• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische auto wint aan populariteit in het bedrijfsleven

Auteur: RubenPriest, gepost 29 april 2019 om 08:34 – 72 Reacties

Elektrische auto wint aan populariteit in het bedrijfsleven


Er is een opmars gaande.

De tijd dat we als petrolheads met afschuw keken naar de elektrische auto ligt echt achter ons. EV’s are here to stay dus dan kunnen we er maar beter het beste van maken ook. Bovendien zijn dagelijkse ritjes naar het werk niet heel spannend voor de meeste Nederlanders. Zeker als daar files bij komen kijken. Nee, dan is een elektrische auto juist ideaal.

Het is dan ook niet zo vreemd dat de elektrische auto met name in het bedrijfsleven wint aan populariteit. Woon-werkverkeer is wat dat betreft bij uitstek geschikt om elektrisch te rijden. De NOS heeft bij de drie grootste leasemaatschappijen van Nederland geïnformeerd hoe het zit met de vraag naar elektrische auto’s.

Uit deze rondvraag kwam naar voren dat steeds meer bedrijven een elektrische auto willen aanbieden aan de medewerkers. Sommige bedrijven zijn er zelfs vrij radicaal in en willen uitsluitend elektrische auto’s als leaseoptie aanbieden, zoals bij ABN Amro. De bank hanteert deze regel vanaf juli en hoopt zo binnen enkele jaren een volledig elektrisch wagenpark gerealiseerd te hebben.

Bedrijven willen niet alleen zelf verduurzamen, zo’n elektrische auto moet ook een goede uitstraling geven aan klanten. Bovendien zijn er steeds meer betaalbare alternatieven. Auto’s als de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro passen binnen leasebudgetten, waar een Tesla Model S en Model X dat niet doen. Daar komen de komende jaren nog meer goedkopere EV’s bij zoals de Peugeot e-208 en de DS 3 Crossback E-Tense.

De stijgende vraag naar elektrische auto’s binnen het bedrijfsleven zal dus nog wel even doorzetten. In 2017 werden nog 3.650 elektrische auto’s ingekocht door leasemaatschappijen. Vorig jaar waren dat al 13.000, aldus Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Dat aantal zal dit jaar overtroffen worden, het eerste kwartaal van 2019 was al goed voor 4.900 EV’s.

Foto: een elektrische Hyundai Kona. Via @stekkerkoning op Autojunk.

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, lease, VNA

Vorig bericht: « Toyota opent eigen variant op de Nürburgring
Volgend bericht: Gebruikershandleiding kwijt? Porsche heeft de oplossing »

Lees Interacties

Reacties

  1. basgti zegt

    29 april 2019 om 08:43

    Misschien iets met subsidie en wassen neuzen?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      29 april 2019 om 08:55

      @basgti: Die bedrijven winnen er weinig mee, tenzij ze zelf kopen. In de lease is het voordeel alleen voor de persoon zelf die lagere bijtelling krijgen. Bovendien moeten ze dus vaak nog investeringen doen in de infrastructuur rondom hun panden, dus gratis is het allemaal niet. Sterker nog, dat laatste is vaak iets wat bedrijven tegenhoudt, niet de auto’s zelf.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        29 april 2019 om 08:59

        @fanboy: Die bedrijven laden op de zaak voor 5-6 ct/kWh, daar kan geen diesel tegenop. Reken daar het gebrek aan onderhoud (uitgezonderd Tesla, duur!) bij mee en als kers op de taart de MIA.

        Login om te reageren
        • kroezeder zegt

          29 april 2019 om 09:05

          @flutterby: waarom is tesla wel duur dan die geven geen eens onderhoud meer af volgens de standaard en enkel dingen vervangen maar reguliere onderhoud heeft men niet meer

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            29 april 2019 om 09:22

            @kroezeder: ik zou zeggen zoek de prijzen van een onderhoudsbeurt is op en tel daarbij op wat voor banden eronder zitten en hoe snel de slijten met <5s naar de 100.

