• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107: welke verkoopt het best?

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 juli 2011 om 19:00 – 61 Reacties

107 vs Aygo vs C1


Belastingvrije auto’s zijn heet: 30% van de nieuwverkopen zijn momenteel auto’s uit deze categorie. Alleen kan ik me voorstellen dat je liever geen dieseltje aanschaft: met de veranderende regels kost dit je over een paar jaar weer gewoon bakken aan wegenbelasting, en voor een goede prijs verkopen kan je dan ook wel vergeten. Dus buigen we ons vandaag over koektrommeltjes met een benzinemotor: de Aygo, C1 en 107. Lood om oud ijzer?

Onderhuids zijn de drie auto’s identiek: ze maken gebruik van een 1.0 liter driecilinder met 68 pk en een whopping 93 Nm. Gelukkig wegen ze om en nabij de 800 kg, dus veel massa is er niet voort te bewegen. Met een budget van bijvoorbeeld 10.500 euro kan je kiezen uit de C1 Ambiance (10.390 euro), de 107 XS (10.190 euro) of de Aygo Comfort Navigator (10.180). Deze auto’s vind je HIER netjes op een rijtje naast elkaar.

Duidelijk is dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Je zou dus zeggen dat het eigenlijk geen snars uit zou mogen maken welke je auto je neemt, maar toch laten de verkoopcijfers wat anders zien: in het eerste half jaar van 2010 verkocht Toyota 9.109 Aygo’s en Peugeot 8.667 107’s. Citroën bungelde onderaan met 5.835 C1’s. Kijken we naar het eerste half jaar van 2011 dan zette Toyota 7.586 exemplaren af, Peugeot schoot omhoog naar 12.621 units, terwijl Citroën met 6.804 C1’s aanklampt bij Toyota.

Oorzaken? Toyota zou zijn krimp kunnen verklaren met een tekort aan auto’s na de tsunami. Maar waarom verkoopt Peugeot even patsboem twee keer zo veel sardienenblikjes dan stalgenoot Citroën? Ze behoren nota bene tot het zelfde concern. Roept u maar!



Ook interessant!

  • Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
    Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • Toyota Aygo X: een crossover in het A-segment

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

107, aygo, c1, Citroen, Peugeot, Toyota, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Schietpartij tijdens autoshow: 12 gewonden
Volgend bericht: Gelikte promovideo Alfa Romeo 4C Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pallas zegt

    24 juli 2011 om 19:04

    Misschien is de C1 niet ‘Citroën’ genoeg.
    Overduidelijke badge-engineering was in het verleden ook niet succesvol (LN/A, Saxo).
    Je moet Citroën-liefhebbers een beetje voor de gek houden, zodat ze in ieder geval het misplaatste idee hebben in iets unieks te rijden.

    Login om te reageren
    • MilleMiglia zegt

      24 juli 2011 om 19:31

      @Pallas: De Saxo niet populair :-s? Al eens rondgekeken hoeveel er nu nog steeds rondrijden?

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        24 juli 2011 om 19:39

        @MilleMiglia: t.o.v. de 106 zie ik minder Saxoos. Peugeotjes 104 bijna nooit meer evenals Elenas. Maar dat heeft andere redenen. Afgezien van bedrijfswagens werkt badgeengineering bijna nooit als het origineel op de zelfde markt verkrijgbaar is als de kopie.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          24 juli 2011 om 20:03

          @Pallas: Qua bedrijfswagens lukt het idd wel. Ik heb de indruk dat er veel meer Citroëns rondrijden dan Peugeots. Ook de Berlingo lijkt populairder dan de Partner (in Belgique)…

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          24 juli 2011 om 20:12

          @Pallas: Zijn die 104/LN’s niet allemaal weggeroest… ?

          Login om te reageren
  2. Stratos zegt

    24 juli 2011 om 19:06

    Frankly my dear, I don’t give a damn…

    Login om te reageren
    • robert-123 zegt

      24 juli 2011 om 19:17

      @Stratos: Idd :P So long, gayboys!
      Al oogt de Aygo wel het pittigst vind ik.

