
Op de enige baan die mogelijk is.
Een van de grootste onthullingen deze week is toch wel de onthulling van de Porsche Taycan. Na jaren en jaren van ontwikkelen en testen is Porsche gekomen met een auto die de Tesla Model S het vuur aan de schenen moet leggen.
Onze verwachtingen waren al voorzichtig getemperd door Porsche zelf, dat al in juni van het vorige jaar aangaf dat de specificaties van de Model S lastig te halen zijn. Nu de specificaties van de Turbo Taycan Turbo S bekend zijn, kunnen we eenvoudig zeggen dat Tesla op papier (veel) beter scoort. De Model S biedt véél meer ruimte, is lichter, heeft een grotere actieradius, hogere topsnelheid en sprint sneller naar de 100 km/u.
Dat zijn best wel wat punten om te verliezen, te meer de Tesla Model S maar liefst 85.282 euro goedkoper is! Porsche kan gelukkig schermen met een bizar snelle tijd op de Nordschleife van de Nürburgring, namelijk 7:42. Maar voor hoe lang nog? Elon Musk laat namelijk op het communicatiemedium ‘Twitter’ weten dat ze naar de Nürburgring gaan:
Model S on Nürburgring next week
— Elon Musk (@elonmusk) September 5, 2019
Ondanks de zeer korte berichtgeving, kunnen we met een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de ‘Ringtijd van de Taycan Turbo S aan flarden gereden gaat worden. Anders beginnen ze er niet aan. Of is het weer grootspraak van Elon Musk? Volgende week weten we het.
Meer lezen? Lees hier het grote vergelijk tussen de Taycan Turbo S en Model S P100D!
Met dank aan @t1mothys voor de tip!
Als Tesla de tijd van Porsche op de Ring weet te verslaan, dan vind ik dat wel echt ontzettend knap. En ik vind het al bizar wat Tesla heeft weten te presteren. Zo’n jonge autobouwer die zo’n prestatie heeft neergezet.
Maar toch: als ik mocht kiezen, doe me dan maar de Taycan. De eerste EV die ik echt begeerlijk vind. De Tesla vind ik ook een interessante auto, maar zonder alle belastingvoordeeltjes hadden we die denk ik amper op de weg gezien.
@berlinetta: Ik zat gister, door dat grote vergelijk artikel nog even op de site van Tesla te kijken. Maar wat is die configurator verfrissend simpel en gewoon prima! Ook als je kijkt naar de prijzen en prestaties is het ook gewoon echt goed, als je zonder vooroordelen kijkt. Ik rij nu nog met veel plezier 1 op 5 met mijn auto haha. Maar mocht het ooit zover moeten komen, dan vind ik Tesla op dit moment toch een mooi merk geworden!
@mr27: Ik vind het ook echt bizar wat zij allemaal hebben weten te bereiken. Echt een hele knappe prestatie. Alleen als ik puur naar de auto’s kijk, dan vind ik alleen de Model S gaaf. De X vind ik echt ronduit lelijk en de 3 kan ik ook niet mooi noemen. En dat interieur van de 3 lijkt me echt niks. Maar nogmaals, ik hoop dat Tesla nog mooie dingen gaat laten zien. Ze zijn zeker een blijvertje.
@berlinetta: dat mag niet hoor. Als je een tesla lelijk vind dan ben je een hater en begrijp je het niet. Vooral dat interieur, dat kan niet anders dan een verademing zijn.
@lekbak: voor mij wel, voor hem niet. Klaar. Einde discussie.
Al dat hater / fanboy gedoe begint nu wel afgezaagd te worden.
@berlinetta: de 3 is van voren net die (breedbek)kikker die nog gekust moet worden uit dat sprookje. Ben alleen bang dat een kus van de schone prinses niet gaat helpen om er een knappe prins van te maken, wat lelijk is blijft lelijk ….
@autodrome: gekukkig is die wel weer veel fraaier dan het monster Prius.
