Toyota GT86 GR Sport is een schaap in wolfskleren

Auteur: , 27 Reacties

Is het erg? Niet per se.

Toyota GT86 GR Sport is een schaap in wolfskleren

Het is één van de treurigste dingen die een autofabrikant kan doen: het introduceren van een bolide die er aan de buitenkant vele malen spannender uitziet dan het model waarop hij is gebaseerd, maar dit in werkelijkheid niet is. Toyota is sinds afgelopen september met dergelijke zaken aan de gang. De Japanners introduceerde destijds de GR Performance-lijn met de Yaris GRMN (rijtest), en daaruit is nu de GT86 GR Sport voortgekomen.

Dat gezegd hebbende is er in feite niets mis met een sportpakket waarvan de auto er smakelijker uit gaat zien. Met name wanneer de auto in kwestie van zichzelf al een waar genot is om mee te rijden, zien we het graag door de vingers. Laat dit nu net het geval zijn bij de GT86.

Toyota GT86 GR Sport is een schaap in wolfskleren

Hoewel het GR Sport-pakket voor de GT86 ongetwijfeld een doorn zal zijn in het oog van zij die al jaren schreeuwen om een krachtigere versie van de auto–en de Subaru BRZ–kunnen we de poging de auto op te frissen wel degelijk waarderen. Toyota geeft de auto namelijk niet alleen puike extra’s voor de buitenzijde, ook binnenin de auto herkennen we de nodige aanpassingen. Kopers kunnen o.a. een achterspoiler, zijvinnen en een extra klein stuur aanvinken.

De GT86 Sport krijgt standaard een andere neus en voorspoiler, evenals Brembo-remmen en een GR Sport-stuur. Omdat het enkel optische aanpassingen betreft, verandert er niets aan de krachtbron. Oftewel, ook de Toyota GT86 GR Sport wordt aangedreven door een 200 pk sterke 2-liter boxermotor.

Toyota GT86 GR Sport is een schaap in wolfskleren



27 reacties

Wat optische opsmuk mag op zich wel maar er zou toch iets moeten onder zitten. Nu lijkt het een beetje op valse beloftes.
@alfapeter: Hoezo? De belofte is al lang geleden geweest dat er niets meer onder de kap gaat verschijnen, wat ze ook utibrengen.
@Jochempie: zat tuners. Denk dat je met een mooi formaatje Turbo, grotere injectoren, Intercooler en een turbo back uitlaat systeem wel ver komt. En als je het rond de 350pk houd lijkt mij dat de rest van het blok ook wel heel blijft.
@kennone: So? We hebben het hier toch over wat de fabriek uitbrengt?
@Jochempie: ja maar daar blijven ze over zeuren. Geef alleen de tip dat het wel echt sneller kan.
@kennone: er staan inderdaad wat geweldigde filmpjes van opgevoerde GT86’s, BRZ’s en FRS’en op youtube. Erg interessant.
@kennone: kan best kloppen, maar niet overal in Europa krijg je dat straatlegaal. In België is het bijvoorbeeld een stevige klus om dat gekeurd en gelegaliseerd te krijgen – en door het proces heengaan is geen garantie voor succes. Als het af-fabriek wordt geleverd, heb je die sores niet.
Nou de Yaris GRMN is echt geen schaap in wolfskleren.
Dan kunnen ze beter de motor van de Yaris grmn erin doen en die nog wat verder doorontwikkelen voor wat meer pk’s.
Gewoon atmosferisch houden, een 30pk erbij en een pakketje aanbieden met lichtere onderdelen ipv deze extra kilo’s. Dan krijg je nog een leuker speeltje.
@cossiekiller: had ik zo, met een mooie vlakke koppelkromme dankzij een andere collector en een tune is deze reeds veel leuker en maakt de belofte van een relatief koppelrijke atmosferische 2l motor waar (standaard voelt het soms als een 1.6…)
Paar dagen in gereden… stuurt goed, verder vond ik het maar een saai ding… saai geluid… saaie prestaties… saai van binnen… allemaal net niet… Gewoon effe wachten op een tweedehands Supra 😉
@punicaoase: dat wachten hoeft niet. Zijn er zat te koop. En als je net zo veel uit wilt geven als dit ding nieuw kost heb je een goede 600pk onder je kont
@kennone: ik bedoel de nieuwe die binnenkort komt…
@punicaoase: aaah. Denk wel dat deze een (flink) stukje duurder is. Waarschijnlijk koop je voor die nieuwprijs een 1000pk oude Supra👌🏼
@kennone: ja, ben er ook bang voor dat ie erg prijzig wordt… zeker in NL :-(
Was al weer even geleden dat ik ermee gereden had maar afgelopen weekend een paar honderd kilometer gereden met een GT86. De rit bestond uit dijkjes en polderwegen en daar komt hij tot zijn recht en snap je hoe goed het concept is…

Geen minuut last gehad van het saaie interieur ook..
Soort van MX-5 dus in een andere klasse.

Tunen kan altijd..
@fiero: bij de introductie van de R35 GTR zei Nissan dat er niet aan die motor gerommeld kon worden.
Intussen rijden er exemplaren rond die meer dan 4x het originele vermogen leveren..
Snap niet waarom je dit soort wagens als automaat zou kopen, zoals de afgebeelde GT86 in het artikel ..
@pechweg: erger nog. Marktplaats staat er vol van
Ziet gewoon top uit. Er moeten alleen andere velgen onder. RAYS Engineering Volk Racing Wheels TE37 bijvoorbeeld.
Een soort 21-eeuwse interpretatie van een Opoe Manta/Ford Capri : spannende looks, verhoudingsgewijs bescheiden prestaties. Prima voor degenen, die niet zo nodig elke stoplichtsprint hoeven te winnen.
Huh? Zijn brembo rembo’s alleen optisch? Raarrrr.
wordt het niet een keer tijd dat ze dat goedkope interieur aanpakken?
Ik zou gewoon een standaard uitvoering kopen. Genoeg leuk ander aftermarket spul voor te verkrijgen.
Gewoon met de kop eraf kopen en de rest van het geld besteden aan een turbo conversie. Een beetje gt86 kost nu 25k, een beetje turbo/super charger kit kost 6k, een nieuwe kost 57k. De rekensom is snel gemaakt. Je kunt sommige gt86’s zelfs al met conversie kopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).