            Login om te reageren
            • kroezeder zegt

              29 april 2019 om 09:27

              @flutterby: de onderhoudsbeurten zijn afgeschaft

              Login om te reageren
              • detroitv8 zegt

                29 april 2019 om 11:25

                @kroezeder: false. De onderhoudsintervallen zijn afgeschaft. Dat betekent dat net als bij voorbeeld VW en Ford de auto zelf roept voor inspecties.

              • kroezeder zegt

                29 april 2019 om 11:45

                @detroitv8: nee ze zijn er helemaal niet meer als je banden op zijn moet je zelf bellen dus er is ook geen systeem meer enkel lampjes

              • flutterby zegt

                29 april 2019 om 12:22

                @kroezeder: de onderhoudsbeurten zijn er nog steeds, enkel is er geen verplichting om ze uit te voeren voor de garantie.

                https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance

        • dutchneon zegt

          29 april 2019 om 13:21

          @flutterby: dat onderhoud bij tesla hebben de leasemaatschappijen al goed doorgesproken hoor… en voor wat betreft de banden, de model-3 heeft geen hele dure banden. bovendien worden die gewoon bij profile en andere partners besteld en gemonteerd, dus reguliere prijzen ipv. de Tesla prijzen die hoger liggen!
          Kortom onderhoud van een Model 3 of Model S kosten heus veel minder als bijvoorbeeld een BMW 1 serie

          Login om te reageren
      • mcshine zegt

        29 april 2019 om 09:08

        @fanboy: Running costs zoals brandstofkosten en onderhoud zitten gewoon in het leasebudget hoor. Het is dus niet alleen bijtelling gestuurd. De realiteit is dat de échte petrolheadmotoren al jaren worden genegeerd (zie Mustang V8 of in mindere mate Mazda of Subaru) en we met zijn allen nu voor de keuze staan , muesli-motor of elektrisch… Waarbij die laatste nuchter bekeken op een aantal fronten gewoon beter werkt.(geluid,koppel, onderhoud)

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          29 april 2019 om 09:22

          @mcshine: brandstof zit nooit in het budget, dat is altijd nacalculatie.

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            29 april 2019 om 09:24

            @flutterby: Ik heb het over het budget voor de hele fleet. Niet over het budget van een individuele leasecalculatie

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              29 april 2019 om 13:11

              @mcshine: ik zou dan eerder van een begroting spreken, maar in principe kan budget ook.

              Login om te reageren
          • mashell zegt

            29 april 2019 om 10:21

            @flutterby: jawel hoor. Wij hebben een brandstofcompoment in ons leasebudget, waarschijnlijk om het leasbudget royaler te laten lijken dan het is en ons te stimuleren zuinige wagens te kiezen. Meer verbruik gaat uiteraard op nacalculatie.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              29 april 2019 om 12:23

              @mashell: minder verbruik krijg je ook gewoon terug hoor.

              Login om te reageren
        • xanxion zegt

          29 april 2019 om 09:23

          @mcshine: Al waren er geen EV’s, dan nog mag je bijna nergens een Mustang V8 leasen. Het is bijna altijd een selectie van merken en modellen, vaak met bescheiden motorisering. Naast dat het de verkeerde uitstraling heeft voor veel beroepen zijn de kosten van een V8 veel hoger. Daarnaast zou ik zelf echt geen 40.000 per jaar in een Mustang af willen leggen. Ik heb liever een auto die op comfort is afgesteld.

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            29 april 2019 om 09:25

            @xanxion: Blij dat je het met me eens bent..

            Login om te reageren
  2. fanboy zegt

    29 april 2019 om 08:52

    Het gaat straks echt heel hard. En dat gaat gepaard met lange levertijden, en met wachten bij de laadpaal en dat soort dingen. En de bedrijven moeten zelf ook investeren in de laadstructuur bij hun panden.
    Maar we zijn denk ik niet ver meer verwijderd van het tipping point.

