• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

The end of an era: dit is de laatste Dodge Viper

Auteur: Alwood, gepost 3 juli 2010 om 12:08 – 51 Reacties

Afbeelding The end of an era: dit is de laatste Dodge ViperAfbeelding The end of an era: dit is de laatste Dodge ViperAfbeelding The end of an era: dit is de laatste Dodge ViperAfbeelding The end of an era: dit is de laatste Dodge Viper

Goud met oranje... lekker.
Het is over en uit met de 8.4 liter V10 supercar van Dodge. Ooit begonnen als knutselproject met vrachtwagen onderdelen, ergens in een schuur. Nu uitgegroeid tot Amerkaanse legende. Dit, weinig subtiele, gouden exemplaar is de laatste.

In 1992 begon de Dodge Viper zijn leven als onhandelbaar, lomp geval. Een loodzware 8 liter, 405pk V10 voorin, het onderstel en de rij-eigenschappen van een Amerikaanse pickup. Wel zag de Viper er fantastisch uit en het moet geweldig zijn over zo’n grote bolle motorkap te kunnen uitkijken. Als je de auto bovendien toch alleen gebruikt om met rokende banden Death Valley op en neer te glijden wil je helemaal geen handelbare sportwagen.

De eerste Viper’s waren enkel open verkrijgbaar. Je kreeg er een vod bij om over je heen te hangen bij slecht weer, maar echt droog bleef je daar niet onder. Daarom introduceerde Dodge in 1996 de coupé voor regio’s waar het ook wel eens regent. Verkrijgbaar met een 420pk-update van de 8L V10, of in GTS-trim met 456pk.

Een echt nieuw model Dodge Viper zag het licht in 2003. Duidelijk herkenbaar door meer hoeken en scherpere lijnen, maar nog steeds heel groot en heel Amerikaans. Nu voorzien van een 8.3 liter V10 en 510pk. Ook wel “Sledgehammer” of “Axe Murderer” genoemd. Nog steeds was de auto alles behalve subtiel, maar dat is ook een kwaliteit. De handling was nu wel wat meer berekenbaar dan bij de ‘oude’ Viper.

Twee jaar geleden heeft deze ‘nieuwe’ Viper nog een update gehad. De V10 groeide weer een beetje, en met de ACR kan je ook heel hard over een bochtig parcours. In optima-forma heeft de Viper nu ruim 600pk.

Met de uitstoot-geile regelgeving is er natuurlijk geen plaats meer voor dit soort auto’s, daarom is de productie nu gestopt. Fiat plant voor 2012 wel een nieuw model. Het is echter maar de vraag hoe “Viper” dat model zal zijn. De originele filosofie achter de auto is gewoon niet te combineren met moderne emissie-eisen.

Ook interessant!

  • The Collectables - Dodge Viper SR II
    Dodge Viper SR II
  • Deze kan van jou zijn
    Koop de groenste Dodge Viper van Marktplaats
  • Video: Dodge-bestuurder denkt indrukwekkend te kunnen invoegen
    Video: Dodge-bestuurder denkt indrukwekkend te kunnen invoegen
  • Dodge droombaan
    Droombaan beschikbaar bij Dodge; Chief Donut Maker

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Dodge, goud, Supercars, Viper

Vorig bericht: « Porno! Officieel Playboy-busje te koop
Volgend bericht: Mat paarse Mercedes SLS AMG, wie bedenkt dit?! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Nielsi zegt

    3 juli 2010 om 12:10

    Jammer :(
    Legendarische sportbolide.
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Dodge-Viper-2006-Dodge-Viper-SRT-10-Custom-Carbon-Fiber-Hood-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem27b304640eQQitemZ170507133966QQptZUSQ5fCarsQ5fTrucks

    mmmm

    Login om te reageren
  2. tychoGallardo zegt

    3 juli 2010 om 12:11

    WAAT????
    Vind deze Viper echt geweldig.
    Heel jammer dat het de laatste is..
    Komt er een opvolger?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      3 juli 2010 om 12:19

      @tychoGallardo: “Fiat plant voor 2012 wel een nieuw model. Het is echter maar de vraag hoe “Viper” dat model zal zijn.”