@mr27: afwerking slecht, als je de garage uitrijdt is het afgelopen met je service, zoek maar eens na. Beleving in dat steriele interieur, 0! Beetje rechtdoor snel optrekken ja voor de rest is het echt niks. Dan zeker de Taycan of later de Audi GT, dan heb je van binnen ook nog wat te genieten. En die 0.3sec ach, dat laat je ook wel als je ieder jaar 4 nieuwe 22inch pilots nodig hebt.
@tig3r: Ik heb de model X gereden, en vond dat allemaal wel meevallen qua beleving. Een Nissan GT-R vind ik nou ook niet echt top qua interieur. En we hebben het wel over een auto die bijna 90k meer kost. En die verhalen over service ken ik ook van mensen om mij heen met hun BMW of Mercedes. Ikzelf ben eerst met mijn VW daarna met mijn Audi, meerdere keren onwijs coulant geholpen door de dealer. En als je daarop googled zal je ook vast genoeg veel slechte verhalen horen. Alleen nogmaals, daarom zei ik: als je kijkt naar Tesla zonder vooroordelen, is het best een leuk merk geworden.
@berlinetta: ik hoop dat Tesla wint. Ik heb p100 mogen rijden. Mensen hebben veel commentaar, maar het zit toch degelijk.in elkaar
@elemento: geen site beschikbaar op je ‘degelijk.in’
@berlinetta:
Tesla tweet het net: Niet gelukt, gaan weer naar huis.
https://twitter.com/Tesla/status/1174740201421377537
Helaas,Pindakaas. Volgende maand weer een kans…
Het feit dat Porsche een eclectische auto “turbo” heeft genoemt maakt het echt een tjoening sjonnie bak voor mij.
@autogeak:
De instapper schijnt straks 16V Injectie te gaan heten.
@harrie: en striping op de zijkant om de auto sneller te maken?
@harrie: mit katalysator (uit te spreken met Duits accent)
@harrie: de instapper met viercilinder benaming? Porsche glijdt af :-)
@autogeak: Ja, dat is inderdaad best jammer, want het is een ontzettend mooie bak. En wat Tesla betreft, mocht het lukken om met een standaard Model S (dus geen specifiek voor de ring geprepareerde versie) de tijd van de Taycan te verpulveren (of alleen maar te evenaren), dan petje af voor Tesla. Want dan staat Porsche toch echt in z’n hemd.
@erce: lijkt me stug dat die walvis dat gaat lukken.
@autogeak: zo vind ik die Tesla P100D helemaal kut, er zit niet eens een dieselmotor in!
@rhellema: no diesel no torque? :p
@autogeak: eens, maar anderzijds is die Turbo naamgeving al erg belachelijk, sinds de auto’s zonder Turbo badge veelal ook een turbo hebben. Het gaat dus niet zozeer om de fysieke turbo, maar meer als de spreekwoordelijke turbo.
@autogeak: Als auto liefhebber weet je natuurlijk dat die benaming op het uitrusting niveau slaat bij Porsche ;)
Tuurlijk, Tesla is beter in van alles, maar ik denk dat de Taycan ook wel zn voordelen ten opzichte van de Tesla heeft. Eén daarvan is kwaliteit en afwerkingsniveau.
@rob636: Dat mag je ook wel verwachten van een auto van 2x de prijs. Als dat niet het geval was, dan mocht Porsche zich helemaal gaan schamen.
Tesla heeft wat indrukwekkends neergezet. Toch als ik het geld zou hebben en een luxe electrische wagen zou kopen, zou ik toch eerder naar de Porsche kijken. Het design en het interieur is toch wat specialer als dat van de Tesla Model S. Neemt niet weg dat voor veel mensen een Model S toch nog wat makkelijker haalbaar is dan een Taycan. Zeker voor leaserijders.
@hiostu: de Model 3 bedoel.