    Login om te reageren
    • xanxion zegt

      29 april 2019 om 09:20

      @fanboy: het is vooral vervelend voor de collega’s die in de stad wonen. Bij ons wordt netjes een laadpaal thuis geïnstalleerd door de werkgever wanneer dat mogelijk is. Aan de andere kant, als je in de stad woont pak je ook weer gemakkelijker het OV. Onze werkgever regelt naast een EV ook een OV-kaart die je onbeperkt mag gebruiken.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        29 april 2019 om 09:59

        @xanxion: Tja ik woon in de stad (OV naast de deur) en heb mijn eigen oprit, geldt helaas niet voor velen. Maar wel veel nieuwe appartementen complexen met parkeergarages waarin het ook kan.
        In de oude buurten moeten vooral de laadplekken komen, en die zijn er ook wel hoor. Alleen met een grote omslag zullen dat er toch ineens te weinig zijn. Vraag en aanbod zal nooit volledig synchroon omhoog gaan.

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          29 april 2019 om 10:14

          @fanboy: stiekem valt dat ook wel mee. Gemiddeld rijdt een auto in Nederland minder dan 15000km per jaar. Als iemand zijn gemiddeld met een ev 300 km rijdt alvorens weer te gaan laden, moet de auto 50 keer per jaar aan de stekker. Eens per week dus, gemiddeld. Niet zo heel spannend dus.
          Zeker niet als je ook kan laden als je even een parkeergarage in gaat als je naar de bioscoop gaat, of wanneer je een dagje Efteling doet, of op je werk bent etc.

          Login om te reageren
          • alassad zegt

            29 april 2019 om 13:29

            @pramm: dat is leuke theorie. In de praktijk zal iedereen met batterij <50% deze willen opladen. Daarnaast zal er imo regelgeving moeten komen omtrent het blokkeren van laadpalen na het opladen. Hoeveel phevs staan nu schijnheilig de hele dag laadpalen te blokkeren?

            Login om te reageren
  3. gokartmozart zegt

    29 april 2019 om 08:52

    Prima ontwikkeling. Ik ga zakelijk nu ook volledig electrisch en voor de vrije tijd is er leuk speelgoed met een benzine motor. Alle noodzakelijke km’s prive en zakelijk electrisch en voor het grootste gedeelte tegen 4% bijtelling en van wat ik niet nu niet als normaal bij zou tellen kan qua budget richting het speelgoed, Alle antistekker en range argumenten tellen niet meer zo als je je op electrisch rijden gaat instellen. Gewoon eens 3 dagen zo’n auto meenemen en woon/werk , gezin etc mee doen. Ii vind het erg relaxed zo. Even voor se duidelijkheid , ben nog steeds een petrolhead. Mijn EV heeft overigens net als het speelgoed achterwiel aandrijving en de tractioncontrol kan uit…..

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      29 april 2019 om 09:15

      @gokartmozart: model 3?

      Login om te reageren
      • gokartmozart zegt

        29 april 2019 om 11:24

        @kobus1967: wel een model 3 maar dan van BMW. Ik wilde graag een strak gebouwde auto met mooie duurzame materialen binnen ook en een sportief sturende auto. ( dus niet te zwaar en achterwiel aandrijving ) Wilde ook graag rond max 60K blijven. Ik heb gekozen voor de i3S met de nieuwe zwaardere batterij. Wel de Tesla overwogen maar hij is voor mij niet practisch genoeg en van binnen heeft ie de uitstraling van een crematorium. Afmetingen van de i3S zijn voor mij perfect ook in de randstad met parkeren ect. Mega korte draaicirkel etc. Materialen zoals carbon dak en alu koets. Binnenruimte opmerkelijk. We laten de discussie mooi of lelijk maar even in het midden want deze auto polariseert. Helemaal in het zwart in S trim met 20 inch zwarte wielen en zwart interieur en donkere ramen vanaf de B stijl vind ik hem in ieder geval prima. De gave cobalt blauwe accenten binnen en buiten doen het voor mij goed. Hond kan ook nog achterin achter de achterbank via de achterklep en mn kids vinden hem ook leuk mede ook door de suicide deuren achter die ze zelf niet kunnen openmaken ( voor mij weer fijn) . Plus het is geen SUV in mijn optiek. Gummen en trappen doen we liever op het circuit tegenwoordig. Is ook veel leuker. Af en toe ff sprinten met een EV is leuk maar het gaat mij vooral om relaxed in rust van A naar B te komen.
        Zeer stil dus de muziek klinkt nu nog beter.

