• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla versnelt productie door kleurkeuze te beperken

Auteur: Loek, gepost 11 september 2018 om 22:02 – 49 Reacties

Tesla Model 3


Dé oplossing om sneller auto’s van de band te laten rollen.

Het is te makkelijk om Tesla nog steeds af te branden vanwege de haperende Model 3-productie. Want ja, de productielijn kent beperkingen terwijl de CEO een groene rolt, maar er komen ondertussen wel auto’s op de weg. Die zijn niet feilloos, maar toch. Bij een dikke productie gaat er wel eens wat fout.

Maar de Model 3-productie is nog niet perfect. Er kan wat meer gang in komen. Vandaar dat Tesla spiekt bij de hogere regionen van BMW en inperkt op de keuze in lakkleuren. Dat tweette Elon vandaag:

Moving 2 of 7 Tesla colors off menu on Wednesday to simplify manufacturing. Obsidian Black & Metallic Silver will still be available as special request, but at higher price.

De kleuren zwart en zilver verdwijnen dus. Opmerkelijk, want het kleurenpalet bij eerdergenoemde BMW’s bevat bijna niks anders dan grijstinten, met een zeldzame blauwtint ertussen. Bij Tesla kun je nu nog kiezen tussen rood, blauw, donkergrijs en wit. En ook Obsidian Black en Metallic Silver zijn nog wel beschikbaar, maar dan moet je bijbetalen. Overigens is Obsidian Black een metallic zwart: ‘gewoon’ zwart staat nog in het normale palet.

De afwezige kleuren zijn de twee die het minst besteld werden, dus in principe is het een logische zet. Zoals altijd gunnen we het Musk en co enorm om die fabriek op stoom te krijgen, alle tegenslagen terzijde.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, grijs, model-3, Tesla, zwart

Vorig bericht: « Deze unieke G-Klasse werd gebouwd in Nederland
Volgend bericht: Oeps, politie krijgt te maken met hoog water »

Lees Interacties

Reacties

  1. B00G1E zegt

    11 september 2018 om 22:10

    aka Henry Ford: any color as long as its black.
    helaas zie je er steeds meer op de weg en vind ik het toch niet echt een geslaagde auto. De model S is een fraaie verschijning, dit is een mislukte verkleinde versie daarvan.

    Login om te reageren
    • flik2punt0 zegt

      11 september 2018 om 22:15

      @B00G1E: daar moest ik ook meteen aan denken haha

      Login om te reageren
      • detroitv8 zegt

        11 september 2018 om 22:18

        @flik2punt0: yup. Geldt ook voor de X. Proporties kloppen niet, simpelweg een S uitrekken gaat helaas niet.

        Login om te reageren
    • p993 zegt

      11 september 2018 om 22:19

      @B00G1E: haha…de kleine kikker inderdaad!!

      Login om te reageren
    • ptr zegt

      11 september 2018 om 22:26

      @B00G1E: helaas zie je er steeds meer op de weg.. Heb je het dan over de model 3? Niet in NL dan toch?

      Login om te reageren
      • koekwaus zegt

        12 september 2018 om 10:52

        @ptr: wilde net zeggen, moet de eerste nog tegenkomen hier in NL. Denk dat dit een verkapte manier is om te zeggen dat ie in de VS woont.

        Login om te reageren
    • evdw zegt

      11 september 2018 om 22:26

      @b00g1e: De model S is eigenlijk gewoon te groot, in de US natuurlijk niet maar wel voor normaal gebruik in Nederland. Daarom denk ik dat de 3 het in Nederland prima gaat doen.
      En mooi, hij heeft in ieder veel geval mooiere lijnen dan de gemiddelde Europese EV die nu te koop is.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 september 2018 om 22:28

      @b00g1e: grappig inderdaad. Teruggrijpen naar de wijsheid van lang geleden. Waar heb je de 3 overigens zien rijden? Ik heb er nog geen gezien.

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        11 september 2018 om 22:33

        @pomoek: Woont neem ik aan in de US.

        Login om te reageren
        • B00G1E zegt

          11 september 2018 om 22:54

          @evdw: ja was ik even vergeten te melden, woon in de US idd

          Login om te reageren
        • pomoek zegt

          11 september 2018 om 23:03

          @evdw: waarschijnlijk. Maar misschien dat er ergens anders al 3’s rondrijden?

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            12 september 2018 om 13:56

            @pomoek: Canada, en een enkeling in Europa (grijze import).

            Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        12 september 2018 om 11:17

        @pomoek: afgelopen week 1 in Houten zien rijden, een Tesla 3, groene platen er op. Zal dus wel via grijze import hier zijn.

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      12 september 2018 om 00:10

      @b00g1e: *it’s

      Login om te reageren
  2. wolfssjrd zegt

    11 september 2018 om 22:30

    Heb het beetje gehad met Tesla en eigenlijk alles wat nieuw en Elektrisch is. Ooh zo schijnheilig schoon. De uitstoot is niks, maar de productie minstens zo vervuilend. Net zoiets ‘vervalsend’ als het verbranden van houtsnippers om de verwarming te stoken, zogeheten biomassa. Het is tijd dat de waterstoftechniek het over gaat nemen. En dan geen futuristische modellen, maar deze motoren gewoon stoppen in onze alledaagse voertuigen (3-Serie, C-kllasse, V40, Range Rover Sport ofzoiets).

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      11 september 2018 om 22:35

      @wolfssjrd: Waterstof, yeah right. Laat me niet lachen. En trouwens, een waterstof auto is ook gewoon een EV dus volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt.

      Login om te reageren
    • imarinos zegt

      11 september 2018 om 22:38

      @wolfssjrd: enig idee hoeveel energie nodig is om waterstof op te wekken?

      Login om te reageren
      • Boomer zegt

        12 september 2018 om 10:05

        @imarinos: Energie is maar energie, als we straks onbeperkt groene energie hebben kun je dat dus onbeperkt blijven gebruiken, accus zijn nog steeds afhankelijk van recources zoals lithium, en dat is nou niet in onbeperkt!

        Login om te reageren
        • hectorjenks zegt

          12 september 2018 om 10:54

          @airc: accu’s zijn maar accu’s en als alle accu’s straks groen kunnen worden geproduceerd met andere materialen en 100% gerecycled kunnen worden kun je ze onbeperkt gebruiken.

          Grappige van dit verhaal is, je kunt accu’s voor elk ander product vervangen en het klopt nog steeds!

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          12 september 2018 om 13:58

          @airc: onbeperkte energie? Welke natuurwet wil jij overtreden?

          Login om te reageren
      • stefanvts16v zegt

        12 september 2018 om 17:29

        @imarinos: en niet te vergeten hoeveel energie/brandstof er nodig is om de geproduceerde waterstof te transporteren naar het tankstation!

        Login om te reageren
    • stfu zegt

      11 september 2018 om 23:09

      @wolfssjrd: ach gut.

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      11 september 2018 om 23:10

      @wolfssjrd: lol ja waterstof, klinkt als water… alleen heb je nog meer electriciteit nodig om die waterstof te creeren!!! ga je er maar even verder in verdiepen zou ik zeggen. Iedere auto uitrusten met een kleine centrale is ook niet zo’n bizar efficient idee….

      Login om te reageren
    • laptom zegt

      11 september 2018 om 23:16

      @wolfssjrd: Productie van diesel, benzine en waterstof is zeker niet vervuilend?

      Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      11 september 2018 om 23:51

      @wolfssjrd: is that you John Wayne?

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      12 september 2018 om 00:48

      @wolfssjrd: Heb je ooit al gehoord van zoiets als “werken naar een idee”? Er is nog nooit iets geweest dat er ineens was en dat het ook perfect was. Ja, nu is het misschien niet zo rooskleurig allemaal, maar dat waren de eerste brandstofwagens ook niet.

      En maar best ook. Moest er nu ineens een elektrische auto zijn die 1000 km kan op z’n lading, en die zoveel kost als een auto op fossiele brandstoffen, lag het land plat door de vraag aan elektriciteit omdat iedereen zo’n auto wilt.

      En waterstof? Wat een grap. Er is een reden waarom een auto op waterstof ook wel een elektrische auto met een tussenstap wordt genoemd.
      Tuurlijk, je kan waterstof ook rechtstreeks gebruiken, in een verbrandingsmotor. Maar dan zit je weer met dat slechte rendement. Eigenlijk is waterstof een veel beter alternatief voor de traditionele brandstoffen van de verbrandingsmotoren ( alleen benzinemotoren? ), tot de elektrische wagens op punt staan.