@rob636: Dat mag je ook best verwachten voor 85.000 euro extra ;-)
Ik vind het toch verwonderlijk dat ze een auto neerzetten die zoveel meer kost dan een Model S, zichzelf er niet mee vergelijken en dat qua prestaties ook niet kunnen. 85k voor een mooier, beter afgewerkt interieur is toch een hoop…
Dat gezegd hebbende vind ik het mooi dat er steeds meer spelers komen en die Taycan is best een mooi ding als je ’t mij vraagt.
@enrique: Porsche is minder dan 0.4 seconden langzamer dat een Tesla in Ludicrous mode waarbij hij eerst een tijd moet voorverwarmen etc. Dan kan die dat één keer doen en daarna moet hij weer afkoelen. Zoals we gezien hebben kan deze Porsche het keer op keer naar 200+
Over 200kmh gesproken, de Porsche tikt die snelheid eerder aan als de Tesla. Kwa gewicht is de Porsche ook een tiental kilo lichter.
Wat blijft er over voor Tesla? Een nette auto die ruimer is. In een speciale stand sneller op de 100kmh zit, die paar tienden merk je trouwens niet fysiek. Hun snellaad netwerk is enorm goed maar daar hebben ze ook aan aantal jaren over gedaan. Ionity is ook hevig aan het bouwen en doet dat net zo snel zo niet sneller dan Tesla in het begin. Dan hebben we nog al die andere CCS laders. Beide zijn mooie auto’s. Maar de Taycan oogt toch net iets specialer dan de Model S die echt wel aan een vernieuwing toe is.
@martijn_vangammeren: ik ben het niet oneens met je hoor maar 85.000 piek is érg veel geld. En keer op keer zo hard optrekken is vast vermakelijk maar ik zie het niemand steeds doen op de weg… Al met al niet echt het geld waard als je het mij vraagt maar hey, ik ben niet in de markt voor een Taycan. Ook niet voor een Model S. Een fiets kan er net vanaf dus neem mijn teksten gerust met een korrel zout ?
@rob636: kwaliteit heeft Tesla toch wel bewezen. Zeer hoge kilometerstanden zijn haalbaar. Dat moet se Taycan nog maar eens doen.
Afwerking. Ieder zijn ding. Voor knap 85000 meer mag je natuurlijk wel iets verwachten..
Donald Trump ✅
@realdonaldtrump
Hurricane Dorian on Nürburgring next week
Die tijden worden verpulverd. En alle bomen rond het circuit ook.
@kreukelzone: en zo niet, dan kunnen de loop van die orkaan gewoon een beetje bijsturen met kernwapens…
@griffendahl: of een markeerstift
@griffendahl: Echt hè, wat een uitspraak weer van Trumpf ?
Ik heb nochtans eens een test gelezen waarbij de top Model S het op circuit opnam tegen de vorige RS7 en die Model S bleek daar per ronde bijna 10 sec trager. Ik vond het zo bizar dat ik me nog steeds afvraag of het geen typefout was. Maar als die tijd tien klopte dan kan die Model S nooit de Porsche bedreigen. Gelezen in dacht ik AutoReview…
Haha, mooi dat Musk de strijd aangaat. Vraag me alleen wel af in hoeverre die Tesla moet worden aangepast om fatsoenlijk een snelle ronde af te kunnen leggen. En dan nog geldt die rondetijd niet officieel omdat het geen standaard auto meer is.
@duderuud: Of de auto wordt niet aangepast en blijkt alsnog sneller. Dat kan natuurlijk ook.
@willeme: ik heb begrepen dat een standaard Tesla oververhit…
@duderuud: Ja, klopt. Dat heb ik ook gehoord. Diverse media hebben geprobeerd de Model S over de ‘Ring te jagen. Dat was niet helemaal een succes.
Aan de andere kant: Tesla heeft er een handje van om hun auto’s constant te verbeteren en te voorzien van updates. Dus wellicht hebben ze het aangepakt.