      Login om te reageren
  3. JRmiura zegt

    3 juli 2010 om 12:11

    R.I.P. dodge viper

    Login om te reageren
  4. Prinz Pilz zegt

    3 juli 2010 om 12:15

    Nooit mooi gevonden, typisch amerikaans wansmaak design. Wel bruut veel vermogen voor je geld.

    Login om te reageren
  5. 1NteNSe zegt

    3 juli 2010 om 12:21

    We zullen de Viper nooit vergeten. De enige echte directe concurrent voor de Corvette eigenlijk, als je afkomst, prijs en prestaties vergelijkt.

    Login om te reageren
  6. AMG Powerrr zegt

    3 juli 2010 om 12:22

    Anno 2010 is het nog steeds voor de meeste mensen een onhandelbaar, lomp geval. Toch wel jammer dat ‘ie uit productie is, maar he, we hebben nu de SLS AMG!

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    3 juli 2010 om 12:37

    de Tina Turner onder de auto,s ..

    reken maar op nog 10X de allerlaatste ..

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      3 juli 2010 om 12:39

      @lincoln: ze houden in ieder geval ruimte over voor een “last handmade viper” ;)

      Login om te reageren
  8. SHFT zegt

    3 juli 2010 om 12:39

    Jammer, misschien niet de beste (zeker niet de beste) maar toch een icoon!

    Login om te reageren
  9. xilver zegt

    3 juli 2010 om 12:48

    Hoe heet deze versie weeral?

    Login om te reageren
  10. M-lover zegt

    3 juli 2010 om 13:03

    zoals de tekst weeral beschrijft… eigenlijk is de hele viper een lomp geval en zeker geen toonbeeld van spitstechnologie in de autowereld. Ik ben er niet rouwig om!

    Login om te reageren
  11. Jurrian zegt

    3 juli 2010 om 13:07

    jammer zeg. waar kan je nu nog een 8 liter atmospherische V10 halen? RIP Viper.

    Login om te reageren
    • Vinny_93 zegt

      3 juli 2010 om 13:09

      @Jurrian: Wat dacht je van de Ram SRT10 :P

      Zag er gister nog één die voor Nederland ff een burnoutje deed, massive rookgordijn :S

      Login om te reageren
      • six-trey zegt

        3 juli 2010 om 21:58

        @Vinny_93:
        die hebben ze enkel in 2005 gemaakt ;)

        Login om te reageren
      • Jurrian zegt

        13 juli 2010 om 15:53

        @Vinny_93: ohja, inderdaad. Ik dacht alleen dat die ook niet meer gemaakt werd. Maar misschien maken ze nog een verzie met dat blok van de challenger, dat zou helemaal wreed zijn.

        Login om te reageren
        • Vinny_93 zegt

          13 juli 2010 om 18:16

          @Jurrian: Zoals al verteld was, de Ram SRT10 is maar 1 jaar in productie geweest, 2005.

          Login om te reageren
  12. AlfaRomeo8c zegt

    3 juli 2010 om 13:09

    @Tychogallardo: dat staat er toch
    Last but not least!

    Login om te reageren
  13. Vinny_93 zegt

    3 juli 2010 om 13:10

    oh en ontopic: Dit is ook wel een bizar wrede, mooie kleurtjes!

    Login om te reageren
  14. jp zegt

    3 juli 2010 om 13:20

    Mooie kleurtjes, vind het wel fitting voor een laatste exemplaar van deze geweldenaar.

    Login om te reageren
  15. TWJ zegt

    3 juli 2010 om 13:27

    The end of an era?
    Welk tijdperk dan? ’t tijdperk van de onopvallende, slechtverkopende, budget bang for buck auto waarvan het overgrote deel van de hardcore fans nog niet eens een wieldop kan betalen omdat ze nog maar 12 zijn?

    Neen, deze auto heeft mijn persoonlijke voorkeur zeker niet en zo belangrijk dat ik een analogie zou trekken tussen het beëindigen van de productie en het eindigen van een tijdperk was de auto ook niet.

    In b4 7:22 rondetijd schreeuwert.