      Mensen denken wel eens verkeerdelijk dat het waterstof dat nu wordt aangeboden wordt opgewekt door elektrolyse, maar dat is niet waar. Dat is een veel te kostelijk proces. Het overgrote deel wordt gewonnen uit aardgas. Maar het is wel de bedoeling dat waterstof wordt opgewekt in een auto door elektrolyse.

      Máár, je hoort het al, elektrolyse is door middel van elektriciteit waterstof verkrijgen uit water. Je moet dus ook een batterij in de auto hebben om dat proces in gang te zetten. Daarna krijg je dus waterstof…dat onmiddellijk terug omgezet wordt naar elektriciteit om de elektromotoren te voeden. Je kan maar maximum 100% rendement uit iets halen, en dat haalt waterstof bij lange na niet.

      Een elektrische wagen heeft een rendement van meer dan 90% procent. Is het logisch dat je eerst je “waterstofwagen” gaat opladen ( batterij voor elektrolyse-proces ), daarna waterstof gaat maken ( rendement van ongeveer 70% ) en die waterstof ga je in een brandstofcel steken om daarna opnieuw elektriciteit op te wekken ( rendement van ongeveer 50% ) ? Dit is het droomscenario waar je geen waterstof moet tanken, maar enkel water.

      Je kan ook direct waterstof tanken natuurlijk, maar dit kost momenteel 10 EUR/liter. Met 10 liter kan je 1000 km rijden. Dus een tank kost 100 EUR. Los van de vraagtekens die ik mij stel hoe dat waterstof wordt opgewekt en de nodige vervuiling en energie die het met zich meebrengt, vraag ik mij af hoe en hoeveel waterstof je gaat opslagen. Idealiter wil je het onder druk opgeslagen hebben, omdat je dan veel meer kan tanken. Het probleem is hier dat het waterstofmolecule zo klein is, dat het werkelijk overal doorgaat. Je tank mag 10 centimeter dik zijn, dan lekt het nog weg. Sla je het onder lage druk op, dan moet je weer veel te vaak tanken.

      Klinken auto’s op waterstof nog steeds zo aantrekkelijk?

      Login om te reageren
      • zdev zegt

        12 september 2018 om 07:09

        @simonmc het rendement van waterstof is veel te laag en het is ontzettend duur om te produceren. Shell vraagt €10 ex BTW per kilo. En in het gunstigste geval rij je daar 50 kilometer mee, is het per kilometer al duurder dan benzine. En dan zit er ook nog geen accijns op. Waterstof is daarmee 3x zo duur als benzine per kilometer. Terwijl elektrisch rijden goedkoper is per kilometer, helemaal als je het zelf opwekt. Oh ja de waterstof van Shell is gemaakt van aardgas, lekker fossiel.

        Login om te reageren
        • OverSoft zegt

          12 september 2018 om 09:38

          @zdev: Dat is natuurlijk een non-argument. Als de vraag naar waterstof stijgt zal de prijs dalen. Nu zijn er 3 experimentele stations, tuurlijk is het nog duur.

          We zullen zien hoe in de toekomst de EV markt zal ontwikkelen. Ik denk persoonlijk dat er veel te weinig grondstoffen zijn om voor iedereen een EV met grote accu te bouwen en dan kom je automatisch bij OF een nieuw type accu (let wel: er zit al 50 jaar geen grote ontwikkeling meer in accu’s) OF een waterstof achtige manier van opslag.

          En ja, een waterstof auto is gewoon een EV met brandstofcel.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            12 september 2018 om 14:02

            @OverSoft: al 50 jaar geen grote ontwikkeling in accu’s..? Waar waren 50 jaar geleden die laptops dagen meegingen dan?

            De brandstof auto heeft gewoon van elektrisch rijden door de beperking van de batterij. Ene meneer Musk heeft laten zien dat het met lithium accu’s een haalbaar concept is en bijna alle traditionals fabrikanten lopen nu achter de feiten aan..

            Login om te reageren
            • OverSoft zegt

              12 september 2018 om 14:10

              @flutterby: 50 jaar geleden waren er geen laptops…
              Er zijn wel ontwikkelingen geweest, natuurlijk, van NiCad, naar NiMh naar Li-ion. Maar de capaciteit is hooguit verdubbeld, niet zoals de rest van de tech-sector verduizendvoudigd (in snelheid, etc…).

              Er is niet genoeg lithium OF cobalt om alle auto’s ter wereld te voorzien van accu’s, simpel…
              De opslagcapaciteit van 1 kg Li-Ion accu is 89x zo klein als van 1 liter benzine!