@willeme: dat vind ik dus heel erg discutabel. Als de auto nu oververhit tijdens zo’n run, maar ze veranderen alleen de software dan worden die accu’s straks nog net zo heet. Het telt alleen als het een productiemodel is, dus ze moeten die update dan ook daadwerkelijk doorvoeren. Dan zijn ze dus bereid de levensduur van alle auto’s op te offeren om zo’n dom record te halen en dat zou ik echt een hele slechte zaak vinden.
Tesla is tot nu toe de onbetwiste kampioen accu’s heel houden. Dat opgeven voor een nutteloos wedstrijdje wekt niet echt vertrouwen. Hun 7 jaar oude auto is technisch nog steeds de beste, ook zonder deze onzin. Dat zou toch genoeg moeten zijn?
@lekbak:
In principe is het natuurlijk complete onzin, zo’n recordpoging. Om compromissen te sluiten puur en alleen om. Porsche een hak te zetten is een beetje kinderachtig, natuurlijk. Maar ja, het zijn voornamelijk mannen in deze bedrijfstak, dus veel beslissingen worden gemaakt met testikels.
Ik ben benieuwd of ze updates hebben uitgevoerd om de accu’s beter te koelen, dat is waar ik meer op doelde dan alleen de begrenzers wat verder open zetten.
Overigens, veel ‘productie’-auto’s die een record tijd neer zetten zijn stiekem toch géén productie auto’s. Zelfs Porsche speelt vals met GT-race stoelen die niet leverbaar zijn in de GT3 modellen.
@willeme: maar dat is voor de veiligheid. Dan mag het… Net als de rolkooi, de speciale banden en de speciale achterspoiler.
@mashell: ja, dan is het dus níet een identieke productie auto. Dan is het een gemodificeerde auto.
@lekbak: de 0-100 tijd wordt nu ook bereikt met een aparte modus die een waarschuwing geeft dat dit niet goed is voor de aandrijflijn. In deze modus kunnen ze ook de uitschakel temperatuur iets hoger leggen.
Eerlijk? Nee.
@willeme: De laatste “Raven” editie heeft forse aanpassingen. Daarom is de range ook zo fors toegenomen. Misschien dat deze aanpassing ook met de koeling etc te maken heeft. Of omdat de motoren van de Raven uitvoeringen zo veel efficienter is (de front engine zou vergelijkbaar moeten zijn aan de motor van de model 3), dat daardoor de warmte toename flink minder is.
Kan mij niet voorstellen dat de Tesla sneller is. Grootste probleem zal koeling zijn, de Model S kan niet lang op vol vermogen rijden. Verder mag ik hopen dat de Porsche in de bochten beter is.
Mag wel een setje beste slicks of straatlegale semi slicks op, anders hoeft tesla dat niet eens te proberen denk ik
Lachen toch dat zo’n relatief jong merk de maatstaf bepaalt.
Maar goed dat in de film Bad Boys for life geen Taycan maar een echte Porsche gebruikt wordt. Zie de achtervolging al…..zoef, zoef,zoef,……schoot at the batteries, Marcus!
@ericc: Tron was anders best aardig. Zoals vele science fiction films waarbij ook geen motor geluid was maar een gezoem.
Ik ben benieuwd of de nieuwe cellen (2170) nu zoveel beter zijn qua heat management.
@morph: Zit nog steeds 18650 in. Echter was het probleem oververhitting van de elektromotoren, die zijn sinds de ‘Raven’ (paar maanden geleden) verbeterd. Ook het chassis is een stuk beter. Vandaar dat Musk misschien denkt een redelijke poging te kunnen wagen..
Het is toch wel mooi dat een merk als Porsche dit doet. Waar Ferrari en co er alles aan doet om niet met electrische auto’s te worden geasocieerd, zet Porsche gewoon dit even neer.
@healey:
Porsche is helemaal geen concurrent van Ferrari.. of is Volkswagen ook concurrent van Pagani? En nee ik heb het niet over Bugatti
Misschien Nurnburgring mode als easter egg ?
Volgende week op Autoblog : “Tesla Model S afgebrand tijdens record poging”.
Ik zou kiezen voor Porsche veel betere afwerking voor al van binnen.
