• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Topmodel Supra krijgt motor uit BMW M4”

Auteur: Loek, gepost 11 juli 2020 om 10:56 – 31 Reacties

Toyota GR Supra

Nieuws uit Japan duidt aan dat een leuke motor op de planning staat voor de Supra GRMN: die uit de BMW M4.

De Toyota GR Supra lijkt een gevalletje ‘het is ook nooit goed’ te zijn. Het zijn de rasechte Toyota-fans die het tof vinden om die naam weer te zien. Het zijn diezelfde Toyota-fans die veelal walgen bij de motorkeuze. Een motor lenen bij BMW? Heiligschennis! Mocht je je daarin kunnen vinden, klik dan snel weg. Het is namelijk nog niet klaar met de BMW-perikelen.

Motordelen

Voor de goede orde: de Toyota GR Supra (A90) gebruikt dezelfde aandrijflijn als de BMW Z4 (G29). Dit blok (B58B30C) is vrijwel identiek aan de motor die in de ’40i’-modellen van BMW te vinden is. Ook niet geheel toevallig hebben de viercilinder Supra-modellen dezelfde motor als de BMW Z4 sDrive30i. Er is lekker geshopt bij BMW, dus. Dat houdt niet op: ook voor het topmodel wordt in de ruige divisie van Beieren gekeken.

Supra

M4-blok

De ‘GR’ in GR Supra krijgt bijval van twee andere letters die we eerder hebben gezien: het topmodel gaat vrijwel zeker Supra GRMN heten. Toyota gebruikte het label ‘Gazoo Racing: Masters of the Nürburgring‘ al eerder voor de Yaris. Tot zo ver niks nieuws. Nieuwe info van dezelfde bron(nen) spreekt over een Supra GRMN met de gloednieuwe 3.0 zes-in-lijn die in de aankomende BMW M3 en M4 komt te liggen (S58B30). De versnellingsbak komt ook van BMW M, het wordt een zeventraps DCT. Opvallend, want bij de nieuwe M3 en M4 kun je kiezen tussen een achttraps DCT of een handbak. De Supra GRMN krijgt naar verluidt wel meer pk dan de M-broeders: 520 stuks.

Supra

Niet voor de Z4

Omdat de Supra en Z4 onderhuids veel delen, zou je nu zeggen dat BMW ook een blubberdikke Z4 M kan maken met de aandrijflijn van de M3 en M4. Maar dat staat niet op de planning. Dit blok wordt uniek afgestemd op de Supra.

Het termijn voor de Supra GRMN is voorlopig ‘2023’. Er wordt ook gesproken van een einddatum 2025 voor de gehele Supra-reeks, zonder opvolger. Ook wordt met een vraagteken de prijs ’12 miljoen yen’ genoemd, wat 99.300 euro is. Voor bpm-loze markten klinkt dat plausibel. We wachten af! (via BestCarWeb)

Ook interessant!

  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]
  • BMW M3 xDrive
    BMW M3 xDrive is snelste M3 ooit met enorme voorbanden
  • Dit is de SNELSTE Toyota GR Supra
  • Autoblog video: rijden met de nieuwe BMW M3 & M4!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Gazoo-Racing, grmn, M3, m4, supra, Toyota

Vorig bericht: « Deze autoaccessoires zijn een must-have op vakantie
Volgend bericht: Audi gaat all-in met elektrificatie Bayern München »

Lees Interacties

Reacties

  1. tge2 zegt

    11 juli 2020 om 11:21

    Ze hebben zoveel leuks op de plank bij Toyota.. Waarom dan een BMW motor?

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      11 juli 2020 om 12:11

      @tge2: waarom zouden ze een Toyota blok pas maken voor een BMW platform?
      Dan moet je wel heel veel aanpassen.

      Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      11 juli 2020 om 12:14

      @tge2: Omdat het in principe een Bmw is denk ik..

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      11 juli 2020 om 13:04

      Wat hebben ze zoal op de plank liggen dat, voor een sportwagen, beter is dan de 3.0 Twinpower van BMW? Ik ben niet zo thuis in de Toyota motoren, de V10 van de LF-A was natuurlijk gaaf, maar voor een Supra wat teveel van het goede. Verder lijken de V6 blokken die Lexus ook gebruikt me niet echt sportwagen-waardig, de LC-500H is ook meer een lekkere cruiser dan een rasechte sportwagen.

      Login om te reageren
      • tge2 zegt

        11 juli 2020 om 14:57

        @racerx: Ze hebben een prima V8 en V6 op de schappen liggen. In de Japanse topmodellen worden die nog veelvuldig gebruikt.

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      11 juli 2020 om 13:23

      @tge2: Omdat ze al jaren bij BMW shoppen voor motoren. En dat bevalt blijkbaar prima.

      Login om te reageren
      • tge2 zegt

        11 juli 2020 om 14:55

        @e34m5touring: Ik kies die dan in ieder geval bewust niet.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          11 juli 2020 om 15:50

          @tge2: Snap ik, veel te spannend natuurlijk.

          Login om te reageren
          • tge2 zegt

            11 juli 2020 om 17:03

            @e34m5touring: Als je spanning zoekt koop je een Caterham of Donkervoort. De rest is inderdaad niet zo spannend.

            Login om te reageren
          • tge2 zegt

            11 juli 2020 om 17:06

            @e34m5touring: https://youtu.be/yvh2HYIyBAs Of anders deze bom op wielen. Spannender en meer adrenaline opwekkend dan menig Duitse powerstation.