    Login om te reageren
  16. Duidelijk zegt

    3 juli 2010 om 13:29

    Spijtig dat dit moet verdwijnen. Hij zal dan wel van de markt verdwijnen maar de autogeschiedenis zal dit beest met veel plezier omarmen in het lijstje van legendes.

    Had hier vroeger een poster van in mijn kamer hangen.

    Login om te reageren
  17. timberleek zegt

    3 juli 2010 om 13:40

    @jzaero

    waarschijnlijk wordt dan het embleem en de naam misbruikt om een ietswat sportief (not!) klein prutwagentje te maken met een 1.2 multijet ofzo

    Login om te reageren
  18. GTR zegt

    3 juli 2010 om 13:54

    De Viper is en zal ook altijd mijn jongensdroom blijven ongeacht hoe dat ding rijd!

    Login om te reageren
  19. Stopwearingpants zegt

    3 juli 2010 om 13:54

    al het goede komt tot een eind

    Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    3 juli 2010 om 14:14

    De Viper Abarth in 2012.

    Login om te reageren
  21. Vanquish zegt

    3 juli 2010 om 14:14

    Het einde van een van de grootste iconen uit de autowereld. Ik zal ‘m gaan missen.

    Login om te reageren
  22. vale46 zegt

    3 juli 2010 om 14:20

    Jammer!:(
    De Viper had iets wat geen enkele andere sportwagen had. zo bruut en onvervalst echt! Hij koste meer aan banden dan aan benzine en het geluid uit zijn uitlaten was zo bruut en luid dat dieen op hol sloegen! Om nog maar te zwijgen over de motor: “small block” van 8.4 Liter
    Ik heb me altijd al afgevraagd hoe groot een “big block” zou zijn.

    Echt spijtig dat het de laatste is. Fiat zal nooit meer een echte Viper kunnen maken. DIT was de echte Viper.
    Zijn opvolger word een lauw aftreksel hiervan :(
    R.I.P.

    Login om te reageren
  23. ferrari599xx zegt

    3 juli 2010 om 14:28

    heb hem nooit echt mooi gevonden , maar het is wel spijtig dat hij verdwijnt. wie gaat het nu opnemen tegen de corvette :(

    kortom : ” een triestige dag voor de autoliefhebber in hart en nieren ”

    R.I.P

    Login om te reageren
  24. midasracer zegt

    3 juli 2010 om 15:13

    Prachtig. Hij is fout, maar het is prachtig fout. RIP.

    Login om te reageren
  25. integralechubasco zegt

    3 juli 2010 om 15:16

    ‘all american hotrod’
    een icoon en wat mij betreft net zo iconisch als de shelby cobra en chevy corvette.

    op naar de volgende icoon…

    Login om te reageren
  26. integralechubasco zegt

    3 juli 2010 om 15:19

    @vale46
    de opvolger mag wat mij betreft op geen enkel vlak iets van FGA gevoel meekrijgen. het moet gewoon door amerikanen en voor amerikanen gebouwd worden….

    Login om te reageren
  27. Yo! zegt

    3 juli 2010 om 16:01

    ach, altijd nog goed genoeg om als Merc SLS mule te dienen …

    RIP

    Login om te reageren
  28. meneer sander zegt

    3 juli 2010 om 16:44

    Fiat, heeft weer iets verpest.

    Login om te reageren
  29. bozewolf zegt

    3 juli 2010 om 16:54

    Fapgeile kleurstelling dat, zeg. Heel mooi.

    De eerste GTS vind ik nog steeds echt een mooie wagen.

    Login om te reageren
  30. spykerboy zegt

    3 juli 2010 om 17:28

    jammer altijd mooie autos gevonden :) en altijd blijven ze tof met die grote inhoud :)

    Login om te reageren
  31. Rob USA zegt

    3 juli 2010 om 17:55

    Toch jammer. Heb ooit de 1e generatie een weekend gehuurd in LA. Wat een power en sound.