        Login om te reageren
    • stewie zegt

      29 april 2019 om 10:01

      @gokartmozart: De consument zal vanzelf wennen aan elektrisch rijden, dat ben ik volledig met je eens. Het is gedragsverandering, en daar gaan nou eenmaal enkele jaren overheen. Voor de meesten geldt dan ook dat die lagere bijtelling aantrekkelijk is. Het is echter de symbool politiek die schuil gaat achter dit beleid wat mij tegen het zere been shopt. Miljarden subsidies die we verkwanselen onder het mom van Co2 reductie (mooi voorbeeld van de Eemshaven die miljarden subsidie krijgt: http://interessantetijden.nl/2019/04/27/eemshavencentale-rwe-stookt-in-8-jaar-64-000-hectare-bos/ ), zonder dat er een 1 duidig beleid is met harde feiten wat dit beleid uiteindelijk nou oplevert. Het lijkt wel een oligarchie die heerst en hier op aanstuurt, laat de consument vooral niet te moeilijke vragen stellen en kritisch zijn, maar gewoon belasting betalen en in lijn lopen met de rest. Er worden ons maatregelen door de strot geduwd zonder dat daar nou eens kritisch naar gekeken wordt!

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        29 april 2019 om 10:16

        @stewie: dat is het hele probleem met het milieu en de vergroening, niemand heeft echte harde cijfers. Alle berekeningen worden gemaakt op aannames, voorspellingen en onderbuikgevoel. Alle rekenmeesters vallen over elkaar heen en komen met andere resultaten en daar wordt korttetermijn beleid op losgelaten. Totaal geen lange termijn visie en sturing vanuit Den Haag. Subsidie potten die binnen 3 maanden leeg zijn die waren bedoeld voor het hele jaar enz enz.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          29 april 2019 om 10:17

          @lekkerlinksrijden: sorry voor de grammatica

          Login om te reageren
        • maotje zegt

          29 april 2019 om 16:59

          @lekkerlinksrijden: mbt klimaat verandering ben ik t met je eens. Mbt milieu ishet natuurlijk wel een stap vooruit.

          Login om te reageren
      • gokartmozart zegt

        29 april 2019 om 11:38

        @stewie: ik begrijp je verhaal. Maar als de regelingen er zijn waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken. Ik betaal al belasting genoeg plus als iedereen in een EV zit bedenken ze wel weer wat om te kunnen cashen. Ik pak nu maar direct even mijn voordeel zo lang het nog kan. Ik kan nu BMW rijden met toeters en bellen voor het full operational lease tarief van een kale Golf met een Mickey Mouse turbo brandstof motor die niet vooruit te trappen is en ik betaal 1/6 aan bijtelling in vergelijking met die zelfde Golf en kan op plekken parkeren bij de voordeuren van bedrijven aan de paal. De stoplichtsprintjes zijn ook zinloos tegenwoordig met een brandstof motor. En als het gaat om wie de grootste heeft heb je nooit de grootste….Het is inmiddels zo ver dat de jeugd tot 12 jaar tegen alles is wat emissie heeft. Of het nou roken is of een auto met een benzine motor. Ook die zijn blij met mn keus. Oja en Mn auto is direct leverbaar.