              De rek is er momenteel uit.
              Grafeen kan in de toekomst MISSCHIEN haalbaar zijn, maar dan nog is de per kg opslag 45x zo klein als die van benzine of waterstof.

              Login om te reageren
    • wimof zegt

      12 september 2018 om 12:57

      @wolfssjrd: De Belgische politie heeft ons misschien iets te hard op de feiten gedrukt.
      Productie van elektriciteit is niet altijd clean.

      Login om te reageren
    • balboni zegt

      12 september 2018 om 16:00

      @wolfssjrd: altijd jammer als mensen hun mening gaan verkondigen als een soort waarheid en daarin absoluut niet geremd zijn door enige kennis van zaken

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    11 september 2018 om 22:38

    Je kan nog meer dan genoeg kleuren krijgen op de Model 3, zonder dat je er voor bij hoeft te betalen. Veel meer dan de genoemde vijf, tel maar mee:

    – Widow black
    – Libanon Red
    – Haze Purple
    – Mystic Blue
    – Bud Orange
    – Acapulco Haze Gold
    – Widow White
    – Edelweiss
    – Shiva Gold
    – Seattle Black

    En Brabants wit, maar dat is vooralsnog alleen op de in Tilburg geassembleerde Model S leverbaar.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 september 2018 om 23:02

      @moveyourmind: LOL, die eerste drie kleuren zijn waarschijnlijk vernoemd naar de favoriete jonko’s van Elon Musk…

      Login om te reageren
      • vtechlover zegt

        11 september 2018 om 23:18

        @RRRobert: you didnt..

        Login om te reageren
      • peug206 zegt

        12 september 2018 om 00:27

        @RRRobert: ik zou nog maar eens een coffeeshop binnenlopen, misschien zie je dan meer overeenkomsten als 3…

        Login om te reageren
      • dawwg zegt

        12 september 2018 om 11:55

        @rrrobert: Al die kleuren bedoel je … de beste ‘kleur’ staat er echter niet tussen: Strawberry Haze

        Login om te reageren
  4. stfu zegt

    11 september 2018 om 23:10

    Zwart metallic lijkt mij juist een populaire kleur. Uni lak zwart is niet echt aan te raden..

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      12 september 2018 om 10:09

      @stfu: Het is dan ook geen optimalisatie van het productieproces, maar gewoon een manier om extra geld te halen uit populaire kleuren… duh.

      Login om te reageren
  5. lecomte zegt

    12 september 2018 om 00:23

    Gewoon een smoes om meer geld te verdienen. Zwart en zilver zijn populaire kleuren, dus laten we er maar extra geld voor vragen. Ik kan mij niet voorstellen dat het weg laten van deze kleuren processen dusdanig gaat versnellen voor Tesla dat het problemen gaat oplossen.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      12 september 2018 om 00:52

      @lecomte: “De afwezige kleuren zijn de twee die het minst besteld werden, dus in principe is het een logische zet. “

      Login om te reageren
      • lecomte zegt

        12 september 2018 om 01:05

        @SimonMc: Zwart en zilver het minst besteld? Zou ik ook zeggen in dit geval. Kijk naar de gemiddelde kleurenkeuze van een auto en dan niet alleen in NL.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          12 september 2018 om 07:53

          @lecomte: hoeveel Model 3’s zijn er verkocht in Europa?

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            12 september 2018 om 10:22

            @720s: verkocht plenty, geleverd: 1.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              12 september 2018 om 14:04

              @ghost: gereserveerd veel, gekocht 0.

              Login om te reageren
  6. 2wheeler zegt

    12 september 2018 om 04:24

    Ik was i.t.t. de meeste best positief over de styling maar nu ik hem een paar keer in het echt heb gezien (vakantie in de US) valt hij me helaas echt tegen qua ontwerp.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      12 september 2018 om 12:26

      @2wheeler: dus had je jezelf een hoop geld kunnen besparen door gewoon naar die anderen (die hem niet mooi vonden) te luisteren???

      Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    12 september 2018 om 08:20

    Obsidian black metallic is een kleur van Mercedes.
    Ik weet het nog omdat ik deze destijds op de Syclone liet zetten toen de uni zwarte lak dringend aan vervanging toe was.
    De ‘stille’ samenwerking tussen Tesla en Mercedes gaat dus toch op verschillende vlakken door.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 september 2018 om 14:05

      @cossiekiller: behalve dan het hele EQ platform, prutsers.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North