            Login om te reageren
            • kniesoor zegt

              11 juli 2020 om 23:36

              @tge2: Voornamelijk spannend omdat het onderstel het vermogen absoluut niet aankan, alleen maar wielspin. Serieuze autobouwers zorgen voor een coherent geheel, niet een samengeraapt zootje aan niet op elkaar afgestemde onderdelen. Wat overigens niet wegneemt, dat 1239 pk uit zo’n blok halen an sich een mooie exercitie is. Dat dan weer wel.

              Login om te reageren
            • redbeams zegt

              12 juli 2020 om 23:24

              @tge2: Oeii die komt me bekend voor…sw performance.Punt is nu wel dat toyota geen 6-in-lijn motoren meer heeft…enkel v6 en dat past niet bij een supra.

              Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      12 juli 2020 om 10:57

      @tge2: já blokken van voor 2000 ?

      Login om te reageren
      • tge2 zegt

        12 juli 2020 om 17:44

        @3246cm252kw: Andere autoboeren verkopen hun ouwe meuk ook gewoon ieder jaar als nieuw. Met een grote roze strik erom.

        Login om te reageren
  2. HZW zegt

    11 juli 2020 om 11:22

    Meen gelezen te hebben dat de achter as van de Supra “niet” de meest positieve reviews krijgt.
    Ben benieuwd wat 520 pk doet met het rij gedrag.

    Login om te reageren
    • langejohn zegt

      11 juli 2020 om 14:38

      @HZW: Misschien lenen ze die ook wel van de M4.

      Login om te reageren
  3. mofasa zegt

    11 juli 2020 om 11:33

    Vind het een hele gave auto, ik zou tevreden zijn met de huidige uitvoering. Die zijn zeer makkelijk te tunen. Is er enig idee of Nederland ook de A91 variant krijgt?

    Login om te reageren
  4. azuli zegt

    11 juli 2020 om 11:40

    Toyota en BMW in een Supra combi is echt cool. Met een M motor helemaal. McLaren deed het ook. Dat Mercedes niet eens een motor kan bouwen voor een volume model zoals de A-Klasse vind ik vele malen triester.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      11 juli 2020 om 12:30

      Het M-blok (of de 2 M-blokken) die ze in de McLaren F1 hebben gestopt is natuurlijk iets anders dan deze meer ‘normale’ 3.0 6 in lijn van BMW. Dat zijn in principe gewoon normale blokjes in de sterkste uitvoering van BMW. Zo doen ze het al jaren; het M5-6-8 blok is ook al 12 jaar oud bijvoorbeeld.

      En MB die niet hun eigen kleine blokje maken: dat zullen ze tot de komma toe hebben berekend. Je zou het eigenlijk een compliment kunnen noemen naar de bouwer van het blok. Gelukkig maakt MB ook nog een prima 6 inmijn 3.0 blokje en een pareltje van een 4.0 v8.

      Login om te reageren
  5. focusrs1 zegt

    11 juli 2020 om 12:58

    Zo hadden ze hem op dag 1 moeten uitbrengen dit is tenminste Supra waardig!

    Login om te reageren
  6. poeperman zegt

    11 juli 2020 om 13:01

    Sinds wanneer gebruiken we “traps” als het gaat om DCT’s? Traps is enkel bij koppelomvermers.

    Login om te reageren
    • suzikubelona zegt

      11 juli 2020 om 13:08

      @poeperman: Dat zijn in dit geval voorgeprogrammeerde cvt standen.

      Login om te reageren
      • poeperman zegt

        11 juli 2020 om 14:37

        @suzikubelona: DCT heeft niets met CVT te maken. Het is gewoon een bak met 2 koppelingen

        Login om te reageren
  7. jwcroy82 zegt

    11 juli 2020 om 13:41

    Ach het enige echte sportieve merk uit Japan is nissan met z’n gt-r en de z modellen. Allemaal pure japanse techniek.

    Login om te reageren
    • tge2 zegt

      11 juli 2020 om 14:58

      @jwcroy82: De nieuwe Yaris GR is ook puur Japans.

      Login om te reageren
  8. vacano zegt

    11 juli 2020 om 13:52

    autofabrikanten kopen en lenen meer en meer bij hun collega’s, zelfs ontwerpen en produceren is vaak veel duurder.
    Een BMW platform met motor en bak gebruiken voor de nieuwe Supra is Toyota onwaardig, dat diegene die dit geregeld heeft maar al Harakiri pleegt.
    Het blijft een BMW met een Suprajasje punt uit

    Login om te reageren
  9. smex zegt

    11 juli 2020 om 14:27

    Het is niet zomaar alleen de aandrijflijn en de motor die ze hebben geleend, ik heb zelf een BMW en zat laatst in de nieuwe Supra, maar zeg maar gerust dat ze alles hebben. Stuur, idrive, stoelen, etc, alles is BMW.

    Login om te reageren
  10. michaelcorleone zegt

    11 juli 2020 om 15:08

    Heel erg blij dat Toyota de Supra blijft maken. Het topmodel is niet noodzakelijk, de huidige is al lekker genoeg.

    Login om te reageren
  11. mpgc zegt

    11 juli 2020 om 18:23

    Een BMW zes cilinder en een BMW platform dat niet Supra waardig is…., tjonge jonge.

    Login om te reageren
  12. bembem zegt

    11 juli 2020 om 19:14

    Toyota en BMW zijn samen werking aan gegaan mag geen samen werking met lexus hebben

    Login om te reageren
  13. megator zegt

    12 juli 2020 om 17:53

    Kunnen de heren en vrouwen van Autoblog voor eens leren dat de DCT bij BMW dood is?

    De G8X M3/4 krijgen de ZF 8 bak met kopelomvormer (net als de X3M/X4M). Blijkbaar krijgt de Supra nog de oude M DCT bak.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North