        Login om te reageren
        • stewie zegt

          29 april 2019 om 12:02

          @gokartmozart: Helemaal met je eens, ik zou ook zeker niet de moraalridder gaan uithangen ten koste van je eigen portemonnee, terwijl je weet dat het geen moer uithaalt. Gewoon een blubber dikke wagen naast je leaseslet rijden

          Login om te reageren
  4. harrie zegt

    29 april 2019 om 08:54

    Ja leuk voor in de file, maar de gemiddelde Autoblog lezer rijdt via de Nurburgring naar zijn muisschuif baan als ik de verhalen mag geloven.

    Login om te reageren
    • bmohnee zegt

      29 april 2019 om 08:57

      @harrie: uiteraard, in minimaal een v8 en tankt eens per 1000km

      Login om te reageren
      • garp zegt

        29 april 2019 om 10:30

        @bmohnee: en rijdt die 1000km ook in één ruk.

        Login om te reageren
        • crepito zegt

          29 april 2019 om 14:54

          @garp: hahah

          Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        29 april 2019 om 20:48

        @bmohnee: is de 159 ook met v8 geleverd?

        Login om te reageren
  5. mcshine zegt

    29 april 2019 om 09:10

    De nieuwe M3 verslaat de oude M3, is in meerdere bladen te lezen.

    Ze missen wel nog wat vibraties, zowel de voel- als de hoorbare…

    Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      29 april 2019 om 14:08

      @mcshine: als het daarom gaat was voor mij de E39 M5 met handbak de laatste interessante M. Echte beleving en geen downsize ; zonder turbo en sound processoren door de speakers. Hoe snel een nieuw M is is achterhaald als het om snelheid gaat en de pure beleving is er ook niet meer zoals ie er was. Komt ook nog bij dat weinig sneller is als een bijvoorbeeld een Tesla. ( geen fanboy ) De snelste ronde op de Nordschleife is gedaan door een Gio. Een chinese supercar EV , gewoon een auto die in productie gaat. Range is nu misschien soms nog een issue maar ik zit in deze Energie opslag business en er komen batterijen aan die niet meer te toppen zijn in vergelijk met verbrandingsmotoren. Over 5 jaar verwacht men de waterstof oplossingen panklaar te hebben voor uitrol op grote schaal en dan kun je in 1 ruk door naar Zuid Frankrijk met het pedaal vol onderin mocht je dat nog willen. Kan nu al als je 2 stops maakt en je niet harder als 140 a 150 rijdt.
      In de Afrikaanse landen zal het nog even duren maar hier gaat het full swing nu. Shell bouwt zijn stations om al met superchargers die volledig groen zijn. De Rockefellertjes wisten dit al en hebben al lang geleden hun stakes veranderd uit de richting van fossiele brandstoffen.

      Login om te reageren
  6. TimoBac zegt

    29 april 2019 om 09:10

    De benzine auto zal binnen 20 jaar de positie van het paard innemen: speelgoed voor in het weekend voor liefhebbers en welgestelden.

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      29 april 2019 om 09:16

      @timobac: als je er uberhaupt nog de openbare weg mee op mag, veel te gevaarlijk dan zelf sturen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 april 2019 om 10:22

        @kobus1967: de uiterst gevaarlijke motorfietsen mogen nog ook steeds. Ik denk dat zelf sturen nog wel een tijdje mag.

        Login om te reageren
      • maotje zegt

        29 april 2019 om 16:57

        @kobus1967: waarom zou je dr de weg niet mee opmogen meer? Dat kunnen ze nooit gaan verbieden.

