
Nieuws uit Japan duidt aan dat een leuke motor op de planning staat voor de Supra GRMN: die uit de BMW M4.
De Toyota GR Supra lijkt een gevalletje ‘het is ook nooit goed’ te zijn. Het zijn de rasechte Toyota-fans die het tof vinden om die naam weer te zien. Het zijn diezelfde Toyota-fans die veelal walgen bij de motorkeuze. Een motor lenen bij BMW? Heiligschennis! Mocht je je daarin kunnen vinden, klik dan snel weg. Het is namelijk nog niet klaar met de BMW-perikelen.
Motordelen
Voor de goede orde: de Toyota GR Supra (A90) gebruikt dezelfde aandrijflijn als de BMW Z4 (G29). Dit blok (B58B30C) is vrijwel identiek aan de motor die in de ’40i’-modellen van BMW te vinden is. Ook niet geheel toevallig hebben de viercilinder Supra-modellen dezelfde motor als de BMW Z4 sDrive30i. Er is lekker geshopt bij BMW, dus. Dat houdt niet op: ook voor het topmodel wordt in de ruige divisie van Beieren gekeken.

M4-blok
De ‘GR’ in GR Supra krijgt bijval van twee andere letters die we eerder hebben gezien: het topmodel gaat vrijwel zeker Supra GRMN heten. Toyota gebruikte het label ‘Gazoo Racing: Masters of the Nürburgring‘ al eerder voor de Yaris. Tot zo ver niks nieuws. Nieuwe info van dezelfde bron(nen) spreekt over een Supra GRMN met de gloednieuwe 3.0 zes-in-lijn die in de aankomende BMW M3 en M4 komt te liggen (S58B30). De versnellingsbak komt ook van BMW M, het wordt een zeventraps DCT. Opvallend, want bij de nieuwe M3 en M4 kun je kiezen tussen een achttraps DCT of een handbak. De Supra GRMN krijgt naar verluidt wel meer pk dan de M-broeders: 520 stuks.

Niet voor de Z4
Omdat de Supra en Z4 onderhuids veel delen, zou je nu zeggen dat BMW ook een blubberdikke Z4 M kan maken met de aandrijflijn van de M3 en M4. Maar dat staat niet op de planning. Dit blok wordt uniek afgestemd op de Supra.
Het termijn voor de Supra GRMN is voorlopig ‘2023’. Er wordt ook gesproken van een einddatum 2025 voor de gehele Supra-reeks, zonder opvolger. Ook wordt met een vraagteken de prijs ’12 miljoen yen’ genoemd, wat 99.300 euro is. Voor bpm-loze markten klinkt dat plausibel. We wachten af! (via BestCarWeb)
Ze hebben zoveel leuks op de plank bij Toyota.. Waarom dan een BMW motor?
@tge2: waarom zouden ze een Toyota blok pas maken voor een BMW platform?
Dan moet je wel heel veel aanpassen.
@tge2: Omdat het in principe een Bmw is denk ik..
Wat hebben ze zoal op de plank liggen dat, voor een sportwagen, beter is dan de 3.0 Twinpower van BMW? Ik ben niet zo thuis in de Toyota motoren, de V10 van de LF-A was natuurlijk gaaf, maar voor een Supra wat teveel van het goede. Verder lijken de V6 blokken die Lexus ook gebruikt me niet echt sportwagen-waardig, de LC-500H is ook meer een lekkere cruiser dan een rasechte sportwagen.
@racerx: Ze hebben een prima V8 en V6 op de schappen liggen. In de Japanse topmodellen worden die nog veelvuldig gebruikt.
@tge2: Omdat ze al jaren bij BMW shoppen voor motoren. En dat bevalt blijkbaar prima.
@e34m5touring: Ik kies die dan in ieder geval bewust niet.
@tge2: Snap ik, veel te spannend natuurlijk.
@e34m5touring: Als je spanning zoekt koop je een Caterham of Donkervoort. De rest is inderdaad niet zo spannend.
@e34m5touring: https://youtu.be/yvh2HYIyBAs Of anders deze bom op wielen. Spannender en meer adrenaline opwekkend dan menig Duitse powerstation.
