
De Mercedes teambaas doet wat allerlei F1 lieden de laatste tijd doen en verkoopt zijn Ferrari F40.
Het is niet gek dat het in de garages van F1 bonzen wemelt van de supercars en hypercars. Salarissen zijn over het algemeen puik en je kan bijna geen F1 fan zijn zonder ook iets te hebben met fraaie auto’s. De laatste tijd zien we echter dat veel F1 honcho’s hun collectie auto’s de deur uit doen. Vettel en Hamilton hebben al wat auto’s verkocht. En ook Jean Alesi verkocht zijn Ferrari F40. In zijn geval om zoonlief nog een jaar Formule 2 te laten doen.

Toto Wolff heeft dat niet nodig om koters te laten karten, hij heeft daar sowieso genoeg middelen voor. Toch doet hij nu zijn Ferrari F40 van de hand. Dit nadat hij eerder al zijn LaFerrari Aperta, Enzo Ferrari en een Mercedes SL65 AMG de deur uit deed. Wolff heeft kennelijk geen behoefte meer de biturbo V8 de sporen te geven. Of hij acht dit een goed moment om te verkopen qua timing van de markt.

Hoe dan ook is Tom Hartley junior andermaal ingeschakeld om de verkoop te regelen. Hij heeft de bolide inmiddels aangeprezen op Instagram. Daar lezen we dat Toto’s F40 oorspronkelijk geleverd is in Spanje. Er staan pas 5.500 kilometers op de teller. De Fezza is door Ferrari een classiche certificaat verleend, wat betekent dat de motor, bak, het chassis en de koets origineel zijn en bij elkaar passen.

Volgens de verkoper is de auto in goede staat omdat Toto Wolff zo’n perfectionist is. De lederen etui met het onderhoudsboekje enzo zit er dus ook bij. Of er ook nog een Bose koptelefoon bij de deal is inbegrepen, weten we niet…
Scherp, dat over die Bose koptelefoon.
Dat dashboard….onze eigen gefabriceerde luidsprekerkasten zagen er in de 90s zelfs verzorgder uit. Weet dat het daarom niet draait bij deze auto en wist dat de lasnaden zo een f40 overal zichtbaar waren maar hier sta ik echt van te kijken!
Volgens mij hebben al die Ferrari’s uit dit tijdperk een dergelijk dashboard. Gruwelijk, inderdaad.
Nee, dat is echt een F40 dingetje. Alle andere Ferrari’s uit deze tijd, minus wat racewagens, hadden interieurs die qua vormgeving, materiaalgebruik en afwerking wel gewoon prima waren.
Bij de F40 was dat met opzet gedaan om de boel zo licht mogelijk te houden. Het is dan ook een racewagen die straatlegaal is. Zelfs de laklaag is superdun. Leuk weetje: Hoe dunner de lak, hoe meer waard een F40 in de ogen van puristen is ;-)
Typisch een auto die ik nooit zou verkopen, mocht ik er een in bezit hebben gehad… Zou mooi naast de eveneens hypothetische RUF CTR in de garage blijven staan om met mooi weer een rondje te kunnen genieten.
Voor mij zou er een 959 of een GT1 naast mogen staan, tijdgenoten en even episch als de F40 zelf :)
Vooruit, zet er maar naast ;-)
Hij is in de garage ruimte aan het maken voor nieuwe speeltjes?
Aangezien die Bose koptelefoon waarschijnlijk in 3 stukken ligt denk ik dat het verstandig is dat die er niet bij zit :D
Trouwens wel jammer dat de eerste Spaanse eigenaar niet alle opties heeft aangevinkt, zie nog een blanco knopje links op het dashboard. Of zat daar de knop voor de verwarming?
@Gulli: Nou weet ik het niet zeker, maar de meeste F40’s hebben daar een blanco knopje zitten. Nu weet ik dat er ook F40’s rondrijden met instelbare dempers dacht ik, en dat knopje is het blanco knopje. Ik weet niet of dit destijds een optie was, of een later ingebouwde.
Ik had nog wel even zitten zoeken naar andere F40 interieurs, het enige dat ik kon vinden was een knopje met een uitstekend bolletje erop zonder labeltje; https://silodrome.com/wp-content/uploads/2013/03/Ferrari-F40-interior.jpg
Maar bij de meeste lijkt hij idd blanco te zijn gebleven.
Hier een knopje voor instelbare dempers. Zo zijn er volgens mij nog wel meer. Het ziet er uit alsof het een optie was vanuit de fabriek, maar zeker weten doe ik het niet.
https://www.foskers.com/blobs/Images/Stock/52/80eb79cd-8949-4b91-b114-23a9f83e1cf2.jpg
Zodra de LF-A en Vort GT zijn binnen gehengeld zou zo’n ding of een 288GTO de volgende zijn. Voorlopig nog effe te gaan dus 😶
Leuk verzamelobject. Zelf houd ik meer van rijden met m’n auto’s en dan vind ik dit maar niks: te fragiel: na elke rit is er waarschijnlijk van alles beschadigd en zelfs stuk..