoeder staat in de kinderschoenen. Echter is dit een enorm fascinerende techniek die geen carbonfootprint kent, wat al wordt gebruikt door bedrijven zoals Tata Steel. Voor mobiliteit verwacht ik dat waterstof de grootste of de brandstof zal zijn.
@barendbotje: waarom waterstof in plaats van een accu? In een toekomst waar elke parkeerplaats een laadplaats is de accu altijd vol. Waarschijnlijk nog praktisch gratis ook met smart grid technologie.

Zelfs nu laad ik al 250 km in 15 minuten. Met 800V en solidstate (+/- 5 jaar) accu’s kan dit nog veel sneller.
@flutterby: Oei… élke parkeerplaats een laadplaats? Dan moeten we nog aardig wat koperdraad trekken, zeg!
Ingenieursbureau Arcadis waarschuwde in 2018 al voor ‘koperschaarste’. Dat EV spul rooft de hele aarde leeg, maar wel lekker goed voor het milieu, zeg maar…
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/infra/30195/koper-schaarste

De EV met stekker is niet de toekomst, de grondstoffen zijn er niet en de capaciteit ook niet.
Ik heb het al eens eerder gezegd op dit blog, de EV is gewoon 150 jaar terug in de tijd. Voor de benzine auto moest je ook minutenlang (uren?) “opladen” door je paard hooi te geven, en dan kon het beest weer een beperkte range.

Benzine was een gave uitvinding! Dat smeet je er in 30 seconden in en bracht je weer een km of 500 verder.En daar deed je het kunstje opnieuw. (behalve in de zomervakantie, dan sta je 3 uur in de rij in Luxemburg ;-) Hoewel dat met EV’s die op de stekker wachten nog erger zal zijn…)

Mobiliteit van de toekomst is alleen te garanderen door:
1. een chemische reactie IN het voertuig, bijv. waterstof etc. ,of
2. door ontwikkeling van iets dat zelf duurzaam stroom opwekt op de auto, zoals zonnepanelen.
@fanboy: als je veel kilometers ver wilt komen neem je een diesel. Zo simpel is het. 400km of 600km elektisch, dat is eigenlijk niet eens meer van belang, beide is ver genoeg. Zeker als je snel kunt laden, en qua laadsnelheid verslaat de Porsche de Tesla dankzij het 800V systeem ruimschoots. Zo snel laden kan je met de Porsche bij zowel Fastned (die zijn lekker bezig) als Ionity. Duurt niet lang meer of dat is op meer plekken dan de Tesla superchargers. Telsa heeft nu last van de remmende voorsprong. Model 3 is een topper, Model S eigenlijk al verouderd.
@mashell: Porsche verslaat Tesla echt niet ruimschoots. Het voordeel is echt heel minimaal, en je moet ook kijken naar aantal geladen kilometers. Leuk dat hoeveelheid KW iets hoger ligt, maar de Porsche verbruikt ook weer, dus netto schiet je er heel weinig mee op.
Pas als er een netwerk EN auto’s zijn die 350KW laden, pas dan kun je spreken van een stap vooruit ten opzichte van huidige Tesla’s en supercharger netwerk.
@technofreak: Dat is dezelfde reden waarom een hoop mensen geen Porsche kopen.
@karaya: Zal ik je de grootste reden verklappen? Omdat we met z’n allen geen Porsche kunnen betalen! :-)
@karaya: ik denk dat het prijspaartje de hoofdreden is.
@billymobiel: Als je oplette zou je merken dat deze Tesla in geen velden of wegen gelijk is aan het originele model S. Het is een prototype voor een toekomstige versie.
Toch mooi hoe hier wordt gereageerd.
Tesla verliest van Porsche, want Tesla heeft geen officiële tijd. Overigens met zoals Porsche. En Tesla rijdt met een pré productie model, net zoals Porsche overigens. En Tesla rijdt niet op reguliere banden. Ook daar overigens net zoals Porsche.

Volgens mij vindt je duidelijk de winst ergens anders. Als je nu Google zoekt op Porsche taycan. Kom je vaker Tesla tegen dan Porsche.
@pramm: Ik heb er 1 artikel over als ik Porsche Taycan als zoekterm intyp. Denk dat de resultaten wellicht ook wat beinvloed worden door je voorgaande zoekacties
@pramm: Tesla rijd niet met een pre-productie auto.
Het nadeel van een pre-productie auto is dat je niet meer ‘With some improvements, 7:05 may be possible’ kunt zeggen.
De Taycan Turbo gaat technisch gezien niet meer aangepast worden.
@torsen: De Tesla die ze gebruikt hebben is wel degelijk pre-productie/prototype met een nieuwe motor layout en vele aanpassingen. Porsche reed ook niet met hun “S” versie en blijkbaar ook niet helemaal voluit. Beiden hebben dus nog wel wat achter hun hand zitten.
@martijn_vangammeren: Ja, Tesla reed met een prototype. Nee, Tesla reed niet met een pre-productie model.
Dat zijn simpelweg twee verschillende stadia in de ontwikkeling van een auto.
@pramm: Porsche denkt daar zelf anders over ;-)