        Login om te reageren
        • sidelo zegt

          30 april 2019 om 00:02

          @maotje: Dat komt zeker dat er straks alleen nog zelfrijdende auto’s mogen rijden. Daar is de overheid nu al over aan het nadenken. En het grappige is met een totaal andere aanleiding dan jij denkt. Straks gaan we als burgers verwachten van de overheid dat ze zelf rijden gaat verbieden, dit omdat er dan veel meer doden in het verkeer vallen door mensen die zelf rijden dan door zelfrijdende auto’s. Want als iemands geliefde dood gereden wordt “doordat die gevaarlijke voertuigen die door mensen bestuurd worden nog zijn toegestaan” gaat die dat toch echt de overheid kwalijk nemen…

          Login om te reageren
          • maotje zegt

            30 april 2019 om 08:40

            @sidelo: dat gaat de overheid veel te veel geld kosten. Wie gaat er opdraaien voor t kapitaalverlies van de burger? Een auto vertegenwoordigd tenslotte een financiele waarde. Zeg ff simpel gezegd varierend van enkele honderden tot honderduizenden
            Euro’s. Die zijn daardoor van de 1 op andere dag geen klote meer waard. Denk je echt dat mensen dit gaan pikken? Dat zal nooit gebeuren. Onmogelijk.

            Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      29 april 2019 om 10:18

      @timobac: Daar is denk ik ook niks mis mee

      Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      29 april 2019 om 11:40

      @timobac: helemaal mee eens denk ik ook

      Login om te reageren
  7. xanxion zegt

    29 april 2019 om 09:17

    Bij ons bedrijf worden sinds een jaar alleen nog maar elektrische auto’s geleased. Inmiddels is de helft van het wagenpark elektrisch. Over 2 jaar moet het laatste niet-elektrische model eruit zijn. Ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Het is gewoon enorm comfortabel rijden; dat is wel prettig als je 40.000 per jaar aflegt. Daarnaast krijgen we ook een OV-kaart van het werk voor de ritten naar Limburg, Groningen of Zeeland.

    Login om te reageren
  8. Dimitriej zegt

    29 april 2019 om 09:19

    En de volgende opmars zal gaan gebeuren in de grijs kenteken vloot: veel steden die vanaf 2025 de binnenstad dichtgooien voor grijs kenteken met een verbrandingsmotor.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 april 2019 om 10:24

      @dimitriej: als ZZP pakjesbezorger met je eigen busje wordt je daar niet vrolijk van.

      Login om te reageren
      • Dimitriej zegt

        29 april 2019 om 11:54

        @mashell: Nope.. Tenzij je een elektrische bus hebt.

        Login om te reageren
  9. stfu zegt

    29 april 2019 om 09:25

    Altijd maar die Kia en Hyundai benoemen, terwijl ze amper leverbaar zijn. Enige echte EV is de Model 3 qua levertijd en oplaadmogelijkheden.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      29 april 2019 om 09:58

      @stfu: altijd maar dat gejank van jou als er in een artikel eens niet de naam Tesla genoemd wordt!!

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        29 april 2019 om 17:20

        @rhellema: het gaat hier toch om elektrische auto’s?

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          29 april 2019 om 20:19

          @stfu: klopt, zijn de genoemde auto’s niet elektrisch dan?

          Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      29 april 2019 om 11:41

      @stfu: de BMW i3S ook met zwaardere batterij

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        29 april 2019 om 17:21

        @gokartmozart: Geen snellaadnetwerk en niet echt een auto om mee op vakantie te gaan, laat staan echt met plezier op de snelweg rijden.

        Login om te reageren
        • gokartmozart zegt

          29 april 2019 om 22:44

          @stfu: heb je erin gereden? Ik wel en ik ben best verwend wat betreft fijn rijden. Hij kan wel degelijk snel geladen worden, ik heb dat gewoon bij een Shell station gedaan, ff lunch , paar mails gedaan en hij was weer voor 80 % vol