@cappie: Als je 85k extra te besteden hebt, ja dan wel.
@b00st: voor 10K kun je bij Brabus vast wel wat moois laten maken in je Model S.
Er is een argument dat door iedereen over het hoofd gezien wordt. Jan met de korte achternaam kijkt alleen maar naar de kale specs omdat het bij dromen blijft. Er is meer aan de hand. Goed, komt ie:
Als je een Model S hebt, rijd je een Tesla. Als je een Taycan hebt, rijd je Porsche.
@dare2think: precies. Als je zegt ik rijd een Tesla, dan denkt de ander ahh een belastingontwijker. Zeg je ik rijd Porsche dan denkt de ander, hij heeft het gemaakt.
@mashell: ja want een auto rij je voor anderen
@bmohnee: een Porsche rijder wel :P
@mashell: Dat was vroeger misschien zo. Die klank heeft Porsche allang niet meer.
@mashell: Kijk eens hoe de jongere generatie hier naar kijkt! Die zien het heel anders.
@dare2think: een beetje accountmanager rijdt tegenwoordig al Tesla of iemand die net een jaartje een eigen bedrijf heeft ed, véél te saaie burgerlijke auto zo’n Tesla, geen hond die daar zijn nek nog voor verrekt laat staan oout gedaan heeft. Blijft natuurlijk een enorm lelijke auto met 0 uitstraling.
Dat overhitten zal wel verholpen zijn nu de model S recent over is op de next gen accus die in de Model3 gebruikt zijn. Kans is ook groot dat volgende week duidelijk wordt dat Track Mode van de Model 3 Performance ook op deze generatie Model S beschikbaar is.
@bmohnee: Nieuwe accu?
@crepito: nieuwe generatie accucellen
@bmohnee: In de Model S zitten geen andere accu’s dan voorheen. De Raven kent wel andere motor aan de voorzijde (namelijk uit de model 3)
Laat ik vooropstellen dat ik wil dat Tesla de strijd wint. Porsche verslaan met een auto die bijna een ton minder kost is zeer knap. En dat terwijl Porsche sinds jaar en dag auto’s bouwt.
Anderzijds lees ik hier dat de tesla porsche op papier zou verslaan. Echter, als ik het goed begrijp sprint de porsche 0,2 sec langzamer naar de 100, maar kan dit wel achter elkaar blijven doen. De tesla niet. Ik weet niet of je dan kunt stellen dat tesla op papier wint.
@c63s: De Porsche is dan weer ruim een seconde sneller op de 200 dan de Tesla.
Het zijn beide mooie auto’s. Ik zie de Model S wel als een van de meer baanbrekende auto’s van de afgelopen 30 jaar. De Taycan is voor Porsche ook zo’n auto, prachtige vormen. Ik denk dat Porsche deze tijd wel kan houden. Maar als Tesla het evenaart of sneller is petje af voor ze.
Vreselijk duur allemaal. Walg ervan
En als beide wagens een verbrandingsmotor hadden gehad dan hadden ze niet vergeleken mogen worden. Zijn gewoon 2 totaal andere auto’s. Enige overeenkomst is de aandrijflijn, de porsche is naast wellicht range gewoon een ontzettend veel betere auto.
Tesla blijft knap. Echter Porsche heeft al zoveel Taycans verkocht, ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Ze bedienen een andere klant.
@realhustler: Dat lijkt mij ook. Als ze zoveel verkopen dat hun Panamera verkopen erdoor instorten is dat een groot succes.
Btw een nieuwe 911 is beter dan een Singer. Toch is die Singer fantastisch. Veel duurder, mindere prestaties maar super details en design. Bespoke.
@realhustler: Singer is toch niet bespoke? Gerestaureerd, backdated naar G-model, tankdop door de motorkap, motorruimte bekleed, het is allemaal telkens volgens een recept.
En dan gewoon met max. 50 km/uur een rondje gaan rijden; Elon heeft het toch niet over het record verbeteren?