“Porsche On Tesla Nürburgring Rivalry And Elon Musk: Thanks For The P.R. But Bring It On”
https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-nurburgring-rivalry-and-elon-musk-tha-1838331439

Oftewel: Elon, bedankt voor het schreeuwen! Nu kennen zelfs de Tesla fans onze auto. En voor de rest: kom op dan, als je durft.
Put your money where your mouth is Tesla.
Wat een gelul. Porsche wint niet als er geen officiele ronde door Tesla is gereden op een lege track. Ze hebben getest op een normale open circuit dag. En er is stiekem toch geklokt. Tesla zelf brengt begrijpelijk niets naar buiten alleen wat de potentie is. Is echt weer een typische autoblog artikel. Wen maar aan elektrisch. Ook Mercedes stopt met de verbrandingsmotor en op dit moment hebben ze nog steeds een deal met Tesla voor de levering van motoren voor de elektrische voertuigen. Tesla heeft zijn zaken meer en meer voor mekaar. De kop van dit artikel is dus bullshit!! Tesla heeft geen poging gedaan…. Dussss.

Ben overigens zeker een Porsche fan maar de kop en conclusie van dit artikel slaat als een … op een drumstel!
@raymond_straver:

Tesla komt naar Nordschleife om tijd aan te pakken van Taycan. Ze falen daarin. Het is niet gelukt. Volgende maand beter ;)
@raymond_straver: pijnlijk… Porsche lanceert met veel bombarie de Taycan met een specaculaire Nordschleife tijd, Musk twittert, volgende week rijden wij op de Nordschleife en dan, dan, dan komt er niks. Een tweet met “in theorie zouden we dat kunnen”. Alleen echte fanboys durven zo’n afgang nog te te verdedigen, gefeliciteerd.
Ik zie dit niet als “Porsche wint”, maar als “Tesla laat Porsche voor nu leven”. We moeten niet vergeten dat AMuS de Model S Plaid op een circuit met verkeer bijna 20 seconden sneller dan de Taycan Turbo klokte. Het lijkt mij zéér onwaarschijnlijk, haast onmogelijk dat Tesla op een lege baan dan niet één keer onder de 7:42 weet te duiken. Natuurlijk zal er altijd verschil zitten tussen een ronde op een lege baan met nauwkeurige tijdwaarneming en een met de hand geklokt rondje op een ‘Ring met verkeer, maar die bijna 20 seconden verdampen echt niet zomaar. Iedereen enthousiasteling die de Nordschleife heeft gereden, zij het in het echt, zij het in Gran Turismo/Forza, weet dat je 20 zelfs op dat lange circuit toch wel heel erg je best moet doen om 20 seconden langzamer dan je snelst mogelijke tijd te rijden.

Ik acht het veel aannemelijker dat Musk’s ego hier opspeelt, en hij Porsche met de grootst mogelijke marge wil verslaan. Nu je mediamomentjes pakken terwijl je in Duitsland gaat testen en data verzamelt, en dan straks nog een keer je moment pakken met een getimede run die onder de tijd van de Taycan Turbo duikt.

An sich vind ik dat ook best een goed plan, ware het niet dat we nu toch wel heel dicht richting de winter kruipen en de weersomstandigheden op de Nürburgring het er niet makkelijker op gaan maken. Desondanks verwacht ik dat Porsche’s tijd vrij kinderlijk sneuvelt zodra Tesla een getimede run op een lege baan gaat doen, want nogmaals, die bijna 20 seconden verschil verdwijnen echt niet zomaar.
@edge: Als we het bij de feiten houden is het voor nu 1-0 voor Zuffenhausen. Voor de rest zijn het aannames/is het wensdenken. Kopen we niks voor.

Als Tesla dadelijk met een verbeterde versie er alsnog in slaagt om Porsche de oren te wassen, zullen we het ook gewoon bij dat feit houden. Houdt de discussie zuiver.
@amghans: als je het bij de feiten houdt is er nog geen echte wedstrijd gespeeld – tesla heeft de benen gestrekt, een oefenrondje gelopen maar nog geen tijd geklokt.
@amghans: Hoezo dan, Porsche heeft ook geen officieel getimed record. Het is een eigen timing door Porsche geweest en niet officieel door de nurburgring.
https://insideevs.com/news/371057/porsche-supporting-tesla-nurburgring-record-attempt/
Tesla heeft zelf niet getimed, omdat ze nog druk aan het testen zijn. Iemand langs de ring heeft wel getimed en kwam tot een interessante tijdsmeting, die op z’n minst aangeeft dat Tesla de uitdaging aan zou kunnen gaan.
@edge: Mijn naam is edge en ik ben teslafan
@edge: “Desondanks verwacht ik dat Porsche’s tijd vrij kinderlijk sneuvelt zodra Tesla een getimede run op een lege baan gaat doen” en dat is nou precies wat er gaat gebeuren! Omdat Porsche dat wíl, niet omdat Tesla nou zo knap is ;-)
@edge: Te leuk om niet te delen…