          Login om te reageren
  10. m_rick zegt

    29 april 2019 om 09:35

    Ik ben heel benieuwd of er genoeg elektrische capaciteit beschikbaar is om die auto’s bij al die kantoren op te laden. Daar zijn al best wel wat slimme oplossingen voor, zoals opladen met lagere capaciteit (spreiding), en niet elke auto hoeft 100% vol te worden geladen. Maar in zo’n korte tijd een paar honderd oplaadpalen op een klein oppervlak, dat vraagt wel om forse aanpassingen aan de bekabeling.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 april 2019 om 09:40

      @marsm104: gewoon wat bruinkolencentrales er bij en er we hebben genoeg stroom voor een tijdje

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      29 april 2019 om 10:06

      @marsm104: Gewoon elke auto zijn eigen diesel generator geven.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      29 april 2019 om 12:54

      @marsm104: gewoon het dak vol met PV.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      29 april 2019 om 18:39

      @marsm104: iedereen zal toch niet tegelijk laden? We tanken nu toch ook niet allemaal tegelijk? Dan zou de tankstations ook de capaciteit niet aan kunnen. Hoop van die auto’s gaan snachts aan de stekker. Dan is dr toch een dip in t stroom gebruik.
      Daarbij tijd zat om t elektro netwerk uit te breiden voor de toekomst.

      Login om te reageren
  11. baklava zegt

    29 april 2019 om 09:42

    Ben benieuwd wanneer de eerste dip in het elektriciteitsnet zich gaat voordoen.

    Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    29 april 2019 om 09:48

    Hoezo passen de Tesla Model S en X niet in leasebudgetten? Die dingen worden heus niet allemaal privé (of zakelijk) gekocht….

    Login om te reageren
    • alassad zegt

      29 april 2019 om 13:37

      @potver7: niet iedereen mag voor 1400 e/maand ex btw een auto uitkiezen.. alhoewel je nog kunt proberen een eigen bijdrage te betalen (die vlm ook nog van je bijtelling af gaat)

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        29 april 2019 om 19:19

        @alassad: als ik zo pm me heen kijk zijn er zat mensen die dat blijkbaar wél kunnen en mogen.

        Login om te reageren
  13. pramm zegt

    29 april 2019 om 10:24

    @marsm104:
    Is eigenlijk niet zo heel spannend. Een gemiddelde auto rijdt in Nederland minder dan 15000 km, oftewel maximaal 3.000 kWh. Als je deze aan een gewoon stopcontact oplaadt, oftewel 2,2 kWh (minder dus dan een waterkoker) moet je ze op jaarbasis 1300 uur aan de lader zetten. Als je dat doet op momenten dat het energieverbruik lager zit (na 20.00 uur) is dat geen enkel probleem, het net is toch voorbereidt op hoge piekbelastingen. Zonnepanelen zorgen voor een veel grotere belasting op het net.

    Login om te reageren
    • m_rick zegt

      29 april 2019 om 22:16

      @pramm: Mee eens, auto’s zullen niet helemaal leeg aankomen en volledig moeten opladen. Maar ondanks dat je het laadvermogen wat kan knijpen, heb je met 100 elektrische auto’s op een parkeerplaats nog steeds veel vermogen nodig.

      Login om te reageren
  14. oxidizers zegt

    29 april 2019 om 14:54

    Dat gelul over subsidies de hele tijd. Er is helemaal geen sprake van subsidie, sterker nog je betaalt op elektrisch nog steeds een hele berg aan belasting.

    Het is alleen dat we gewend zijn aan die achterlijke BPM voor brandstofauto’s, die soms zo hoog is dat je bijna het dubbele betaalt voor een auto in Nederland ten opzichte van Duitsland, UK of België. Beter richten we ons op de BPM.

    Login om te reageren
  15. mwti zegt

    29 april 2019 om 15:04

    Voor de bijtellingsvluchtelingen.

    Login om te reageren
  16. frank2b zegt

    29 april 2019 om 17:22

    Goed nieuws voor de petrolheads. Toename van EV in het wegbeeld zal door de resulterende overproductie van olie de prijzen voor fossiel gaan drukken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North