      Login om te reageren
  3. Melvivio zegt

    24 juli 2011 om 19:17

    Denk dat de financiering van Peugeot’s velen aanspreekt. Die hebben tijdje terug redelijk veel reclame gemaakt….? Zelf ben ik van mening dat de Toyota’s verkocht luxer&veiliger uitgerust zijn dan de meeste Citroen’s of Peugeto’s.
    [
    Voor de 2ehands shoppers is het terugkeren van de regels wel fijn.. Kan je dadelijk goedkoper een zuinige auto kopen. Turbotje erop, gas ombouwen & auto op nieuw laten programeren & dan super zuinig rijden. Hehe.. Verwacht dat dit bijna niemand zal doen.. maar wel een geinige gedachte :-)

    Login om te reageren
  4. C220AMG zegt

    24 juli 2011 om 19:18

    Het tekort van Toyota kan inderdaad verklaard worden door de Tsunami, maarja mensen willen toch een nieuwe auto. In dit geval kan men nog kiezen tussen Peugeot en Citroen. Die keuze lijkt mij dan gebaseerd op het uiterlijk en voorkomen. Waar de Citroen als verliezer uit de bus komt, waarom? I really don’t know

    Login om te reageren
  5. ds3thp zegt

    24 juli 2011 om 19:20

    Ben zelf Citrofiel, dus de C1. Daarna de aygo en dan pas de 107 want die ziet er het minste uit!

    Trouwens wel jammer dat het oude model C1 is afgebeeld….

    Login om te reageren
  6. Fova zegt

    24 juli 2011 om 19:26

    toch maar deze:

    Login om te reageren
    • brinky zegt

      24 juli 2011 om 20:18

      @Fova: Dat dacht Jeremy ook :P.

      Login om te reageren
  7. PorZ19 zegt

    24 juli 2011 om 19:28

    @C220AMG
    Waarom Citroën in mijn ogen het minst verkoopt.
    De C1 vind ik niet echt passen bij Citroën
    Waarom, Citroën is het merk geweest wat auto’s verkoopt die meestal anders zijn dan anderen.
    in het Huidige Gamma: zijn de DS3, DS4 en DS5 die nog komen moet. Wel Anders dan zijn de Concurrentie.
    Ik denk de Echte Citroën Liefhebber een C1 toch net niet een echte Citroën vind. (ik kan het ook mis hebben)
    Volgens mij is ook Saxo (wat eigenlijk ook gewoon een Peugeot 106 is.) ook minder verkocht dan een 106.

    Ik denk daarom dat zijn 2 soortgenoten 107 en Aygo beter bij de merken passen. dan een C1 bij Citroën.

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      24 juli 2011 om 19:32

      @PorZ19: Waarom Huidig Gamma met hoofdletters? Viel me gewoon op ;-)

      Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      24 juli 2011 om 19:50

      @PorZ19: Daar moet ik je gelijk in geven, Citroen zet zichzelf in de markt als “hip” (lees: Premium) met de DS-lijn. Echter buiten deze “Distinctive Series” om, hebben ze toch vergelijkbare modellen met Toyota en Peugeot zoals de C3, C4 en C5.

      Login om te reageren
  8. sdk16420 zegt

    24 juli 2011 om 19:30

    Peugeot heeft volgens mij veel meer geadverteerd met acties e.d. de laatste tijd.

    Ik vindt de Aygo er trouwens het beste uitzien.

    Login om te reageren
  9. divine zegt

    24 juli 2011 om 19:34

    Een verklaring voor de goede Toyota verkoop is de 5 jaar garantie die je bij de Peugeot en Citroen in je…mag steken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2011 om 11:43

      @divine: dat zal de verklaring zijn.

      Login om te reageren
  10. PorZ19 zegt

    24 juli 2011 om 19:34

    @skd16420
    Ow, dat gebeurd wel vaker.
    mede door mijn Dyslexie zal je soms wat fouten zien in mijn berichten.

    over dit onderwerp. De Aygo vind ik ook van de drie. het beste uiterlijk hebben en het beste bij het merk passen.

    Login om te reageren
  11. hema36 zegt

    24 juli 2011 om 19:35

    dat zijn toch geen auto’s pa heeft een aygo en ik heb hem eindelijk overgehaald om de auto te verkopen.

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      24 juli 2011 om 19:38

      @hema36: 93nm koppel, het zijn zeker geen auto’s, eerder supercars.

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        25 juli 2011 om 19:19

        @sdk16420:

        De Q7 V12 TDI heeft 1000 Nm, bijna 11 keer zo veel, zo’n kruiwagen is toch een gevaar op de weg?