Taycan literally lapping broken down Model S$tsla pic.twitter.com/eLX9WRQuSz— EV Defender (@evdefender) 19 september 2019



ROFLOL!
@edge: “We moeten niet vergeten dat AMuS de Model S Plaid op een circuit met verkeer bijna 20 seconden sneller dan de Taycan Turbo klokte.”

Dat was niet AMS volgens mij. Zij berichtten juist dat hun ‘bron’ een olijke toeschouwer is. Die hoeft Tesla-fan te zijn en er hoeft geen hout van te kloppen.

Tot er iets officieels wordt geklokt is die 7:20 onzin.
Waarom zou je double clutchen trouwens, nooit begrepen. Is dat niet van voor de gesynchroniseerde bakken?
Enige manier om dit werkelijk te beslechten is beide autos op dezelfde baan, op dezelfde dag.
@bmohnee: Pcies. Dat moment gaat er ook ongetwijfeld komen. Zijn we (hopelijk) voor eens en voor altijd van dat hardcore fangeleuter af.
Deze Tesla rijder zegt klasse gedaan Porsche en ook wel weer prettig dat niet alles op deze aarde zomaar veranderd, let’s be real guys die Porsche ingenieurs zijn gewoon goed. En dank Aan Willeme voor de prachtige proza.
@jag1960: Eerste not biased Tesla rijder hier. Met jou kan ik wel vrienden worden :)
Porsche kan dit alleen maar verliezen. Zelfs als is de Tesla langzaamer. Blijkbaar is Porsche niet in staat om een stuk goedkopere en 6 jaar oudere Tesla het licht uit de ogen te rijden. Dit geeft wel een beetje het faliet aan van de gevestigde orde.
Laten we de zaken even ordenen:
– Porsche doet rondjes met een pre-productie Taycan. Ze komen naar buiten met een tijd, die niet door de ‘Ring wordt bevestigd (wegens niet officieel).
– Tesla doet rondjes met een officieel niet nader gespecificeerde Model S. Het internet staat bol van de geruchten, beweringen die niet van Tesla komen worden voor echt aangenomen. Noch Tesla, noch de ‘Ring doen statements.
– Nu zegt Tesla, en terecht, dat ze (nog) geen recordpoging hebben gewaagd.

En het besluit van iedereen? Porsche wint!

Heh? Blijkbaar was het snot in de uitverkoop, teveel mensen hebben het in hun ogen…
@bara: Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat Porsche inderdaad iedereen het snót voor de ogen heeft gereden… ;-)

https://www.mememaker.net/api/bucket?path=static/img/memes/full/2017/Jan/11/11/snot-snot-everywhere411.jpg
http://www.taycant.com
Je moet het ze nageven: in trollen zijn ze wel goed bij Tesla…
@throwingstars: Is van een Fanboy uit New Jersey. Niet van Tesla zelf.
https://nl.godaddy.com/whois/results.aspx?domain=taycant.com
De grote onbekende factor is: wat zit er in die mysterieuze Tesla. Rimac, Pininfarina en Lotus gaan richting 2.000 pk, met vier elektromotoren.

Stel dat deze Tesla 3 motoren heeft en 1.200 of 1.500 pk. Zou je dan zeggen dat het een faire vergelijking is met een 680 pk Taycan? Denk het niet.
@galverink: Dat zijn nogal wat aanname’s. Ik hoorde in een duister café dat de Taycan record auto stiekem 6800pk heeft. Vier motoren op elke wiel gevoed door een kleine kerncentrale.

Weer erg fair van Porsche. Dacht het niet.
Model S Plaid? MODEL SPLEET? BILSPLEET?

Holy PanelGap Batman
Briljant tesla laat een auto wat rondjes rijden wat tweets rondslingeten en de hele autowereld lult erover. En die porsche word bijna vergeten.
Wat een slappe kwatsch van Musk weer. Enorme panelgaps op iedere tesla die daar van de band dondert. Daar zou ik me als tesla eigenaar drukker om maken, om die bagger afwerking.
@kempenaer: Als je maar dik een ton betaalt voor een auto moet je niet zeuren. Wil je een goed afgewerkt EV, dan koop je een Taycan voor bijna 2 ton. Peanuts!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).