Tesla’s zijn vanaf nu nog moeilijker om te stelen

Auteur: , 47 Reacties

Ze beginnen steeds meer op iPhones te lijken.

Model 3

Door de recente opmars van Tesla rijden steeds meer mensen in de modellen van Musk zijn firma. Je zou daarom bijna vergeten dat de momenteel veel rondrijdende modellen, de Model S en Model X, een flink prijskaartje hebben. Dat is zeer interessant voor het dievengilde. Oké, Elon Musk doet er alles aan om te voorkomen dat Tesla’s de Audi RS-modellen achterna gaan, maar dat betekent niet dat niemand probeert om een Tesla te jatten.

Voor Tesla kan het niet veilig genoeg, dus komen ze met een nieuwe update op de proppen, zo meldt Electrek. Gewoon over the air, dus je hoeft er niet voor naar de dealer. Omdat een Tesla veel informatie van zijn sleutel haalt, zou je in theorie met een kopie van de sleutel de hele auto kunnen meenemen en hij geeft geen kik. Dat wordt aangestipt: de sleutel krijgt extra encryptie in de software om het hacken moeilijker te maken. Dit vanwege een recente stroom van hackers die bijna met gemak een Tesla op afstand kunnen bedienen, dankzij (een gehackte kopie van) de sleutel.

Mocht er toch gespuis zijn die nog in de auto komt, dan krijgen ze met het andere deel van de update te maken. Hiervoor pakt Tesla nog een pagina uit het boek van de smartphonewereld: PIN to drive. Net zoals bij je telefoon zal de auto dan bij elke keer dat je hem opstart vragen of je een pincode wilt invoeren. Verkeerde pin? Jammer, dan ook geen autoritje. Simpel en toch treffend.

Of dit voor Tesla deuren opent naar meer smartphonebeveiliging, zoals gezichtsherkenning of irisscanners, moet later blijken, maar het zou best wel eens succesvol kunnen worden. De update komt zo snel mogelijk naar elke Tesla in Europa.

Fotocredit: Sean M Mitchell op Twitter



47 reacties

zou er toch niet aan moeten denken om telkens als ik weg rijd een pincode in moet vullen.
@thebest07111: vingerafdruk op het stuur
@thebest07111: het is een KEUZE
@thebest07111: Das inderdaad vet kut, vraag maar aan jaren ’90 Peugeot/Citroën-bestuurders.
@pallas: Haha +1 voor de historische referentie; mijn buurvrouw had zo’n pin-pad in haar gloednieuwe Peugot (dealer-af) en dat ding had binnen 6 maanden kuren (uiteraard nooit opgelost; werd een bypass bin nen een jaar). En de dealer maar blijven zeggen dat het effectief was; de auto was immers niet gestolen … nee maar hij reed ook niet …
Simpel maar effectief, lijkt mij een goede oplossing.
Dat zou eigenlijk bij alle auto’s geïntroduceerd moeten worden.
Altijd dat geklets: “technologie maakt het leven veiliger”.
Voor een aantal dingen zal dat zeker kloppen, maar auto’s van tegenwoordig… dat is toch haast gênant!
@volvonerdy70: hoezo? Vroeger gingen de wagens open en reed je ze weg met een schroevendraaier. Nu moet je maar net het geluk hebben dat het Russische hacker collectief dat je er voor nodig bent niet bezig ergens één of andere verkiezing te manipuleren.
Pin to drive hadden de Fransen ook een tijdje. Was geen succes toen. Ford deed het in de US een hele tijd met een keypad naast de deur. Dit zal vast beter/makkelijker werken. Tot dat systeem weer gehackt wordt.
@e34m5touring: klopt, ik heb het 20 jaar geleden ook gehad in Xantia Activa V6 gehad. Het is even wennen, uiteindelijk wen je er aan….
Als het helpt vind ik het prima!
@rufctr01:
Ik had het in mijn Xantia 2.1TD. Was nog een motor die moest voorgloeien, dus tijdens het voorgloeien even de code intikken, gordel om en starten. Prima systeem. Zelfs al hebben ze je sleutel, komen ze nog niet weg.
Zou de diefstallen van Audi RS modellen behoorlijk doen verminderen.
@rufctr01: Peugeot had het ook in de 406 en nog wat andere modellen. Was niet altijd probleemloos weet ik nog uit m’n Citroen tijd. Ach, zoals je zegt, het went. Echt fijn vond ik het niet.
@e34m5touring: het Ford key pad naast de deur is niet om te starten. Deze opent alleen de deuren. Nieuwe modellen hebben het nog steeds. Handig voor als je iets uit de wagen wil pakken maar de sleutel nog binnen ligt.
@detroitv8: Nee weet ik, maar het is wel een anti theft systeem die met een pincode werkt. Vandaar m’n vergelijk.
Oh, dus geen OTA fingerprint scanner in het beeldscherm?
Wat ik wel zou willen zien is dat ze er een vingerafdrukscanner in stoppen of zelfs gezichtsherkenning. Stuk makkelijker dan een pincode intypen. Zal je alleen wel een nieuw exemplaar moeten kopen (als ze het toegevoegd hebben) ipv je tesla te updaten over the air. Das dan weer minder.
Updates zijn er om opbouw gekraakt te worden. Nog eventjes geduld aub.
@detroitv8: opnieuw*
@detroitv8: Want de firmware van Tesla inclusief updates is al talloze keren gekraakt?
Er stond laatste een complete beschrijving van de IT shitstorm bij Tesla online, door een ex medewerker geplaatst. Aan de voorkant lijkt het aardig voor elkaar, maar het is echt een grote rommelbak aan de achterkant. Willekeurige medewerkers kunnen vrolijk in jouw inloggen wanneer ze willen, “oopsie” software updates die handmatig teruggedraaid moeten worden, weglopende medewerkers (met de kennis over de systemen), etc etc… Dit soort dingen lijken publiekelijk mooi, maar Tesla’s systemen zijn zo lek als een mandje…
@oversoft: (excuses voor de typos, die 20 karakters die je in de Android app ziet zijn echt zwaar onhandig…)
@oversoft: moet je maar switchen naar iOS! :-D
@banaan7: Ligt aan de app, niet aan het OS. In nog geen 100 jaar dat ik naar Apple ga…
@oversoft: Apple telefoons mogen nog zoveel beter zijn dan Android telefoons, dat helpt je niet met de Autoblog App, die is ook op Apple ehh laten we het netkes zeggen: “niet zo heel goed”.
Ik wil een functie die dieven insluit en automatisch naar het politiebureau rijdt.
Wie een model 3 heeft gekocht hoeft in elk geval niet bang te zijn dat de auto ’s nachts gestolen wordt…