        Login om te reageren
  12. vincentvanb zegt

    24 juli 2011 om 19:39

    De C1 heeft ook een facelift gehad. Heeft nu, whoehoe, een met chroom omlijnde grille. Waarom toch geen ledjes, vraag ik me dan af. Had ‘ie waarschijnlijk stijf bovenaan gestaan…

    Login om te reageren
  13. vincentvanb zegt

    24 juli 2011 om 19:41

    @Fova: zijn die er inmiddels al voor tien mille? (zou me niks verbazen)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 juli 2011 om 19:58

      @vincentvanb: ja hoor, die zijn er ;)
      http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vtrguxwld2yj

      Login om te reageren
  14. Breinstein zegt

    24 juli 2011 om 19:48

    is het niet zo dat deze auto’s in tjechie geproduceerd worden? de verklaring voor de explosieve groei van peugeot heeft hoogstwaarschijnlijk met alle kortingen van de laatste tijd te maken.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 juli 2011 om 20:10

      @Breinstein: ze worden idd alledrie in dezelfde fabriek in Tsjechie gemaakt.

      Login om te reageren
  15. roanhoes zegt

    24 juli 2011 om 19:52

    De aygo heeft geen 5 jaar garantie.
    Het succes van de 107 is te danken aan de ondersteuning van de importeur. Verlengde milieupremie, inruilpremie en vaak nog een registratiepremie. De in grote aantallen geregistreerde auto’s die de importeur bij de dealers dumpt tellen ook mee in de aantallen.

    Login om te reageren
    • divine zegt

      24 juli 2011 om 20:06

      @roanhoes: bron i.v.m. de wel/niet 5 jaar garantie op de Aygo?

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      25 juli 2011 om 10:26

      @roanhoes @divine: In België alvast wel met 5j garantie…

      “Profiteer nu van deze alle verwachtingen overstijgende promotie en vind de AYGO met 5 jaar garantie en 5 jaar bijstand vanaf slechts €6.590,-* (nettoprijs, ecopremie van 15% en recyclagepremie van €1.300,- reeds in mindering, AYGO 1.0 VVT-i 3 deurs 5M/T).”

      http://nl.toyota.be/cars/new_cars/aygo/promos.aspx

      Maar er zijn natuurlijk kleine lettertjes:
      “(*) Garantie 5 jaar: de fabrieksgarantie van 3 jaar (tot maximum 100.000 km) wordt met 2 jaar (tot maximum 150.000 km) verlengd door Toyota Belgium nv …”

      Garantie wordt dus verlengd door de importeur. Het zou dus idd kunnen dat het in NL niet zo is…

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        25 juli 2011 om 10:28

        @Esprit_de_Flandre: Garantie op hybride-onderdelen wordt zelfs verlengd tot 8j/200.000km op dezelfde manier.

        Login om te reageren
  16. The360box zegt

    24 juli 2011 om 20:02

    Kheb al een paar x meegereden me de C1 en die dingen rijden echt lekker, in een mum van tijd naar de 100 en dan hup, van zn 3 naar zn 5. Alleen de bagageruimte, 1 kratje en hij is vol… En nog maar afwachten of het past.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      24 juli 2011 om 20:30

      @The360box: Maar dat heb je bij praktisch alle wagens van die grootte. Zulke wagentjes zijn goed voor in het stad om naar het postkantoor te gaan of iets dergelijks.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      25 juli 2011 om 09:15

      @The360box: dit is een geintje neem ik aan?? Zo niet dan ben je heeeeeeel weinig gewend! 0-100 in 14,2 sec. noem ik eerder een eeuwigheid dan ‘in een mum van tijd’… Hij maakt daarbij wel zo veel herrie dat het lijkt alsof je hard gaat! Misschien dat je dat ervaren hebt…

      Login om te reageren
  17. norge zegt

    24 juli 2011 om 20:07

    Logisch dat de Toyo het meest verkoopt ,en die peu ziet er net iets beter uit als de Citroen.

    Login om te reageren
  18. willemseles zegt

    24 juli 2011 om 20:09

    Alle drie hebben ze het weloude Daihatsu motertje.
    Wie het meest adverteert wint, maar of daarmee het winstpercentage op een verkochte wagen omhoog gaat betwijfel ik.

    Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      24 juli 2011 om 20:34

      @willemseles: Zou haast denken van wel, gezien de aantallen + de mensen die terugkomen voor het onderhoud.

