Heuvelklimmen: in Nederland is deze discipline nog niet zo bekend (hoe zou dat nou komen?), maar elders in de wereld lusten ze er pap van. Aan de vooravond van de Pikes Peak hillclimb zetten we daarom een tiental heuvelklimmende monsters op een rijtje.
Het principe van een hillclimb is simpel: neem een zo licht mogelijke auto met een beregoede wegligging, en stamp deze zonder onderweg te crashen zo snel mogelijk van punt A naar B. Gezien het karakter van de discipline zal punt B altijd hoger liggen dan punt A.
Beschik je niet over een verderlichte auto of ontbreken andere sleutelelementen? Zie dan dat je er iets spectaculairs van maakt!
Geen idee of het ook snel ging, maar kanonnen, wat een geluid!
De ouwetjes doen het nog prima, dat bewijst dit vlieggewicht uit 1968, met aan boord een 245 pk sterke vierpitter wel. Heerlijk puur.
Er zijn meer mensen die het truukje ‘lepel eens een motorfietsblokje in een licht chassis’ beheersen. Dit stukje Italiaans vakmanschap bewijst dit: een Gixxer 1000-motorblok, samen met de nodige aanpassingen aan banden, stuurinrichting, vering enz enz enz doet dit X1/9’tje aan de weg kleven als een Wiesmann gecko.
Het hoeft niet altijd snel te gaan, ook met spectaculair ogende hillclimbs pak je punten. Een aardige opvaltechniek is het hele parcours al driftend af te leggen. Take it away, Fastkenny!
Oef… 570 pk aan Judd-heerlijkheid, uit een 3,5 liter V8, die het tot 9.900 tpm uitschreeuwt. Verpak dit in een legendarische DTM-verpakking, en je hebt onze onverdeelde aandacht. ROAR!
Met een poepzware, hevig opgevoerde SUV een hillclimb doen. Dan verdien je heldenpunten.
Ari Vatanen en Robby Unser zetten een mooie prestatie neer met de Peug, die bovendien werd vereeuwigd in de film ‘climb dance’. De link met het heden is dit jaar zeer aanwezig.
Audi S1 Sport Quattro (Walter Röhrl)
Twee jaar na Vatanen, in 1987, deed Walter Röhrl ook een niet onaardige poging de berg in Colorado te beklimmen, nadat zijn vrouwelijke collega Michele Mouton er in ’85 niet zo veel van bakte.
Suzuki SX4 Pikes Peak Special (Nobuhiro Tajima)
Eigenlijk is elke hillclimber waarmee oude baas ‘Monster’ Tajima reed episch, of het nou zijn meest recente GT86 of elektromobiel zijn, danwel zijn oude XL7.
Toch is er eentje waarmee hij zijn grootste succes boekte: de 925 pk SX4 waarmee voor het eerst de 10-minuten grens werd doorbroken.
Zie Mercedes 190 W201 DTM. Hetzelfde laken en pak, en ook hier evenaart het geluid de pornokwaliteit van deze andere Duitse pareltjes
Na morgen mogen we aan dit lijstje waarschijnlijk de 875 pk sterke, 875 kg zware Peugeot 208 T16 van Sebastien Loeb toevoegen. In de trainingen voor Pikes Peak rijdt hij alles en iedereen het snot voor ogen, en er wordt door sommigen al gefluisterd dat zijn tijd best nog wel eens in de buurt van de 9 minuten zou kunnen komen. Vorig jaar zette Rhys Millen het huisige record van 9:46 minuten in zijn Hyundai Genesis-broodtrommel
50 reacties
die ” Chevy Blazer” is geen Chevy Blazer ..
maar een GMC Typhoon ..
en minder “loodzwaar” dan een Freelander ..
zijn er iets van 5000 gemaakt ofzo ..
waren van de fabriek uit al sneller dan elke Ferrari/Maserati/Lambo ..
en namen genoegen met een V6 ..
1700 kg vs gooi en smijtijzers van ver onder de ton…
Toch best nog wel zwaar.
Klein dingetje: hij staat volledig op de homepage (op de mobiele site), wat ik om eerlijk te zijn zelfs nog handiger vind!
Trouwens, vederlicht is niet zo’n groot belang bij een hillclimb. Op de downhill wel, maar omhoog wil je toch vooral gewoon veel power hebben. Op die fiets hoeft die idiote Typhoon niet eens zo langzaam te zijn.
Het is precies andersom wolffie, uphill wil je licht zijn en downhill zwaar, iets met zwaartekracht….
Een hoog specifiek vermogen (lees weinig kg per pk) is wat je wilt.
Niet voor niks dat lichtere auto’s het heel moeilijk kunnen maken voor zware auto’s als het bergaf gaat. JUIST omdat de zwaartekracht meehelpt heb je iets minder aan rauw vermogen.
En op de uphill kun je 400kg wegen, zonder power kom je dan alsnog niet vooruit.
En massa wil je eigenlijk nooit hebben ivm massatraagheid. Zoals bozewolf ook zegt, je moet ook remmen en bochten maken. En idd je wilt het helemaal niet een berg opslepen. Zou mooi zijn, als et al helemaal asfalt is, als er Formule wagens gebruikt gaan worden, dat is echt bizar om te zien, zoals in je geboorte land :)
Het staat er in Jip en Janneke taal, anders snapt het gros het hier niet.
Een laag gewicht is natuurlijk altijd belangrijk als je omhoog wilt, zeker als er bochten genomen moeten worden.
Dat zwaar en naar beneden was trouwens een geintje, maar dat werd dus niet begrepen.
Iets met een veertje of een baksteen en wat er eerder beneden is (mits niet in een vacuüm uiteraard).
Natuurlijk is veel gewicht ook niet lekker als je omhoog wilt, maar dat kun je nog compenseren met brute kracht. Naar beneden kun je een teveel aan massa nergens mee compenseren (tenzij je een Star Trek-achtig anti-gravity field hebt)
Trouwens, er staat in de allerlaatste regel ‘huisige record’ ipv ‘huidige record’.. En dat het artikel in zijn geheel op de homepage staat, maar dat was al gezegd…
*verder niet jaloers is*
OT: die Peug met Ari Vatanen blijft een genot. Benieuwd of Loeb dit jaar potten kan breken voor de Fransen.
Hoeba, hoeba, hoeba hop, hop, hop!
Volgende week ga ik weer de bergen in..
http://www.youtube.com/watch?v=faK1RCiTM6g
http://img14.imageshack.us/img14/8376/rietilifeschianto1595x3.jpg
Ik zou willen dat dit een legendarische hillclimber was. Zo’n mooi ding.
Ook even uitgezocht hoe laat ze beginnen. De uitzending begint om 16.00 uur met de motorfietsen, Loeb start in de eerste auto groep en als hij de snelste was in de kwalificatie dan start hij dus als eerst auto. Het hele startschema staat op de hierboven vernoemde site.
http://www.scorpiocars.net/images/Suzuki/1996%20Suzuki%20Escudo%20Pikes%20Peak_1.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=9Nuw8xOnsfg
http://youtu.be/UMBVzsEWvW4
En nu sneeuwt het, geen kans voor de EV’s om nog een fatsoenlijke tijd te rijden.
Inderdaad jammer van het camerawerk maar het is dan ook de eerste keer dat het live te volgen was. Zeker impressive die tijd van Loeb, in de training reed hij 8.25.