• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat zien we hier voor gevleugelde nieuwe 911?

Auteur: RubenPriest, gepost 20 juli 2025 om 10:08 – 2 Reacties

Nieuwe Porsche 911 Cup

Een nieuwe gevleugelde 911 komt eraan.

Een bekend energiedrankjesfabrikant geeft je vleugels. Maar Porsche ook met sommige varianten van de 911. De GT3, de GT3 RS en de GT2 RS zijn daar goede voorbeelden van. Maar waar je hier naar kijkt is geen GT3, geen GT3 RS en ook geen GT2 RS. Wat is het dan wel? De nieuwe Porsche 911 Cup!

Porsche is bijna klaar om de nieuwe 911 GT3 Cup (992.2) aan de wereld te tonen. Deze auto gebruikt men in merkencups en zal vanaf seizoen 2026 in actie komen op circuits over de hele wereld.

Nieuwe Porsche 911 Cup verbeteringen

De Cup-versie is gebaseerd op de facelift van de 992-generatie. De ontwikkeling begon begin 2024 in Weissach, waarbij Porsche Motorsport het mes zette in alles wat volgens hen nog beter kon. Denk aan aerodynamica, remmen, elektronica, transmissie, veiligheid laten we zeker de atmosferische zescilinder boxermotor niet vergeten.

Hele grote veranderingen zijn er niet gedaan aan de Porsche 911 Cup, waarbij coureurs het in de Carrera Cups en de Supercup tegen elkaar gaan opnemen. Jan Feldmann, projectmanager GT-racewagens bij Porsche Motorsport, geeft dan ook toe dat het vooral draait om verfijning wat in de basis al een uitstekend product is.

Bijzonder is dat de Cup-auto’s gewoon van dezelfde productielijn rollen als de straatauto’s in Zuffenhausen. De huidige generatie (992.1) werd al 1.130 keer gebouwd. Een complete Porsche 911 Cup wordt in acht uur in elkaar geschroefd. Dat is nog eens een productieve werkdag!

In totaal zijn er sinds 1990 5.381 exemplaren geproduceerd van de verschillende Cup-modellen, waarmee de 911 GT3 Cup tot de meest gebouwde raceauto’s ter wereld behoort.

Duuuuurzaam

Nieuwe Porsche 911 Cup
Nieuwe Porsche 911 Cup
Nieuwe Porsche 911 Cup

De nieuwe 911 GT3 Cup denkt ook aan de toekomst en dat heeft te maken met de brandstof. Tijdens de ontwikkeling is uitsluitend getest op eFuel, dezelfde mengeling die wordt gebruikt in de Porsche Mobil 1 Supercup. Deze synthetische benzine, met 79,7% hernieuwbare componenten, voldoet aan de FIA-eisen voor duurzame brandstof. Daarmee wordt de CO2-uitstoot met 66% gereduceerd ten opzichte van conventionele brandstoffen.

Nieuwe Porsche 911 Cup

Naast allerlei tests in labs en computers moet er natuurlijk ook in het echt gereden worden. Dat doet Porsche met een gecamoufleerde prototype die je op de foto’s ziet. Aan Supercup-kampioen Bastian Buus, endurance-winnaar Klaus Bachler en IMSA GTD Pro-kampioen Laurin Heinrich de taak om de nieuwe Porsche 911 Cup aan de tand te voelen. Dat doen ze onder andere op Monza, de Lausitzring en de eigen testbaan in Weissach

De definitieve onthulling van deze nieuwe Cup-racer vindt later deze zomer plaats.

Ook interessant!

  • Stel de nieuwe 911 GT3 in de baas z'n tijd samen
    Stel de nieuwe 911 GT3 in de baas z'n tijd samen
  • Porsche 911 GT3 (niet de RS!) verbreekt makkelijk 'Ringrecord
  • Nieuwe Porsche 911 GT3: nu met achterbank!
    Nieuwe Porsche 911 GT3 heeft een Nederlandse prijs!
  • Porsche gaat episch record verpesten
    Porsche gaat episch record verpesten

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

911, GT3, gt3-cup, Porsche, Racing

Vorig bericht: « GR Corolla vliegt in de fik tijdens een track day [video]
Volgend bericht: Tesla wil niet dat je weet dat er een nieuwe Model Y Performance komt »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    20 juli 2025 om 10:41

    Je zult maar reserve-onderdelen-manager bij Porsche zijn, pakweg 134 varianten van de 911 en elke generatie worden het er meer.

    Login om te reageren
    • erwingrunn zegt

      20 juli 2025 om 12:48

      gelukkig is 99% van de onderdelen uitwisselbaar.
      Op de spoilers en stickers (uiteraard snelheid verhogend) na natuurlijk 😁.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North