• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Bz Compact SUV is precies wat je denkt

Auteur: willeme, gepost 17 november 2022 om 09:01 – 8 Reacties

Toyota Bz Compact SUV

Maar wij dachten: was dit er niet al? Nee, blijkbaar niet, de Toyota Bz Compact SUV is helemaal niet.

Zoals jullie weten is Toyota een beetje laat met elektrische auto’s. Het merk was een pionier met de geëlektrificeerde auto, de Toyota Prius. Gisteren is van die auto de vijfde generatie geïntroduceerd, zelfs. Nu zetten ze vol in op EV’s. Voor nu hebben we de Toyota Bz Compact SUV voor je. Waarschijnlijk heb je – net als ons – een zogenaamde aha-erlebnis.

De Toyota Bz Compact SUV is – zoals de naam al een beetje suggereert – een compacte elektrische crossover. Maar Toyota had toch al een compact crossover SUV in de vorm van de Toyota Bz4x? Ja, dat is correct.

Toyota Bz Compact SUV

Deze ‘Bz’ is nog een maatje compacter en voorlopig nog officieel nog een concept. De auto ziet er echter dermate productierijp dat we denken dat serieproductie aannemelijk is.

Nieuwe designtaal

Dat komt ook een beetje door Toyota zelf. De Toyota Bz geeft namelijk weer wat er op korte termijn allemaal mogelijk is voor elektrische Toyota’s, aldus de Japanse autobouwer. Ook ziet de auto er vrij ‘normaal’ uit.

Toyota heeft een cleane designtaal omarmd ten opzichte van het erg drukke design van een paar jaar terug. Deze Bz Compact SUV past helemaal in dat rijtje. Wellicht iets kleinere wielen en een kentekenplaathouder erop en hij is af.

Toyota Bz Compact SUV
Toyota Bz Compact SUV

Het interieur is ook behoorlijk productierijp. Het is het schoolvoorbeeld van interieurs anno 2022: heel minimalistisch en strak. In 2000 zouden we het concept-gehalte te hoog vinden, nu is het gangbaar. Sinds Tesla het salonfähig heeft gemaakt, is het in bepaalde mate geaccepteerd.

De reden voor zo’n kaal interieur is simpel: geld. Het is goedkoper om alles in een scherm onder te brengen dan overal fysieke knoppen te plaatsen met bedradingen, zekeringen, et cetera. Niet zozeer de kostprijs, maar wel qua architectuur.

Stuurwiel Toyota Bz Compact SUV

Een ander ding dat Toyota heeft overgenomen van Elon Musks oude hobby (hij is nu even met Twitter bezig), is het stuurwiel. Een zogenaamde ‘Yoke’ zagen we al in de gefacelifte Tesla Model S en natuurlijk op de Knight Industries Two Thousand uit de Amerikaanse documentaire Knightrider.

Het dient geen denkel nut, maar geeeft wel aan hoe modern de auto. Nu hebben we persoonlijk nog niet gereden met een auto met zo’n Yoke, dus wellicht weten we niet wat we missen.

Toyota Bz Compact SUV
Toyota Bz Compact SUV

Wat wel bijzonder is, zijn de gebogen schermen. Zowel het instrumentarium als het infotainmentscherm zijn aan de onderzijde gebogen. We zijn benieuwd waarom dat is. Over de techniek is niets bekend, behalve dan dat het een elektrische auto is.

Volgens Motor1.com komt de auto volgend jaar al op de markt. Toyota belooft dat ze in december van dit jaar (over een maandje dus) met meer informatie zullen komen over de auto.

Meer lezen? Dit zijn alle generaties van de Toyota Crown op een rij!

Ook interessant!

  • Vijfde generatie Toyota Prius is verbazingwekkend mooi
    Vijfde generatie Toyota Prius is verbazingwekkend mooi
  • Toyota Compact Cruiser: een compacte EV die hebberig maakt
  • Toyota Bz3
    Toyota bZ3 opent aanvalt op Tesla Model 3
  • Toyota bZ3: een volledige elektrische Prius XL

Nieuwste artikelen

  • Koop de Lambo van Rico Verhoeven op Marktplaats
  • Elon Musk kondigt de meest epische demo ooit aller tijden aan
  • Deze Ferrari moet 1 miljoen opbrengen, maar je kan er niks mee
  • Dit reden de eigenaren van BALR toen het nog wél goed ging
FacebookTweetPinLinkedIn

bz-compact-suv, concept, crossover, Elektrisch, Toyota

Vorig bericht: « Nico Hülkenberg vervangt Schumacher in 2023!
Volgend bericht: Topdrukte Nederlandse snelwegen deze ochtend »

Lees Interacties

Reacties

  1. rutgerg zegt

    17 november 2022 om 09:40

    Gaaf met die gebogen schermen. Gisteren de Prius, vandaag dit, Toyota is goed bezig als je t mij vraagt. Geen geitenwollen sokken beyaris design meer.

    Login om te reageren
  2. kennone zegt

    17 november 2022 om 09:52

    Ik zal maar niet opnoemen wat ik precies denk..

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    17 november 2022 om 10:09

    Die nieuwe designtaal van Toyota is een grote stap vooruit, wat mij betreft. Die gebogen schermen snap ik echter niet; dan denk ik direct aan: kijkhoek, reflectie en verblinding. Iets te veel vorm boven functie.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      17 november 2022 om 15:18

      Ja idd, die schermen vielen me ook al op. Als ze zelfs op de persfoto’s al zo spiegelen e.d. zal dat al helemaal een feest zijn bij daglicht in de volle zon.

      Login om te reageren
  4. LaCotse zegt

    17 november 2022 om 10:24

    Lijkt een beetje op die Ferrari die die kippenboer wilde kopen, maar dan mislukt… Veel te veel hoekjes, naadjes, ledjes net niet strak allemaal, neuh, sla deze snel over…

    Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    17 november 2022 om 11:56

    Vreselijk interieur

    Login om te reageren
  6. snuif zegt

    17 november 2022 om 13:31

    Het interieur schommelt een beetje tussen mwah en pfff. De buitenkant is dan wel weer erg goed gelukt. Ook de Prius van eerder deze week was erg geslaagd imho.

    Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    17 november 2022 om 17:36

    Leuk ding. Jammer dat ie helemaal elektrisch is, nogal wat mensen kunnen niet laden voor de deur. In mijn dorp (10.000 inwoners) zijn bijv. maar drie openbare laadpalen..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North