@tge2: Voornamelijk spannend omdat het onderstel het vermogen absoluut niet aankan, alleen maar wielspin. Serieuze autobouwers zorgen voor een coherent geheel, niet een samengeraapt zootje aan niet op elkaar afgestemde onderdelen. Wat overigens niet wegneemt, dat 1239 pk uit zo’n blok halen an sich een mooie exercitie is. Dat dan weer wel.
@tge2: Oeii die komt me bekend voor…sw performance.Punt is nu wel dat toyota geen 6-in-lijn motoren meer heeft…enkel v6 en dat past niet bij een supra.
@tge2: já blokken van voor 2000 ?
@3246cm252kw: Andere autoboeren verkopen hun ouwe meuk ook gewoon ieder jaar als nieuw. Met een grote roze strik erom.
Meen gelezen te hebben dat de achter as van de Supra “niet” de meest positieve reviews krijgt.
Ben benieuwd wat 520 pk doet met het rij gedrag.
@HZW: Misschien lenen ze die ook wel van de M4.
Vind het een hele gave auto, ik zou tevreden zijn met de huidige uitvoering. Die zijn zeer makkelijk te tunen. Is er enig idee of Nederland ook de A91 variant krijgt?
Toyota en BMW in een Supra combi is echt cool. Met een M motor helemaal. McLaren deed het ook. Dat Mercedes niet eens een motor kan bouwen voor een volume model zoals de A-Klasse vind ik vele malen triester.
Het M-blok (of de 2 M-blokken) die ze in de McLaren F1 hebben gestopt is natuurlijk iets anders dan deze meer ‘normale’ 3.0 6 in lijn van BMW. Dat zijn in principe gewoon normale blokjes in de sterkste uitvoering van BMW. Zo doen ze het al jaren; het M5-6-8 blok is ook al 12 jaar oud bijvoorbeeld.
En MB die niet hun eigen kleine blokje maken: dat zullen ze tot de komma toe hebben berekend. Je zou het eigenlijk een compliment kunnen noemen naar de bouwer van het blok. Gelukkig maakt MB ook nog een prima 6 inmijn 3.0 blokje en een pareltje van een 4.0 v8.
Zo hadden ze hem op dag 1 moeten uitbrengen dit is tenminste Supra waardig!
Sinds wanneer gebruiken we “traps” als het gaat om DCT’s? Traps is enkel bij koppelomvermers.
@poeperman: Dat zijn in dit geval voorgeprogrammeerde cvt standen.
@suzikubelona: DCT heeft niets met CVT te maken. Het is gewoon een bak met 2 koppelingen
Ach het enige echte sportieve merk uit Japan is nissan met z’n gt-r en de z modellen. Allemaal pure japanse techniek.
@jwcroy82: De nieuwe Yaris GR is ook puur Japans.
autofabrikanten kopen en lenen meer en meer bij hun collega’s, zelfs ontwerpen en produceren is vaak veel duurder.
Een BMW platform met motor en bak gebruiken voor de nieuwe Supra is Toyota onwaardig, dat diegene die dit geregeld heeft maar al Harakiri pleegt.
Het blijft een BMW met een Suprajasje punt uit
Het is niet zomaar alleen de aandrijflijn en de motor die ze hebben geleend, ik heb zelf een BMW en zat laatst in de nieuwe Supra, maar zeg maar gerust dat ze alles hebben. Stuur, idrive, stoelen, etc, alles is BMW.
Heel erg blij dat Toyota de Supra blijft maken. Het topmodel is niet noodzakelijk, de huidige is al lekker genoeg.
Een BMW zes cilinder en een BMW platform dat niet Supra waardig is…., tjonge jonge.
Toyota en BMW zijn samen werking aan gegaan mag geen samen werking met lexus hebben
Kunnen de heren en vrouwen van Autoblog voor eens leren dat de DCT bij BMW dood is?
De G8X M3/4 krijgen de ZF 8 bak met kopelomvormer (net als de X3M/X4M). Blijkbaar krijgt de Supra nog de oude M DCT bak.