Want het zou wel heel toevallig zijn als dieven toevallig net jou model 3 stelen die in duizenden losse onderdelen is verstopt onder een laag stof van een paar jaar op de planken van meerdere magazijnen van meerdere toeleveranciers.
@moveyourmind: leg m even uit, was een zware dag voor mij
@lekkerlinksrijden: Nou, vooruit dan maar…

Stel, je hebt twee jaar geleden een model 3 gekocht… Dan staat hij waarschijnlijk hier:

https://goo.gl/images/r9rNjX

In heel, heeeel veel losse onderdelen, netjes in een doosje of plastic, verspreid over schap 1A tot en met schap 999Z en de wielen van jouw Tesla liggen tussen een hele boel andere in gangpad 4…

Dan hoef je echt niet bang te zijn dat ze nét jouw Tesla er compleet tussen uit weten te vissen.
@moveyourmind: ja ok, bedankt voor de uitleg. Maar dat is wel een beetje geweest toch, het gaat nu redelijk goed met de 3
@moveyourmind: er rijden inmiddels al duizenden Model 3en rond en de productie gaat nu lekker. Dus beetje oud nieuws he.
Bijzonder om te zien hoe veel mensen het te veel moeite vinden om een 4 cijferige code in te vullen…
“Dit vanwege een recente stroom van hackers die bijna met gemak een Tesla op afstand kunnen bedienen, dankzij (een gehackte kopie van) de sleutel.”
Uhm, dit geldt voor alle auto’s met keyless entry. Maar Tesla klinkt leuker om te noemen. Afijn, dit bewijst wel hoe fantastisch Tesla is. Over the air updates dat je auto beter, veiliger en leuker maakt. Ongekend ;)
@stfu: Het gaat over het systeem van Tesla, nogal logisch dat ze dan ook Tesla noemen he… Als het over een BMW ging hadden ze die wel genoemd denk ik…
@e34m5touring: dat had niks specifieks met de Tesla te maken, maar met key less entry, zoals ook bij andere merken. Tesla is in ieder geval wel zo slim om er iets mee te doen. Audi denkt: laat ze al die hokken maar stelen, kunnen we weer nieuwe Audi’s verkopen.
@stfu: Dit is toch Tesla’s oplossing? Voor hun keyless go systeem? Wat heeft Audi er dan mee te maken, geen fuck. Je zit altijd wel te zeiken over alles wat hier geschreven wordt maar nu kom je zelf ook met de grootste onzin aan om maar weer eens de gebeten hond uit te hangen. Get a life.
@stfu: dat Tesla deze update nu uitrolt heeft te maken met een recente stroom Tesla-diefstallen wereldwijd. Vandaar dat Tesla nu ingrijpt met extra beveiliging voor Tesla’s. Misschien heeft het ook invloed op Audi’s, zou kunnen. Maar de oplossing daarvoor heeft Tesla niks mee te maken.
Vroeger had je voor de auto een sleutel net zoals die va een deur. Dat stak je dan in het contact slot en als je niet precies die sleutel geslepen had dan kreeg je m niet weg.
@loserboi932: nog steeds, hoor. Terwijl ik naar mijn auto loop kan ik op knopjes drukken totdat mijn vinger kramp krijgt maar daar gaat mijn auto niet mee open. Als ik daarentegen mijn sleutel in het slot van de deur steek en ‘m omdraai….
@ghengiskhan: misschien nieuwe batterijen of is je zapper stuk?
Versleuteling en een pincode. En daar komen ze nu al mee.

What’s next? Misschien dat ze morgen gezichtsherkenning / vingerafdrukherkenning ontdekken ….. modern!

/Sarcasm off …. goed dat de boel een beetje beveiligd gaat worden. Niet alle merken kunnen dat zo snel regelen. Ik bewaar de sleutels van mijn auto noodgedwongen in een Faradaytasje….
@frank2b: ach lieverd toch
@lekkerlinksrijden: Ja, het is wat ….
Tis natuurlijk wachten tot er drommen mensen zijn die een post-it met de pincode op het dash plakken zodat ze het niet vergeten. Of als je het zelf kunt instellen, hoeveel mensen wel niet 0000 of 1234 als code zullen kiezen.
Verder lijkt t me wel een goed idee overigens.
Leuk systeem. Maar ik werk bijvoorbeeld in de autoschade en krijg met regelmaat een Tesla voor me neus. Hoe zou ik dit met vingerafdruk of irisscanner binnen moeten krijgen? En zal de klant ook graag z’n pincode achterlaten voor ons?
@nlscorpion: daar heb he dan gewoon een modus voor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).