      Login om te reageren
  19. Esprit_de_Flandre zegt

    24 juli 2011 om 20:18

    @sir_smokalot: Over Daihatsu gesproken (willemseles hierboven is er over bezig): Waarom is de nieuwe Charade hier nog niet gepasseerd??

    Toch wel belangrijk genoeg om een stukje aan te wijden? En dan kan je over een half jaartje een zelfde vergelijking maken tussen (oude) Yaris en Charade…

    Login om te reageren
  20. richy77 zegt

    24 juli 2011 om 20:30

    Heeft puur met de importeur ondersteuning te maken bij Peugeot, die kopen met de kortingen marktaandeel!

    Login om te reageren
  21. Megakix zegt

    24 juli 2011 om 20:38

    Even ooit als vervangende auto gehad voor 2 uurtjes….een Aygo kun je in z’n 2 doortrekken naar de 130km/h…echt een lekker rap (gevoels-)wagentje hoor !!!!

    Login om te reageren
  22. Tommy2 zegt

    24 juli 2011 om 20:58

    De Aygo is het minst lelijk van de 3, de 107 past naadloos in het rijtje Multipla, C6 en Xsara Picasso. Compleet mislukte verhoudingen en ongeinspireerde of vreemde/lelijke styling.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      24 juli 2011 om 21:47

      @Tommy2: Oh ja, alsof Audi het de laatste tijd zo goed doet, een Citroen kun je TENMINSTE nog onderscheiden wat bij Audi te verwaarlozen valt.

      Login om te reageren
      • Tommy2 zegt

        25 juli 2011 om 17:37

        @The360box: Heb ik het over Audi dan? Die heeft geen auto’s in dit segment, dus waar heb je het over?

        Login om te reageren
      • bisazza zegt

        26 juli 2011 om 06:22

        @The360box: De meest bekrompen reactie sinds lange tijden! Waar heb je het in hemelsnaam over? Verder zijn het alle drie koekblikken die gemaakt zijn voor mensen zoals jij. Vroeger had je de Vivaro, Traffic en Primastar waarbij laatstgenoemde de langste onderhoudinterval had, langste garantie en lagere onderhoudsinterval. Dit heeft gewoon met ordinair kuddegedrag te maken. Evenals je ongefundeerde en kansloze reactie over Audi.

        Login om te reageren
  23. dennisr zegt

    24 juli 2011 om 21:10

    vind de toyota het mooist.. en kwalitatief ook het best denk ik..

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      24 juli 2011 om 21:48

      @dennisr schreef: ”en kwalitatief ook het best denk ik..”
      Ze komen alle3 precies van dezelfde band en gebruiken dezelfde onderdelen?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        24 juli 2011 om 21:54

        @The360box: Het merkembleem roest bij de Franse auto’s?

        Login om te reageren
      • dennisr zegt

        25 juli 2011 om 00:10

        @The360box: ik mag toch hopen dat ze niet van dezelfde band rollen.. franse auto’s en japanse auto’s worden vast nog wel appart gebouwd.. en tja ze zullen ontgetwijfeld grotendeels hetzelfde zijn.. maar dan ga ik toch af op het imago :)

        Login om te reageren
        • The360box zegt

          25 juli 2011 om 10:57

          @dennisr: Ik neem aan dat je niet serieus bent?

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            25 juli 2011 om 12:27

            @The360box: ik ben bloedserieus, ik zit er dan misschien ook volledig naast maar dat is dan weer de desintresse op het gebied van boodschappen autotjes..

            Login om te reageren
  24. justjohn zegt

    24 juli 2011 om 21:47

    Heeft niets te maken met de Tsunami, alle auto’s worden broederlijk naast mekaar in Hongarije gemaakt, heeft te maken met pure reclame en marketing activiteiten van de importeur, ben benieuwd hoeveel 107’s er op naam van de dealer staan…

    Login om te reageren
  25. PorZ19 zegt

    24 juli 2011 om 21:47

    @C220AMG
    Ja, dat klopt ook. hoewel ik de huidige C4 en C5 en misschien ook de C3 allemaal 3 wel wat Aparts vind hebben tegenover de Concurrenten van deze auto’s
    @Pallas Wat je zei lees ik pas nu, maar Saxo en LN/A Zijn gewoon geen Echte Citroën’s zoals je zelf ook zegt. (in de ogen van liefhebbers dan.) deze auto’s; net zoals de C1 hebben gewoon niet het Eigenzinnige zoals een 2CV, DS of AMI 6 Had. en dat is denk ik wat de huidige C1 mist. Hij is te veel van het zelfde van zijn soort genoten (107 en Aygo) en dat is wat Citroën Liefhebber missen. als hij niet zo op de Aygo en 107 leek. dan had hij beter verkocht denk ik.