    Login om te reageren
  32. lambo4all zegt

    3 juli 2010 om 18:38

    alle millieu-vrienden vieren feest vandaag:P

    Login om te reageren
  33. corvettez06 zegt

    3 juli 2010 om 20:36

    de meeste mensen weten niet waar ze over lullen als je z,n viper op de track kan temmen , dan kan je pas rijden , woorden van onder andere tom coronel en andere gerespecteerde coureurs, al de techno shit waar alles in grijpt bij elke bocht is voor pussy,s .voor dit soort auto,s heb je ballen nodig inplaats van pappie met geld .

    Login om te reageren
  34. six-trey zegt

    3 juli 2010 om 21:56

    heb ooit met een cabrio versie gereden wat een ding, vrij modern maar met toch het oldskool gevoel, en iedereen die klaagt over de “slechte” bocht ligging, heb je al met een gereden? en daarbij als je hem op de baan gebruikt speeld dit toch niet zo veel rol, je gebruikt een V8 toch alleen maar als je aan de lichten staat. En als je hem toch wilde doen bochten nemen koop dan een ACR paket ook al reed dit minder lekker op de straat

    Login om te reageren
  35. Citrofiel zegt

    3 juli 2010 om 23:02

    Het is in relatief korte tijd echt een icoon geworden, het zou dom zijn van Fiat om dat te vernaggelen. Gewoon aan de Amerikanen laten, die opvolger, dan komt het wel goed.

    Login om te reageren
  36. Bob zegt

    3 juli 2010 om 23:28

    De Viper was precies zoals ze hem wilden hebben. Snel, grof geluid en bruut zonder electronica truukjes.

    De meeste 12 jarigen die commentaar geven op deze blog kunnen de aantrekkingskracht van zo’n auto niet begrijpen omdat ze zelf nooit een echte auto hebben gereden.

    Login om te reageren
  37. Adolf Van Oostende zegt

    4 juli 2010 om 02:39

    Ik heb ergens gelezen dat Daimler-Chrysler het chassis dat voor de volgende generatie Viper in ontwikkeling was heeft moeten afstaan als testmule voor de Mercedes SLS AMG en dat die laatsten het nu ook voor definitieve versie v deze SLS AMG gebruiken .

    Ondertussen is Chrysler (en Dodge ) in handen vd Fiat groep , dus is het maar de vraag of Dodge dit chassis nog terugkrijgt voor een eventuele nieuwe Viper ?

    Login om te reageren
  38. Dimglor zegt

    4 juli 2010 om 09:46

    En jammer dat de laatste eigenlijk in zo’n lelijke kleurstelling is… :s
    Deze wagen heeft eigenlijk wel altijd iets gehad… het is en blijft een mooie wagen..

    Login om te reageren
  39. Dimglor zegt

    4 juli 2010 om 09:49

    Voor de liefhebbers onder ons ;)
    http://www.youtube.com/watch?v=BePe0ueyx0o

    Login om te reageren
  40. Smul zegt

    4 juli 2010 om 15:13

    Viper was, is en zal altijd een van de meest ‘awesome’ auto’s op onze planeet zijn. my favourite car!

    Login om te reageren
  41. euro95 zegt

    4 juli 2010 om 23:38

    @Alwood
    met collega’s bedoel je Devon Miles?
    nice car!

    Login om te reageren
  42. Mr. V8 zegt

    5 juli 2010 om 10:01

    Verdrietig nieuws. Bye Bye Viper! Last of the mohikans.

    Login om te reageren
  43. Davidov zegt

    6 juli 2010 om 00:49

    Het blijft een icoon, net als de Mclaren F1. Maar het slaat toch nergens op dat ze vanwege de emissie de productie stoppen? Stoot dit beest dan zoveel meer uit dan een gemiddelde Ferrari, Porsche, Lambo of Corvette? Lijkt me toch van niet :s

    Login om te reageren
  44. nicktexel zegt

    16 juli 2010 om 15:10

    hopelijk komen ze in 2012 niet met een hybride viper of 1tje op diesel

    alhoewel een viper cummins diesel hmm zo wel vet zijn

    RIP VIPER!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  45. proto wc zegt

    1 augustus 2010 om 17:05

    dan maaar ff mn portomonee open trekken voor een zielig schaalmodelletje

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North