    Login om te reageren
  26. lincoln zegt

    24 juli 2011 om 22:19

    die dingen zijn helemaal te gek ..
    rijden heerlijk soepel ..

    begrijp niet hoe ze zo,n complete auto voor deze schijtprijzen op de markt kunnen zetten ..

    alleen lenen.nl figuren en rijbewijslozen sukkels kunnen minachting opbrengen voor deze meuk ..

    verkoop verschil zal wel aan de dealerlocatie liggen ofzo ..

    Login om te reageren
  27. S65AMG zegt

    24 juli 2011 om 22:56

    de grootste reden dat peugeot’s meer verkocht zijn omdat hun ontzettend lopen te stunten met actie’s, waardoor een C1 gewoon duurder uitkomt waardoor veel mensen(zonder merken trouw/gevoel) voor de 107 gaan.

    Login om te reageren
  28. Jesper zegt

    24 juli 2011 om 23:05

    De enige reden dat Peugeot zo lekker gaat is wegens de zak geld die de importeur d’r achteraan brengt bij elke verkochte auto of registratie (of allebei). De niet beter wetende klant denkt dat-ie 12-15% korting krijgt terwijl ze bij Toyota met een derde daarvan werken. Dat jaartje garantie (3 dus) wat de Aygo meer heeft dan de PSA’s is dan onbelangrijk. Dat zo’n Peugeot enkel vanwege z’n badge een stuk minder waard blijft ziet niemand.

    De techniek is overigens grotendeels van Toyota (toch slimme jongens dan bij PSA) dus om kwaliteit hoeft ook niemand het te laten…

    Login om te reageren
  29. willemseles zegt

    25 juli 2011 om 00:59

    De techniek is van Daihatsu.
    Kijk op autovergelijker van autow… en pak bijv. de Daihatsu Sirion, die er ruim een halfjaar eerder was. Exact gelijke cilinderinhoud/koppel/boringxslag/pk’s/enz.

    Login om te reageren
    • melcon zegt

      25 juli 2011 om 11:01

      @willemseles: op grasmaaiervergelijker.nl staat het motortje ook bij de toro grasmaaier!

      Login om te reageren
  30. desjonnies zegt

    25 juli 2011 om 10:44

    ’t is geweldig te lezen wat een ‘merkbeleving’ er is enhoe de mensheid gefopt wil worden met drie identieke voertuigen die naast en achter elkaar geproduceerd worden. Aygo’s die niet eens weten waar Japan ligt omdat ze in Europa worden gebouwd, C1’s die de eiffeltoren niet kennen en 107’s die de Elzas niet kunnen vinden.
    Deze koop je in de Supermarkt, bij de weekaanbiedingen.
    ’t rijdt geweldig soort van overdekte skelter en de beleving van snelheid is prachtig.
    Nu nog kiezen welke badge ik wil, want da’s heel heel belangrijk
    Ik neem de ToyoPeuTroën uitvoering, met ping png bel en terugtrapzadel.
    ’t is overigens wel de auto met de minste afschrijving, en dat zegt eigenlijk ALLES

    Login om te reageren
  31. mightymike zegt

    26 juli 2011 om 00:13

    Ik hoop dat ze alle 3 niet verkopen kut 1 liter bakies met 3 cilinders

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 juli 2011 om 00:17

      @mightymike:

      hoi .. heb jij enig idee hoe een verbrandingsmotor werkt ??

      Login om te reageren
  32. taxman zegt

    27 juli 2011 om 10:37

    Mij is ooit verteld dat ze er ongeveer 50 tot 100 euro aan overhouden als ze er eentje verkopen. Leuk als je dan een klant hebt die er eerst drie uur over wil lullen, dan een proefrit van twee uur en daarna nog twee weken er over gaan nadenken… Volgens mij kun je hier het beste het minste van verkopen, goed gedaan dus citroen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North